List Informator
UVODNIK
Uspostava konzistentnog i suvremenog pravnog sustava
Naše zakone temeljito smo izmijenili u postupku usklađivanja s pravnom stečevinom
Europske unije. No, česte nove izmjene i dopune dovode do teškog snalaženja u
primjeni - građana, gospodarskih subjekata pa sve do sudova. Davno najavljene reforme
u pravosuđu i državnoj pa i javnoj upravi sporo se ili nikako ne provode, što dodatno
otežava stvarnu vladavinu prava.
Znanstvenici okupljeni u HAZU, sustavno razmatraju aktualna zbivanja u praksi i daju
prijedloge, obavještavaju Hrvatski sabor, Vladu i zainteresiranu stručnu javnost o
mogućim i nužnim mjerama koje bi trebalo provesti.
O tim nastojanjima i učincima, za naše čitatelje govori akademik JAKŠA BARBIĆ,
potpredsjednik HAZU.
Autor: akademik Jakša Barbić, potpredsjednik HAZU
Sadržaj
Stručni članak
U Republici Hrvatskoj sada su na snazi Okvirna mjerila za rad sudaca od 28. prosinca 2012. godine, koje je donio ministar pravosuđa. Prema članku 140. stavak 1. Zakona o sudovima (Nar. nov., br. 28/13), ministar pravosuđa morao bi donijeti nova Okvirna mjerila za rad sudaca do 14. ožujka 2014. Iako mjerila imaju svega petnaest članaka, ona su opširan propis. Razlog tomu je što sadrže detaljnu razradu vrsta predmeta i vrijednosti koju pojedini predmeti imaju prilikom vrednovanja sudačkog rada. U članku se daje kritički osvrt na odredbe Okvirnih mjerila, kojima se sucima nameću, prema mišljenju autora, teško savladive obveze i dužnosti.
Stručni članak
U članku dajemo prikaz Zakona o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 133/13). Tim je Zakonom zamijenjena Uredba o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 112/13) istog sadržaja, te su značajno izmijenjene odredbe Zakona o mirovinskom osiguranju u dijelu isplate mirovina i drugih primanja iz mirovinskog osiguranja i korištenju prava iz tog osiguranja, a dopunjene su odredbe o ponovnom određivanju mirovine u slučaju povrede Zakona na štetu korisnika prava. Zbog njihove važnosti, osim analize sadržaja tih izmjena i dopuna, ukazujemo i na moguće posljedice po korisnike prava iz mirovinskog osiguranja.
Stručni članak
Zakonom o trošarinama (Nar. nov., br. 22/13, 32/13 i 81/13) uređen je, između ostalog, trošarinski institut »malih proizvođača jakih alkoholnih pića« te odredbama Pravilnika o trošarinama (Nar. nov., br. 64/13 i 129/13) kojima se podrobnije uređuje postupanje glede Zakona o trošarinama. Mali proizvođači jakih alkoholnih pića smatraju se trošarinskim obveznikom i plaćaju trošarinu ovisno o zapremini uređaja, tj. kotla koji imaju u vlasništvu, odnosno koji koriste za proizvodnju jakih alkoholnih pića za vlastite potrebe. Autorica u članku daje osvrt provedbe trošarinskog postupanja malih proizvođača jakih alkoholnih pića glede registracije u registar trošarinskih obveznika, obračunavanja i plaćanja trošarine, podnošenja godišnjeg izvješća s oglednim primjerima popunjavanja.
Stručni članak
U ovom članku autorica iznosi upravnosudsku praksu u području prava intelektualnog vlasništva, odnosno odredaba Zakona o žigu (Nar. nov., br. 173/03, 76/07, 30/09 i 49/11). U jednom od sljedećih brojeva objavit ćemo drugi dio članka koji se odnosi na primjenu i postupovne odredbe drugih zakona iz područja industrijskog vlasništva i odluke Visokog upravnog suda Republike Hrvatske (prije Upravnog suda Republike Hrvatske) koji se odnose na tu materiju.
