Stručni članci
28.07.2012.
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima
prebrza promjena koja bi se trebala izbjeći
U ovom broju autor dr. sc. Frane Staničić, docent na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, piše o sadržaju Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima koji je prošao prvo čitanje 14. lipnja 2012. u Hrvatskom saboru. Prijedlog je upućen predlagateljima radi pripreme Konačnog prijedloga Zakona. Stoga, autor u ovom tekstu iznosi mišljenje i argumente zašto ovaj Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama glede odlučivanja suca pojedinca u svim slučajevima ne bi trebalo prihvatiti. Jedan od važnih argumenata je i to što je novi Zakon o upravnim sporovima na snazi tek od 1. siječnja 2012., a usklađen je upravo s pravnim stečevinama EU glede odlučivanja suca pojedinca i održavanja usmene rasprave. Autor iznosi određena zakonodavna rješenja drugih europskih zemalja u ovom upravnom području i način reguliranja ovog pitanja te ukazuje na rješenja koja idu u prilog odredbama koja su pravilo, a ne izuzetak te ih ne treba mijenjati.
Novi je ZUS uveo niz promjena12 u naše upravno sudovanje, među kojima su najkrupnije prelazak s jednostupanjskog na dvostupanjsko upravno sudovanje, proklamiran je gotovo potpuni prelazak na spor pune jurisdikcije13, obveznost usmene rasprave14, prelazak na objektivni upravni spor (ako kao kriterij uzimamo vrstu akta), ali i jednu, zbog koje je i nastao ovaj tekst.
Naime, prema starom ZUS-u, Upravni je sud rješavao isključivo u vijeću od tri suca (pet povodom zahtjeva za ponavljanjem postupka). Novi ZUS je donio apsolutni novum u našem upravnom sudovanju – mogućnost da u upravnim sporovima rješava sudac pojedinac u ZUS-om propisanim slučajevima.15 Ta mogućnost, koja nije neuobičajena u komparativnom pravu nije nešto loše samo po sebi. Dakako da nije uvijek potrebno da rješava vijeće u sastavu od tri suca, posebno ako se radi o jednostavnoj stvari. Ako uzmemo u obzir članak 14. stavak 2. točka 1., koji propisuje da sudac pojedinac rješava o tužbama protiv pojedinačne odluke javnopravnog tijela donesene neposrednim rješavanjem u upravnom postupku, osim kad je upravna stvar, zbog javnog interesa, neposredno riješena jer je to bilo nužno za poduzimanje hitnih mjera radi zaštite života i zdravlja ljudi ili imovine veće vrijednosti, onda vidimo da će rješavanje od suca pojedinca biti veoma često, budući da se veliki broj upravnih postupaka rješava provođenjem neposrednog rješavanja, odnosno bez provođenja ispitnog postupka. Smatramo da je uređenje slučajeva u kojima je dopušteno rješavanje od suca pojedinca primjereno te da se broj slučajeva u kojima je to dopušteno ne smije proširivati.
2. Novi ZUS i predložene izmjene
Prijedlogom se uvodi, prema našem mišljenju, radikalni prekid s dosadašnjom tradicijom upravnog sudovanja koja je u našem pravnom sustavu prisutna od 1922. i donošenja Zakona o Državnom savjetu i upravnim sudovima21. Taj je zakon propisivao da upravni sudovi uvijek rješavaju u vijećima. Kasnije, u Banovini Hrvatskoj djelovao je Upravni sud u Zagrebu koji je rješavao u vijećima od pet sudaca. Iznimno se moglo rješavati u vijećima od tri suca, ali samo kad se moglo predmnijevati da umanjenje broja sudaca ne će štetno djelovati na temeljitost pravosuđa.22 Nakon donošenja prvog Zakona o upravnim sporovima 1952., pa sve do danas, upravni sporovi rješavali su se isključivo pred vijećima (od 1. siječnja 2012. uvedena je mogućnost da spor rješavaju i suci pojedinci).
