Informator broj 5724 od 14. siječnja 2009.

UVODNIK

Državni proračun Republike Hrvatske

Hrvatski je sabor na svojoj sjednici od 15. prosinca 2008. godine donio Državni proračun Republike Hrvatske za 2009. godinu (Nar. nov., br. 149/08). Proračunom za 2009. godinu planirani su ukupni
prihodi u iznosu od 124,6 milijardi kuna, a ukupni rashodi u iznosu oko 127,0 milijardi kuna. Valja napomenuti da je proračun za 2009. godinu donesen u iznimno teškim makroekonomskim uvjetima, koji se prije svega odnose na financijsku krizu nastalu zbog sloma tržišta sekundarnih hipotekarnih kredita u SAD-u i velikih gubitaka nekih od najvećih svjetskih financijskih institucija. Kriza se proširila kako na Europu tako i na Hrvatsku, pa su se posljedice spomenutih globalnih previranja ponajprije očitovale u negativnim kretanjima na domaćem tržištu kapitala. Zahvaljujući pravodobnim mjerama Vlade Republike Hrvatske, u proteklom razdoblju, stabilnom hrvatskom bankovnom sustavu, kao i poduzimanju odgovarajućih mjera, koje uključuju odluku Vlade o povećanju iznosa osiguranih štednih uloga na 400.000,00 kuna, stvaranje Stabilizacijskog fonda od strane nebankovnih financijskih institucija, te mjere Hrvatske narodne banke usmjerene na osiguranje likvidnosti, Hrvatsku je kriza zatekla vrlo dobro pripremljenu. Usprkos smanjenju proračunske potrošnje u 2009. godini, Državnim proračunom za 2009. godinu, uz jasne strateške prioritete i dobro osmišljene programe, osigurava se kontinuitet u provođenju strateških ciljeva Vlade Republike Hrvatske usmjerenih na izgradnju Republike Hrvatske kao zemlje gospodarskog razvoja i napretka, ujednačenog regionalnog razvoja, konkurentne snage, znanja, socijalne pravednosti i zemlje Europske unije.
Autor: Vlatka Plečko, dipl. oec.

Sadržaj

Državni proračun Republike Hrvatske
Autor: Vlatka Plečko

Stručni članak

Hrvatski je sabor na svojoj sjednici od 15. prosinca 2008. godine donio Državni proračun Republike Hrvatske za 2009. godinu (Nar. nov., br. 149/08). Proračunom za 2009. godinu planirani su ukupni prihodi u iznosu od 124,6 milijardi kuna, a ukupni rashodi u iznosu oko 127,0 milijardi kuna. Valja napomenuti da je proračun za 2009. godinu donesen u iznimno teškim makroekonomskim uvjetima, koji se prije svega odnose na financijsku krizu nastalu zbog sloma tržišta sekundarnih hipotekarnih kredita u SAD-u i velikih gubitaka nekih od najvećih svjetskih financijskih institucija. Kriza se proširila kako na Europu tako i na Hrvatsku, pa su se posljedice spomenutih globalnih previranja ponajprije očitovale u negativnim kretanjima na domaćem tržištu kapitala. Zahvaljujući pravodobnim mjerama Vlade Republike Hrvatske, u proteklom razdoblju, stabilnom hrvatskom bankovnom sustavu, kao i poduzimanju odgovarajućih mjera, koje uključuju odluku Vlade o povećanju iznosa osiguranih štednih uloga na 400.000,00 kuna, stvaranje Stabilizacijskog fonda od strane nebankovnih financijskih institucija, te mjere Hrvatske narodne banke usmjerene na osiguranje likvidnosti, Hrvatsku je kriza zatekla vrlo dobro pripremljenu. Usprkos smanjenju proračunske potrošnje u 2009. godini, Državnim proračunom za 2009. godinu, uz jasne strateške prioritete i dobro osmišljene programe, osigurava se kontinuitet u provođenju strateških ciljeva Vlade Republike Hrvatske usmjerenih na izgradnju Republike Hrvatske kao zemlje gospodarskog razvoja i napretka, ujednačenog regionalnog razvoja, konkurentne snage, znanja, socijalne pravednosti i zemlje Europske unije.

Kapitalizacija kamata i izračun zateznih kamata kada dužnikovo kašnjenje obuhvaća razdoblje složenoga (»konformnog«) i jednostavnog računa
Autor: Miljenko A. Giunio

Stručni članak

U Informatoru broj 5723 od 10. siječnja 2009. objavili smo prvi dio ovog članka u kojem je dan pojam anatocizma i kapitalizacije kamata, upućeno je na zakonske odredbe o anatocizmu te smo pisali o jednostavnim i složenim kamatama. U nastavku pišemo o načinu izračuna kamata prije i za vrijeme važenja Zakona o zateznim kamatama, prema Zakonu o kamatama i Zakonu o obveznim odnosima te ugovornim kamatama i konformnom kamatnjaku. Nadalje razmatramo pitanja izračuna zateznih kamata u razdoblju koje obuhvaća dva sustava (složeni i jednostavni način izračuna kamata). Na kraju autor zaključuje da kamatno uvećana glavnica, zatečena na dan metodskog prijelaza na jednostavni način izračuna kamata jest glavnica i da je lege artis nastala iako je kamatno uvećana, te da nema ni razloga ni opravdanja da se u daljnjem računanju kamata ona destruira, odnosno vrati na početno stanje.

