List Informator
UVODNIK
Primitak u hrvatsko državljanstvo - neosnovano ograničavanje dokazne građe tijekom upravnog postupka
U ustavnosudskoj praksi velik je broj odluka u kojima se Ustavni sud Republike Hrvatske bavio pitanjem primitka u hrvatsko državljanstvo, osobito u devedesetim godinama. Međutim, slijedeću praksu Ustavnog suda, izraženu u Odluci, broj U-III-2820/2010, izdvajamo, zbog istaknutih pitanja načela materijalne istine u upravnom postupku, prava na pravično suđenje, odnosno ograničavanja dokazne građe tijekom upravnog postupka, o čemu pišemo u ovom članku temeljem Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst), Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 99/99, 29/02 i 49/02 – proč. tekst), Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 53/91, 70/91 – ispr., 28/92, 113/93 – Odluka USRH, 4/94 – ispr. Odluke) i drugih zakona koji se odnose na tu materiju.
Autor: Sandra Marković, viša ustavnosudska savjetnica
Sadržaj
Stručni članak
U Informatoru, broj 5951 od 19. ožujka 2011. objavili smo prvi dio ovog članka u kojem smo pisali o vraćanju radnika na posao na temelju ovršne odluke suda prema prijašnjem i novom Ovršnom zakonu, odnosno u prijelaznom razdoblju do 31. prosinca 2011., isplati naknade plaće do povratka na posao i nadležnosti za postupak ovrhe. U nastavku pišemo o rokovima za traženje vraćanja radnika na posao, sadržaju prijedloga za ovrhu na temelju sudske odluke, načinu provedbe ovrhe i slučajevima kad ovrhu nije moguće provesti.
Stručni članak
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama (Nar. nov., br. 144/10) tijelima javne vlasti pridodane su pravne osobe čiji su programi ili djelovanje Zakonom utvrđeni kao javni interes te se u cijelosti ili djelomično financiraju iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo. U najvećem broju slučajeva riječ je o javnim ustanovama te o trgovačkim društvima u većinskom vlasništvu države, lokalnih i/ili područnih jedinica, koje do novele ZPPI-a nisu imale javne ovlasti1. O toj temi i drugim izmjenama Zakona o pravu na pristup informacijama, piše autor u ovom članku i iznosi određene probleme.
Stručni članak
U ustavnosudskoj praksi velik je broj odluka u kojima se Ustavni sud Republike Hrvatske bavio pitanjem primitka u hrvatsko državljanstvo, osobito u devedesetim godinama. Međutim, slijedeću praksu Ustavnog suda, izraženu u Odluci, broj U-III-2820/2010, izdvajamo, zbog istaknutih pitanja načela materijalne istine u upravnom postupku, prava na pravično suđenje, odnosno ograničavanja dokazne građe tijekom upravnog postupka, o čemu pišemo u ovom članku temeljem Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst), Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 99/99, 29/02 i 49/02 – proč. tekst), Zakona o hrvatskom državljanstvu (Nar. nov., br. 53/91, 70/91 – ispr., 28/92, 113/93 – Odluka USRH, 4/94 – ispr. Odluke) i drugih zakona koji se odnose na tu materiju.
Stručni članak
Stručni članak
Zakon o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07 i 38/09) kroz instrumente prostornog uređenja, pri čemu se primarno misli na lokacijsku dozvolu, po prvi puta u praksi uvodi jedan potpuno novi institut sa zakonski neutvrđenom ulogom, koji upravo zbog svoje nedorečenosti otvara niz pitanja i dvojbi – riječ je o Povjerenstvu za ocjenu arhitektonske uspješnosti idejnog projekta, odnosno o tzv. »Povjerenstvu za lijepo« koje bi, prije svega, trebalo spriječiti urbanističke ekscese. U članku analiziramo postojeće odredbe koje se odnose na ustrojstvo, zadaću i rad Povjerenstva te de lege ferenda dajemo i određene prijedloge u svrhu što boljeg i djelotvornijeg rada Povjerenstva
Stručni članak
Radno vrijeme ugostiteljskih objekata propisano je odredbama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti (Nar. nov., br. 138/06, 152/08 - v. čl. 34. Zakona o boravišnoj pristojbi, 43/09 i 88/10), te odlukama predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave, donesenih na temelju ovlasti danih odredbama navedenog Zakona. U ovom članku pišemo o radnom vremenu ugostiteljskih objekata i nadležnosti predstavničkih tijela da svojim odlukama, a ne odlukama izvršnog tijela reguliraju tu materiju.
Stručni članak
Zakon o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (Nar. nov., br. 91/10) u cijelosti je stupio na snagu 1. siječnja 2011. Donesen je kao moguće rješenje za postojeće nedostatke i probleme koji su se najčešće očitovali u neažurnom provođenju ovrhe od strane ovršenikovih dužnika, nepoštovanju zakonskih rokova, različitom obračunu i sl. U radu dajemo prikaz najvažnijih odredaba toga Zakona i prakse koja se ipak razvila u kratko vrijeme, kao i ogledni primjer prijedloga za ovrhu na temelju ovršne isprave.
SENTENCE
Ako propusti člana radničkog vijeća u obnašanju dužnosti nisu rezultirali štetnim posljedicama za radnike, ne mogu se smatrati teškim kršenjem obveza koje bi opravdale njegovo isključenje iz radničkog vijeća
SENTENCE
Smanjenje tužbenog zahtjeva ne može se smatrati sporazumom o otpustu duga
SENTENCE
Naknada se određuje za posebne dijelove zgrade, dakle poslovni i stambeni prostor, a ne za zajedničke dijelove - stubište, tavan, po¬drum
SENTENCE
Ponašanje i radnje neke osobe zbog čega druga osoba u duljem razdoblju osjeća nelagodu, bijes i omalovažavanje, te joj je poremećen dušeni mir, predstavljaju povredu prava osobnosti
Vi pitate - mi odgovaramo
Ima li radnik koji koristi pravo na rad u skraćenom radnom vremenu zbog njege djeteta s težim smetnjama, pravo na stanku?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako postupiti ako grad u GUP-u propiše izradu UPU-a ili DPU-a, a GUP nije uskladio sa Zakonom o prostornom uređenju i gradnji i ne donosi odluku hoće li ili ne će raditi UPU ili DPU? U GUP-u postoji odredba da se ne mogu izdavati lokacijske dozvole dok se ne donesu UPU i DPU. Kako u takvoj situaciji postupiti sa zahtjevom za izdavanje lokacijske dozvole?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li zatečeni pročelnik jedinstvenog upravnog odjela općine, koji ima srednju stručnu spremu i osam godina radnog iskustva na poslovima pročelnika, i dalje obavljati poslove pročelnika, s obzirom na to da se radi o maloj općini s malim financijskim sredstvima, koja zbog toga nema mogućnosti za novo zapošljavanje?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pravna osoba ima namjeru za proteklu poslovnu 2010. godinu dostaviti Financijskoj agenciji godišnje financijske izvještaje u elektroničkom obliku. Koji je zadani format tako dostavljenih godišnjih financijskih izvještaja te mogućnosti uvida i pristupa tako dostavljenim podacima?