2.1. Radikalan zahvat prijedloga odlučivanja suca pojedinca u svim slučajevima
Da bismo argumentirali naš stav, proveli smo komparativno istraživanje uređenja sastava suda u upravnim sporovima u nizu europskih zemalja koje su ustrojile posebne upravne sudove, ali i nekih koje ih nisu ustrojile.
2.2. Rješenja drugih europskih zemalja
U pravu Savezne Republike Njemačke,Verwaltungsgerichtsordnung (VwGO)26 propisuje da upravni sudovi, u pravilu, rješavaju u vijeću od tri suca i dva počasna suca (§. 5. st. 3.), ali moguće je da spor riješi i sudac pojedinac. Ta mogućnost postoji u zakonom propisanim slučajevima: u sporu ne postoje pravne niti činjenične poteškoće, spor ne predstavlja stvar od fundamentalnog značenja (§. 6. st. 2.). Stvar se ne može dati na rješavanje sucu pojedincu ako je već održana usmena rasprava. Kao i u Francuskoj, sudac pojedinac može vratiti stvar na rješavanje vijeću ako smatra da zakonski uvjeti nisu ispunjeni (§. 6. st. 3.).
Dakako, u austrijskom pravu, koje je zadržalo jednostupanjsko upravno sudovanje, sve upravne sporove rješava vijeće.
U finskom pravu upravni sudovi rješavaju, u pravilu, u vijećima sastavljenima od tri suca. U određenim slučajevima, primjerice u slučajevima mentalnih oboljenja ili odlučivanja o skrbi nad djetetom u odlučivanju i donošenju odluke sudjeluje dodatni član koji ima posebna znanja. Slično kao i u Francuskoj i SR Njemačkoj, sudac pojedinac odlučuje o jednostavnim stvarima.27
Republika Italija uspostavila je 1971. godine dvadeset regionalnih upravnih sudova koji sude kao prvostupanjski upravni sudovi. Ovi sudovi rješavaju upravne sporove u vijećima sastavljenima od tri suca.28
U švedskom pravu nalazimo suca pojedinca koji rješava upravne sporove, ali se ipak radi o odlučivanju u vijeću, budući da, uz suca profesionalca, u vijeću sjede i tri »suca porotnika« te svi zajedno odlučuju o ishodu spora. U određenim stvarima, kao što je odlučivanje u sporovima protiv odluka jedinica lokalne samouprave, sudjeluju i dva »specijalna« člana sudskog vijeća.29
U belgijskom pravu, upravne sporove, u pravilu, rješava vijeće od tri suca. Međutim, kad se odlučuje o dopuštenosti tužbe, uvijek odlučuje sudac pojedinac. Sudac pojedinac odlučuje u zakonom određenim slučajevima. Dodatno, predsjednik vijeća može, kad smatra da to ne će ugroziti ničija prava u sporu, odrediti da spor odluči sudac pojedinac. Isto tako, ako to traži tužitelj, sudac pojedinac može, ako smatra da to zahtijeva složenost slučaja, uputiti stvar na rješavanje vijeću.30
U estonskom pravu, upravne sporove rješava ili sudac pojedinac ili vijeće od tri suca.31
Mađarska spada među zemlje koje nemaju posebne upravne sudove – upravne sporove u Mađarskoj rješavaju redoviti sudovi. Upravne sporove rješava sudac pojedinac, ali ako vrijednost spora prelazi 30 milijuna forinti (oko 100000 eura), o takvom sporu odlučuje vijeće koje se sastoji od tri profesionalna suca (§. 324. st. 2. Zakona o parničnom postupku).
U latvijskom pravu, u pravilu, u prvom stupnju sudi sudac pojedinac, ali ako se radi o kompliciranom sporu, onda, sukladno članku 109. Zakona o upravnom postupku, predsjednik suda može odrediti da sudi vijeće.32
U ukrajinskom pravu, prvostupanjski upravni sudovi rješavaju sporove u vijećima, iako se raspravlja o mogućnosti prebacivanja određenih sporova na rješavanje sucima pojedincima.33
U češkom pravu, sukladno Zakonu o upravnim sporovima34, prvostupanjski regionalni upravni sudovi, ako nije drukčije propisano, rješavaju upravne sporove u vijećima od tri suca (§. 31. st. 1.). U zakonom određenim slučajevima kao što su: socijalna skrb, zdravstveno osiguranje, mirovinsko osiguranje, radnopravni sporovi i dr. odlučuje sudac pojedinac (§. 31. st. 2.).
