List Informator
UVODNIK
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima
U ovom broju autor dr. sc. Frane Staničić, docent na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, piše o sadržaju Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima koji je prošao prvo čitanje 14. lipnja 2012. u Hrvatskom saboru. Prijedlog je upućen predlagateljima radi pripreme Konačnog prijedloga Zakona. Stoga, autor u ovom tekstu iznosi mišljenje i argumente zašto ovaj Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama glede odlučivanja suca pojedinca u svim slučajevima ne bi trebalo prihvatiti. Jedan od važnih argumenata je i to što je novi Zakon o upravnim sporovima na snazi tek od 1. siječnja 2012., a usklađen je upravo s pravnim stečevinama EU glede odlučivanja suca pojedinca i održavanja usmene rasprave. Autor iznosi određena zakonodavna rješenja drugih europskih zemalja u ovom upravnom području i način reguliranja ovog pitanja te ukazuje na rješenja koja idu u prilog odredbama koja su pravilo, a ne izuzetak te ih ne treba mijenjati.
Autor: doc. dr. sc. Frane Staničić, Katedra za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Sadržaj
Stručni članak
U ovom broju autor dr. sc. Frane Staničić, docent na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, piše o sadržaju Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima koji je prošao prvo čitanje 14. lipnja 2012. u Hrvatskom saboru. Prijedlog je upućen predlagateljima radi pripreme Konačnog prijedloga Zakona. Stoga, autor u ovom tekstu iznosi mišljenje i argumente zašto ovaj Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama glede odlučivanja suca pojedinca u svim slučajevima ne bi trebalo prihvatiti. Jedan od važnih argumenata je i to što je novi Zakon o upravnim sporovima na snazi tek od 1. siječnja 2012., a usklađen je upravo s pravnim stečevinama EU glede odlučivanja suca pojedinca i održavanja usmene rasprave. Autor iznosi određena zakonodavna rješenja drugih europskih zemalja u ovom upravnom području i način reguliranja ovog pitanja te ukazuje na rješenja koja idu u prilog odredbama koja su pravilo, a ne izuzetak te ih ne treba mijenjati.
Stručni članak
Tekst Zakona više je puta mijenjan i dopunjavan, pa smo stoga priredili redakcijski pročišćeni tekst Zakona da bismo olakšali korištenje njime. Redakcijski pročišćeni tekst Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 53/91, 70/91 - ispr., 28/92, 113/93 - Odluka USRH, 4/94 - ispr. Odluke USRH i 130/11) obuhvaća: - Zakon o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 53/91) - Ispravak Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 70/91) - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 28/92) - Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-I-206/1992., U-I-207/1992., U-I-209/1992. i U-I-222/1992. od 8. prosinca 1993. (Nar. nov., br. 113/93) - Ispravak Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-I-206/1992., U-I-207/1992., U-I-209/1992. i U-I-222/1992. od 8. prosinca 1993., Nar. nov., br. 113/93 (Nar. nov., br. 4/94) - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 130/11). U tu svrhu posljednje izmjene i dopune Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 130/11) otisnute su masnim slovima, a u napomenama uz te i druge izmijenjene odredbe, naveli smo i prijašnje odredbe Zakona koje su prestale vrijediti.
Stručni članak
U ovom broju lista pišemo o odredbama Zakona o elektroničkim komunikacijama (Nar. nov., br. 73/08 i 90/11). Autorica u okviru odredaba tog Zakona i drugih relevantnih propisa analizira pojam elektronička komunikacijska infrastruktura i druga povezana oprema, te istodobno ukazuje na vrste stvari elektroničke komunikacijske infrastrukture prema kriteriju smještaja u prostoru.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst), Zakona o Vladi Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 150/11), Poslovnika Vlade Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 154/11) i drugih propisa kojima se ukazuje na organizaciju i djelovanje Vlade Republike Hrvatske. Autorica u ovom članku razmatra položaj i organizacijski ustroj Vlade Republike Hrvatske kao nositeljice izvršno-upravne funkcije s naglaskom na rješenja koja se razlikuju od onih u prethodnim vladama.
