Informator broj 4994 od 16. siječnja 2002.

UVODNIK

Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu

Hrvatski sabor donio je Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna za 2002. godinu, te Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Sredstava doplatka za djecu i Hrvatskih voda. Svi ti dokumenti objavljeni su u Narodnim novinama, br. 116/01. Financijski dokumenti za 2002. godinu izrađeni su na temelju odredaba Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 92/94), Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 69/01 i 107/01), Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 102/98 i 126/01), Zakona o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01), Zakona o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 205/95) i Zakona o zapošljavanju (Nar. nov., br. 59/96 i 114/01). Pored navedenih zakona, financijski dokumenti za 2002. godinu temeljeni su i na propisima kojima je uređeno proračunsko računovodstvo i to: Uredbom o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu proračuna, Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 119/01) te Naputkom o ekonomskoj i financijskoj klasifikaciji rashoda/izdataka i prihoda/primitaka (Nar. nov., broj 93/01). U članku dajemo kratak pregled prihoda i rashoda što su sadržani u navedenim financijskim dokumentima.
Autor: Serdo Kabić

Sadržaj

Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu
Autor: Sergio Kabić

Stručni članak

Hrvatski sabor donio je Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna za 2002. godinu, te Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Sredstava doplatka za djecu i Hrvatskih voda. Svi ti dokumenti objavljeni su u Narodnim novinama, br. 116/01. Financijski dokumenti za 2002. godinu izrađeni su na temelju odredaba Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 92/94), Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 69/01 i 107/01), Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 102/98 i 126/01), Zakona o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01), Zakona o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 205/95) i Zakona o zapošljavanju (Nar. nov., br. 59/96 i 114/01). Pored navedenih zakona, financijski dokumenti za 2002. godinu temeljeni su i na propisima kojima je uređeno proračunsko računovodstvo i to: Uredbom o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu proračuna, Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 119/01) te Naputkom o ekonomskoj i financijskoj klasifikaciji rashoda/izdataka i prihoda/primitaka (Nar. nov., broj 93/01). U članku dajemo kratak pregled prihoda i rashoda što su sadržani u navedenim financijskim dokumentima.

Komunalne djelatnosti prema noveli Zakona o komunalnom gospodarstvu
Autor: Desanka Sarvan

Stručni članak

U članku autorica iznosi određene dvojbe u primjeni odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 59/01) te ukazuje na definiranje i mogućnosti obavljanja komunalnih djelatnosti prema odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00 i 59/01) i drugih posebnih zakona za područja obavljanja pojedinih komunalnih djelatnosti.

Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama
Autor: Biserka Kopač

Stručni članak

U informatoru br. 4993 od 12. 1. 2002. objavili smo prvi dio članka o sadržaju Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama koji je sklopljen 13. prosinca 2001., s primjenom od 1. siječnja 2002. na određeno vrijeme od pet godina.

Godišnja izvješća o posebnim porezima
Autor: Desanka Đikandić

Stručni članak

Sve pravne i fizičke osobe, obveznici posebnih poreza (trošarina) obvezni su za 2001. godinu sastaviti godišnje izvješće o proizvodnji, isporukama i zalihama proizvoda na čiji se promet plaćaju posebni porezi. Pored toga izvješća obvezni su sastaviti i izvješće o obračunanom i plaćenom posebnom porezu na promet tih proizvoda. Godišnja izvješća dostavljaju se nadležnoj ispostavi Porezne uprave na za to propisanim obrascima. Rok za dostavu navedenih izvješća je 31. siječnja 2002. Izmjene i dopune Zakona o posebnim porezima (Nar. nov., br. 107/01 i 114/ 01), koje su uslijedile nakon prijenosa nadležnosti nad provođenjem tih Zakona s Porezne uprave na Carinsku upravu uz vrlo male novine, primjenjuju se od 1. siječnja 2002. godine i nisu od utjecaja na sastavljanje godišnjih izvješća za 2001. godinu. Vezano uz zakone o izmjenama i dopunama Zakona o posebnim porezima, donesene su i izmjene i dopune Pravilnika o primjeni Zakona o posebnim porezima. Sve te izmjene i dopune Pravilnika objavljene su u Nar. nov., br. 119/ 01. One također nisu od utjecaja za sastavljanje godišnjih izvješća za 2001. godinu jer se primjenjuju od 1. siječnja 2002. S obzirom na to da se navedene izmjene ne odnose na godišnje izvješćivanje za 2001. godinu, podsjećamo porezne obveznike na propise koji su vrijedili do 31. prosinca 2001. i prema kojima se godišnja izvješća o posebnim porezima za 2001. godinu sastavljaju.

