List Informator
UVODNIK
Hrvatski savez udruga pravnika u gospodarstvu – 50 godina djelovanja
Hrvatski sabor obavio je opsežan i vrlo značajan posao, usvajanjem velikog broja zakona, čime je njihov sadržaj i intencija usklađena s pravnom stečevinom Europske unije. Međutim, reforma pravosuđa time nije završena i preostale obveze, preuzete u pregovorima u Poglavlju 23, moraju biti izvršene početkom iduće godine. Dakako, primjena sasvim novog pravnog sustava složen je i odgovoran posao. Onima koji se bave pravom u gospodarstvu, stručnu pomoć pruža Hrvatski savez udruga pravnika u gospodarstvu, koji djeluje već punih 50 godina. Kako to i provesti, kako još neposrednije surađivati, raspravljat će se već u svibnju ove godine na skupu u Opatiji. Podrobnije o tome za naše čitatelje govori akademik JAKŠA BARBIĆ.
Autor: akademik Jakša Barbić, predsjednik Hrvatskog saveza udruga pravnika u gospodarstvu
Sadržaj
Stručni članak
Za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2012., proračuni i proračunski korisnici obvezatni su sastaviti tromjesečne financijske izvještaje i dostaviti ih FINI do 10. travnja 2012. Svi izvanproračunski korisnici također sastavljaju tromjesečne financijske izvještaje i dostavljaju ih FINI, ali do 20. travnja 2012. Za isto izvještajno razdoblje ne obavlja se konsolidacija financijskih izvještaja. O obvezi, obrascima i rokovima predaje izvještaja, s uputama o popunjavanju obrazaca, piše autorica IVANA UROIĆ, dipl. oec.
Stručni članak
Europski sud pravde (Court of Justice of EU - skraćeno: ECJ) 2006. proširio je doktrinu zloporabe prava na područje poreza na dodanu vrijednost. Posljedica te doktrine je da, pod određenim okolnostima, porezna tijela moraju ignorirati umjetne (artificijelne) transakcije, provedene u okviru poreza na dodanu vrijednost. U prvom dijelu članka naglasak je bio dan na pojavu izbjegavanja porezne obveze kao i zloporaba Zakona o porezu na dodanu vrijednost te prekograničnog izbjegavanja obveze poreza na dodanu vrijednost. U drugom dijelu ovog članka govorimo o tome kako se nacionalna zakonodavstva određuju prema tim zloporabama, kao i o nekim drugim postupcima koji se odnose na izbjegavanje obveze oporezivanja porezom na dodanu vrijednost.
Stručni članak
Ugovor o kupoprodaji reguliran je odredbama članka 376. – 478. Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/91, 41/08 i 125/11). Ugovor je nastao već u rimskom pravu i u mnogome nije promijenjen do današnjih dana. Autor u članku razmatra neke elemente tog ugovora, uspoređujući regulativu rimskog prava s pozitivnopravnim rješenjima.
Stručni članak
U ovom članku autorica piše o odredbama Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09 – u nastavku teksta: ZUP), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2010. godine, a kojima se uređuje neposredno rješavanje upravne stvari u upravnom postupku. U članku se analiziraju odredbe ZUP-a koji otvaraju mogućnosti uređenja posebnih postupaka u drugim zakonima, te time ukazuju na korištenje tih mogućnosti, odnosno kako zakoni mogu pridonijeti učinkovitosti i ekonomičnosti rada državne uprave, ako se u njima propišu odredbe o neposrednom pokretanju postupka po službenoj dužnosti i donošenje rješenja u postupku neposrednog rješavanja. Stoga, u ovom prvom nastavku pišemo o neposrednom rješavanju u upravnom postupku, a u drugom nastavku ćemo nastaviti s obradom teme pišući o obvezi službene osobe u postupku neposrednog rješavanja i pravu stranke u tom postupku te učinkovitosti rješavanja upravnih stvari u ovisnosti o organizaciji rada i korištenja sredstva za rad.
Stručni članak
Zbog činjenice da su upisi zaštićenih dobara u zemljišne knjige od interesa za Republiku Hrvatsku i zbog činjenice da se upisima utemeljenim na odredbama Zakona o zaštiti prirode (Nar. nov., br. 70/05, 139/08 i 57/11) jača pravna sigurnost u prometu nekretninama i štite zahvati u prostoru, nužno je stvoriti zakonski okvir koji će omogučiti upis na temelju svakog donesenog akta, odnosno rješenja. Prema mišljenju autorice sadašnje zakonsko rješenje ne definira dovoljno upis zaštićenih dobara u evidencije zemljišne knjige, a to potvrđuje i veliki broj odbijenih ili odbaćenih prijedloga za upis zabilježbe. Nužno je taj postupak opisati što podrobnije da bi se izbjegla moguća različita tumačenja i postupci zemljišnoknjižnih sudova. Autorica, stoga, u članku nastoji prikazati probleme koji nastaju u povodu upisa akta o proglašenju zaštićenog područja, odnosno upisa rješenja o preventivnoj zaštiti u zemljišnu knjigu, uz navođenje odgovarajućih primjera i priloga.
SENTENCE
Okolnost da se tuženici možebitno nalaze u odnosu solidarnih dužnika i da je jedan od njih tražbinu namirio, ne može rezultirati neosnovanošću tužiteljevog zahtjeva protiv drugog solidarnog dužnika
SENTENCE
Kad se revizijom pobijani dio pravomoćne presude odnosi samo na kamate kao sporedno potraživanje, a dopuštenost revizije ovisi o vrijednosti predmeta spora, revizija je dopuštena ako je revizija dopuštena protiv odluke o glavnoj stvari, a visina spornih kamata prelazi vrijednost mjerodavnu za izjavljivanje revizije
SENTENCE
Za uređenje prometa na gradskim i nerazvrstanim cestama, kao i za donošenje odluka vezanih uz promet na tim cestama, nadležna su tijela jedinica lokalne samouprave
SENTENCE
Moguće je dopustiti upis suvlasništva, iako je prijedlogom za upis zahtijevan upis prava vlasništva
Vi pitate - mi odgovaramo
Plaćaju li naknadu za općekorisne funkcije šuma fizičke osobe obveznici poreza na dobit i po kojoj stopi?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li Republika Hrvatska prodavati dionice trgovačkih društava na uređenom tržištu kapitala, a udjel Republike Hrvatske u temeljnom kapitalu društva predstavlja udjel manji od 50%?
Vi pitate - mi odgovaramo
Nastavnim planom i programom rada škole, navedena je organizacija terenske nastave kao jednodnevna aktivnost učenika trećih razreda, sa svrhom obilaska i upoznavanja znamenitosti grada T., jednodnevni izlet u Z., kao i škola u prirodi na otoku K. za učenike 4. razreda. Smatraju li se navedene aktivnosti izletom, te koje su obveze škole s obzirom na primjenu Zakona o pružanju usluga u turizmu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako bi mogao glasiti tužbeni zahtjev u upravnom sporu kad tužitelj predlaže vraćanje predmeta na odlučivanje drugostupanjskom ili prvostupanjskom tijelu u upravnom postupku?