Stručni članak
Fraza »ne smijem komentirati nepravomoćne sudske odluke« uskoro odlazi u povijest, barem njezina kaznenopravna podloga. Kazneni zakon, koji stupa na snagu 1. siječnja 2013., više ne poznaje zaabranu javnog iznošenja mišljenja o načinu odlučivanja u nepravomoćnim sudskim predmetima. Autor iznosi petnaestogodišnji curriculum toga blažeg oblika kaznenog djela nazvanog »prisila prema pravosudnom dužnosniku«. Autor smatra da je inkriminacija bila protivna ustavnoj slobodi mišljenja i izražavanja misli, te da nisu postojali ni praktični razlozi koji bi opravdavali postojanje takvog delikta u pravnom sustavu. Zaključujemo da ova dekriminalizacija izražavanja mišljenja, pa i pravnog, o stvarima sub judice, ne umanjuje nego naglašava odgovornost svih koji koriste javni prostor za javno izgovorenu ili napisanu riječ.
Stručni članak
U ovom članku analiziramo slučaj nastanka štete pri radu motorne pile - cirkulara - osobi koja je pomagala u radu prijašnjem vlasniku pilane, koji je pilanu darovao svome sinu, no i dalje se povremeno, uz znanje i odobrenje sina, koristio motornom pilom. Posebno se razmatra odštetna odgovornost i pasivna legitimacija u parnici za naknadu štete.
Stručni članak
Za svakog poreznog obveznika obavijest da će mu tvrtka ili obrt biti predmetom poreznog nadzora može biti traumatičan događaj. To je normalna i prirodna reakcija bez obzira na to o kakvom se poreznom obvezniku radi. I oni koji su uvjereni da su njihove poslovne knjige uredne, te porezne obveze na vrijeme plaćene, nisu baš oduševljeni nadzorom. Još manje žele nadzor oni koji svjesno izigravaju propise, a o onima koji ne vode poslovne knjige ili ih vode neuredno, ne treba ni govoriti. Svrha ovoga članka je ukazati na sva prava i obveze koje porezni obveznik ima u postupku poreznog nadzora radi zaštite njihovih interesa.
Stručni članak
Zakon o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje, donesen je 13. srpnja 2012. Tim Zakonom propisuju se kriteriji i postupak utvrđivanja reprezentativnosti udruga poslodavaca i sindikata više razine za sudjelovanje u tripartitnim tijelima na nacionalnoj razini kao i način utvrđivanja reprezentativnosti tih udruga za sudjelovanje u tripartitnim tijelima na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini te o pravima reprezentativnih udruga. Navedeni Prijedlog donosi i određene promjene u Zakonu o radu (Nar. nov., br. 149/09 i 61/11) o čemu autor piše u članku.
SENTENCE
Nositelj stanarskog prava aktivno je legitimiran potraživati izmjenu ugovora o kupnji stana iako je u međuvremenu stan darovao
SENTENCE
Neopravdani izostanak s posla od tri uzastopna radna dana, može imati značenje osobito teške povrede obveze iz radnog odnosa
SENTENCE
Počinjena je bitna povreda odredaba parničnog postupka ako sud u obrazloženju presude nije naveo činjenice važne za odluku i razloge zbog kojih smatra da su iz izvedenih dokaza pojedine važne činjenice utvrđene, već je samo konstatirao da iz izvedenih dokaza proizlazi osnovanost tužbenog zahtjeva
SENTENCE
Trošarina se ne plaća na energente koji se koriste za druge namjene, a ne kao pogonsko gorivo ili gorivo za grijanje, stoga je izraz »gorivo za grijanje«, sadržan u odredbi članka 79. Zakona o trošarinama, potrebno tumačiti kao gorivo čijim izgaranjem dolazi do oslobađanja toplinske energije, bez obzira na namjenu tog procesa
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li kupac na temelju jamstva za ispravnost prodane stvari odmah tražiti da mu se, u slučaju da stvar koju je kupio nije ispravna, preda druga ispravna stvar ili mora prethodno zahtijevati popravak stvari?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li trgovačko društvo obveznik poreza na tvrtku ako ima postavljen antenski stup (osnovnu postaju elektroničke komunikacijske mreže) na području neke općine, odnosno može li se antenski stup, sukladno članku 40. Općeg poreznog zakona, smatrati poslovnom jedinicom?
Vi pitate - mi odgovaramo
Grad je sklopio ugovor o zakupu zemljišta u vlasništvu grada s fizičkom osobom - obrtnikom radi postavljanja kioska za obavljanje ugostiteljske djelatnosti. Je li komunalni redar, nakon prestanka ugovora o zakupu zemljišta u vlasništvu grada, nadležan poduzimati radnje za uklanjanje kioska?
Vi pitate - mi odgovaramo
Turističko društvo namjerava izdati knjigu koja ima sva obilježja turističkog vodiča koja će poslužiti turistima prilikom posjeta nacionalnom parku. S obzirom na navedeno, je li takva knjiga oporeziva stopom od 0% poreza na dodanu vrijednost?