Eksterne konfirmacije
Autor: Ljiljana Benčić Markulin

Stručni članak

Postupak ispitivanja realnosti i objektivnosti pojedinih stavaka financijskih izvještaja pomoću eksternih konfirmacija, predstavlja značajan revizorski dokaz. Prema čl. 5. Zakona o reviziji (Nar. nov., br. 90/92) revizija se obavlja na način i prema postupcima koji su utvrđeni Međunarodnim revizorskim standardima (u nastavku teksta: MRevS). U dosadašnjoj revizorskoj praksi revizori su često koristili eksterne konfirmacije, iako to nije bilo uređeno MRevS-ima, jer one općenito pružaju pouzdane dokaze o obavljanoj reviziji. Međutim, primjenom novog MrevS-a 505 - Eksterne konfirmacije dane su detaljne upute revizoru kako postupati pri ispitivanju dokaza neovisnim usuglašavanjem. U članku autor daje prikaz vrsta i postupaka neovisnog usuglašavanja, kao i niz praktičnih primjera eksternih konfirmacija koje mogu poslužiti revizorima pri obavljanju postupka revizije.

Posebne povlastice za obavljanje obrta od strane nositelja patenta
Autor: Josip Čizmić

Stručni članak

U Informatoru br. 4993 od 12. 1. 2002. objavili smo prvi dio članka u kojem su pojmovno određeni obrt i vrste obrta, te razmatrana pitanja uvjeta za obavljanje obrta za izumitelje, kao i izražene neke dvojbe i prijedlozi vezani uz povlasticu izumiteljima za obavljanje obrta. U nastavku autor, zalažući da se povlastice koje imaju nositelji patenta u svezi s obavljanjem obrta prošire i na nositelje prava iz nekog drugog područja industrijskog vlasništva, objašnjava pojam industrijskog vlasništva te pojmove industrijskog obličja, topografije i tehničkog unapređenja.

Zakon o općem upravnom postupku
Sud: Upravni sud

SENTENCE

Smatra se da nije preuranjena žalba izjavljena istoga dana kojega je stranka primila rješenje.

Ovršni postupak - predmet pljenidbe
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za obveze nastale u obavljanju obrta ovrsenik obrtnik odgovara cjelokupnom imovinom unesenom za obavljanje obrta.

Stečajni postupka - namjerno oštećenje
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Može se pobijati pravna radnja koju je dužnik poduzeo u posljednjih deset godina prije podnošenja prijedloga za otvaranje stečajnog postupka s namjerom da ošteti svoje vjerovnike, ako je druga strana u vrijeme poduzimanja znala za namjeru dužnika.

Izvanredni otkaz
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Okolnost da zaposlenik uvjetuje sklapanje poslova između tvrtke svog poslodavca i treće osobe uplatom provizije u njegovu korist ocijenjena je kao osobito teška povreda radne obveze i razlog za izvanredni otkaz.

Porez na promet nekretnina
Sud: Upravni sud

SENTENCE

Stan nije neuseljiv ako u njemu u trenutku sklapanja kupoprodajnog ugovora stanuju prognanici.

Svrsishodna delegacija
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Okolnost da je kćerka jednog od tuženika, a ujedno i nećakinja drugog tuženika, zaposlenik nadležnog suda, ne opravdava delegaciju drugog suda.

Doprinos za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti

Vi pitate - mi odgovaramo

S obzirom na vrlo značajne izmjene u sustavu zdravstvenog osiguranja, molimo da nam odgovorite koje su sada obveze poslodavca vezano uz ozljede na radu i profesionalne bolesti?

Predstavnici radnika u nadzornom odboru

Vi pitate - mi odgovaramo

Prema Zakonu o radu u nadzornom odboru našeg društva mora biti najmanje jedan predstavnik radnika s obzirom na to da je udio države u temeljnom kapitalu veći od 25%. Statutom je propisano da dioničar (država) koji ima više od 25% udjela u temeljnom kapitalu ima pravo u nadzorni odbor imenovati dva člana nadzornog odbora. Ulaze li u kvotu mogućih imenovanja u nadzorni odbor i predstavnici radnika u nadzornom odboru?

Porez na dobit kod državnih potpora

Vi pitate - mi odgovaramo

Naše je društvo primilo državnu potporu za isplatu otpremnina određenim našim djelatnicima, pa nas zanima je li tako primljena potpora predstavlja prihod društva, te podliježi li oporezivanju porezom na dobit?

Etalonska cijena građenja

Vi pitate - mi odgovaramo

Koliko iznosi etalonska cijena građenja vezano uz Zakon o društveno poticanoj stanogradnji?

Filteri