List Informator
UVODNIK
Hrvatska sudbena vlast i pravo na suđenje u razumnom roku
U Novom Vinodolskom održano je savjetovanje od 23.-25. listopada 2002. na temu »Pravo na pošteno suđenje i razumni rok«, a u organizaciji Hrvatskog instituta za ljudska prava iz Novog Vinodolskog, zaklade Hannsa Seidela i Njemačke zaklade za međunarodnu pravnu pomoć, HPC, društva diplomiranih pravnika Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Hrvatskog Crvenog križa. Stoga u ovom broju donosimo izlaganje Ivice Crnića, dipl. iur., predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske koje je prilog raspravi na tom skupu. Ovo izlaganje bilo je izneseno na seminaru u organizaciji HHO za ljudska prava i Vijeća Europe, u Zagrebu 17. i 18. listopada 2002. Istovremeno upućujemo čitatelje i na male strane Informatora br. 5073 od 19. listopada na kojima smo objavili članak pod naslovom »Neka razmišljanja o zaštiti prava u postupku priznavanja utočišta (azila)« u povodu postupka donošenje Zakona o azilu koje je također bilo jedna od tema, savjetovanja u Novom Vinodolskom od 23.-25. listopada 2002.
Autor: Ivica Crnić, dipl. iur., predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske
Sadržaj
Stručni članak
U Novom Vinodolskom održano je savjetovanje od 23.-25. listopada 2002. na temu »Pravo na pošteno suđenje i razumni rok«, a u organizaciji Hrvatskog instituta za ljudska prava iz Novog Vinodolskog, zaklade Hannsa Seidela i Njemačke zaklade za međunarodnu pravnu pomoć, HPC, društva diplomiranih pravnika Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Hrvatskog Crvenog križa. Stoga u ovom broju donosimo izlaganje Ivice Crnića, dipl. iur., predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske koje je prilog raspravi na tom skupu. Ovo izlaganje bilo je izneseno na seminaru u organizaciji HHO za ljudska prava i Vijeća Europe, u Zagrebu 17. i 18. listopada 2002. Istovremeno upućujemo čitatelje i na male strane Informatora br. 5073 od 19. listopada na kojima smo objavili članak pod naslovom »Neka razmišljanja o zaštiti prava u postupku priznavanja utočišta (azila)« u povodu postupka donošenje Zakona o azilu koje je također bilo jedna od tema, savjetovanja u Novom Vinodolskom od 23.-25. listopada 2002.
Stručni članak
U primjeni zakonskih odredbi Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/01 vjerodostojno tumačenje) o razrješenju i prestanku dužnosti predsjednika predstavničkog tijela, o ovlaštenoj osobi za sazivanje sjednice predstavničkog tijela radi izbora novoga predsjednika i stvaranja pravnih pretpostavki za kontinuirani rad predstavničkog tijela (bez pravnog vakuma), kao i o primjeni odredbi o razrješenju i prestanku dužnosti općinskog načelnika, gradonačelnika odnosno župana u vezi njihovih ovlasti u sazivanju sjednica predstavničkog tijela, postoje brojne dvojbe. U ovome članku pišemo o pravim mogućnostima interpretacije zakonskih odredbi i njihovoj primjeni u praksi.
Stručni članak
Evidentiranje poslovnih događaja kod proračuna i proračunskih korisnika vezanih uz financijske instrumente propisano je odredbama Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 119/01 i 74/02). Zadnjim izmjenama i dopunama navedenog Pravilnika dodatno je pojašnjen način evidentiranja primljenih i danih kratkoročnih zajmova, te izdanih i kupljenih kratkoročnih vrijednosnih papira, o čemu opširnije piše autorica članka.
Stručni članak
U Informatoru br. 4977, od 17.11.2001., izloženi su razlozi zbog kojih se donosi novi Zakon o prostornom uređenju, te je dan opširan prikaz Prijedloga zakona o prostornom uređenju od 3.10. 2001. koji je Vlada Republike Hrvatske 12. 10. 2001. uputila Hrvatskom saboru u zakonodavnu proceduru. Nakon opširne rasprave o tom prijedlogu, održane pred Odborom za prostorno uređenje i zaštitu okoliša Hrvatskog sabora, u kojoj su sudjelovali i predstavnici nekih jedinica lokalne i područne samouprave, predstavnici njihovih stručnih tijela te predstavnici šire stručne javnosti, Hrvatski sabor je na 20. sjednici održanoj 28. 2. 2002. u prvom čitanju raspravljao o prijedlogu navedenog zakona, koji je prihvatio, s tim da se predlagatelju upute sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja radi pripreme Konačnog prijedloga zakona. Shodno navedenom zaključku, obrađene su primjedbe, prijedlozi i mišljenja dani na Prijedlog zakona o prostornom uređenju te je izrađen Konačni prijedlog zakona o prostornom uređenju od 7. 8. 2002. koji je 27. 8. 2002. upućen Hrvatskom saboru na drugo čitanje. Zbog opsega članak objavljujemo u dva dijela.
