List Informator
UVODNIK
Politička volja osnovni je uvjet za sprječavanje, otkrivanje i procesuiranje koruptivnih ponašanja
Uspješno smo okončali pregovore o pravosuđu u svezi s Poglavljem 23, a Hrvatski sabor obavio je opsežan i krajnje odgovoran posao usklađivanja naših zakona s europskom pravnom stečevinom. Koliko je taj posao obavljen u skladu s očekivanjima, koliko su ti zakoni doprinos uspostavi dobrog i cjelovitog pravnog sustava te uspješne zaštite prava i istodobno ispunjavanja obveza građana, dakako i u gospodarstvu te u javnim i društvenim djelatnostima, pokazat će praksa. Suzbijanju kriminala, a posebice korupcije, posvećena je posebna pozornost. Policija, suci istražitelji, u posljednjoj instanciji sudovi, dobili su nove ovlasti i dakako obveze. Koliko će sve to u praksi, u svakodnevnom životu, pridonijeti pravnoj sigurnosti, za naše čitatelje ocijenio je dr. sc. MARIN MRČELA, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske i čelnik europskog antikorupcijskog tijela GRECO.
Autor: dr. sc. Marin Mrčela, sudac Vrhovnog suda Republike
Sadržaj
Stručni članak
Rješavanje izbornih sporova (ustavnosudske signature »U-VIIA«) i u samom radu Ustavnog suda zauzima specifično mjesto, jer se rad na tim predmetima u jednom detalju bitno razlikuje od rada na drugim predmetima iz nadležnosti Ustavnog suda. Prema Ustavnom zakonu o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustavni zakon)1 Ustavni sud, naime, ima rok od 48 sati za rješavanje žalbe u izbornom sporu2. Do sljedećih izbora Državno izborno povjerenstvo bi trebao poduzeti korake na koje je Ustavni sud ukazao u ovoj odluci (standardizirati izbornopravnu praksu u pitanju važećih-nevažećih glasačkih listića te propisati kao obvezne i ostale podatke koji mogu biti pravno relevantni za pravilno i zakonito utvrđivanje rezultata izbora). Time bi se izbjegle dvojbe koje se javlj1aju »na terenu« i ojačalo povjerenje u poštenost izbora. Stoga autorice u ovom članku prikazuju sadržaj te Odluke.
Stručni članak
U okviru teme »Isporuke dobara unutar Europske unije« te kako su te isporuke uređene novim Zakonom o PDV-u, pisali smo u Informatoru, broj 6186 od 19. lipnja 2013. U ovom broju pišemo o isporukama pod kojima se smatra i premještanje dobara u drugu državu članicu.
Stručni članak
Ministar pravosuđa je 30. travnja 2012. donio Pravilnik o postupanju s pronađenim i oduzetim stvarima kojim se podrobnije regulira dosadašnja pravna praznina u svezi s postupanjem s pronađenim i oduzetim predmetima. Također pravilnicima o naknadama troškova zbog posebnih uvjeta rada sudaca privremeno upućenih na rad u drugi sud, i o visini dodatka na plaću sudaca privremeno upućenih na rad u drugi sud, od 18. svibnja 2012. propisana je naknada troškova sudaca upućenih na rad u drugi sud. Radi se o situacijama kad se, privremeno, suca uputi iz manje, u više opterećeni sud.
Stručni članak
Autorica u članku piše o mogućem sukobu interesa u obavljanju službe državnih službenika i službenika u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na temelju Zakona o državnim službenicima, Etičkog kodeksa državnih službenika i Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te međunarodnih i drugih pravnih normi koje se odnose na tu materiju.
Stručni članak
U prošlom broju Informatora započeli smo s objavom ovog članka, čiji će treći (i posljednji) nastavak biti objavljen u sljedećem dvobroju Informatora. Ovim člankom dajemo, prema odredbama Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama (Nar. nov., br. 85/08, 111/08 - ispr., 34/11 i 54/13 – u nastavku teksta: Zakon), pregled prava na vremenske i novčane potpore prema radnopravnom statusu korisnika, a taj status uvjetuje vrste prava, njihovu duljinu trajanja i visinu utvrđenog iznosa novčane naknade, uključujući i novine koje će stupiti na snagu 1. srpnja 2013. godine. U ovom, drugom dijelu članka autorice pišu o pravima odnosno vremenskim i novčanim potporama zaposlenih i samozaposlenih roditelja.
SENTENCE
Temeljni zahtjev svakog pravnog poretka utemeljenog na načelu vladavine prava je da sudovi poznaju propise koje primjenjuju i da daju zakonitu i pravilnu uputu o pravnom lijeku, te stranke postupanjem po pogrešnoj uputi o pravnom lijeku koju daju sudovi, ne smiju trpjeti štetne posljedice
SENTENCE
Kad je osoba u čiju je korist provedena uknjižba raspolagala knjižnim pravom u korist poštenog stjecatelja, rok za podnošenje brisovne tužbe je tri godine, a počinje teći od knjižnog upisa
SENTENCE
Okolnost što nakon nastavljanja parničnog postupka na temelju odredbe članka 179. stavak 1. Stečajnog zakona tužitelj nije ispravio, odnosno preinačio tužbu isticanjem zahtjeva za utvrđenje osporene tražbine umjesto ranijeg kondemnatornog zahtjeva za isplatu, ne predstavlja procesnu smetnju za donošenje meritorne odluke
SENTENCE
U sporu radi zaštite dostojanstva radnika od uznemiravanja ili spolnog uznemiravanja pasivno legitimiran je poslodavac, a ne radnik od čijeg se uznemiravanja ili spolnog uznemiravanja traži zaštita
Vi pitate - mi odgovaramo
Koje su obveze poslodavca s radnom knjižicom nakon 1. srpnja 2013.
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko obavlja poslove upravnog vijeća javne ustanove (bolnice) nakon što je odluka o sanaciji javne ustanove stupila na snagu? Može li te poslove obavljati ravnatelj javne ustanove?
Vi pitate - mi odgovaramo
Turistička agencija u okviru svoje djelatnosti organizira izlete na određene destinacije, koje naplaćuje putem izletničkih kaarta. Je li u tom slučaju putnička agencija obveznik fiskalizacije?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se radnik sa završenim petim (V.) stupnjem stručne spreme i zanimanjem kuhar-specijalist, upisanim u radnu knjižicu, rasporediti na radno mjesto namještenika III. vrste u javnoj službi, zdravstvenoj ustanovi, s koeficijentom 0,776, iako je do sadabio na radnom mjestu II. vrste (voditelj radionice), s koeficijentom 0,90? Konkretno, osoba je 1971. godine završila srednju ugostiteljsku školu, smjer kuhar, koja je tada trajala tri godine (nije bilo četverogodišnje škole), a zatim je 1984. godine završila V. stupanj i stekla zvanje specijalist kuhar, V. stupanj.