Ostvarenje prava na naknadu plaće u ovršnom postupku 1
Autor: Darko Milković

Stručni članak

U Informatoru broj 5718-5719 od 24. i 27. prosinca 2008. objavili smo autorov članak o naknadi plaće zbog nezakonite odluke o otkazu ugovora o radu, u kojem je pisao općenito o naknadi plaće i pravu na nju, prema odredbama Zakona o radu (Nar. nov., br. 38/95, 54/95, 65/95, 102/98, 17/01, 82/01, 114/03, 123/03, 142/03, 30/04 i 68/05 - Odluka USRH). U Informatoru broj 5720-5722 od 31. prosinca 2008. i 3. i 7. siječnja 2009. autor je pisao o ostvarivanju prava na naknadu plaće u parničnom postupku, sukladno odredbama Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 84/08 i 96/08 - Odluka USRH), s posebnim osvrtom na sadržaj tužbe i tužbenog zahtjeva kad radnik utužuje naknadu plaće. Člankom o ostvarivanju naknade plaće u ovršnom postupku, kojeg objavljujemo u ovom broju Informatora, zaokružujemo cjelinu na temu ostvarenja prava na naknadu plaće.

Osnovice za obračun doprinosa za 2009. godinu
Autor: Tomo Šnajder

Stručni članak

Zakonom o doprinosima (Nar, nov., broj 84/08 i 152/08 - u nastavku teksta: ZOD), između ostalog, uređeno je i pitanje osnovica za obračun doprinosa. Iznos osnovica utvrđuju se kao umnožak prosječene plaće i koeficijenata propisanih odredbama ZOD-a. Sukladno članku 254., ministar financija za nastupajuće obračunsko razdoblje - kalendarsku godinu naredbom objavljuje iznose osnovica za obračun doprinosa. Prema stavku 2. članka 254. ZOD-a, za 2009. godinu objavljene su osnovice za obračun doprinosa u Naredbi o iznosima osnovica za obračun doprinosa za obvezna osiguranja za 2009. godinu (Nar. nov., br. 2/09 - u nastavku teksta: Naredba). U nastavku, autor opširnije piše o osnovicama po pojedinim osnovama osiguranja, koje su objavljene u Naredbi, s naglaskom na neke specifičnosti po pojedinim osnovama osiguranja.

Neki nedostaci u praksi raspisivanja natječaja za prijam u službu
Autor: Alen Rajko

Stručni članak

Zakonom o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08) u članku 8.-29., uređen je, institut prijma u službu u tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kako je prošlo već više od pola godine od stupanja na snagu toga Zakona (31. srpnja 2008.), tako se autor dr. sc. ALEN RAJKO, pročelnik za upravni razvitak grada Opatije u ovom članku bavi analizom objavljenih natječaja u praksi te ukazuje na nedostatke u praksi objave tih natječaja, prema odredbama toga Zakona.

Tumačenja Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike
Autori: Sanda Pipunić Vesna Šiklić Odak

Stručni članak

Vlada Republike Hrvatske i sindikati državnih službi zaključili su 31. srpnja 2008. godine novi Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 93 od 11. kolovoza 2008. godine. Kolektivni ugovor sklopljen je na vrijeme od četiri godine, a primjenjuje se od 31. srpnja 2008. godine. Sukladno odredbama članka 118. Kolektivnog ugovora, za tumačenje odredaba i praćenje primjene toga Ugovora ugovorne strane imenovale su Zajedničku komisiju za tumačenje odredaba i praćenje primjene Kolektivnog ugovora (u nastavku teksta: Zajednička komisija), i to svaka ugovorna strana po tri člana. Ugovorne strane dužne su se pridržavati danog tumačenja Zajedničke komisije. Stoga, u ovom članku objavljujemo stajališta Zajedničke komisije zauzeta na 1. i 2. sjednici, koje su održane 28. studenog 2008. i 4. prosinca 2008.

Građenje protivno rješenju o obnovi
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Građevinski inspektor može naložiti uklanjanje onih radova kojima se odstupa od stanja građevine kakvo je bilo prije ratnih oštećenja

Revizija u radnom sporu
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Revizijski sud ispituje pobijanu presudu samo u onom dijelu u kojem se ona pobija revizijom i u granicama razloga određeno navedenih u reviziji

Pomorska plovidba – luke – naplata lučke pristojbe
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Lučka uprava ima pravo korištenja luke otvorene za javni promet, ali ne i luka posebne namjene. Dok postojeća luka posebne namjene, nije prenamijenjena u luku za javni promet i dana na upravljanje lučkoj upravi, lučka uprava nema pravo naplaćivati lučku pristojbu

Parnični postupak – troškovi vještačenja
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Troškovi vještačenja dosuđuju se kroz parnični trošak u cijelosti onoj stranci koja je snosila taj trošak, neovisno o njezinom uspjehu u sporu

Izdaci za školovanje i obrazovanje

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li porezni obveznik po godišnjoj poreznoj prijavi uvećati osnovni osobni odbitak za troškove svojeg školovanja koje sam plaća?

Ugostiteljstvo - inspekcijski nadzor

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li se u ugostiteljskom objektu, vrste bistro-slastičarnica, koji je ishodio rješenje nadležnog ureda državne uprave o ispunjavanju propisanih uvjeta za tu vrstu objekta, pripremati i usluživati druge vrste hrane (pizze)?

Stjecanje prava vlasništva državljana i pravnih osoba iz Europske unije na nekretninama u Republici Hrvatskoj

Vi pitate - mi odgovaramo

Koja su obilježja novog režima stjecanja prava vlasništva stranaca na nekretninama u Republici Hrvatskoj?

Otpremnina

Vi pitate - mi odgovaramo

Ima li radnik kojemu je poslodavac otkazao ugovor o radu, nakon manje od dvije godine neprekidnog rada, pravo na otpremninu ako mu ugovor nije otkazan zbog razloga uvjetovanih njegovim ponašanjem?

Filteri