Informator broj 5194 od 17. prosinca 2003.

UVODNIK

Postupci radi naknade štete i povreda prava na pristup sudu

U Informatoru br. 5135-5136 od 25. i 28. 5. 2003. g. objavili smo članak pod naslovom »Sudska praksa Europskog suda za ljudska prava u odnosu na Republiku Hrvatsku« u kojem smo pisali o presudama i odlukama koje su važne u stvaranju prakse Suda, a koja će biti relevantna za sve slične buduće predmete. O postupcima radi naknade štete i povredi prava na pristup sudu piše DOMAGOJ MARIČIĆ, savjetnik zastupnika Vlade Republike Hrvatske pred Europskim sudom za ljudska prava u Strasbourgu.' Autor u članku posebnu pozornost ukazuje smislu i značenju prava na pristup sudu kao posebnog prava u sklopu članka 6. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 i 8/99) i praksi Europskog suda o tom pitanju, a posebno o praksi nastaloj nakon donošenja tog posebnog propisa, odnosno Zakona o odgovornosti za štetu nastalu uslijed terorističkih i javnih demonstracija, te Zakona o odgovornosti Republike Hrvatske za štetu uzrokovanu od pripadnika hrvatskih oružanih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata (Nar. nov., br. 117/03).
Autor: Domagoj Maričić

Sadržaj

Postupci radi naknade štete i povreda prava na pristup sudu
Autor: Domagoj Maričić

Stručni članak

U Informatoru br. 5135-5136 od 25. i 28. 5. 2003. g. objavili smo članak pod naslovom »Sudska praksa Europskog suda za ljudska prava u odnosu na Republiku Hrvatsku« u kojem smo pisali o presudama i odlukama koje su važne u stvaranju prakse Suda, a koja će biti relevantna za sve slične buduće predmete. O postupcima radi naknade štete i povredi prava na pristup sudu piše DOMAGOJ MARIČIĆ, savjetnik zastupnika Vlade Republike Hrvatske pred Europskim sudom za ljudska prava u Strasbourgu.* Autor u članku posebnu pozornost ukazuje smislu i značenju prava na pristup sudu kao posebnog prava u sklopu članka 6. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 i 8/99) i praksi Europskog suda o tom pitanju, a posebno o praksi nastaloj nakon donošenja tog posebnog propisa, odnosno Zakona o odgovornosti za štetu nastalu uslijed terorističkih i javnih demonstracija, te Zakona o odgovornosti Republike Hrvatske za štetu uzrokovanu od pripadnika hrvatskih oružanih i redarstvenih snaga tijekom Domovinskog rata (Nar. nov., br. 117/03).

Obveze jedinica lokalne samouprave i jedinica područne (regionalne) samouprave prema Zakonu o otpadu
Autor: Desanka Sarvan

Stručni članak

Zakon o otpadu donio je Hrvatski sabor na sjednici 12. rujna 2003. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, br. 151 od 24. rujna 2003. godine. Stupanjem na snagu ovog Zakona 1. siječnja 2004. godine, prestaje biti na snazi Zakon o otpadu (Nar. nov., br. 34/95). Odredbama Zakona o otpadu određene su značajnije obveze za jedinice područne (regionalne) samouprave u odnosu na odredbe dosadašnjeg Zakona o otpadu (Nar. nov., br. 34/95), na koje ukazujemo u tekstu (provođenje mjera postupanja s industrijskim, ambalažnim, građevnim, električkim i elektroničkim otpadom, otpadnim vozilima i otpadnim gumama, utvrđivanje načina te osiguranje provođenja obračuna troškova postupanja s otpadom, popis otpadom onečišćenog tla i neuređenih odlagališta na svom području, donošenje plana sanacije otpadom onečišćenog tla i neuređenih odlagališta, vođenje očevidnika i dostavljanje podataka, osiguranje financijskih sredstava za financiranje izgradnje građevina za zbrinjavanje komunalnog otpada, te industrijskog i inertnog otpada). Značajna je novost da su tim Zakonom predviđene prekršajne kazne za jedinice lokalne samouprave i jedinice područne (regionalne) samouprave, te za odgovorne osobe, u slučaju da ne provode zakonom propisane obveze.

Ekonomski i porezni aspekti položaja vjerskih zajednica u Republici Hrvatskoj
Autor: Josip Nejašmić

Stručni članak

Prema odrebama Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 41/01 - proč. tekst i 55/01 - isp. - u nastavku teksta: Ustav), vjerske zajednice slobodne su, u skladu sa zakonom, javno obavljati vjerske obrede, osnivati škole, učilišta, druge zavode, socijalne i dobrotvorne ustanove te upravljati njima, a u svojoj djelatnosti uživaju zaštitu i pomoć države. Porezne granice vjerskih zajednica, možemo najlakše definirati kroz stjecanje sredstava za djelovanje vjerski zajednica o čemu ćemo u ovom članku detaljno pisati te putem socijalnog osiguranja svećenika i drugih vjerskih službenika. Pravni i porezni položaj vjerskih zajednica u Republici Hrvatskoj usklađen je, praktički od 1. siječnja 2003. godine s pravnim i poreznim položajem vjerskih zajednica u zemljama Europske unije. Vjerska zajednica se, u pravilu, plaća porez na dohodak, porez na dobit, porez na dodanu vrijednost (nije u sustavu poreza na dodanu vrijednost) ili druge poreze. Međutim, u praksi ipak postoje slučajevi kad je vjerska zajednica, odnosno organizacijski oblici, poslovni subjekti u kojima je ona titular - obveznik plaćanja pojedinog od propisanih poreza, a stvarno ga ne plaća. Posebno napominjemo da vjerske zajednice nemaju pravo na odbitak poreza (pretporez) koji su im zaračunali njihovi dobavljači, te zaračunani porez snose kao trošak. U smislu odredbi zakonskih propisa, vjerske zajednice su krajnji potrošači i snose porez sadržan u računima za nabavljena dobra i usluge. S druge, pak, strane u praksi postoje i slučajevi da vjerska zajednica prijavljuje i/ili plaća poreze ili se uključuje u sustav poreza na dodanu vrijednost, a da to, prema propisima, nije obvezna činiti. Autor članka, mr. JOSIP NEJAŠMIĆ iz Zagreba, s obzirom na specifičnost djelovanja vjerskih zajednica u Republici Hrvatskoj, prvenstveno kroz ekonomski porezni aspekt na sistematičan i pregledan način prikazuje svu kompleksnost njihova položaja.

