List Informator
UVODNIK
U povodu 20. obljetnice Ustavnog suda Republike Hrvatske
Ustavni sud Republike Hrvatske ove godine obilježava 20. godišnjicu svoga djelovanja. Njegove su ovlasti izuzetno značajne. Između ostalog, on odlučuje o suglasnosti zakona s ustavnim odredbama te drugih propisa sa Ustavom i zakonom. Odlučuje o ustavnim tužbama protiv pojedinačnih odluka državnih tijela, tijela područne i lokalne (regionalne) samouprave, prati ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti. Također, odlučuje i o sukobima nadležnosti tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti, kao i o odgovornosti Predsjednika Republike Hrvatske. Nadzire ustavnost i zakonitost izbora i referenduma, kao i rad političkih stranaka. O ulozi i važnosti Ustavnog suda Republike Hrvatske u posljednjih dvadeset godina, za naše čitatelje govori gospođa prof. dr. sc. JASNA OMEJEC, predsjednica Ustavnog suda Republike Hrvatske.
Autor: prof. dr. sc. Jasna Omejec, predsjednica Ustavnog suda Republike Hrvatske
Sadržaj
Stručni članak
Kako novi Zakon o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 20/10) stupa na snagu 1. siječnja 2012., tako se autorica u ovom članku bavi Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sudskim pristojbama (Nar. nov., br. 125/11). Zakon je stupio na snagu 15. studenoga 2011., a nove sudske pristojbe nisu potpuno usklađene u određenim pitanjima glede vođenja upravnog spora, prema novom Zakonu o upravnim sporovima. Autorica, stoga, piše o određenim nedostacima novog zakonskog uređenja sudskih pristojbi u vođenju upravnog spora i predlaže određena usklađenja.
Stručni članak
U okviru procesa globalizacije i otvaranja tržišta, stalno dolazi do spajanja i pripajanja društava kako na internim tržištima, tako i na prekograničnoj osnovi. Međunarodne tvrtke pokušavaju minimizirati troškove i maksimizirati prihode u svojoj osnovnoj djelatnosti. Naime, pripajanjem svojih kćeri u drugim zemljama matična se tvrtka nalazi u situaciji upravljanja likvidnošću kroz veći broj računa u različitim valutama, bankama i zemljama. Upravljanje likvidnošću na razini grupacije postalo je složenije, ali i skuplje, pa su banke svojim klijentima ponudile usluge centraliziranog upravljanja likvidnošću na prekograničnoj razini. Slijedom toga, što se smatra poolingom, a što nettingom te što o tome kažu važeći devizni propisi u Republici Hrvatskoj, iznosimo u nastavku ovoga teksta.
Stručni članak
Svi proračuni i proračunski korisnici obvezatni su obaviti godišnji popis cjelokupne imovine i obveza sa stanjem na dan bilance, tj. na dan 31. prosinca. Osnovna svrha tog popisa je usklađivanje knjigovodstvenog stanja imovine i obveza sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom, da bi pozicije bilance bile iskazane prema općim računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti, pouzdanosti i pojedinačnog iskazivanja. U članku dajemo kratke upute za pripremu i provođenje popisa imovine i obveza kod proračuna i proračunskih korisnika, kao i primjere knjiženja inventurnih razlika u sustavu proračunskog računovodstva.
Stručni članak
U prošlom broju Informatora objavili smo prvi dio članka u kojem se autorica bavi pitanjem postoji li, u slučaju korištenja javnih nekretnina radi gradnje elektroničke komunikacijske infrastrukture, obveza primjene članka 391. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09 i 153/09) za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u smislu provođenja javnog natječaja pri pravnom raspolaganju nekretninama u njihovom vlasništvu. U nastavku članka autorica nastavlja s obradom navedene teme.
Stručni članak
Značajne su obveze predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave (u nastavku teksta: JLS) , kako glede donošenja općih akata u vodnokomunalnom sektoru, tako i glede akata o organizaciji i radu isporučitelja vodnih usluga, pregled kojih zadataka smo, uz propisane rokove, specificirali u ovom članku, sa svrhom ukazivanja na određena složena pravna pitanja u svezi s predstojećim poslovima, te da se JLS-i u Republici Hrvatskoj potaknu na izvršavanje tih zadataka u rokovima propisanim Zakona o vodama (Nar. nov., br. 153/09 i 130/11 – u nastavku teksta: ZoV), Zakona o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov. br. 153/09 – u nastavku teksta: ZFVG) i podzakonskim aktima donesenim za provedbu tih zakona, te potakne stručna rasprava o mogućim dvojbama u neposrednoj provedbi navedenih propisa. Napominjemo da smo u Informatoru, broj 6018 od 9. 11. 2011. pisali o obvezama jedinica lokalne samouprave i jedinica područne (regionalne) samouprave i ispručiteljima vodnih usluga u vodokomunalnom gospodarstvu upućujući na odredbe Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 82/04, 178/04, 38/09, 153/09, 49/11, 84/11 i 90/11).
SENTENCE
Pravna stajališta Ustavnog suda Republike Hrvatske zauzeta u ustavnosudskoj praksi ustanovljuju obvezujuće pravne standarde u odnosu na zaštitu ljudskih prava, koje su dužna uvažavati i poštivati sva tijela državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave prilikom odlučivanja o konkretnom pravnom pitanju
SENTENCE
Duševne boli zbog nemogućnosti korištenja električne energije nije zakonom priznati oblik nematerijalne štete
SENTENCE
Kad dužnik predloži otvaranje stečajnog postupka i uz prijedlog dostavi potvrdu pravne osobe koja za dužnika obavlja poslove platnog prometa, o dužnikovoj nesposobnosti za plaćanje, stečajni sudac može (ali i ne mora) bez vođenja prethodnog postupka donijeti rješenje o otvaranju stečajnog postupka
SENTENCE
Ako poslodavac ne može utvrditi koji je od više radnika prouzročio manjak, ne može zakonito otkazati ugovor o radu ni jednom od tih radnika
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li ovrhovoditelj, nakon što je ovršni postupak obustavljen, u tom postupku tražiti promjenu sredstava i predmet ovrhe?
Vi pitate - mi odgovaramo
Trenutno smo u velikoj nedoumici u svezi s primjenom izmjena i dopuna Zakona o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 90/11). Naime, ne znamo treba li za upis pozitivne zabilježbe, za objekte za koje je izdana građevinska dozvola između 15. veljače 1968. i 19. lipnja 1991., primijeniti članak 116. stavak 1. toga Zakona i tražiti uz građevinsku dozvolu i potvrdu upravnog tijela da se za građevinu ne izdaje akt za uporabu, ili treba primijeniti članak 116. stavak 5., koji se, između ostalog, izjednačava i s člankom 331. stavak 2. Zakona o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07, 38/09 i 55/11) koji uz građevinsku dozvolu traži samo potvrdu građevinske inspekcije da nije u tijeku nikakav inspekcijski postupak u svezi s tom građevinom. Kako postupiti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Počeli smo obavljati djelatnost tijekom 2011. i ostvarili smo isporuke manje od 85.000,00 kn. Jesmo li obveznici PDV-a u 2012. godini?
Vi pitate - mi odgovaramo
Glavna skupština dioničkog društva donijela je odluku o isplati dividende u stvarima. Je li takva isplata dividende dopuštena ili isplata mora biti isključivo u novcu?