Prema poljskom Zakonu35, sud rješava u vijeću od tri suca, ako provodi raspravu (čl. 16. §. 1.), ako zakonom nije drukčije propisano, a ako rješava na nejavnoj sjednici, onda rješava sudac pojedinac, ako zakonom nije drukčije propisano (čl. 16. §. 2.). Hoće li se spor riješiti uz provođenje javne rasprave ili na nejavnoj sjednici, uređeno je posebnim zakonom.
Portugalski Lei de Processo dos Tribunais Administrativos e Fiscais36, u članku 13. propisuje da upravni sudovi rješavaju u vijećima od tri suca.
Zanimljivo rješenje nalazimo u španjolskom pravu. Naime, u Španjolskoj su uspostavljeni pokrajinski upravni sudovi, kojih ima najmanje jedan u svakoj pokrajini, a može ih biti i više, centralni upravni sudovi te Vrhovni upravni sud. I pokrajinski i centralni upravni sudovi mogu rješavati u prvom stupnju, ovisno o predmetu spora. U sporovima pred pokrajinskim sudovima rješava sudac pojedinac (u pravilu, postoje i pokrajinski upravni sudovi koji rješavaju u vijeću), a u sporovima pred centralnim sudovima rješava vijeće. Pokrajinski upravni sudovi rješavaju, primjerice, protiv odluka lokalnih jedinica ili kad vrijednost spora ne prelazi 60000 eura, a centrali upravni sudovi, primjerice, protiv odluka ministarstava ili kada vrijednost spora prelazi navedeni iznos.37
Bugarsko pravo propisuje da upravne sporove rješava sudac pojedinac, a samo kad sud odlučuje kao kasacijska instanca ili kada, ocjenjuje propise koje donose vijeća lokalne samouprave, odlučuje vijeće od tri suca.38
2.3. Zakonodavstvo u regiji
3. Zaključak o nepostojanju razloga za uvođenje isključivog odlučivanja suca pojedinca
Ponavljamo, smatramo da je uređenje slučajeva u kojima je dopušteno rješavanje od suca pojedinca primjereno te da se broj slučajeva u kojima je to dopušteno ne smije proširivati.
4. Prijedlog o sužavanju mogućnosti održavanja usmene rasprave
Citirat ćemo, tako, sporni dio očitovanja Odbora za pravosuđe:
»Predlaže se proširenje zakonodavne intervencije i na odredbe Zakona kojima se uređuje održavanje usmene rasprave, budući da provođenje kontradiktorne rasprave znatno povećava troškove postupka, a sve u cilju povećanja učinkovitosti i efikasnosti odlučivanja pred upravnim sudovima.«
Ako bi ovo stajalište išlo za tim da se suzi mogućnost provođenja usmene rasprave u prvostupanjskim upravnim sporovima, moramo ga najoštrije odbaciti. Uvođenje obvezne usmene rasprave u upravno sudovanje predstavlja, prema našem mišljenju, dugo očekivani civilizacijski iskorak koji ne možemo dovoljno pohvaliti. Među načelima novog ZUS-a našlo se, tako, i načelo usmene rasprave (čl. 7.). Činjenica da je stari ZUS održavanje usmene rasprave stavio u diskrecijsku domenu tadašnjeg Upravnog suda RH, dovelo je do apsolutnog neodržavanja usmenih rasprava. Ta je činjenica pridonijela i rastućem nepovjerenju građana u Odluke suda. Osim toga, ta je činjenica dovela do toga da je Ustavni sud RH svojom Odlukom U-I/745/199944 odlučio da Upravni sud RH nije sud pune jurisdikcije prema članku 6. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda jer, između ostalog, ne zadovoljava (ni) drugu pretpostavku da bi se sud mogao smatrati sudom pune jurisdikcije, a to je »da ima pravo i dužnost odrediti i održati usmenu i kontradiktornu raspravu kad god je riječ o tužbi protiv upravnog akta kojim je odlučeno o nekom građanskom pravu ili obvezi odnosno da je svakako dužan održati raspravu kad to stranka u postupku zahtijeva.