List Informator
UVODNIK
Naknada štete zbog uskrate ostvarenja biračkog prava
Predmet su ovog članka određeni slučajevi sudske prakse u području naknade štete zbog uskrate ostvarenja biračkog prava. O biračkom pravu, prema članku 3. Protokola br, 1 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda te Protokol br. 1, 4, 6, 7, 11 i 12 uz tu Konvenciju (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02 - Protokol 12 i 13 i 1/06 - Protokol 14); Protokol br. 14 stupio na snagu u odnosu na Republiku Hrvatsku 1. lipnja 2010. (Nar. nov. - MU, br. 2/10), piše dr. sc. JURIJ TOPLAK, član Državnog izbornog povjerenstva Republike Slovenije, generalni sekretar Europskog udruženja izbornog prava (European Election Law Association - Eurela). Naime, u članku 3. Protokola br. 1 utvrđeno je da se visoke ugovorne stranke obvezuju da će u razumnim razdobljima provoditi slobodne izbore tajnim glasovanjem, u uvjetima koji osiguravaju slobodno izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnih tijela. Stoga se u članku ističe određena europska i američka sudska praksa, u kojoj se iznosi i problem utvrđenja naknade štete koju sudovi priznaju i dosuđuju oštećenim biračima kada izborno tijelo ne omogući određenom biraču glasovanje te dolazi do povrede biračkog prava.
Autor: dr. sc. Jurij Toplak, docent na Katedri za ustavno pravo na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Mariboru, generalni sekretar Europskog udruženja izbornog prava (European Election Law Association - Eurela)
Sadržaj
Stručni članak
Predmet su ovog članka određeni slučajevi sudske prakse u području naknade štete zbog uskrate ostvarenja biračkog prava. O biračkom pravu, prema članku 3. Protokola br, 1 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda te Protokol br. 1, 4, 6, 7, 11 i 12 uz tu Konvenciju (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02 - Protokol 12 i 13 i 1/06 - Protokol 14); Protokol br. 14 stupio na snagu u odnosu na Republiku Hrvatsku 1. lipnja 2010. (Nar. nov. - MU, br. 2/10), piše dr. sc. JURIJ TOPLAK, član Državnog izbornog povjerenstva Republike Slovenije, generalni sekretar Europskog udruženja izbornog prava (European Election Law Association - Eurela). Naime, u članku 3. Protokola br. 1 utvrđeno je da se visoke ugovorne stranke obvezuju da će u razumnim razdobljima provoditi slobodne izbore tajnim glasovanjem, u uvjetima koji osiguravaju slobodno izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnih tijela. Stoga se u članku ističe određena europska i američka sudska praksa, u kojoj se iznosi i problem utvrđenja naknade štete koju sudovi priznaju i dosuđuju oštećenim biračima kada izborno tijelo ne omogući određenom biraču glasovanje te dolazi do povrede biračkog prava.
Stručni članak
Državno sudbeno vijeće je 18. ožujka 2010. donijelo Metodologiju izrade ocjene sudaca, koja se primjenjuje na sve natječaje za izborsudaca koji su objavljeni u Narodnim novinama nakon 1. siječnja 2010. Autor u članku piše o važnosti Metodologije za postupak imenovanje i napredovanja sudaca na više sudove, pojedinim mjerilima za ocjenjivanje sudaca i primjeni Metodologije u praksi, a navodi i neke prijedloge koje bi trebalo uzeti u obzir pri donošenju izmjene i dopune te Metodologije.
Stručni članak
Od stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti na radu (Nar. nov., br. 75/09) do sada u praksi nisu zabilježeni problemi oko njegove primjene, no problemi bi se mogli pojaviti posebice pri utvrđivanju pretpostavki za oslobođenje od odgovornosti poslodavca. Na odgovornost poslodavca za štetu na radu i u svezi s radom, na pitanje doprinosa radnika nastaloj šteti te o pretpostavkama za oslobođenje od odgovornosti poslodavca trebalo bi, naime, i dalje primjenjivati opće propise obveznog prava, jer je očito takva težnja postojala i prilikom izmjena Zakona o zaštiti na radu (Nar. nov., br. 59/96, 94/96, 114/03 i 86/08).
