16.01.2002.

Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu

Hrvatski sabor donio je Državni proračun Republike Hrvatske za 2002. godinu i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna za 2002. godinu, te Odluku o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Sredstava doplatka za djecu i Hrvatskih voda. Svi ti dokumenti objavljeni su u Narodnim novinama, br. 116/01. Financijski dokumenti za 2002. godinu izrađeni su na temelju odredaba Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 92/94), Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 69/01 i 107/01), Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 102/98 i 126/01), Zakona o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01), Zakona o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 205/95) i Zakona o zapošljavanju (Nar. nov., br. 59/96 i 114/01). Pored navedenih zakona, financijski dokumenti za 2002. godinu temeljeni su i na propisima kojima je uređeno proračunsko računovodstvo i to: Uredbom o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu proračuna, Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 119/01) te Naputkom o ekonomskoj i financijskoj klasifikaciji rashoda/izdataka i prihoda/primitaka (Nar. nov., broj 93/01). U članku dajemo kratak pregled prihoda i rashoda što su sadržani u navedenim financijskim dokumentima.

1. Uvod

Naputkom o ekonomskoj i funkcijskoj klasifikaciji rashoda/izdataka i prihoda/ primitaka utvrđuje se sadržaj obveznih klasifikacija u postupku planiranja i izvještavanja proračuna za 2002. godinu.

Naputak se odnosi na središnji proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvanproračunske fondove i proračunske korisnike definirane člankom 2. Zakona o proračunu i člankom 2. Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu proračuna (Nar. nov., br. 119/01) prema kojom se odredbe Uredbe odnose na Državni proračun, proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave,

izvanproračunske fondove, tijela državne uprave i državne vlasti, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanove u djelatnosti zdravstva kao i druge pravne osobe koje se, na temelju posebnih propisa, financiraju iz Proračuna.

Sastavni dio Naputka su numeričke oznake i nazivi ekonomske i funkcijske klasifikacije.

Ekonomska klasifikacija sadrži rashode i izdatke, prihode i primitke razvrstane po prirodnim vrstama.

Funkcijska klasifikacija sadrži aktivnosti države i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave organizirane i razvrstane prema njihovoj namjeni.

Naime, ekonomska i funkcijska klasifikacija predstavljaju temeljni okvir organiziranja i praćenja rashoda i izdataka te prihoda i primitaka. Ekonomsko (prema vrsti) i funkcijsko (prema namjeni) razvrstavanje rashoda jest temelj za upravljanje radom i praćenje uspješnosti poslovanja bilo pojedinog proračunskog korisnika ili države u cjelini.

Ekonomska klasifikacija sadrži rashode i izdatke, prihode i primitke razvrstane po prirodnim vrstama, a funkcijska sadrži aktivnosti države odnosno rashode i izdatke razvrstane prema namjeni.

Prema Računskom planu Proračuna ekonomska klasifikacija rashodi/ izdaci i prihodi/primici/ razvrstani su u razrede od 3 do 8, i to:

- Rashodi,

- Rashodi za nabavu nefinancij-ske imovine,

- Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova,

- Prihodi,

- Prihodi od prodaje nefinancijske imovine,

- Primici od financijske imovine i zaduživanja.

Funkcijska klasifikacija razvrstana je od 1 do 9 klasifikacijskih rashoda. Ti se rashodi odnose na opće javne usluge (izvršna i zakonodavna tijela), obranu, javni red i sigurnost, ekonomske poslove, zaštitu okoliša, usluge unapređenja stanovanja i zajednice, zdravstvo, rekreaciju, kulturu i religiju, obrazovanje i socijalnu zaštitu.

Radi provedbe navedenih klasifikacija Proračun za 2002. godinu sadrži Račun prihoda i rashoda i Račun za-duživanja/financiranja. Računi prihoda i rashoda razvrstani su u razrede, skupine, podskupine i odjeljke, dakle, prihodi i rashodi u Proračunu iskazani su na četvrtoj razini Računskog plana.

Račun zaduživanja/financiranje iskazan je u razredu, skupini i podskupini, tj na trećoj razini Računskog plana Proračuna.

Isto tako, Poseban dio Proračuna (u užem smislu) iskazan je na četvrtoj razini po nositeljima i korisnicima Proračuna, dok je Proračun (u širem smislu) iskazan po razdjelima i glavama, programima, aktivnostima i projektima na petoj razini Računskog plana.