« Prema tome, Ustavni je sud postavio ljestvicu koje se zakonodavac mora držati. Inzistiranje na učinkovitosti i djelotvornosti na uštrb prava stranaka u postupku je suprotno i članku 6. Konvencije, i članku 47. Povelje o temeljnim pravima i praksi Ustavnog suda. Usmena je rasprava posebno značajna zbog obveze upravnih sudova da sami utvrđuju činjenice. Stoga, ona ima važnu ulogu u utvrđivanju činjenica, ali i u davanju stranci mogućnost da zaštiti svoja prava i pravne interese u sporu. Suprotno mišljenju Odbora, usmenom raspravom ostvaruje se načelo učinkovitosti i ekonomičnosti spora jer će se na raspravi, u pravilu, brže i s manje troškova, raspraviti o pitanjima važnim za njegovo rješavanje. Usmena rasprava uvelike pridonosi realizaciji načela izjašnjavanja stranke uz članak 6. ZUS-a, načela kontradiktornosti te jednakosti postupovnopravnih sredstava stranke, a upravo ti zahtjevi predstavljaju bit prava na pravičan postupak (istaknuo autor)kako je ono određeno člankom 6. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.45
Dodatno, donošenje Zakona o upravnim sporovima bio je jedan od uvjeta za završavanje pregovora o Poglavlju 23., pri čemu je Komisija u svojim izvješćima opetovano isticala kao problem neodržavanje usmenih rasprava od Upravnog suda RH:
»Rješavanje upravnih predmeta i dalje je suočeno s posebnim teškoćama. Dovršenje Zakona o upravnim sporovima je odgođeno. Upravnome sudu još se treba dati puna sudska jurisdikcija u smislu članka 6. Europske konvencije o ljudskim pravima.«46
»Napravljen je određeni napredak glede pristupa pravosuđu. U području upravnog sudovanja, poduzeti su pripremni koraci da bi se osigurala puna primjena Zakona o upravnim sporovima, uključujući, od 1. siječnja 2012. uvođenje prvostupanjskih upravnih sudova i Visokog upravnog suda kao sudova pune jurisdikcije u smislu čl. 6. Konvencije i čl. 47. Povelje o temeljnim pravima.«47
Osim toga, u Strateškom dokumentu za izradu nacrta novog Zakona o upravnim sporovima, a koji je nastao unutar CARDS 2004 Twinning projekta, kojemu je temeljni cilj bio usklađivanje Zakona o upravnim sporovima s acquis communautaire (pravnom stečevinom EU), (osobito s člankom 6. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda), izričito se navodi da je uvođenje obvezne (uz iznimke) usmene rasprave uvjet za usklađivanje ZUS-a s člankom 6. Konvencije.48 Prema tome, radi se o obvezi koju je RH preuzela u usklađivanju s pravnom stečevinom EU.
5. Umjesto zaključka
1 Nar. nov., br. 20/10.
2 Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92.
3 Nar. nov., br. 53/91.
4 Nar. nov., br. 47/09.
5 Zakon o upravnim sporovima donesen je na sjednici Hrvatskog sabora od 29. siječnja 2010., a proglašen 4. veljače 2010., te objavljen u Nar. nov., br. 20 od 12. veljače 2010.
6 Medvedović, Dragan, Potpuna reforma upravnog sudovanja, Zbornik 49. susreta pravnika, Zagreb, 2011, str. 259. i Medvedović, Dragan, Novi sustav upravnog sudovanja, str. 30. u: Đerđa, Dario i Šikić, Marko, Komentar Zakona o upravnim sporovima, Novi informator, Zagreb, 2012.
