List Informator
UVODNIK
U potrazi za novim modelom gospodarskog razvoja Republike Hrvatske
Ocjenjujući sadašnju ekonomsku situaciju i model razvojne politike koju je primjenjivala Republika Hrvatska u svom gospodarskom razvoju, prof. dr. sc. Mate Babić piše koju bi razvojnu politiku trebala primjenjivati Republika Hrvatska da bi konačno promijenila sadašnje vrlo negativne trendove u gospodarstvu. To se, prije svega, odnosi na definiranje strategije dugoročnog razvoja, temeljenog na izvozu, s kojom je potrebno uskladiti i tekuću ekonomsku politiku. U postizanju tog cilja, autor članka predlaže korištenje iskustava, odnosno razvojnih politika koje su primjenjivale neke zemlje i ubrzale svoj gospodarski razvoj.
Autor: prof. dr. sc. Mate Babić
Sadržaj
Stručni članak
Ocjenjujući sadašnju ekonomsku situaciju i model razvojne politike koju je primjenjivala Republika Hrvatska u svom gospodarskom razvoju, prof. dr. sc. Mate Babić piše koju bi razvojnu politiku trebala primjenjivati Republika Hrvatska da bi konačno promijenila sadašnje vrlo negativne trendove u gospodarstvu. To se, prije svega, odnosi na definiranje strategije dugoročnog razvoja, temeljenog na izvozu, s kojom je potrebno uskladiti i tekuću ekonomsku politiku. U postizanju tog cilja, autor članka predlaže korištenje iskustava, odnosno razvojnih politika koje su primjenjivale neke zemlje i ubrzale svoj gospodarski razvoj.
Stručni članak
Stručno osposobljavanje za rad, kako je bilo uređeno odredbama Zakona o radu (Nar. nov., br. 149/09, 61/11, 82/12 i 73/13), a prije stupanja na snagu Zakona o poticanju zapošljavanja (Nar. nov., br. 57/12 i 120/12), bilo je jedan relativno kvalitetan radnopravni institut, koji je otvarao mogućnost realnog povećanja zaposlenosti u situaciji kad potencijalni radnik ne ispunjava posebne uvjete za zasnivanje radnog odnosa. Donošenjem Zakona o poticanju zapošljavanja, prema autorovu mišljenju, stručno osposobljavanje za rad pretvorilo se u jedan neprihvatljivi institut, kako radnicima ili potencijalnim korisnicima, poslodavcima tako i javnoj službi za zapošljavanje. Zadiranjem u osnovne elemente, poput nenaplatnosti rada osoba koje obavljaju stručno osposobljavanje za rad, uništen je smisao samog instituta i stvoren nepotreban nered na ionako zagušenom tržištu radne snage. Zbog činjenice da se ugovor o stručnom osposobljavanju ne može sklopiti slobodnom voljom radnika i poslodavca, bez dopuštenja i nadzora javnog tijela, autor smatra da je takvo uređenje stručnog osposobljavanja za rad neustavno.
Stručni članak
Zakon o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11) izmijenjen je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 83/13), kojim su propisane određene novine vezane uz donošenje odluke o odabiru. Osim razmatranja odredaba o odabiru najpovoljnije ponude, u članku se prikazuju najbitnije novine koje se odnose na pravnu zaštitu u postupku javne nabave.
Stručni članak
Svi proračuni i proračunski korisnici obvezatni su sastaviti financijske izvještaje za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2013. i dostaviti ih FINI najkasnije do 10. listopada 2013. Svi izvanproračunski korisnici, također, obvezatni su sastaviti devetomjesečne financijske izvještaje i predati ih FINI, ali do 21. listopada 2013. Za devetomjesečno izvještajno razdoblje ne obavlja se konsolidacija financijskih izvještaja. U nastavku članka pišemo detaljnije o obrascima i rokovima predaje izvještaja te dajemo upute o sastavljanju i popunjavanju obrazaca.