Stručni članak
Uz Državni proračun Republike Hrvatske za 2014. godinu i projekcije za 2015. i 2016. godinu, sukladno članku 14. Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 87/08 i 136/12), Hrvatski je sabor donio i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2014. godinu. U ovom članku dajemo pregled odredaba Zakona o izvršavanju koje su od osobite važnosti korisnicima u dijelu ostvarivanja njihovih prava, ali također ukazuju i na obveze koje imaju korisnici, uključujući jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, na temelju ostvarenih sredstava, s posebnim naglaskom na odredbe koje su se izmijenile u odnosu na Zakon o izvršavanju za 2013.
Stručni članak
U ovom članku pišemo i ukazujemo na nekoliko primjera odluka Ustavnog suda u kojima Ustavni sud Republike Hrvatske ukazuje na važnost Ustavom propisane nadležnosti Vrhovnog suda Republike Hrvatske, kao najvišeg suda, kojom osigurava jedinstvenu primjenu zakona i ravnopravnost građana.
Stručni članak
U ovom članku analiziramo slučaj iz sudske prakse u kojemu se po prvi puta, kao sporno, pojavilo pitanje kako primijeniti odredbu članka 37. stavak.1. podstavak 1. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (Nar. nov., br. 174/04, 92/05, 2/07 - Odluka USRH, 107/07, 65/09, 137/09, 146/10 – Odluka USRH, 55/11, 140/12, 19/13 – proč. tekst i 33/13 – ispr.). Naime, postavilo se pitanje - odnosi li se zapreka za stambeno zbrinjavanje, iz članka 37. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, samo na vlasništvo kuće koja se nalazi na području Republike Hrvatske ili ne. Iz analiziranog slučaja iz sudske prakse proizlazi da se zapreka za stambeno zbrinjavanje, iz članka 37. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, odnosi samo na vlasništvo kuće koja se nalazi na području Republike Hrvatske.
SENTENCE
Članak 338. stavak 1. Ovršnog zakona (Nar. nov., br. 139/10) ne zadovoljava zahtjeve načela vladavine prava iz članka 3. Ustava, pa obustava ovršnog postupka bez navođenja razloga usklađenih sa zahtjevima pravne sigurnosti iz članka 3. Ustava, predstavlja povredu prava na pristup sudu
SENTENCE
Odbijanje medicinske sestre da pruži asistenciju pri obradi naručenog pacijenta u stomatološkoj ordinaciji, unatoč pozivu poslodavca, predstavlja opravdani razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu
SENTENCE
Nalaz i mišljenje sudskog vještaka koji nije izrađen prema nalogu suda, već ga je za potrebe postupka pribavila jedna od stranaka, nema dokaznu snagu nalaza sudskog vještaka, međutim, predstavlja valjano dokazno sredstvo koje sud treba vrednovati i ocijeniti u sklopu svih ostalih provedenih dokaza
SENTENCE
Prava po osnovi nezaposlenosti, a s tim i prava na vođenje u evidencijama nezaposlenih, prava su koja su vremenski ograničena nastupom zakonom propisanih pretpostavki
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li se Zakon o javnoj nabavi primjenjivati na svaku nabavu, bez obzira na vrijednost robe koja se nabavlja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Nekoliko naših radnika radi za vrijeme božićnih (25. i 26. prosinca 2013.) i novogodišnjih (1. siječnja 2014.) blagdana. Prema Zakonu o radu radnik za vrijeme rada na blagdan ima pravo na povećanu plaću. Koja su još pripadajuća prava radnika za rad u navedene dane?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li prokurist dati izjavu da gospodarskom subjektu i zastupniku po zakonu pravne osobe gospodarskog subjekta, nije izrečena pravomoćna osuđujuća presuda za jedno ili više kaznenih djela, propisanih člankom 67. stavak 1. točka 1. Zakona o javnoj nabavi li takvu izjavu može dati samo osoba koja zastupa ponuditelja/natjecatelja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Službenici porezne uprave provode porezni nadzor u trgovačkom društvu. Je li trgovačko društvo, prilikom obavljanja nadzora, u obvezi podastrijeti i statistička izvješća?