List Informator
UVODNIK
Uz Nacrt prijedloga Zakona o prodaji stanova namijenjenih za nadstojnika stambene zgrade
Zakonom o najmu stanova (Nar. nov., br. 91/96 i 48/98 - Odluka USRH, 66/98), odredbom članka 52. stavka 4., određeno je da osobe koje koriste, na temelju valjane pravne osnove, stan namijenjen za nadstojnika zgrade se ne mogu iseliti do donošenja posebnog propisa. Međutim, tim privremenim rješenjem nije trajno riješen pravni položaj osoba koje koriste stan namijenjen za nadstojnika zgrade. Nadalje, nije jasno jesu li se na te osobe primjenjivale odredbe Zakona o najmu stanova, odnosno jesu li te osobe plaćale najamninu za korištenje stana i ako su je plaćale, kome su plaćale, te jesu li ugovori o korištenju nadstojničkog stana zamijenjeni ugovorima o najmu stana. Imajući na umu navedeno, Prijedlogom zakona o prodaji stanova namijenjenih za nadstojnika stambene zgrade predlaže se urediti pitanje nadstojničkih stanova, odnosno osoba koje koriste te stanove. Prijedlogom zakona ure|uje se i pitanje prenamijenjenih zajedničkih prostorija u stan u stambenoj zgradi.
Autor: Davor Mrduljaš, dipl. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Ovršni postupak je dio porezno-pravnog odnosa u kojem porezno tijelo provodi postupak prisilne naplate poreznog duga na temelju ovršnih i vjerodostojnih isprava. Dakle, porezno tijelo naplaćuje porezni dug prisilno, iz imovine poreznog dužnika, a podredno i iz imovine jamca. U članku se razmatraju mjere osiguranja ako postoji vjerojatnost da porezni dužnik onemogući naplatu još nedospjelog iznosa poreza.
Stručni članak
Zakonom o najmu stanova (Nar. nov., br. 91/96 i 48/98 - Odluka USRH, 66/98), odredbom članka 52. stavka 4., određeno je da osobe koje koriste, na temelju valjane pravne osnove, stan namijenjen za nadstojnika zgrade se ne mogu iseliti do donošenja posebnog propisa. Međutim, tim privremenim rješenjem nije trajno riješen pravni položaj osoba koje koriste stan namijenjen za nadstojnika zgrade. Nadalje, nije jasno jesu li se na te osobe primjenjivale odredbe Zakona o najmu stanova, odnosno jesu li te osobe plaćale najamninu za korištenje stana i ako su je plaćale, kome su plaćale, te jesu li ugovori o korištenju nadstojničkog stana zamijenjeni ugovorima o najmu stana. Imajući na umu navedeno, Prijedlogom zakona o prodaji stanova namijenjenih za nadstojnika stambene zgrade predlaže se urediti pitanje nadstojničkih stanova, odnosno osoba koje koriste te stanove. Prijedlogom zakona ure|uje se i pitanje prenamijenjenih zajedničkih prostorija u stan u stambenoj zgradi.
Stručni članak
U Informatoru broj 5325 od 19. ožujka 2005. objavili smo tumačenja Kolektivnog ugovora s prve i druge sjednice Zajedničke komisije. U nastavku dajemo izbor iz tumačenja Kolektivnog ugovora samo sa zadnje (treće) sjednice Zajedničke komisije održane 20. travnja 2005. godine. Naime, Zajednička je komisija do sada održala tri sjednice (24. siječnja 2005., 2. veljače 2005. i 20. travnja 2005. godine), na kojima je dala tumačenja spornih odredaba Kolektivnog ugovora za koje je bio podnesen zahtjev za tumačenje ili bio postavljen upit za pojašnjenje određenih pitanja. Zbog aktualnosti problematike, olakšanja ugovornim stranama primjene Kolektivnog ugovora i osiguranja pravilnog i jednakog postupanja u svezi s otvorenim pitanjima ostvarivanja ugovorenih prava državnih službenika i namještenika, dajemo prikaz tih tumačenja.
Stručni članak
Inspektor, prilikom vođenja poreznog nadzora i donošenja rješenja, mora biti objektivan (nepristran). To znači da mora utvrditi sve činjenice i izvesti sve dokaze bez obzira na to idu li te činjenice i ti dokazi u prilog ili na štetu poreznog obveznika. Stručnost, službenička etika i poštivanje zakona, opći su preduvjeti da bi inspektor poreznog tijela mogao službene radnje obavljati pravilno, nepristrano i zakonito. Ispunjavanje tih preduvjeta ne osigurava, međutim, nepristrano postupanje u svakom slučaju. Povezanost inspektora s poreznim obveznikom ili predmetom postupka može biti tolika da opravdano može pobuditi sumnju u njegovu nepristranost. Izuzeće je »čin privremenog isključenja iz sustava nekog tijela zbog razloga koji dovode u sumnju objektivnost«.1 Objektivnost možemo definirati kao pojam »koji postoji neovisno o subjektu, njegovu opažanju, mišljenju i interesu; koji pravedno ocjenjuje; nepristran, tj., koji nije ni na čijoj strani«.2 O problematici izuzeća inspektora u poreznom nadzoru, s konkretnim primjerima, autor piše u nastavku teksta.