2. Makroekonomski pokazatelji i ciljevi fiskalne politike u 2002.

Proračun za 2002. godinu planiran je na temelju makroekonomskih pokazatelja i fiskalnih ciljeva, i to:

mlrd kuna

  1. nominalnog bruto društvenog proizvoda 181,8 % 
  2. % nominalnog rasta bruto društvenog proizvoda 9,80
  3. % realnog rasta bruto društvenog proizvoda 4,00
  4. % inflacije 4,30
  5. stabinosti tečaja kune u 2002. godini
  6. provođenja maksimalne fiskalne discipline poreznih obveznika, tj. naplate poreza i doprinosa
  7. preispitivanja određenih prava koja se financiraju iz Proračuna i financijskih planova
  8. promjena načina financiranja određenih proračunskih korisnika koji ostvaruju značajnije prihode od obavljanja osnovne i ostale djelatnosti
  9. provođenja mirovinske, zdravstvene i drugih reformi
  10. daljnjeg smanjenja proračunskog deficita s 5,3% u 2001. godini na 4,2% u 2002. godini.

U Proračunu se ne planiraju prihodi od privatizacije, već se ti prihodi usmjeravaju u Fond za regionalni razvoj i Fond za razvoj i zapošljavanje.

U Proračunske prihode za 2002. godinu uključeni su doprinosi za mirovinsko osiguranje, zdravstveno osiguranje te za zapošljavanje. Stoga su u proračunske rashode uključeni rashodi Hrvatskog zavoda za mirovinsko i zdravstveno osiguranje te Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

U skladu s tim, Proračun za 2002. godinu sastoji se od:

2.1. Prihodi proračuna

Iz pregleda je vidljivo da su ukupni prihodi Proračuna planirani u iznosu od 69.996.921.000 kuna, u čemu prihodi od poreza iznose 41.827.164.000 kuna ili za oko 10% manje u odnosu na porezne prihode proračuna za 2001. godinu. U strukturi poreznih prihoda porez i prirez na dohodak planiran je 3.567.420.000 kuna ili za oko 5,5% manje nego u 2001. godini. Porez na dobit planiran je u iznosu od 2.035.081.000 kuna ili za oko 18% više u odnosu na 2001. godinu. Porez na imovinu planiran je u iznosu 2.999.594.000 kuna ili za 13,5% više nego u odnosu na 2001. godinu. Porez na robe i usluge, porez

na dodanu vrijednost, porez na promet i posebni porezi kao porez na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove, na naftne derivate, na alkohol, na pivo, na bezalkoholna pića, na duhanske prerađevine, na kavu i na luksuzne proizvode, planirani su u iznosu od 32.465.245.000 kuna ili za 6,2% više od planiranih prihoda od tih poreza u 2001. godini. Porezi na međunarodnu trgovinu i transakcije (carina na uvoz robe i usluga i carinske pristojbe) planirani su u iznosu od 3.450.832.000 kuna ili za 16,7% više nego u 2001. godini.

U Proračunu su, u skladu sa Zakonom o mirovinskom i zdravstvenom osiguranju, Zakonom o zapošljavanju te Zakonima o stopama doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, planirani prihodi od tih doprinosa u iznosu od 25.181.385.000 kuna, od čega doprinos za mirovinsko osiguranje iznosi 12.553.439.000 kuna, zdravstveno osiguranje

11.476.936.000 kuna i doprinos za zapošljavanje 1.151.010.000 kuna.

Prihod od imovine planiran je u iznosu od 982.520.000 kuna od čega prihodi od financijske imovine (kamate na oročena sredstva i depozite po viđenju, prihodi od dividendi i od dobiti trgovačkih društava, banaka i ostalih financijskih institucija) u iznosu od 525.416.000 kuna i od nefinancijske imovine (naknade za koncesije i ostale financijske imovine) u iznosu od 457.104.000 kuna.

Prihodi od prodaje robe i usluga planirani su u svoti od 737.073.000 kuna, od čega upravne pristojbe u iznosu 631.964.000 kuna i prihodi po posebnim propisima 105.109.000 kuna.

Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2002. godinu propisano je da se prihodi, koje ostvare korisnici Državnog proračuna obavljanjem osnovne i ostale djelatnosti, uplaćuju na jedinstven račun Državne riznice, osim proračunskih korisnika koji su izuzeti od te obveze.

U skladu s tim zakonskim odredbama u Proračunu su kao posebne stavke planirani ostali prihodi (prihodi od obavljanja osnovnih poslova i vlastite djelatnosti proračunskih korisnika, zatim novčane kazne, prekršajne kazne, privredne prijestupe i drugi koji pripadaju Proračunu) planirani su u iznosu 1.268.779.000 kuna.

