List Informator
UVODNIK
Neke poreze treba izostaviti iz našeg poreznog sustava
Ni u teoriji ni u praksi se (više) ne susrećemo za zagovornicima ideje o državi bez poreza. Danas je i u najširoj javnosti shvaćena i prihvaćena činjenica da su porezi civilizacijska tečevina, da je plaćanje poreza naša sudbina, da je maštanje o državi bez poreza lišeno svake realne osnove. Suvremenog čovjeka ne treba upućivati na nekakve teorije koje bi mu pomogle da sebi (i drugima) odgovori na pitanje zašto se porezi ubiru, kao što nije potrebno da mu netko objašnjava i opravdava neophodnost zraka i vode za njegov opstanak. Međutim, to nikako ne znači da se on može i treba miriti sa svakim porezom, sa svakom raspodjelom poreznog tereta, sa svakom visinom poreznog opterećenja koje pojedinom porezu mogu namijeniti nositelji porezne politike. Autor u članku objašnjava zašto nekim porezima nije mjesto u našem poreznom sustavu, zašto ih iz tog sustava treba »izbaciti«.
Autor: dr. sc. Božidar Jelčić, professor emeritus
Sadržaj
Stručni članak
Ni u teoriji ni u praksi se (više) ne susrećemo za zagovornicima ideje o državi bez poreza. Danas je i u najširoj javnosti shvaćena i prihvaćena činjenica da su porezi civilizacijska tečevina, da je plaćanje poreza naša sudbina, da je maštanje o državi bez poreza lišeno svake realne osnove. Suvremenog čovjeka ne treba upućivati na nekakve teorije koje bi mu pomogle da sebi (i drugima) odgovori na pitanje zašto se porezi ubiru, kao što nije potrebno da mu netko objašnjava i opravdava neophodnost zraka i vode za njegov opstanak. Međutim, to nikako ne znači da se on može i treba miriti sa svakim porezom, sa svakom raspodjelom poreznog tereta, sa svakom visinom poreznog opterećenja koje pojedinom porezu mogu namijeniti nositelji porezne politike. Autor u članku objašnjava zašto nekim porezima nije mjesto u našem poreznom sustavu, zašto ih iz tog sustava treba »izbaciti«.
Stručni članak
Stupanjem na snagu Pravilnika o sastavu i načinu rada tijela vještačenja u postupku ostvarivanja prava iz socijalne skrbi i drugih prava po posebnim propisima (Nar. nov., br. 64/02), kao novina omogućava se pokretanje postupka vještačenja, tj. utvrđivanja vrste i stupnja oštećenja zdravlja djeteta i u postupku ostvarivanja prava na doplatak za djecu. Naime, ranije važećim Pravilnikom o sastavu i načinu rada tijela vještačenja u postupku ostvarivanja prava iz socijalne skrbi (Nar. nov., br. 39/98) postupak za utvrđivanje oštećenja zdravlja djeteta mogao se pokrenuti pred tijelima vještačenja samo u postupku ostvarivanja prava iz socijalne skrbi. O toj temi piše autorica ovog članka.
Stručni članak
Odgovorna i efikasna administracija posljedica je isključivo načina na koji funkcionira i radi, odnosno načina na koji razmišlja te svakodnevno djeluje u svojem okruženju. Uobičajeno sve vlade nastoje poboljšati kvalitetu rada svojih državnih i lokalnih administracija mijenjanjem njihovog načina upravljanja. Ono što vrijedi za vladu, ministarstvo ili županiju glede neefikasnosti, neljubaznosti, izbirokratiziranosti, vrijedi i za lokalne vlasti. Građani čak niti ne percipiraju razliku između lokalnih i državnih tijela već ih svrstavaju u isti »koš«, a jednom riječju ih nazivaju birokracijom ili administracijom. Ovaj članak usredotočen je isključivo na lokalnu vlast, odnosno gradove i općine, kao jedinice lokalne samouprave iako se svi rezultati i razmišljanja mogu jednostavno preslikati i na tijela državne vlasti, dakle županije i ministarstva s pripadajućim upravama i zavodima. Rad je iz tog razloga usmjeren na identifikaciju ključnih problema odnosa administracije i njezinih korisnika usluga, te na razvoj novog koncepta razmišljanja u upravljanju lokalnomadministracijom, zasnovanog na principima marketing koncepcije koja je nositelj uspjeha najuspješnijih i najutjecajnijih trgovačkih društava u gospodarstvu.