Stručni članak
U Informatoru, broj 6215, od 28. rujna 2013., objavili smo prvi dio članka. U ovom broju donosimo nastavak primjera u provođenju izbora za člana upravnog vijeća javne ustanove u području školstva, sukladno Zakonu o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (Nar. nov., br. 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 2/07, 46/07, 45/09, 63/11 i 94/13 - u nastavku teksta: ZZDVO), Zakona o ustanovama (Nar. nov., br. 76/93, 29/97 - ispr., 47/99 - ispr. i 35/08 - u nastavku teksta: ZU) te Zakona o radu (Nar. nov., br. 149/09, 61/11, 82/12 i 73/13 - u nastavku teksta: ZR) i statuta odnosne ustanove. Navedeni ogledni primjeri mogu biti samo jedno od mogućih načina u reguliranju ove materije.
Stručni članak
Sadašnji Zakon o potrošačkom kreditiranju1 s izmjenama i dopunama, uredio je uvjete i način na koji se mogu pružati usluge potrošačkog kreditiranja, obveze vjerovnika kao i kreditnog posrednika prema potrošaču. O potrošačkom kreditiranju već smo prije, u dva navrata, pisali u listu Informator2 gdje smo prikazali kako je zakonski regulirano kreditiranje potrošača, njihova prava i obveze. Međutim, građani, tj. potrošači i dalje su slabija ugovorna strana, čime su suočeni s velikim brojem problema u kreditnim odnosima s kreditinim institucijama kao vjerovnicima. Novi Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, koji se nalazi u zakonodavnoj proceduri na ovogodišnjem prvom jesenskom zasjedanju Hrvatskog sabora, sadržava novine kojima je namjera popraviti, poboljšati, odnosno staviti potrošače u ravnopravni položaj prema kreditnim institucijama.
SENTENCE
Okolnosti koje je zakon već uzeo u obzir prilikom propisivanja kaznenog okvira za određeno kazneno djelo sud ne smije još jednom uzeti u obzir kod odmjeravanja kazne jer bi se inače ista okolnost (na štetu optuženika) vrednovala dva puta
SENTENCE
Stablo čija se je grana odlomila već pri jakom vjetru predstavlja opasnu stvar
SENTENCE
Stečajni postupak je izvanparnični postupak koji se vodi u određenim uvjetima s ciljem skupnog namirenja vjerovnika stečajnog dužnika, prema pravilima i redoslijedu propisanom Stečajnim zakonom, te u tom postupku ne može sudjelovati umješač na strani stečajnog vjerovnika
SENTENCE
Radi uznemiravanja vlasnika u izvršavanju njegovih vlasničkih ovlasti na posebnom dijelu (garaži) nekretnine, zbog radova na zajedničkom dijelu izvršenih u upravljanju nekretninom, nije pasivno legitimiran upravitelj već ostali suvlasnici nekretnine.
Vi pitate - mi odgovaramo
Kupio sam proizvod u poslovnom prostoru trgovca, a naknadno sam utvrdio da mi se ne sviđa. Mogu li ostvariti povrat plaćenog iznosa ili zamjenu za drugi proizvod?
Vi pitate - mi odgovaramo
Smije li poslodavac s radnikom kojem bi ponudio novi ugovor o radu za obavljanje drugih poslova, ugovoriti probni rad za taj ugovor?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako će se regulirati pravo iz mirovinskog osiguranja, kada se po zahtjevu stranke želi promijeniti već doneseno pravomoćno rješenje o mirovini kojim je povrijeđen zakon na štetu osiguranika?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnik je prilikom izvršavanja poslova bio izložen azbestu i profesionalno je obolio. Temeljem Zakona o obeštećenju radnika profesionalno izloženih azbestu, utvrđena je profesionalna bolest i izdano je rješenje kojim mu se isplaćuje naknada. Može li se takva naknada isplaćivati na račun zaštićenih primanja?