List Informator
UVODNIK
Izmjena ili raskid ugovora o javnoj nabavi zbog promijenjenih okolnosti
Institut priznavanja utjecaja promijenjenih okolnosti na ugovor iznimno je značajan dio ugovornog prava, koji bi trebao riješiti sukob između dvaju temeljnih načela ugovornog prava, i to načela pacta sunt servanda i načela savjesnosti i poštenja odnosno pravičnosti. Međutim, pitanje je dolazi li uopće u obzir primjena pravila ugovornog prava o izmjeni ili raskidu ugovora zbog promijenjenih okolnosti i na ugovore o javnoj nabavi. To pitanje predmet je analize ovog članka. Pritom autorica skreće pozornost na nedovoljnu određenost pojedinih odredba relevantnih zakona koje ne daju sasvim jasne upute za postupanje u tom slučaju.
Autor: dr. sc. Stanka Pejaković, FINA - Uprava, editor u službi pravnih poslova FINA-e
Sadržaj
Stručni članak
Institut priznavanja utjecaja promijenjenih okolnosti na ugovor iznimno je značajan dio ugovornog prava, koji bi trebao riješiti sukob između dvaju temeljnih načela ugovornog prava, i to načela pacta sunt servanda i načela savjesnosti i poštenja odnosno pravičnosti. Međutim, pitanje je dolazi li uopće u obzir primjena pravila ugovornog prava o izmjeni ili raskidu ugovora zbog promijenjenih okolnosti i na ugovore o javnoj nabavi. To pitanje predmet je analize ovog članka. Pritom autorica skreće pozornost na nedovoljnu određenost pojedinih odredba relevantnih zakona koje ne daju sasvim jasne upute za postupanje u tom slučaju.
Stručni članak
Autorice u ovom članku analiziraju Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-III-3785/09 od 18. lipnja 2014. godine, u kojoj je Sud odlučivao o povredi prava iz članka 40. Ustava Republike Hrvatske i članka 9. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, kojom je zajamčena sloboda savjesti i vjeroispovijedi i slobodno javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja.
Stručni članak
Pod pretpostavkom ispunjenja svih propisanih uvjeta, osiguranoj osobi Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje - roditelju djeteta koje se nalazi na bolničkom liječenju u ugovornoj zdravstvenoj ustanovi u Republici Hrvatskoj, kao i roditelju djeteta koje se upućuje na liječenje u inozemstvo, osigurava se pravo na smještaj uz dijete na teret obveznog zdravstvenog osiguranja. Propisi koji su stupili na snagu tijekom 2014. godine, to pravo proširuju odnosno preciznije reguliraju. Njima se, između ostalog, osim boravka uz dijete oboljelo od maligne bolesti, roditelju omogućuje i smještaj uz dijete oboljelo od srodne bolesti koja neposredno ugrožava život. Nadalje, osim prava na smještaj uz dijete mlađe od pet godina koje je upućeno na liječenje u inozemstvo, isto se pravo, iznimno, priznaje i za slučaj liječenja u inozemstvu djeteta koje je starije od pet godina, pod pretpostavkom ispunjenja propisanih uvjeta. Ujedno, preciznije je regulirano i pravo na bolovanje, pa zaposleni roditelj može ostvariti bolovanje za vrijeme smještaja uz dijete i ako je drugi roditelj nezaposlen ili umirovljenik, u slučaju kad drugi roditelj zbog svog psihofizičkog stanja nije sposoban njegovati bolesno dijete. U članku ukazujemo na novine koje su propisi iz obveznog zdravstvenog osiguranja unijeli u način ostvarivanja prava na smještaj uz dijete za vrijeme njegova bolničkog liječenja te u pravo na bolovanje koje zaposleni roditelj može ostvariti za vrijeme smještaja uz dijete.
Stručni članak
U Informatoru, broj 6316-6317 od 17. i 20. rujna 2014., objavili smo prvi nastavak članka o postupanju stranaka u upravnom postupku prema Zakonu o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09) u kojem smo pisali o sadržaju podneska, potpisivanju podneska i postupanju s podneskom koji ima nedostatke ili je nerazumljiv ili nepotpun. U ovom broju dovršavamo temu pišući o načinu predaje podneska i postupanju tijela u svezi s podneskom. Istodobno donosimo ogledni primjer Rješenja o odbijanju zahtjeva zbog nedostavljanja dokaza kojima raspolaže stranka u postupku pokrenutom na zahtjev stranke. Ovaj primjer Rješenja samo je jedan od mogućih načina u reguliranju ove materije.