Stručni članak
U članku se iznose važnije promjene Zakona o sudskom registru te se ukazuje na značenje njihovog donošenja, kao i cilja koji se želio postići. Pritom se posebno naglašava da je potreba prilagođavanja toga Zakona hrvatskom pravnom sustavu i gospodarskom okruženju bila nužna, kako bi se uklonile sve one odredbe kojima se ograničavala proklamirana sloboda poduzetništva te koje su uvođenjem instrumenata za suzbijanje raznih zloporaba, dodatno opterećivale postupanje u registarskim stvarima. Osim toga, Zakon je trebalo dopuniti odredbama koje će osigurati primjenu novih rješenja iz Zakona o trgovačkim društvima i drugih zakona, kako glede kruga subjekata koji se upisuju, tako i glede upisa podataka. Iznoseći dvojbe koje su se pojavile glede modela ustroja prije donošenja Zakona, kakav je bio prihvaćen u izvornom tekstu, iznose se razlozi radi kojih je prihvaćen današnji model sudskoga registra, u svemu prikladan da se registar učini djelotvonijim i transparentnijim prema njegovim korisnicima. Baveći se pitanjima provođenja postupka izražava se stajalište da je propisivanjem rokova za donošenje rješenja o upisu, kao i rokova za postupanje drugostupanjskog suda u povodu žalbi uloženih na rješenja o upisu postupak učinjen bržim, što je i bio jedan od ciljeva opsežnijih zahvata u postojeći tekst Zakona.
Stručni članak
Sudeći prema broju odluka koje su u novijoj sudskoj praksi donesene u svezi s primjenom Zakona o grobljima - Nar. nov. br. 19/968 (samo 3) moglo bi se zaključiti da su norme tog Zakona jasne, nedvojbene i neosporne. Ipak, u praksi se povremeno traže odgovori na pojedina pitanja i ističu neke dvojbe. Ocjenjujući da i prijašnja praksa, koja se bila razvila u primjeni Zakona o grobljima (Nar. nov., br. 26/60, 46/61 i 15/65), može poslužiti kao orijentir u svakodnevnoj praksi, autor uz noviju sudsku praksu donosi i izbor starije prakse. Radi cjelovitosti razmatranja te tematike, donosimo tekstove propisa o grobljima, i to: Zakona o grobljima (Nar. nov., br. 19/98), Pravilnika o grobnom očevidniku i registru umrlih osoba (Nar. nov., br. 143/98).
SENTENCE
Kad je ovršna isprava na temelju koje je bila provedena ovrha kasnije ukinuta, a protekli su rokovi za traženje protuovrhe, ovršenik je ovlašten u parnici zahtijevati vraćanje onoga što je ovrhovoditelj ovrhom dobio.
SENTENCE
Pisani otpravak rješenja o prekršaju kojim se okrivljenik proglašava krivim mora imati uvod, izrjeku i obrazloženje te pouku o pravu na žalbu, a obrazloženje rješenja može se izostaviti samo u slučaju ako su se nakon objave rješenja stranke odrekle prava na žalbu.
SENTENCE
U sporu s međunarodnim elementom sud je najprije dužan utvrditi mjerodavno pravo, a mjerodavno pravo u sporu s međunarodnim elementom za ugovore o prodaji pokretnina utvrđuje se primjenom odredaba čl. 19. i 20. st. 1. t. 12. Zakona o rješavanju sukoba zakona, konkretno je pravo koje su izabrale ugovorne strane, odnosno pravo mjesta gdje se u vrijeme primitka ponude nalazilo sjedište prodavatelja.
SENTENCE
Odredbama članaka 43. i 59. Ustava jamči se i sloboda izbora ne biti članom udruge te je pravo i sloboda svakog radnika izabrati članstvo ili nečlanstvo u sindikatu, zbog kojeg ne smije biti diskriminiran. Nametanje nečanovima sindikata obveze financiranja djelatnosti sindikata protivno je Ustavom zajamčenoj slobodi udruživanja.
Vi pitate - mi odgovaramo
Smatra li se grad ... obveznikom poreza na dodanu vrijednost ako obavlja usluge iz dijela registrirane gospodarske djelatnosti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pravna osoba je sklopila ugovor o prodaji nekretnine. Nekoliko godina iza toga prestala je postojati, brisana je iz trgovačkog registra, i nema pravnog sljednika. Ispostavilo se da u ugovoru nije navedeno da pravna osoba pristaje na uknjižbu prava vlasništva nekretnine na ime kupca. Budući da je za stjecanje prava vlasništva na temelju pravnog posla nužan upis u zemljišne knjige, kako i od koga ishoditi pristanak za zemljišnoknjižni upis ako to više nije moguće od pravne osobe, jer više ne postoji, a ne postoji ni pravni sljednik?
Vi pitate - mi odgovaramo
Imaju li službenici gradske uprave grada P. pravo na uvećanje koeficijenta složenosti poslova sukladno čl. 40. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike, s obzirom na to da grad nije potpisnik istog, ali je Pravilnikom o radu službenika i namještenika u upravnim tijelima Grada propisano da su sva ostala prava službenika i namještenika regulirana Zakonom o državnim službenicima i namještenicima, Zakonom o radu i Kolektivnim ugovorom za državne službenike i namještenike?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnica je tek nakon pet dana odsutnosti s rada obavijestila kadrovsku službu da se nalazi na bolovanju. Postoje li razlozi za izvanredni otkaz ugovora o radu?