List Informator
UVODNIK
Zaduživanje lokalnih jedinica u Hrvatskoj - mogućnosti i ograničenja
U članku se navode osnovna obilježja zaduživanja lokalnih jedinica u Hrvatskoj. Glavna teza rada je da sve veći broj lokalnih jedinica ispunjava uvjete za zaduživanje radi financiranja kapitalnih investicija, ali su prisiljene koristiti izvanproračunski oblik financiranja s pomoću komunalnih (lokalnih) poduzeća. Glavni razlozi takvog stanja su: nepostojanje kriterija za doznačivanje kapitalnih potpora iz Državnog proračuna, slabo utvrđena proračunska ograničenja, nejasno utvrđen položaj državnih financijskih institucija i agencija te dominacija Grada Zagreba u sustavu financiranja lokalnih jedinica. Analiza duga i financijske imovine lokalnih jedinica, indirektno ukazuje na probleme u provedbi procesa fiskalne decentralizacije koja je počela 2001. godine. U prvom dijelu navodimo zakonodavni okvir te proračunska ograničenja zaduživanja. U drugom dijelu procjenjujemo fiskalni položaj lokalnih jedinica te prikazujemo praksu zaduživanja od 1997. do 2003. godine. U trećem dijelu posebno analiziramo financijski položaj Grada Zagreba na temelju veličine i strukture bruto i neto duga. U četvrtom dijelu navodimo mogućnosti, ali i glavna ograničenja zaduživanja lokalnih jedinica. U petom dijelu su glavni nalazi, prijedlozi i preporuke.1
Sadržaj
Stručni članak
U članku se navode osnovna obilježja zaduživanja lokalnih jedinica u Hrvatskoj. Glavna teza rada je da sve veći broj lokalnih jedinica ispunjava uvjete za zaduživanje radi financiranja kapitalnih investicija, ali su prisiljene koristiti izvanproračunski oblik financiranja s pomoću komunalnih (lokalnih) poduzeća. Glavni razlozi takvog stanja su: nepostojanje kriterija za doznačivanje kapitalnih potpora iz Državnog proračuna, slabo utvrđena proračunska ograničenja, nejasno utvrđen položaj državnih financijskih institucija i agencija te dominacija Grada Zagreba u sustavu financiranja lokalnih jedinica. Analiza duga i financijske imovine lokalnih jedinica, indirektno ukazuje na probleme u provedbi procesa fiskalne decentralizacije koja je počela 2001. godine. U prvom dijelu navodimo zakonodavni okvir te proračunska ograničenja zaduživanja. U drugom dijelu procjenjujemo fiskalni položaj lokalnih jedinica te prikazujemo praksu zaduživanja od 1997. do 2003. godine. U trećem dijelu posebno analiziramo financijski položaj Grada Zagreba na temelju veličine i strukture bruto i neto duga. U četvrtom dijelu navodimo mogućnosti, ali i glavna ograničenja zaduživanja lokalnih jedinica. U petom dijelu su glavni nalazi, prijedlozi i preporuke.1
Stručni članak
U Informatoru broj 5238 od 19.5.2004. pisali smo o načinu, mjestu i uvjetima dostavljanja pismena, o dostavljanju fizičkim osobama i pravnim osobama te o određenim poteškoćama u dostavi. U nastavku pišemo o načinu reguliranja dostave u pojedinim I sudskim postupcima i to u parničnom postupku i ovršnom i izvanparničnom postupku te u stečajnom zemljišnoknjižnom i I postupku upisa u sudski registar.
Stručni članak
Zasnivanje radnog odnosa regulirano je odredbama Zakona o radu (Nar. nov., br. 38/ 95, 54/95, 65/95, 102/98, 17/01, 82/01, 114/03, 123/03, 142/03 i 30/04). Primijećeno je da se u praksi javljaju problemi u vezi s primjenom propisa na te odnose. U radu se ukazuje samo na neka pitanja u vezi s tim, imajući na umu činjenicu da je usklađivanje radnog zakonodavstva u Republici Hrvatskoj u tim odnosima, obavljeno pozivom na Direktivu Vijeća EU 2000/78/EC od 27. studenoga 2000. g. o uspostavi okvira za jednako postupanje na području zapošljavanja i odabira zvanja.