Stručni članak
Konsolidirani financijski izvještaji su izvještaji upravljačko povezanih trgovačkih društava u ekonomsku cjelinu koji pružaju informacije o financijskom položaju grupe, o kapitalu i o dobicima/gubicima koji pripadaju društvu matici (odnosno dioničarima matice) i kapitalu i o dobicima/gubicima koji pripadaju manjinskim dioničarima, odnosno ostalim vlasnicima u ovisnim društvima. Sastavljanje, revizija i javna objava konsolidiranih financijskih izvještaja propisana je s više zakonskih propisa.1 O svemu tome u nastavku.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 109/95 - Uredba, 21/96 - Uredba, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - proč. tekst, 82/04, 110/04 - Uredba, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11 i 144/12, 94/13 i 153/13) kojima se uređuje donošenje rješenja o obvezi plaćanja komunalne naknade, a autor razmatra, u smislu članka 135. Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09), apsolutnu zastaru izvršenja rješenja i iznosi svoje mišljenje i sudsku praksu o tom institutu.
Stručni članak
U članku razmatramo pravne odnose koji nastaju kod prijenosa ugovora, pravnim učincima tog instituta te nekim njegovim specifičnim pojavnim oblicima. Donosimo i odgovarajuću sudsku praksu.
Stručni članak
Mobing je oblik štetnog ponašanja, koji za posljedicu može imati i odgovornost za štetu, koja može biti imovinska i češće neimovinska, a posljedica je povrede prava osobnosti. U parnicama za naknadu štete koja je posljedica mobinga, značajnu ulogu imaju sudski medicinski vještaci. Naime, sudskomedicinskim vještačenjem trebat će utvrditi je li mobinga bilo ili nije te koje posljedice žrtva mobinga trpi, o čemu ovisi pravo na naknadu štete. O tim i nekim drugim pitanjima u svezi s parnicama za naknadu šteta koje su posljedica mobinga, pišemo u ovom članku.
Stručni članak
Svi proračuni i proračunski korisnici obvezatni su sastaviti financijske izvještaje za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2014. i dostaviti ih FINA-i najkasnije do 10. listopada 2014. Svi izvanproračunski korisnici, također, obvezatni su sastaviti devetomjesečne financijske izvještaje i predati ih FINA-i, ali do 20. listopada 2014. Za devetomjesečno izvještajno razdoblje ne obavlja se konsolidacija financijskih izvještaja. U nastavku članka pišemo podrobnije o obrascima i rokovima predaje izvještaja te dajemo upute o sastavljanju i popunjavanju obrazaca.
SENTENCE
Za postupanje u izvanparničnom postupku amortizacije isprava nadležan je općinski sud
SENTENCE
Upravitelj stambene zgrade nije pasivno legitimiran u sporu radi isplate troškova održavanja nekretnine na zajedničkim dijelovima zgrade, već su u takvom sporu pasivno legitimirani suvlasnici zgrade
SENTENCE
Tuženik nije onemogućen u raspravljanju pred sudom kada je dao odgovor na tužbu i nije dostavio sudu novu adresu pa su daljnje dostave za tuženika obavljane na oglasnu ploču suda
SENTENCE
Ako vlasnik nije istovremeno i naručitelj djela - popravka pokretne stvari (teretnog vozila), tada ni obveza plaćanja naknade za izvršeno djelo ne tereti vlasnika stvari, jer on nije stranka ugovora o djelu, već tereti osobu koja je navedeno djelo naručila
Vi pitate - mi odgovaramo
Kakav je položaj treće osobe u ovršnom postupku koja tvrdi da je vlasnik predmeta ovrhe? Je li ona stranka u postupku, sudionik ili umješač?
Vi pitate - mi odgovaramo
U koje se evidencije upisuju naknadno zaprimljena pismena, ako su evidencije prethodnih godina, sukladno pravilima propisanim Uredbom o uredskom poslovanju (Nar. nov., br. 7/09), već zaključene, uključujući i evidenciju u kojoj je predmet osnovan?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li osoba koja se zapošljava kao državni službenik prijaviti činjenicu da ima određeni portfelj dionica?