Stručni članak
Provedbeni propisi Zakona o arhivskom gradivu i arhivima trebali su biti doneseni do kraja 1998. godine. No, tek sredinom 2002. godine doneseni su novi Pravilnici, kojima se detaljnije uređuje problematika arhiviranja dokumentacije i rokovi njenog čuvanja, o čemu pišemo u ovom članku.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o kulturnim vijećima (Nar. nov., br. 53/01), sastav i djelovanje Kulturnih vijeća, kao i sastav i zadaća Nacionalnog vijeća za kulturu.
Stručni članak
Razmatra se pitanje u kakvom su odnosu tužbe radi utvrđivanja osnovanosti osporavanja tražbine stečajnog vjerovnika za koju postoji ovršna isprava i tužbe radi pobijanja pravne radnje stečajnog dužnika. Analizirajući odgovarajuće odredbe Stečajnog zakona, autor dolazi do zaključka da u slučaju ako osporavatelj koji je upućen na parnicu radi utvrđivanja osnovanosti osporavanja ne podigne tužbu u određenom roku, nema više mogućnosti pobijati pravne radnje na temelju kojih je tražbina zasnovana.
Stručni članak
Zakonom o naplati dospjelih a nenaplaćenih poreza, carina, doprinosa i državnih jamstava (Nar. nov. br. 117/01), uređuju se uvjeti i način naplate, odnosno plaćanja dospjelih, a nenaplaćenih poreza, carina, doprinosa i državnih jamstava izdanim pravnim osobama, nastalih do 31. prosinca 2000. g. Čitav postupak nagodbe trebao se završiti do 23. kolovoza 2002. g. prema rokovima predviđenim Zakonom. Uredbom o izmjenama i dopunama Zakona o naplati dospjelih a nenaplaćenih poreza, carina, doprinosa i državnih jamstava (Nar. nov,, br. 95/ 02) taj je rok produljen do kraja godine. Produljenje roka ne daje mogućnost za podnošenje novih zahtjeva za nagodbu, nego se samo produljuje rok za rješavanje podnesenih zahtjeva. O tim aspektima, autor opširnije piše u nastavku članka.
SENTENCE
Rješenje Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o upućivanju osiguranika u određeno poduzeće na odgovarajući posao, nije upravni akt.
SENTENCE
Određivanju mjesne nadležnosti ima mjesta samo ako postoji nadležnost hrvatskih sudova.
SENTENCE
Činjenica što je jednu stranku pred izbranim sudom u imovinskopravnom sporu vrijednosti više od 50.000 kn zastupala osoba bez položenog pravosudnog ispita, nema značenje apsolutne bitne povrede odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2.1.10. ZPP-a.
SENTENCE
Prijašnjem vlasniku pripada naknada za nacionalizirano poduzeće neovisno o tome što odluka o nacionalizaciji nije nikada provedene u zemljišnim knjigama.
SENTENCE
Ako je dužnik za svoju činidbu primio protučinidbu jednake vrijednosti koja je ušla u njegovu imovinu, pravna radnja u povodu koje je činidba izvršena može se pobijati ako je postojala namjera dužnika oštetiti svoje vjerovnike i ako je druga strana znala za tu dužnikovu namjeru.
SENTENCE
Nalogodavac može ugovorom preuzeti obvezu da će posredniku nadoknaditi štetu koja mu je nastala opozivom ugovora o posredovanju ili zaključenjem ugovora bez sudjelovanja posrednika.
SENTENCE
Ništava je odredba sporazuma između radnika i poslodavca da svojim sredstvima koja mu pripadaju s naslova otpremnine u dokupu staža onaj radnik kojem radni odnos može prestati zbog trajnog prestanka potrebe za njegovim radom, samo ako mu poslodavac dokupi mirovinski staž.
SENTENCE
Kćerka tužiteljice odgovarat će za dug pokojnog oca zajedno s ostalim nasljednicima solidarno, do visine vrijednosti svog nasljednog dijela u smislu odredbe čl. 145. Zakona o nasljeđivanju.
SENTENCE
Tužitelj (vjerovnik) može u parnici ostvariti naplatu manje naplaćenog potraživanja u izvršnom postupku prema tuženiku (dužnikovu dužniku), tj. prema pravnoj osobi koja obavlja poslove platnog prometa, a koja je prema nalogu izvršnog suda bila dužna prenijeti potraživanje radi isplate tužitelju iznosa naznačenog u rješenju o prijenosu od dužnikova dužnika sukladno odredbi čl. 110. st. 1 . u svezi s odredbom čl. 199. tada važećeg Zakona o izvršnom postupku.
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako se amortizacija goodwilla priznaje kao porezno priznati rashod s aspekta zakonskih propisa poreza na dobit?
Vi pitate - mi odgovaramo
Evidentirali smo rezerviranja za određene troškove koji prema poreznim propisima nisu porezno priznati. Kako se ti rashodi prikazuju u poreznim evidencijama prilikom obračuna godišnjeg poreza na dobit?
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko određuje brojčanu oznaku mjesta nastajanja akta u urudžbenom broju trgovačkog društva koje je osnovao grad kao jedinica lokalne samouprave za rješavanje u pojedinačnim upravnim stvarima u komunalnoj djelatnosti održavanja groblja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Zaključili smo ugovor o građenju koji iz određenih razloga nismo u mogućnosti izvršiti. Međutim, taj bi ugovor mogli prenijeti na drugog izvođača. Je li to moguće, a ako je moguće mora li naš suugovaratelj na to pristati da bi ugovor o prijenosu bio valjan?