List Informator
UVODNIK
Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda u praksi Europskog suda za ljudska prava
- Strasbourški acquis
U Zagrebu je 22. ožujka 2013., u Preporodnoj dvorani palače Narodnog doma HAZU, održana promocija knjige autorice prof. dr. sc. Jasne Omejec, pod naslovom »Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda u praksi Europskog suda za ljudska prava – Strasbourški acquis. Brojnim sudionicima koji su nazočili promociji iz zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti i akademske zajednice te uzvanicima, pozdravne govore uputili su akademik Zvonko Kusić, predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, direktorica Novog informatora Marina Šurbek, a o knjizi su govorili autorica knjige Jasna Omejec, predsjednica Ustavnog suda Republike Hrvatske te recenzenti prof. dr. Arsen Bačić, predstojnik Katedre za ustavno i europsko pravo na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Splitu, i Miomir Matulović, predstojnik Katedre za teoriju prava i države, filozofiju prava, ljudskih prava i javnu politiku na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. Promotori knjige bili su akademik Davor Krapac, sudac Ustavnog suda Republike Hrvatske i prof. dr. sc. Ivo Josipović, Predsjednik Republike Hrvatske. Promociju je vodila Davorka Foretić, urednica knjige i glavna urednica lista Informator. U ovom uvodniku donosimo, stoga, dijelove iz izlaganja sudionika na ovoj svečanoj promociji knjige prof. dr. Jasne Omejec, u nakladi Novog informatora.
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe zakona kojima se regulira status građana, odnosno osobna stanja građana, a osobito su važna u provođenju izbora 2013., a to su, između ostalog, Zakon o osobnom imenu (Nar. nov., br. 118/12), Zakon o prebivalištu (Nar. nov., br. 144/12) kao i odredbe drugih propisa. Autor se posebno osvrće na rješenja u prijašnjim propisima i iznosi nova rješenja u tim zakonskim odredbama.
Stručni članak
Jedan od realnih načina izlaska iz gospodarske krize i poboljšanja stanja u Republici Hrvatskoj je ulaganje i razvoj koji, između ostalog, uključuje i gradnju strateških investicijskih objekata i projekata. Budući da gradnja tih objekata u konačnici nije moguća bez provođenja postupka izvlaštenja (ako investitor s dosadašnjim vlasnikom neposrednom pogodbom ne uredi imovinskopravne odnose), autor u članku iznosi de lege ferenda svoja promišljanja o poboljšanju i ubrzanju postupka izvlaštenja, a sve sa svrhom ostvarenja velikih investicija koje se planiraju u bližoj budućnosti.
Stručni članak
Konsolidirani izvještaj o novčanom tijeku je jedan od izvještaja iz skupine konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja koje su dužna sastavljati trgovačka društva – matice za skupinu trgovačkih društava koji su pod kontrolom matice i čiji su financijski izvještaji uključeni u konsolidirane financijske izvještaje. Svrha konsolidiranog izvještaja o novčanom tijeku je izvješćivanje korisnika izvještaja o financijskom položaju grupe društva o tijeku novca iz pojedinih aktivnosti, te prosudbu mogućnosti grupe u stvaranju novca i novčanih ekvivalenata u budućnosti. Za razumijevanje i korištenje informacija iz tog izvještaja bitna je informacija je li izvještaj sastavljen u skladu s Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja ili Hrvatskim standardima financijskog izvještavanja. O svemu tome, bit će opširnije riječi u nastavku teksta.
Stručni članak
Neprofitne organizacije obvezatne su sastaviti i predati financijski izvještaj za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2013. Izvještaj se sastavlja na obrascu »Skraćeni račun prihoda i rashoda«, koji je propisan i sastavni je dio Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 7/09). Rok predaje izvještaja je najkasnije do 20. travnja 2012. (iznimno ove godine do 22. travnja), a predaje se samo FINI. Prema našim saznanjima u pripremi je donošenje novog propisa za računovodstvo neprofitnih organizacija koji bi se trebao primjenjivati od početka 2014. godine.
Stručni članak
Uvjet državljanstva jedan je od glavnih uvjeta za obavljanje javnobilježničke službe - ne samo u Republici Hrvatskoj već i u mnogim drugim državama Europske unije. Međutim, Sud Europske unije je u nekolicini svojih presuda utvrdio da države članice ne mogu ograničiti bavljenje bilježništvom samo na vlastite državljane. Zbog skorog ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju i zbog mogućnosti da se u toj djelatnosti hrvatsko tržište otvori strancima, uputno je upoznati se s praksom Suda Europske unije u svezi s obavljanjem javnobilježničke službe.
SENTENCE
Protiv odluke Državnoga sudbenog vijeća o stegovnoj odgovornosti, sudac ima pravo na žalbu Ustavnom sudu u roku od 15 dana od dana dostave osporavane odluke. Tim odlučivanjem odnosno rješavanjem Ustavnog suda o žalbi isključuje se pravo na ustavnu tužbu žalitelja
SENTENCE
Ako je ovrhovoditelj u prijedlogu za ovrhu predložio određivanje ovrhe na jednoj trećini ovršenikove plaće koju prima kod poslodavca, takav ovršni prijedlog nije suprotan prisilnom propisu o izuzimanju od ovrhe jer je na taj način od ovrhe izuzet iznos u visini dvije trećine prosječne neto plaće u Republici Hrvatskoj
SENTENCE
Unatoč tome što tuženik u određenom (sudskom) roku nije podnio odgovor na tužbu, sud ne može donijeti presudu zbog ogluhe ako osnovanost tužbenog zahtjeva ne proizlazi iz činjenica navedenih u tužbi, a presudu zbog ogluhe SUD ne može donijeti niti ako su činjenice na kojima tužitelj temelji tužbeni zahtjev, u suprotnosti s dokazima koje je tužitelj podnio uz tužbu
SENTENCE
Obnoviti se može postupak u kojem je doneseno rješenje protiv kojeg se ne može izjaviti žalba. Protivnost temeljnim načelnima pravnog poretka nije razlog pravne nemogućnosti izvršenja rješenja, pa tu pretpostavku nije dopušteno utvrđivati kao samostalan razlog za temelj ništavosti rješenja
Vi pitate - mi odgovaramo
Kad se podaci iz godišnjih financijskih izvještaja mogu dostavljati i drugim osobama?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li upravni sud po službenoj dužnosti na sudjelovanje u upravnom sporu pozvati zainteresiranu osobu iz članka 19. stavak 2. Zakona o upravnim sporovima?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li župan odrediti da će jedno od županijskih upravnih tijela, koje ima položaj tuženika u upravnom sporu, zastupati službena osoba drugog upravnog tijela iste županije?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li prema novom Ovršnom zakonu ovrhovoditelj dužan pokušati izravnu naplatu preko Financijske agencije ili može odmah zahtijevati ovrhu na pokretninama, nekretninama i sl.