Prestanak prava vlasništva na otkupljenim stanovima
Autor: Robert Peček

Stručni članak

Od vremena otkupa društvenih stanova pojavili su se mnogi slučajevi u kojima su ugovori o prodaji stanova na kojima je postojalo stanarsko pravo raskinuti, poništeni ili utvrđeni ništavim. U svakoj toj pravnoj situaciji nastupaju i stvarnopravne i obveznopravne posljedice. Autor u članku pojašnjava kakva je u navedenim slučajevima pravna sudbina stanova, te kakve obveze imaju prodavatelj i kupac jedan prema drugome.

Ispitna ročišta i ročišta (skupštine) vjerovnika
Autor: Ljiljana Hrastinski Jurčec

Stručni članak

U Informatoru br. 5192-5193 od 10. i 13. 12. 2003. g. objavljen je prvi dio ovog članka u kojem smo pisali o ispitnom ročištu koje se održava u stečajnom postupku, a bez kojeg nije moguće provesti stečajni postupak. U nastavku pišemo o posebnom ispitnom ročištu kao ročištu koje se određuje naknadno nakon što je održano ispitno ročište. Posebno se razmatra skupština vjerovnika na kojoj vjerovnici donose ključne odluke, kao što su odluka o načinu unovčenja imovine stečajnog dužnika, o preustroju, o nastavku poslovanja stečajnog dužnika, itd.

Trajanje raspolaganja državnih službenika - privremena nesposobnost za rad
Sud: Upravni sud

SENTENCE

Privremena nesposobnost za rad službenika ne utječe na početak i tijek trajanja raspolaganja.

Ovršni postupak - privremena mjera radi osiguranja nenovčane tražbine
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Neosnovan je prijedlog za određivanje privremene mjere radi osiguranja nenovčane tražbine predlagatelja osiguranja vlasnika pšenice protiv protivnika osiguranja skladištara koji se koristi svojim zakonskim založnim pravom i odbija bez plaćanja troškova skladištenja predati uskladištenu pšenicu.

Prekršaji - nastanak prometne nezgode
Sud: Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za nastanak prometne nezgode je dovoljno da na cesti sudjeluje samo jedno vozilo u pokretu, a kao posljedica je nastupila smrt ili tjelesna ozljeda glede osobe ili je izazvana materijalna šteta.

Raskid ugovora o doživotnom uzdržavanju
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Pravo na raskid ugovora o doživotnom uzdržavanju ne pripada stranci čija krivnja za poremećenost odnosa ukazuje na zloporabu prava izazivanjem poremećenosti odnosa u namjeri da zajednički život postane nepodnošljiv i da se ugovor raskine.

Zaštita prava radnika pred nadležnim sudom - štrajk
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad je sindikat dao suglasnost sindikalnoj podružnici za organiziranje i provođenje štrajka treba ga smatrati suorganizatorom štrajka.

Stvarna nadležnost trgovačkih sudova
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za suđenje u sporu radi plaćanja primjerene novčane naknade za otkup dionica onih dioničara koji su glasovali protiv preoblikovanja društva nadležan je trgovački sud.

Državni službenici i namještenici - primjena kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike

Vi pitate - mi odgovaramo

Primjenjuju li se odredbe Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike i na službenike i namještenike u jedinicama lokalne i jedinicama područne (regionalne) samouprave, s obzirom na to da se do donošenja posebnog zakona, na njihove službenike i namještenike odgovarajuće primjenjuju odredbe Zakona o državnim službenicima i namještenicima.

Temeljni kapital - usklađenje

Vi pitate - mi odgovaramo

Mora li i dioničko društvo čiji je temeljni kapital izražen u američkim dolarima, uskladiti temeljni kapital tako da bude izražen u kunama?

Dohodak od kapitala

Vi pitate - mi odgovaramo

Banka ima namjeru prikupiti dopunski kapital I., sklapanjem Ugovora o dugoročnom ulaganju sredstava s domaćim i stranim pravnim i fizičkim osobama. Takva sredstva nisu štedni ulog ni depozit, ali ih je banka dužna vratiti ulagatelju po dospijeću. Na uložena sredstva banka ulagatelju plaća kamate po ugovorenoj stopi. Ako u tijeku trajanja ugovora adekvatnost kapitala banke padne ispod propisane razine, banka te uloge može pretvoriti u dionički kapital i za njih ulagateljima izdati redovite dionice. Zanima nas, podliježu li kamate na te uloge plaćanju poreza na dohodak i poreza na dobit?

Filteri