U Proračunu su, također, planirani prihodi od nefinancijske imovine u svoti 221.000.000 kuna koji se odnose na prihode od prodaje neproizvodne imovine i materijalne imovine (prirodna bogatstva), proizvodne imovine, građevinskih objekata i prijevoznih sredstava.

B. RAČUN ZADUŽIVANJA/FINANCIRANJA

Primici od financijske imovine i zaduživanja 11.664.251.995 Izdaci za financijsku imovinu i otplate

zajmova 8.626.734.028

Neto zaduživanje/

financiranje 3.037.517.967

Račun zaduživanja sadržava primitke od financijske imovine i zaduživanja u iznosu 11.664.251.995 kuna. Taj iznos sastoji se od primljenih zajmova i od primljenih zajmova od inozemnih vlada i međunarodnih financijskih organizacija u iznosu 1.835.141.470 kuna.

Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova planirani su u iznosu 8.626.734.028 kuna. Ti izdaci odnose se na zajmove u iznosu 1.023.555.428 kuna, za dionice i udjele u glavnici u iznosu 653.100.000 kuna, za otplatu glavnice primljenih zajmova u iznosu 2.570.118.200 kuna i za otplatu glavnice za izdane vrijednosne papire u iznosu 4.397.960.400 kuna.

2.2. Rashodi proračuna

Ukupni rashodi u Proračunu planirani su u iznosu 71.092.635.391 kunu. Rashodi za zaposlene planirani su u iznosu 13.093.842.215 kuna, od čega je za plaće zaposlenih planirano 11.001.577.831 kuna, a utrošit će se na plaće u novcu i naravi, za prekovremeni rad i za posebne uvjete rada. Ukupni materijalni rashodi planirani su u iznosu 4.766.399.896 kuna, a odnose se na službena putovanja, naknade za prijevoz, za rad na terenu i odvojeni život te za stručno usavršavanje zaposlenika. Rashodi za usluge planirani su u iznosu 2.075.002.694 kune. Ti su rashodi planirani za plaćanje usluga pošte, prijevoza, tekuće i investicijsko održavanje, promidžbu i informiranje, komunalne usluge, zakupnine i najamnine, za zdravstvene, veterinarske, osobne, računalne i ostale usluge. Ostali rashodi poslovanja iznose 278.918.162 kune. Oni su planirani za naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, povjerenstava, premije osiguranja, reprezentaciju, članarine te ostale rashode poslovanja.

Financijski rashodi planirani su u iznosu 3.974.152.008 kuna, a za isplatu kamata za izdane vrijednosne papire i primljene zajmove te ostale financijske isplate kao što su usluge bankarskog i platnog prometa, negativne tečajne razlike, zatezne kamate i drugo.

Rashodi u Proračunu, za subvencije trgovačkim društvima u javnom sektoru, obrtnicima, malim i srednjim poduzetnicima, planirani su u iznosu 2.171.349.557 kuna. Potpore inozemnim vladama, međunarodnim organizacijama države iznose 4.607.732.303 kune. Naknade građanima i kućanstvima iz Proračuna i Zavoda iznose 39.161.831.808 kuna. Te naknade utrošit će se za isplatu mirovina i drugih primanja prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, Zakonu o zapošljavanju, Zakonu o dječjem doplatku, Zakonu o zdravstvenom osiguranju i drugim propisima na temelju kojih se sredstva osiguravaju u Državnom proračunu za njihovu provedbu.

Kapitalne i tekuće donacije u Proračunu su planirane u iznosu 2.717.346.604 kune. Naknada šteta pravnim i fizičkim osobama i novčane kazne planirane su u iznosu 33.445.682 kune. Izvanredni rashodi (proračunske zalihe i drugi izvanredni rashodi) planirani su u iznosu 160.415.790 kuna.

Rashodi za nefinancijsku imovinu planirani su u iznosu 2.162.785.576 kuna. Ova sredstva odnose se na rashode za nabavu neproizvodne imovine, prirodna bogatstva, nematerijalnu imovinu (u obliku prava), proizvodnu dugotrajnu imovinu, a osobito za građevinske objekte, postrojenja i opremu, prijevozna sredstva, nematerijalnu proizvodnu imovinu, plemenite metale, umjetnička i znanstvena djela, nabava zaliha i drugo.

U Posebnom dijelu Proračuna sadržani su i rashodi za nabavu nefinan-cijske imovine, u ukupnom iznosu 73.255.438.967 kuna i izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova u iznosu 8.626.734.028 kuna po nositeljima i korisnicima Proračuna.

