List Informator
UVODNIK
Sporazumi između poduzetnika s gledišta Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja
Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja (Nar. nov., br. 79/09) uređuje određena gledišta kooperativnih sporazuma poduzetnika glede njihove usklađenosti s pravilima tržišnog natjecanja. Odredbama Zakona propisana su određena ograničenja prilikom sklapanja kooperativnih sporazuma poduzetnika, kojima se odstupa od slobode ugovaranja prilikom sklapanja trgovinskih ugovora sukladno općim pravilima sadržanima u Zakonu o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05, 41/08 i 125/11), u svrhu zaštite slobodnog tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu. Pravila sadržana u hrvatskom Zakonu utemeljena su na odredbama članka 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije te je stoga bitno istaknuti kako je na ovom području izvršeno u najvećoj mogućoj mjeri usklađenje s pravnom stečevinom EU. Stoga autorica piše o pravnom okviru sadržanom u EU acquis-u i pravnom okviru i izuzećima u propisima Republike Hrvatske, a osobito o uredbama donesenim tijekom 2011., o sporazumima poduzetnika te donošenju Rješenja o utvrđivanju zabranjenog sporazuma koje donosi Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja i o drugim gledištima u primjeni Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja.
Autor: dr. sc. Mirna Pavletić Župić, članica Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja,
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja
Sadržaj
Stručni članak
U članku razmatramo institut pravo građenja prema odredbama Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/90 i 153/09). Osim temeljite analize zakonskih odredaba, u članku dajemo odgovarajuću sudsku praksu te ogledni primjer ugovora o osnivanju prava građenja i rješenje o uknjižbi prava građenja na neizgrađenom i izgrađenom zemljištu.
Stručni članak
Krajem 2011. donesen je Zakon o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora (Nar. nov., br. 125/11) u čijoj se primjeni pojavio već određeni broj spornih pitanja. Autorica u članku iznosi svoja razmišljanja i nastoji dati odgovore na njih.
Stručni članak
U ovom članku autorica piše o decentralizaciji nerazvrstanih cesta prema odredbama Zakona o cestama (Nar. nov., br. 84/11) i Odluci o cestama na području velikih gradova koje prestaju biti razvrstane u javne ceste (Nar. nov., br. 44/12). Istodobno ukazuje na važnost upravljanja, građenja i održavanja nerazvrstanih cesta na način propisan Zakonom o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 109/95 - Uredba, 21/96 - Uredba, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - proč. tekst, 82/04, 110/04 - Uredba, 178/04, 38/09, 79/09 i 153/09 - v. čl. 258. Zakona o vodama, 49/11, 84/11 - v. čl. 141. Zakona o cestama i 90/11 - v. čl. 118. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju i gradnji) i Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11).
Stručni članak
Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja (Nar. nov., br. 79/09) uređuje određena gledišta kooperativnih sporazuma poduzetnika glede njihove usklađenosti s pravilima tržišnog natjecanja. Odredbama Zakona propisana su određena ograničenja prilikom sklapanja kooperativnih sporazuma poduzetnika, kojima se odstupa od slobode ugovaranja prilikom sklapanja trgovinskih ugovora sukladno općim pravilima sadržanima u Zakonu o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05, 41/08 i 125/11), u svrhu zaštite slobodnog tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu. Pravila sadržana u hrvatskom Zakonu utemeljena su na odredbama članka 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije te je stoga bitno istaknuti kako je na ovom području izvršeno u najvećoj mogućoj mjeri usklađenje s pravnom stečevinom EU. Stoga autorica piše o pravnom okviru sadržanom u EU acquis-u i pravnom okviru i izuzećima u propisima Republike Hrvatske, a osobito o uredbama donesenim tijekom 2011., o sporazumima poduzetnika te donošenju Rješenja o utvrđivanju zabranjenog sporazuma koje donosi Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja i o drugim gledištima u primjeni Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja.
Stručni članak
Europska Komisija objavila je dokument pod nazivom »Stope poreza na dodanu vrijednost u državama članicama Europske Zajednice« (»Die Mehrwertsteuersätze in den Mitgliedstaaten der Europäischen Gemeinschaft«) (taxud.c.1(2012)134284-DE), koji pruža aktualni prikaz stopa PDV-a po pojedinim državama članicama na dan 1. siječnja 2012. Koristeći se tim i drugim dostupnim podacima, u radu obrađujemo sustav poreznih stopa PDV-a po pojedinim državama članicama, te prikazujemo povijesni razvoj tih stopa pod okriljem EU.
SENTENCE
Ako nije izdan nalog niti punomoć za zastupanje, ne postoji niti obveza na naknadu troškova za zastupanje
SENTENCE
Kad se postupak vodi protiv više materijalnih suparničara, a među njima nema glavnih i sporednih obveznika, nadležan je sud koji je mjesno nadležan za jednog od tuženika. Redoslijed označavanja suparničara u tužbi nije, pritom, odlučan za utvrđivanje mjesne nadležnosti suda
SENTENCE
Građevinski inspektor dužan je prekinuti izvršenje rješenja o uklanjanju nezakonito izgrađene zgrade ako je pokrenut postupak za legalizaciju nezakonito izgrađene zgrade, a ovisno o rezultatu tog postupka izvršenje rješenja o uklanjanju nezakonito izgrađene zgrade obustavit će se ili će se nastaviti s njegovim izvršenjem
SENTENCE
Oporuka koju je oporučitelj napisao svojom rukom i potpisao, pravovaljana je, te za taj oblik oporuke nisu potrebne nikakve druge formalnosti, ali ako su one ipak učinjene (primjerice, potpisi svjedoka) one same po sebi ne oduzimaju oporuci značenje valjane vlastoručne oporuke
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li nadzorni odbor trgovačkog društva ujedno i organ poslodavca, odnosno može li se trgovačko društvo smatrati poslodavcem u smislu Zakona o radu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Smatraju li se pomoćna nastavna sredstva proizvodima koji se oporezuju stopom od 0%?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kad se neko djelo, u smislu odredaba Kaznenog zakona, može smatrati beznačajnim?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na koji način naplatiti dug komunalne naknade prema jedinici lokalne samouprave od dužnika - pravne osobe koja je u stečaju?