List Informator
UVODNIK
Irski poučak za Republiku Hrvatsku
Irska razvojna politika dugo je bila popularna u Republici Hrvatskoj i često je predlagano da i Republika Hrvatska slijedi tu razvojnu politiku. Međutim, s pojavljivanjem financijske krize u Irskoj, irska je priča nestala, a prestale su i sugestije da Republika Hrvatska slijedi razvojni put Irske. Mislimo da priču o irskoj razvojnoj politici treba ponovno aktualizirati i vidjeti što je u razvojnoj politici Irske bilo dobro (posebno irsku radikalnu promjenu ekonomske politike u 1990-im godinama) i to slijediti, a što nije bilo dobro, to izbjegavati. U članku se ne ćemo izričito pozivati na pogreške u hrvatskoj razvojnoj politici, nego ćemo se koncentrirati na razvojnu politiku Irske, a čitatelj može vrlo lako prepoznati i karakteristike hrvatske razvojne politike i sam zaključiti što je bilo dobro, a što nije.
Autor: prof. dr. sc. Mate Babić, Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Irska razvojna politika dugo je bila popularna u Republici Hrvatskoj i često je predlagano da i Republika Hrvatska slijedi tu razvojnu politiku. Međutim, s pojavljivanjem financijske krize u Irskoj, irska je priča nestala, a prestale su i sugestije da Republika Hrvatska slijedi razvojni put Irske. Mislimo da priču o irskoj razvojnoj politici treba ponovno aktualizirati i vidjeti što je u razvojnoj politici Irske bilo dobro (posebno irsku radikalnu promjenu ekonomske politike u 1990-im godinama) i to slijediti, a što nije bilo dobro, to izbjegavati. U članku se ne ćemo izričito pozivati na pogreške u hrvatskoj razvojnoj politici, nego ćemo se koncentrirati na razvojnu politiku Irske, a čitatelj može vrlo lako prepoznati i karakteristike hrvatske razvojne politike i sam zaključiti što je bilo dobro, a što nije.
Stručni članak
Porezni nadzor dio je poreznog postupka koji predstavlja skup pravnih pravila prema kojima postupaju ovlašteni djelatnici prilikom rješavanja prava i obveza poreznih obveznika. Tko i na koji način kontrolira porezni nadzor, upiti su koji se postavljaju inspektorima u poreznom nadzoru. U najširem smislu unutarnja kontrola predstavlja sustav kontrolnih, organizacijskih i drugih postupaka, mjera i politika, usvojenih radi ostvarivanja ciljeva. Unutarnju kontrolu možemo definirati i kao bilo koju aktivnost rukovoditelja, uprave ili drugih koja vodi smanjenju rizika u postizanju ciljeva. Bît unutarnje kontrole ogleda se u činjenici što ona ne izlazi iz okvira strukture Ministarstva financija, odnosno Porezne uprave, i obavlja se tako da jedna služba nadzire drugu(e). Kontrola unutar Porezne uprave ima i danas svoje posebno značenje, osobito stoga što se preko nje ostvaruju oblici hijerarhijske povezanosti te osigurava usklađeno, zakonito i pravilno djelovanje. Svrha članka je objasniti na koji se način provodi unutarnja (interna) kontrola nad radom poreznog nadzora.
Stručni članak
Hiper konkurencija na globalnoj razini rezultirala je velikim brojem roba i usluga koje se nude potrošačima, odnosno kupcima, ponajprije u razvijenim zemljama. Ubrzano se povećava broj prodajnih mjesta, nudi se sve veći broj varijanti određenog proizvoda što povećava plasman posve novih proizvoda i usluga. Te procese prate žestoke marketinške kampanje koje se realiziraju u brojnim komunikacijskim kanalima među kojima ponajprije raste važnost interneta. U takvim okolnostima potrošačko odlučivanje postaje sve zahtjevnije, a razumijevanje tih procesa od iznimnog je značenja za vođenje poslovne politike. Što sve utječe na odluke kupaca i kako ih donositi, piše autor.
Stručni članak
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju objavljen je u Narodnim novinama, broj 121/10, a stupio je na snagu 1. studenog 2010. Tim je izmjenama izvršena Odluka Ustavnog suda RH od 17. travnja 2007., kojom je utvrđena neustavnost odredaba Zakona o mirovinskom osiguranju s različitim uvjetima za ostvarivanje prava iz mirovinskog osiguranja s obzirom na spol, o čemu smo pisali u Informatoru, br. 5953 od 26. ožujka 2011. S obzirom na to da su tom Novelom izmijenjene i druge odredbe, u ovom članku pišemo o izmjenama koje se odnose na krug osiguranika, računanje mirovinskog staža na temelju plaćenih doprinosa, način isplate mirovina i rokovima za prijave i odjave.