Unatoč ocjenama da je Proračun za 2002. godinu štedljiv, plaće zaposlenih u javnom sektoru neće se smanjivati, ali će biti nužno smanjiti broj zaposlenih te povećati štednju i racionalizaciju u ostaloj potrošnji (tekući izdaci, održavanje, kapitalni i drugi izdaci). U tom cilju u proračunskoj 2002. godini započinje važan proces racionalizacije u kome su zavodi, državne upravne organizacije, instituti i agencije već kod planiranja drukčije planirani u proračunskoj potrošnji. Radi toga, ministarstva nadležna za zavode, državne upravne organizacije, institute i agencije obvezna su prijeći na ugovorne odnose u financiranju prema programima i projektima navedenih institucija.

3. Proračun općina, gradova i županija za 2002. godinu

Predstavnička tijela koja donose proračune na razinama općina, gradova i županija za ovu fiskalnu godinu, obvezna su prihvatiti iznesene ciljeve fiskalne politike i mjere za njihovo ostvarenje na svojoj razini.

Veći broj gradova, općina i županija već su donijeli Proračun za 2002. godinu, osim onih gradova, općina i županija kojima se osiguravaju tran-sferna sredstva u Proračunu. Gradovi, općine i županije koji su donijeli Odluke o privremenom financiranju za prvo tromjesečje 2002. godine, dužni su donijeti proračune prema Zakonu o proračunu (Nar. nov., br. 92/94) i Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01 i 107/01). Također moraju voditi računa o Smjernicama za pripremu i izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za 2002. godinu, što ih je donio ministar financija (klasa: 400-06/01-01/107, ur.broj: 513-04/01-1 od 8. kolovoza 2001. godine) i vlastitim pokazateljima bitnim za planiranje prihoda, primitaka i izdataka u proračunima.

3.1. Raspodjela prihoda od dohotka za prenesene funkcije u županije, gradove i općine

Za pokriće javnih izdataka u oblasti osnovnog i srednjeg školstva, socijalne skrbi i zdravstva koji se prema posebnom zakonu prenose na jedinicu lokalne i područne (regionalne) samouprave, raspodjeljuju se sredstva s pozicije potpore izravnanja za decen-tralizirane funkcije u Državnom proračunu Republike Hrvatske.

Vlada Republike Hrvatske će uredbom utvrditi način izračuna iznosa potpora izravnanja za decentralizirane funkcije jedinice lokalne samouprave i područne (regionalne) samouprave.

Prihodi s pozicije potpora izravnanja koji nisu utrošeni tijekom proračunske godine, ostaju na računu Proračuna kao zaliha da se omogući plaćanje potpora u narednoj godini ako se ne ostvare planirani prihodi.

Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odgovorna za prenesene funkcije dužna je u 2001. i 2002. godini prenositi sredstva ostvarena od povećanog udjela iz poreza na dohodak i od potpore izravnanja svakoj ustanovi razmjerno izvršenim izdacima te ustanove u 1999. godini.

Ako se od dodatnog udjela u porezu na dohodak ostvari više sredstava nego što im pripada, na temelju uredbe, za obavljanje funkcije Ministarstvo financija može koristiti višak za smanjenje potpora u skladu s drugim funkcijama, u godini za koju su namijenjena sredstva ili za sljedeću godinu.

Iznos potpora izravnanja za svaku godinu utvrđuje se na temelju uredbe, a osigurava se u Državnom proračunu Republike Hrvatske za određenu godinu.

Naime, prema Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te posebnih zakona iz djelatnosti osnovnog i srednjeg školstva, zdravstvene i socijalne zaštite, država je dužna osigurati nedostatna sredstva za financiranje javnih potreba u županijama, gradovima i općinama koje te potrebe ne mogu podmiriti iz svojih prihoda i prihoda koji im se ustupaju prema posebnim propisima.

Budući da su županijama, gradovima, općinama i izvanproračunskim fondovima u Proračunu planirane dotacije - transferi, to će na temelju članka 15. i 17. Zakona o proračunu njihova predstavnička tijela biti dužna donijeti, odnosno uskladiti, svoje proračune i financijske planove sa sredstvima koja su im planirana u Proračunu.

Radi izvršavanja obveze države u Proračunu su planirane tekuće potpore županijskim gradskim i općinskim proračunima u svoti 1.020 milijuna kuna, od čega 819,0 milijuna kuna za potpore izravnanja za decentralizirane funkcije i 201,0 milijun kuna za opće dotacije županijama, gradovima i općinama u 2001. godinu. Ove će potpore trebati uključiti u te proračune za 2002. godinu.