7 Natječajem se trebalo imenovati 8 sudaca Upravnog suda u Zagrebu te po četiri suca u Upravnom sudu u Rijeci, Splitu i Osijeku. Dakle, ukupno 20 sudaca. Kasnijim poništenjem inicijalnog natječaja iz veljače 2011., novim je natječajem određeno 11 sudaca za Upravni sud u Zagrebu te po tri suca u upravnim sudovima u Splitu, Rijeci i Osijeku. Ipak, radi se na poboljšavanju stanja budući da je raspisan natječaj za izbor 4 suca na Upravnom sudu u Splitu, a po tri na upravnim sudovima u Rijeci i Osijeku (Nar. nov., br. 53/12). Napominjemo da je Upravni sud Republike Hrvatske (po sistematizaciji) imao 35 sudaca. Prema tome, očekivalo se da 20 sudaca brže, kvalitetnije i djelotvornije obavlja posao koji je prije obavljalo 35 sudaca! Mislimo da je RH raritet u svijetu budući da ima više sudaca na sudu drugog stupnja negoli na sudovima prvog stupnja.
8 Nar. nov., br. 18/11.
9 Nar. nov., br. 51/11.
10 »Upravni sud Republike Hrvatske od 1. siječnja 2012. nastavlja s radom kao Visoki upravni sud Republike Hrvatske, a predsjednik i suci Upravnog suda Republike Hrvatske nastavljaju obnašati sudačku dužnost kao predsjednik i suci Visokog upravnog suda Republike Hrvatske:« – čl. 9. Zakona o izmjenama Zakona o sudovima, Nar. nov., br. 130/11.
11 Medvedović, Dragan, Potpuna…, str. 292.
12 Prema Medvedoviću najvažnije novine u ZUS-u su da se mijenja cilj Zakona, ustanovljuje se novo ustrojstvo upravnih sudova i otvara mogućnost da u sporu odlučuje sudac pojedinac, a ne isključivo vijeće. V. u: Medvedović, Dragan, Potpuna…str. 260.
13 »Kod spora pune jurisdikcije, međutim, sam sud rješava neki predmet, budući da pravnu osnovu spora uvijek predstavlja povreda nekog subjektivnog prava. (...) Ovlasti suda su nesumnjivo šire u toj vrsti spora i one se (za razliku od spora o zakonitosti) približuju u velikoj mjeri ovlastima suda u građanskom sporu.« V. u: Borković, Ivo, Upravno pravo, Narodne novine, Zagreb, 2002., str. 492.
14 Osim u zakonom propisanim slučajevima – v. čl. 36. ZUS-a.
15 »U upravnom sudu sudac pojedinac odlučuje:
1. o tužbama protiv pojedinačne odluke javnopravnog tijela donesene neposrednim rješavanjem u upravnom postupku, osim kad je upravna stvar zbog javnog interesa neposredno riješena jer je to bilo nužno za poduzimanje hitnih mjera radi zaštite života i zdravlja ljudi ili imovine veće vrijednosti,
2. o tužbama u predmetima koji se rješavaju na temelju pravomoćne presude donesene u oglednom sporu,
3. o tužbama protiv postupanja ili zbog propuštanja postupanja javnopravnog tijela.« – čl. 14. st. 2. ZUS-a.
16 Medvedović, Dragan, Potpuna…. str. 253.
17 V. na: http://www.vlada.hr/hr/naslovnica/sjednice_i_odluke_vlade_rh/2012/29_sjednica_vlade_republike_hrvatske , pristupljeno 5. srpnja 2012.
18 V. na: http://www.sabor.hr/Default.aspx?sec=2148 pristupljeno 5. srpnja 2012.
19 V. na: http://www.sabor.hr/Default.aspx?sec=2148 pristupljeno 5. srpnja 2012.
20 V. na: http://www.sabor.hr/Default.aspx?art=48778 , pristupljeno 5. srpnja 2012.
21 Službene novine, br. 111. od 22. svibnja 1922.
22 Medvedović, Dragan, Upravno sudstvo u Hrvatskoj – prilog za povijesni pregled, str. 19. – u: Zbornik odluka Upravnog suda Republike Hrvatske 1977.-2002., Narodne novine, Zagreb, 2002.
