List Informator
UVODNIK
Učinci porezne politike na razvoj gospodarstva u Republici Hrvatskoj
Država općedruštvene potrebe financira, između ostalog, prihodima od poreza. Pritom je bitno načelo da opterećenje poreznim obvezama zahvaća ostvareni dohodak do razine koja ne ometa gospodarske aktivnosti poreznog obveznika i da se dobro procijene ekonomski učinci oporezivanja na ukupni razvoj gospodarstva i standard stanovništva. Također, bitno je da porezna obveza bude određena prema visini ostvarenog dohotka, dakle, pravedno, da obveznik unaprijed zna kriterije prema kojima će biti oporezivan njegov dohodak i da zna rokove. Koliko se ta osnovna načela uvažavaju u našoj poreznoj politici, te koliko je ta obveza ravnomjerno i pravedno raspoređena i kad je riječ o gospodarskim subjektima i građanima, za naše čitatelje odgovara professor emeritus BOŽIDAR JELČIĆ.
Autor: professor emeritus Božidar Jelčić, Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Kako se upravo vode rasprave oko određenih odredaba Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 106/03, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11), o čemu smo pisali i u brojnim člancima i prilogu Lokalna samouprava, br. 7 - Informator, br. 6110 od 26. rujna 2012., tako u ovom članku autor iznosi svoje mišljenje i prijedloge u primjeni članka 84. toga Zakona. Istodobno se ukazuje i na odredbe Ustava Republike Hrvatske i odredbe Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov. - MU, br. 14/97, 2/07, 4/08 i 5/08).
Stručni članak
Predmet analize ovog članka je značenje i važnost (ne)otiskivanja pečata na dokumentima čiji su potpisnici osobe koje koriste pečat u svom redovitom poslovanju. Pritom se ne analizira (ne)obvezatnost uporabe pečata u platnom prometu niti odredbe o uporabi pečata u javnim tijelima ili kod nositelja javnih službi. Ugovori su svakako najvažniji pravni dokumenti koje u svojem svakodnevnom poslovanju sklapa svaka osoba koja djeluje na tržištu. Stoga se pitanje važnosti uporabe pečata najkritičnije postavlja upravo pri sklapanju ugovora.
Stručni članak
Na temelju odredaba Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske, ministar financija svake godine donosi novu Naredbu o načinu uplaćivanja prihoda proračuna, obveznih doprinosa te prihoda za financiranje drugih javnih potreba, prema kojoj su sudionici u platnom prometu dužni obavljati plaćanje poreza, doprinosa te drugih javnih davanja. Kako pri plaćanju javnih davanja, pravne i fizičke osobe koje obavljaju registriranu gospodarsku djelatnost te građani, često griješe u popunjavanju naloga za plaćanje upisivanjem pogrešnog broja računa, modela uplate, Osobnog indentifikacijskog broja ili poziva na broj odobrenja, tako uplaćena sredstva mogu biti pogrešno usmjerena. Na koji način sudionici platnog prometa trebaju popuniti zahtjev za povrat više uplaćenog poreza na svoj žiro-račun ili zatražiti preknjiženje pogrešno uplaćenih sredstava, te kojim se ustanovama zahtjev podnosi, tema je ovog članka. U prvom dijelu ovoga članka autorica govori o transakcijskim računima, uplatama poreznih obveznika na propisane račune, pravovremenom podmirenju obveza poreznih obveza, popunjavanja naloga za uplatu, način povrat i preknjiženja uplaćenih sredstava, odgovornosti i postupcima Porezne uprave glede povrata poreza te ustanovama kojima se podnose zahtjevi za povrat. U drugom dijelu članka bit će riječi o povratu više uplaćenih poreza te drugih javnih davanja.
SENTENCE
Nezakonitost i nepravilnost rada tijela državne uprave sastoji se u tome što upravni postupak nije vođen u skladu s mjerodavnim odredbama Zakona o općem upravnom postupku - zbog postupanja izvan svih zakonom propisanih, primjerenih i razumnih rokova
SENTENCE
Opravdan razlog za poslovno uvjetovani otkaz ugovora o radu postoji i u slučaju kad poslodavac, radi ekonomski uspješnijeg poslovanja i planirane uštede, izvrši reorganizaciju rada ukidanjem određenih radnih mjesta
SENTENCE
U sporu protiv osobe koja u Republici Hrvatskoj nema općemjesnu nadležnost, a za obveze koje treba ispuniti u Republici Hrvatskoj, tužba se može podnijeti sudu na čijem području tu obvezu treba ispuniti
SENTENCE
Naknadno izmijenjeno mišljenje DORH-a da nije riječ o sudskoj presudi kojom je izrečena kazna konfiskacije imovine za politička kaznena djela, politički motivirana kaznena djela ili druga kaznena djela do koje je došlo zloporabom prava ili političke moći, nije nova činjenica zbog koje bi se u povodu žalbe moglo donijeti drukčije rješenje
Vi pitate - mi odgovaramo
Smije li poslovati kiosk koji obavlja ugostiteljsku djelatnost, a nalazi se na javnoj površini na udaljenosti manjoj od 100 m od čvrstog objekta, za koji je predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave dalo koncesiju za postavu kioska, te primjenjuju li se na njega odredbe Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li tijelo državne uprave sklopiti ugovor o djelu sa svojim službenikom radi obavljanja poslova u stručnom projektu, financiranom iz sredstava koja osiguravaju tijela EU, u slučaju kad se radi o poslovima povezanim s djelokrugom tog tijela, koje može isključivo ili najdjelotvornije obavljati službenik toga tijela, s obzirom na to da bi mu obavljanje tih poslova predstavljalo dodatni rad u odnosu na redoviti službenički rad?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koji je značenje, sadržaj i smisao načela jednakog tretmana u postupku javne nabave, te koje su posljedice u postupku javne nabave ako dođe do povrede istoga načela?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li se u postupku prijma u službu na određeno vrijeme u upravno tijelo jedinice lokalne samouprave, provesti pisano testiranje kandidata te koje su razlike u provedbi postupka oglasa i javnog natječaja?