List Informator
UVODNIK
U povodu primjene Zakona o javnoj nabavi i ugovaranje javne nabave - postupak i nadzor
Odlukom Vlade Republike Hrvatske otpočela je izrada Zakona o javnoj nabavi. Očekivanim novim odredbama želi se, naime, poboljšati i razviti postojeći sustav, uvesti u praksu nove institute te elektroničku nabavu. Također, očekivanim novim odredbama osigurat će se usklađivanje s Direktivama Europske unije te usvojiti pozitivna praksa komparativnih sustava. Što to znači za našu praksu i posebno za racionalnije korištenje sredstava proračuna, za naše čitatelje objašnjava gospodin GORAN MATEŠIĆ, predsjednik Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave.
Sadržaj
Stručni članak
Odlukom Vlade Republike Hrvatske otpočela je izrada Zakona o javnoj nabavi. Očekivanim novim odredbama želi se, naime, poboljšati i razviti postojeći sustav, uvesti u praksu nove institute te elektroničku nabavu. Također, očekivanim novim odredbama osigurat će se usklađivanje s Direktivama Europske unije te usvojiti pozitivna praksa komparativnih sustava. Što to znači za našu praksu i posebno za racionalnije korištenje sredstava proračuna, za naše čitatelje objašnjava gospodin GORAN MATEŠIĆ, predsjednik Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave.
Stručni članak
Republika Hrvatska ima izuzetno bogatu kulturnu baštinu koja se sastoji od nepokretnih, pokretnih i nematerijalnih kulturnih dobara. Sva ta kulturna dobra su tijekom vremena izložena propadanju, pa je potrebno ulagati znatna financijska sredstva za njihovu zaštitu, čuvanje i očuvanje.1 Stoga je Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 69/99, 151/03 i 157/03 - isp.) utvrđena mogućnost, uvjeti i vrste utvrđenja spomeničke rente o čemu piše mr. sc. Justina Bajt, dipl. iur.
Stručni članak
U Službenom listu Europskih zajednica od 12. kolovoza 1998. L 225/16 objavljena je Direktiva (Smjernica) Vijeća 98/59/EZ od 20. srpnja 1998. o usklađivanju zakona država - članica u odnosu na kolektivni višak radnika. Cilj Direktive je bolja zaštita radnika u slučaju kolektivnog otkaza, »uzimajući u obzir potrebu za uravnoteženijim gospodarskim i socijalnim razvitkom unutar Zajednice«. Neposredan učinak na funkcioniranje unutarnjeg tržišta EU-a mogu imati razlike u zakonodavstvu i praksi država - članica o rješavanju pitanja viška radnika, pa se tom Direktivom te razlike smanjuju.
Stručni članak
Tromjesečno statističko izvješćivanje trgovačkih društava-poduzetnika i neprofitnih organizacija utvrđuje se Godišnjim provedbenim planom (novi naziv za dosadašnji Program statističkih istraživanja Republike Hrvatske) koji se temelji na četverogodišnjem Programu statističkih aktivnosti za razdoblje 2004.-2007. Nakon 20. srpnja 2004. godine (posljednji dan za predaju statističkih izvještaja za razdoblje siječanj-lipanj) nije bilo izmjena te se tromjesečni statistički izvještaji za razdoblje siječanj-rujan 2004. godine sastavljaju na istim obrascima kao i za prethodna dva tromjesečja (poduzetnici svih veličina na obrascu TSI-POD, neprofitne organizacije na TSI-N, banke i štedionice na TSI-BAN, a društva za osiguranje na obrascu TSI-OS-RE). O tim aspektima autori opširnije pišu u nastavku članka.
Stručni članak
Sustav posebnih poreza odnosno trošarina uređen je posebnim zakonima, a to su zakoni o posebnim porezima čiji predmet oporezivanja su: pivo, kava, duhanski proizvodi, alkoholna i bezalkoholna pića, automobili, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplovi te naftni derivati i luksuzni proizvodi. U članku se razmatra oporezivanje posebnim porezima u slučajevima kad neki od navedenih predmeta oporezivanja predstavljaju reprodukcijski materijal za stvaranje nekog proizvoda. Posebno je dan naglasak i na porezne obveznike u tom procesu.
Stručni članak
Za pravnu sigurnost od posebne je važnosti ispravno tumačenje pravnih pravila (propisa) jer je svakako neprihvatljivo ako se tumače pema pojedinačnim potrebama i interesima. U tom kontekstu treba promatrati i problem popunjavanja pravnih praznina. Posebno je složeno i osjetljivo pitanje povratnog djelovanja pravnih pravila (propisa). Zbog većeg opsega članka objavljujemo ga u tri dijela.
Stručni članak
Ispravak članka objavljenog u Informatoru br. 5276 od 29. rujna 2004.
SENTENCE
Postupak okončan rješenjem donesenim na temelju Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata može se ponoviti i prema odredbama Zakona o općem upravnom postupku, na temelju novih činjenica i dokaza, s pravnim djelovanjem rješenja donesenog u obnovi unatrag, ali samo ako su ispunjeni svi drugi uvjeti za ponavljanje postupka propisani tim općim postupovnim odredbama.
SENTENCE
Kad je najmoprimac nakon isteka ugovorenog roka nastavio koristiti stan bez valjane osnove, u obvezi je nadoknaditi vlasniku štetu s naslova izmakle koristi.
SENTENCE
Radniku ne pripada pravo na otpremninu kad je radni odnos prestao na temelju sudskog raskida ugovora o radu na zahtjev radnika.
SENTENCE
Oštećeni je dužan nastojati spriječiti nastanak štete koju nanesu kormorani, pa njegovo pasivno ponašanje može predstavljati doprinos nastaloj šteti.
SENTENCE
Nije pobojna radnja stečajnog dužnika kojom se otuđuje nekretnina koja je već opterećena razlučnim pravom, jer time neosigurani stečajni vjerovnici ne dolaze u lošiji položaj.
Vi pitate - mi odgovaramo
Prema kojem propisu i tko obavlja kontrolu naplate doprinosa i prisilnu naplatu doprinosa iz plaće?
Vi pitate - mi odgovaramo
Obračunavaju li se i plaćaju doprinosi za obvezna osiguranja na primitke predstavnika stanara?
Vi pitate - mi odgovaramo
Postoji li mogućnost kupiti robu u postupku javne nabave od ponuditelja nad kojim je otvoren stečajni postupak?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnik je pokrenuo radni spor o nedopuštenosti otkaza ugovora o radu. U sporu, koji je u tijeku, radnik zahtijeva sudski raskid ugovora, isplatu neisplaćenih plaća, naknadu štete i otpremnine. Ima li radnik, u slučaju da sud utvrdi nedopuštenost otkaza, pravo na ta potraživanja?