Stručni članak
Promjene propisa, izvršene tijekom 2010., koje se odnose na primjenu Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 147/08 - u nastavku teksta: OPZ), zahtijevale su izmjene, dopune i usklađenje odredaba OPZ-a koje su izvršene donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama OPZ-a (Nar. nov., br. 18/11 - u nastavku teksta: ZID OPZ-a). Tako se, s obzirom na stupanje na snagu Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima1, ZID OPZ-om propisuju izmjene i dopune odredaba sadržanih u Glavi VI. OPZ-a o vođenju ovršnog postupka. Nadalje, izvršena je i promjena određenih pojmova korištenih u zakonskim odredbama OPZ-a, a sve radi pojmovnog usklađenja sa Zakonom o općem upravnom postupku.2 Isto tako, zbog potpunog usklađenja s Direktivom Vijeća 2003/48/EZ i Direktivom Vijeća 85/611/EEZ, ZID OPZ donio je izmjene i dopune odredaba sadržanih u glavi IX. OPZ-a, koje se odnose na razmjenu informacija između država članica Europske unije o isplaćenim kamatama na dohodak od štednje. O svemu tome, autorice šire pišu u nastavku.
Stručni članak
Postupak zaduživanja i davanja jamstava i suglasnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prilično je složen proces pri njihovom dugoročnom zaduživanju. Autorica članka pojašnjava postupke potrebne za dobivanje jamstava i davanje suglasnosti za zaduživanje te koje obrasce i kako treba popuniti uz zahtjev za davanje suglasnosti za zaduživanje.
Stručni članak
U Informatoru, broj 5947 od 5. ožujka 2011. objavili smo prvi dio članka pod naslovom Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe u kojem smo obradili temeljne odredbe novog sustava financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe. U ovom broju nastavljamo s obradom Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11) koji je stupio na snagu 3. ožujka 2011., pišući o odredbama koje se odnose na naknadu troškova izborne promidžbe, na dužnost objavljivanja podataka o donacijama i troškovima izborne promidžbe, tijelima nadležnim za obavljanje nadzora i revizije te o samom nadzoru nad financijskim poslovanjem, administrativnim sankcijama i prekršajnim odredbama.
SENTENCE
Odvjetniku se može obustaviti obavljanje odvjetništva ako je protiv njega pokrenut disciplinski postupak radi teže povrede odvjetničke dužnosti, o čemu rješenje donosi Izvršni odbor Hrvatske odvjetničke komore
SENTENCE
Nezakonita je odluka o otkazu ugovora o radu pedagogu predškolske ustanove koju je donijelo Upravno vijeće ustanove bez prijedloga ravnatelja za otkazivanje ugovora o radu tom radniku
SENTENCE
Namjera stečajnog dužnika da ošteti svoje vjerovnike kao jedna od pretpostavki za pobojnu radnju namjernog oštećenja postoji ako su u vrijeme sklapanja pravnog posla zasnivanjem založnog prava na nekretnini postojala dospjela potraživanja njegovih vjerovnika koja zbog nesposobnosti za plaćanje stečajni dužnik nije mogao namiriti, a u zalog je dao svoje nekretnine radi osiguranja tražbine treće osobe prema svom dužniku
SENTENCE
Presuda zbog ogluhe može se donijeti ako tuženik ne podnese odgovor na tužbu u određenom roku i ako uz to bude udovoljeno uvjetima propisanim člankom 331. b. stavak 1. točke 1.-4. ZPP-a.
Vi pitate - mi odgovaramo
Kada oštećenik kao tužitelj u kaznenom postupku ostvaruje pravo na podnošenje zahtjeva za zaštitu prava na suđenje u razumnom roku?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako treba postupiti poslodavac kad radnik dobije rješenje o profesionalnoj nesposobnosti za rad, odnosno kada radniku prestaje radni odnos radi odlaska u mirovinu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Ovlaštene osobe Porezne uprave obavijestili su poreznog obveznika - pravnu osobu da će obaviti porezni nadzor. Daju li ovlašteni predstavnici poreznog obveznika - pravnu osobu, na zahtjev ovlaštene osobe Porezne uprave samo godišnje financijske i statističke izvještaje prilikom obavljanja poreznog nadzora?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako se popunjavaju, arhiviraju i čuvaju omoti spisa u javnopravnom tijelu?