Stručni članak
U Informatoru, br. 5957 od 9. travnja 2011. objavili smo na malim stranicama prvi dio članka pod naslovom »Usklađivanje posebnih zakona sa Zakonom o općem upravnom postupku«, u kojem smo donijeli prvi dio pregleda odredaba Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09 - u nastavku teksta: ZUP), i to od članka 1. do 118. koje upućuju na uređivanje nekih pitanja drugim zakonima i postupovnih pitanja koja se mogu drugim zakonima urediti drukčije ili se mogu propisati posebnim zakonima. U ovom broju dovršavamo tu temu donoseći drugi dio, i to od članka 119., odnosno članka 121., koji upućuje na uređivanje nekih pitanja postupka drugim zakonima, pa do članka 163. ZUP-a. Članci 164.-167. odnose se na provedbu Zakona, dok se člancima 168.-171. reguliraju prijelazne i završne odredbe. Stupanjem na snagu ZUP-a, 1. siječnja 2010., započeo je novi pravni režim u području upravnog postupovnog prava.
Stručni članak
Komorsko udruživanje je izazov koji posljednjih godina zahvaća sve više struka u Republici Hrvatskoj. Komore su pravne osobe s javnim ovlastima, čija je zadaća zaštita i promicanje interesa određene struke odnosno djelatnosti. U ovom članku autor piše o osnovama komorskog udruživanja i statusu komora u hrvatskom pravu te ukazuje na specifičnosti takvog udruživanja, temeljenog na članku 43. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst).
Stručni članak
Vlada Republike donijela je 4. kolovoza 2010. Uredbu o načinu provedbe javnog natječaja i uvjetima za članove nadzornih i upravnih odbora trgovačkih društava u kojima Republika ima dionice ili udjele, koja je, prema članku 56. Zakona o sprječavanju sukoba interesa (Nar. nov., br. 26/11) na snazi do donošenja nove. Osim općih uvjeta za članove nadzornih i upravnih odbora Uredbom su propisani posebni te način provođenja javnog natječaja. U radu autor izlaže i ograničenja za imenovanje članova organa trgovačkih društava koje je propisao Zakon o trgovačkim društvima, a posebno koja se odnose na neosuđivanost za određena kaznena djela
SENTENCE
Za potvrđivanje (ratifikaciju) međunarodnih ugovora nije potrebna provedba referenduma niti je Ustavni sud Republike Hrvatske nadležan ocjenjivati njihovu suglasnost s Ustavom Republike Hrvatske
SENTENCE
Utvrđenjem da je izvanredni otkaz ugovora o radu nedopušten, radnik je stekao pravo vraćanja na rad kod poslodavca, neovisno o tome što mu je priznato pravo na starosnu mirovinu jer nije utvrđeno da bi kod radnika nastupila opća nesposobnost za rad
SENTENCE
Kod određivanja rente s naslova izgubljene zarade osobi neosnovano lišenoj slobode neće se kao posljedice uzeti u obzir bolest i umirovljenje kad nisu u uzročno posljedičnoj svezi s vremenom provedenim u pritvoru i vođenjem kaznenog postupka
SENTENCE
Ovrhovoditelj uz prijedlog za ovrhu nije dužan priložiti ovršnu ispravu ako je u parničnom postupku o tražbini radi čijeg nami¬renja predlaže ovrhu u prvom stupnju odlučivao isti sud kojem je podnesen prijedlog za ovrhu
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se ugovorom o radu, kolektivnim ugovorom ili pravilnikom o radu odrediti da javljanje radnika na natječaj za zapošljavanje kod drugog poslodavca predstavlja povredu obveze radnika iz radnog odnosa?
Vi pitate - mi odgovaramo
Primili smo predujam za isporuku i izdali račun u vrijeme kad je stopa PDV-a bila 22%. S obzirom na to da je sada uslijedila isporuka, a stopa PDV-a iznosi 23%, kako postupiti s računom za predujam?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pravo sadašnjeg zakupnika na produljenje zakupnog odnosa, sukladno članku 6.a Zakona o zakupu i prodaji poslovnoga prostora, nije jednokratno pravo
Vi pitate - mi odgovaramo
Oslobađa li se kaznene odgovornosti jedini član uprave trgovačkog društva (dioničkog društva), koji nije pokrenuo stečajni postupak zbog nesposobnosti za plaćanje odnosnog društva (u razdoblju od 2 mjeseca nije isplaćena niti 1/5 dugovanja), ako je Porezna uprava već pokrenula stečajni postupak?