Stručni članak
Uvodno se daje prikaz odredaba Zakona o radu o najnižoj plaći, Kolektivnog ugovora o visini najniže plaće te Odluke o proširenju primjene Kolektivnog ugovora o visini najniže plaće. U nastavku se razmatraju odredbe Nacrta prijedloga Zakona o dopunama i izmjenama Zakona o radu o najnižoj plaći, te odredbe Zakona o doprinosima za obvezna osiguranja, koje se odnose na plaću i utvrđivanje najniže osnovice za plaćanje doprinosa iz plaće. Posebno se pokušava razriješiti pitanje postojanja dva različita kriterija i to onog prema kojem se određuje najniža plaća i onog prema kojem se određuje najniža osnovica za plaćanje doprinosa za obvezno osiguranje.
Stručni članak
Zakonom o izmjenama i dopunama zakona o porezu na promet nekretnina (Nar. nov., br. 153/02) između ostalog, proširena su prava na oslobođenje plaćanja poreza na promet nekretnina. Ta prava odnose se na građane koji kupuju prvu nekretninu kojom rješavaju vlastito stambeno pitanje uz propisane uvjete. Autorica MIRJANA VURAIĆ, dipl. oec.iz Zagreba daje pojašnjenje Upute Središnjeg ureda porezne uprave*, navodeći koji su to uvjeti, zatim što sadrži prijava poreza na promet nekretnina kao i zahtjev za oslobođenje od poreza na promet nekretnina, te isprave i postupci u utvrđivanju prava na oslobođenje od plaćanja poreza na promet nekretnina. Kao prilog članku dani su obrasci koji uzpropisanu dokumentaciju služe za rješavanje zahtjeva za oslobođenje od plaćanja poreza na promet nekretnina.
Stručni članak
U provođenju državnog i lokalnog referenduma temeljem odredaba Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 41/01 proč. tekst i isp. 55/01) Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 49/02 - proč. tekst) te prema odredbama Zakona o referendumu (Nar. nov., br. 33/96 i 92/01) piše dr. sc. Jadranko Crnić. Autor iznosi istovremeno i dvojbe u praksi u provođenju nedavno održanog referenduma u jednoj od jedinica lokalne samouprave.
Stručni članak
S obzirom na to da su se u praksi pojavile dvojbe oko primjene nekih odredaba Zakona o doprinosima za obvezna osiguranja, Ministarstvo financija, Porezna uprava - Središnji ured, uputilo je ispostavama Porezne uprave tumačenje s kojim su one dužne upoznati obveznike doprinosa. To tumačenje prenosimo u cijelosti.
SENTENCE
Jedinice lokalne samouprave su općine i gradovi, dok su županije jedinice područne (regionalne) samouprave, a ravnopravna službena uporaba jezika i pisma kojim se služe pripadnici nacionalne manjine ostvaruje se na području jedinice lokalne samouprave kad pripadnici pojedine nacionalne manjine čine najmanje trećinu stanovnika takve jedinice.
SENTENCE
Pravovaljani ugovor o izbranom sudu ne može se sklopiti prešutnim prihvatom jedne strane na ponudu druge strane već samo izričitim pisanim prihvatom.
SENTENCE
Osoba koja nije stranka ugovora o doživotnom uzdržavanju, niti je pozvana na nasljeđivanje aktivno je legitimarana za pobijanje tog ugovora.
SENTENCE
Osiguratelj nije u obvezi isplatiti naknadu štete ako je ona prouzročena detonacijom eksploziva, ako osoba koja to radi djeluje zlonamjerno.
Vi pitate - mi odgovaramo
U ostavinskom postupku utvrđeno je da ostavitelj nema nasljednika. U članku 8. Zakona o nasljeđivanju propisano je da ostavina bez nasljednika postaje društveno vlasništvo. Postaje li ta imovina vlasništvo Republike Hrvatske ili jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave?
Vi pitate - mi odgovaramo
Hrvatski poduzetnik koji nije banka dao je financijski zajam pravnoj osobi sa sjedištem u inozemstvu. Treba li hrvatski poduzetnik na kamatu s osnove toga zajma platiti porez na dodanu vrijednost?
Vi pitate - mi odgovaramo
Postoji li ograničenje u visini novčane tražbine kada se kao instrument osiguranja plaćanja koristiti zadužnica?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na kojim povredama Ustava se može zasnivati ustavna tužba, da li samo na odredbama o ljudskim pravima ili i na temeljnim odredbama Ustava, posebno čl. 3. i 5. Ustava?