Stručni članak
Poduzetničko organiziranje i upravljanje suvremenim trgovačkim društvom određuje novu uogu i mjesto ljudskog kapitala. U ovom članku se prikazuju bitni zahtjevi i odrednice poduzetničkog upravljanja, te se obrazlažu postupci donošenja potrebnih promjena i stvaranja konkurentnog društva.
Stručni članak
U Informatoru br. 5235 od 8. svibnja 2004. g. objavili smo prvi dio članka pod naslovom »Kakav model lokalne izvršne vlasti odabrati u Republici Hrvatskoj« u kojem je autor iznio neka razmišljanja o neposrednom izboru načelnika, gradonačelnika prema odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/ 01 - vjerodostojno tumačenje) i Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 33/01, 10/02, 152/02, 45/03 i 43/04 - Odluka USRH). U ovom broju nastavljamo s obradom teme u kojoj autor dr. sc. Robert PODOLNJAK, tajnik Grada Varaždina, piše o reformi izvršne vlasti u europskim zemljama, iznoseći neke modele, kao što su španjolski, talijanski i njemački, te u tom kontekstu predlaže određena rješenja kako se mogu regulirati izbori lokalne izvršne vlasti u Republici Hrvatskoj.
SENTENCE
Promjene što se odnose na razrez poreza na kuću za odmor nastale poslije 31. 3. godine za koju se razrezuje porez ne utječu na razrez poreza za tu godinu.
SENTENCE
Pravo na isplatu uvećane plaće pripada fizičkim osobama koje nemaju prebivalište ili boravište na područjima posebne državne skrbi, kad su to pravo već stekle ispunjenjem zakonskih pretpostavki prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o područjima posebne državne skrbi (Nar. nov., br. 73/00).
SENTENCE
I dopuna revizije mora biti podnesena unutar zakonskog roka za podnošenje revizije. Nepravovremenu dopunu revizije sud će odbaciti.
SENTENCE
Ako je prvostupanjska odluka o prekršaju dostavljena okrivljeniku i njegovu branitelju u različite dane, žalbeni se rok sukladno odredbi čl. 206. st. 2. Zakona o prekršajima, računa od kasnijeg dana.
SENTENCE
Ništav je ugovor o prodaji stana stanaru, kad u vrijeme sklapanja tog ugovora podneseni zahtjev bivšeg vlasnika konfisciranog stana za naknadu, nije bio pravomoćno odbijen.
SENTENCE
Nije osnovana prijava za upis povećanja kapitala u trgovački registar ako iz zemljišnoknjižnog izvatka proizlazi da nekretnina, kojom se povećava temeljni kapital, nije u cjelini upisana kao vlasništvo predlagatelja, već se pojedine čestice nalaze u vlasništvu drugih osoba.
Vi pitate - mi odgovaramo
Propustili smo na vrijeme protestirati trasiranu mjenicu. Postoji li mogućnost da se naplatimo od trasanta ili indosanta, iako smo izgubili pravo regresa?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnik je ostvario pravo na jubilarnu nagradu. Zanima nas u konkretnom slučaju, u kojem roku zastarijeva potraživanje koje proizlazi iz radnog odnosa?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li obveznik doprinosa za mirovinsko osiguranje ostvariti pravo na povrat više uplaćenih doprinosa na osnovi najviše mjesečne osnovice za razdoblje uplate kraće od kalendarske godine?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li porezni obveznik ispraviti već podnesenu poreznu prijavu u kojoj su podaci za utvrđivanje porezne obveze nepotpuni?