23 Prijedlog sadržava i neke druge izmjene, primjerice, drukčije se, »lingvistički primjerenije« mijenja izričaj čl. 41. st. 3. ZUS-a, dodaje se dodatni razlog za odbacivanje tužbe u čl. 30. st. 1. – »7. da je tužba podnesena u stvari koja ne može biti predmet upravnog spora« i sl.
24 Frydman, Patrik M, Administrative justice in France, http://www.aat.gov.au/Publications/SpeechesAndPapers/Frydman/AdministrativeJusticeInFrance2008.htm , pristupljeno 5. srpnja 2012.
25 Primjerice, čija vrijednost spora ne prelazi 10000 eura. V. u: ibid.
26 BGBl. I S. 686.
27 V. na: http://www.oikeus.fi/17646.htm , pristupljeno 2. srpnja 2012.
28 Cassese Sabino, Istituzioni di diritto amministrativo, Mvlta Pavcis AG, Milano, 2004., str. 402.
29 V. na: http://www.domstol.se/Funktioner/English/The-Swedish-courts/County-administrative-courts/ , pristupljeno 2. srpnja 2012.
30 Lewalle, Paul, Administrative justice in Europe- Belgian law, dostupno na: http://www.juradmin.eu/en/eurtour/i/countries/belgium/belgium_en.pdf , pristupljeno 2. srpnja 2012.
31 V. §. 12. st. 2. t. 5. Halduskohtumenetluse seadustik Vastu võetud 25.02.1999 RT I 1999, 31, 425 jõustumine 01.01.2000
32 V. na: https://e-justice.europa.eu/content_ordinary_courts-18-lv-en.do?member=1 , pristupljeno 2. srpnja 2012.
33 V. u: Twinning project Fiche, str. 6. i. 10. na: http://www.esteri.it/MAE/doc/UA_10_ENP_PCA_JH_21_fiche.pdf , pristupljeno 8. srpnja 2012.
34 Act No. 150/2002 Coll as amended by Act. No. 192/2003 Coll., Act. No. 22/2004 Coll., Act No. 235/2004 Coll.
35 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz.U.02.153.1270.
36 Decreto-Lei N.º 267/85 de 16 de Julho.
37 V. u: De Enterria G. E. i Fernandez T-R, Curso de derecho administrativo II, Thomson civitas, Madrid, 2006.
38 V. na: http://www.aihja.org/images/users/1/files/bulgaria.en.pdf?PHPSESSID=f83dg63dqj61vokoep4kk44fu1 , pristupljeno 2. srpnja 2012.
39 Uradni list RS, št. 105/2006.
40 Službeni list, br. 60/03 i 32/11.
41 Službeni list, br. 109/05 i 63/11.
42 Kumulativno su postavljena dva uvjeta: 1) žalba se može podnijeti zbog: 1. bitne povrede pravila sudskog postupka, 2. pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja u sporu i 3. pogrešne primjene materijalnog prava; i 2) žalba se može podnijeti kada je upravni sud presudom sam odlučio o pravu, obvezi ili pravnom interesu stranke.
43 Tako i Đerđa, Dario i Šikić, Marko, Komentar… str. 275.
44 Nar. nov., br. 112/00.
45 Đerđa, Dario i Šikić, Marko, Komentar…, str. 209.
46 Izvješće Komisije o napretku RH za 2009., str. 59.:
http://www.eu-pregovori.hr/files/Izvijesce/Izvijesce_EK_o_napretku_RH_2009.pdf , pristupljeno 4. srpnja 2012.
47 Izvješće Komisije o napretku RH iz 2011., str. 50.:
http://www.delhrv.ec.europa.eu/files/file/articles-hr_rapport_2011_en-1318419216.pdf , pristupljeno 6. srpnja 2012.
48 V. na:
http://www.upravnisudrh.hr/dogadanja/ZUS%20-20CARDS%202004%20STRATESKI%20DOKUMENT.htm , pristupljeno 7. srpnja 2012.