Pored činjenice što je proračunska potrošnja razvojnog značaja, treba istaći da je Proračun socijalno osjetljiv i da se na području socijalne politike i dalje čine veliki napori u zadovoljavanju potreba svih primatelja naknada iz Proračuna (umirovljenicima, primateljima socijalnih naknada, porodilja-ma, primateljima dječjeg doplatka) i drugih socijalnih davanja.

4. Izvanproračunski fondovi

Kao što je u uvodu navedeno, a na temelju članka 17. Zakona o proračunu, Hrvatski sabor na sjednici od 12. prosinca 2001. godine donio je Odluke o davanju suglasnosti na financijske planove izvanproračunskih fondova za 2002. godinu, i to na:

  • Financijski plan za 2002. godinu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje sadrži:
  • ukupni prihod u svoti od 1.696.840.000 kuna
  • ukupni izdatak u svoti od 1.706.840.000 kuna.

Prihodi Zavoda planirani su iz Proračuna u iznosu 1.626.840.000 kuna, ostalih prihoda u iznosu 70.000.000 kuna, što ukupno iznosi 1.696.840.000 kuna.

Deficit Zavoda u iznosu 10.000.000 kuna podmirit će se primicima od prodaje dionica i udjela u glavnici.

Rashodi Zavoda u iznosu 1.200.000.000 kuna odnose se na inozemne mirovine, na ustege i poreze na mirovine, na rashode za zaposlene u iznosu 243.810.000 kuna, materijalne rashode 114.190.000 kuna, nabavu nefinancijske imovine u iznosu 47.000.000 kuna i ulaganje u mirovinski sustav 21.840.000 kuna.

Ostali rashodi Zavoda će se u 2002. godini podmirivati iz sredstava Proračuna kao transferna sredstva Zavodu za izvršavanje njegovih obveza prema Zakonu o mirovinskom osiguranju.

  • Financijski plan za 2002. godinu Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje sadrži:
  • ukupni prihod u svoti 420.209.000 kuna
  • ukupni izdatak u svoti 420.209.000 kuna.

Prihodi Zavoda sastoje se iz prihoda Proračuna u iznosu 292.848.000 kuna i ostalih prihoda u iznosu 127.361.000 kuna.

Izdaci Zavoda planirani su za izdatke zdravstvene zaštite u iznosu 40.000.000 kuna, troškove stručne službe Zavoda (plaće, porezi i doprinosi) u iznosu 203.110.000 kuna, materijalne troškove 95.098.000 kuna, nabavu nefinancijske imovine 76.500.000 kuna i ostale izdatke u iznosu 5.501.000 kuna.

Ostali rashodi Zavoda će se podmirivati iz proračunskih sredstava u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju.

  • Financijski plan za 2002. godinu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje sadrži:
  • ukupni prihod u svoti 130.000.000 kuna
  • ukupni izdatak u svoti 130.000.000 kuna.

Prihodi Zavoda sastoje se od prihoda iz Proračuna u svoti 110.000.000 kuna i od ostalih prihoda u iznosu 20.000.000 kuna.

Izdaci Zavoda za plaće, naknade, doprinose i materijalne troškove planirani su u iznosu 116.000.000 kuna te za nabavu nefinancijske imovine u iznosu 14.000.000 kuna.

U skladu sa Zakonom o zapošljavanju ostali izdaci Zavoda podmirivat će se iz proračunskih sredstava do visine koja je potrebna za provođenje Zakona.

  • Financijski plan za 2002. godinu Hrvatskih voda sadrži:
  • ukupne prihode u svoti 919.000.000 kuna
  • ukupne izdatke u svoti 955.900.000 kuna
  • deficit u svoti 36.900.000 kuna.

Deficit se namiruje zaduživanjem kod Svjetske banke za obnovu i razvoj, ino banaka, Hrvatske banke za obnovu i razvitak i domaćih poslovnih banaka.

Prihodi Hrvatskih voda za 2002. godinu se temelje na izvornim sredstvima koji su utvrđeni Zakonom o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 105/95).

Na temelju ovoga Zakona izvorni prihodi Hrvatskih voda planiraju se u iznosu 834.000.000 kuna i ostalih prihoda u iznosu 85.000.000 kuna.

Izdaci Hrvatskih voda planirani su za tekuće održavanje, tehničko održavanje vodovoda i vodnih građevina u iznosu 343.000.000 kuna, za financiranje programa radova u vo-doprivrednoj djelatnosti u iznosu 420.300.000 kuna, izdaci za poslovanje (plaće, naknade, doprinosi i materijalni troškovi) u iznosu 128.000.000 kuna te ostale izdatke u iznosu 64.000.000 kuna.