List Informator
UVODNIK
Republika Hrvatska u Europskoj uniji
U Republici Hrvatskoj održan je referendum 22. siječnja 2012. o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji. Prema rezultatima Državnog izbornog povjerenstva od 22. siječnja 2012. za ulazak u Europsku uniju glasovalo je 66,27% birača, a protiv 33,13%. U ovom broju donosimo uvodno izlaganje predsjednika Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, akademika Zvonka Kusića i Izjavu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti danu još 18. siječnja 2012. o pristupanju Republike Hrvatske u Europsku uniju. Tu je Izjavu pročitao i održao uvodno izlaganje predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić 19. siječnja 2012. na svečanosti u HAZU. Na tom svečanom događaju, osim brojnih uzvanika govorili su, još o važnosti pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji i otvaranju novih mogućnosti ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju, akademik Tomislav Raukar, akademik Jakša Barbić i predsjednik Republike Hrvatske prof. dr. sc. Ivo Josipović. Stoga u ovom broju donosimo uvodno izlaganje predsjednika HAZU i tekst Izjave HAZU - o referendumu radi pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Sadržaj
Stručni članak
Slijedom negativnih gospodarskih kretanja u Europi i svijetu tijekom posljednje tri godine, Republika Hrvatska također se našla u nezahvalnom gospodarskom položaju. Svi gospodarski pokazatelji, analize i ocjene upućivali su na značajni pad bruto društvenog proizvoda (BDP), porast nezaposlenosti i financijsku prezaduženost, koji značajno utječu na održivost postojećeg kreditnog rejtinga države. O tome hoće li mjere nove Vlade riješiti gospodarske probleme Republike Hrvatske, piše dr. sc. Vladimir Lasić.
Stručni članak
U ovom članku autor prikazuje temeljne odrednice ključnih radnopravnih izvora prava o pitanju sigurnosti na radu u visokoškolskim ustanovama, a to su Zakon o zaštiti na radu (Nar. nov., br. 59/96, 94/96 - ispr., 114/03 i 100/04, 86/08, 116/08 i 75/09), Pravilnik o izradi procjene opasnosti (Nar. nov., br. 48/97, 114/02, 126/03 i 144/09) te Kolektivni ugovor za znanost i visoko obrazovanje (Nar. nov., br. 142/10).
Stručni članak
Neprofitne organizacije koje primjenjuju računovodstveni sustav za neprofitne pravne osobe, obvezatne su, za 2011. godinu, sastaviti i predati financijske izvještaje do 29. veljače 2012. Iznimku čine tzv. »male« neprofitne organizacije. Obrasci financijskih izvještaja za neprofitne organizacije nisu se mijenjali u odnosu na 2010., a to su: Bilanca na Obrascu BIL-NPF, Izvještaj o prihodima i rashodima na Obrascu PR-AS-NPF i Bilješke. Navedeni obrasci objavljeni su kao sastavni dio Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 7/09). U ovom članku dajemo upute o načinu utvrđivanja financijskog rezultata, o sastavljanju, te o mjestu i roku predaje godišnjih financijskih izvještaja uz podsjetnik na prethodne radnje koje treba obaviti prije sastavljanja izvještaja.
Stručni članak
U Republici Hrvatskoj održan je referendum 22. siječnja 2012. o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji. Prema rezultatima Državnog izbornog povjerenstva od 22. siječnja 2012. za ulazak u Europsku uniju glasovalo je 66,27% birača, a protiv 33,13%. U ovom broju donosimo uvodno izlaganje predsjednika Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, akademika Zvonka Kusića i Izjavu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti danu još 18. siječnja 2012. o pristupanju Republike Hrvatske u Europsku uniju. Tu je Izjavu pročitao i održao uvodno izlaganje predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić 19. siječnja 2012. na svečanosti u HAZU. Na tom svečanom događaju, osim brojnih uzvanika govorili su, još o važnosti pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji i otvaranju novih mogućnosti ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju, akademik Tomislav Raukar, akademik Jakša Barbić i predsjednik Republike Hrvatske prof. dr. sc. Ivo Josipović. Stoga u ovom broju donosimo uvodno izlaganje predsjednika HAZU i tekst Izjave HAZU - o referendumu radi pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Stručni članak
Zakon o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 20/10) stupio je na snagu 1. siječnja 2012. godine i time otpočeo djelovati novi sustav reformiranog upravnog spora u Republici Hrvatskoj. U ovom članku autorica se bavi jednim otvorenim pitanjem odnosno ukazuje na određene dvojbe u zastupanju tužitelja i zainteresirane osobe u Zakonu o upravnim sporovima, odnosno o tome tko su prema novom Zakonu osobe ovlaštene za zastupanje. Zakonodavac je u novom ZUS-u izostavio odredbu koju je sadržavao prijašnji Zakon o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92) odnosno članak 60., koji je sadržavao opću odredbu da će se na odgovarajući način primjenjivati odredbe Zakona o parničnom postupku. Izostavljanje odredbe u novom Zakonu (čl. 60. ZUS-a iz 91) u praktičnoj primjeni ZUS-a iskristalizirat će se brojna otvorena pitanja ZUS-a, o čemu autorica piše u članku.
Stručni članak
Zakonom o postupku oduzimanja imovinske koristi ostvarene kaznenim djelom i prekršajem, koji se primjenjuje od 1. siječnja 2011., znatno se proširuje mogućnost oduzimanja nezakonito stečene imovinske koristi. Zakon predviđa mogućnost oduzimanja koristi i u situaciji kad se kazneni postupak ne može provesti uz samo utvrđivanje da je počinjeno kazneno djelo bez proglašenja neke osobe krivom i izricanja kazne. Prije i tijekom kaznenog postupka, predviđene su mjere osiguranja imovine radi kasnije mogućnosti oduzimanja te ovrhe radi oduzimanja imovinske koristi. Zakon štiti prava oštećenika, a i trećih osoba. Za provedbu Zakona osim izobrazbe sudaca i državnih odvjetnika, bitnu ulogu ima Agencija za upravljanje državnom imovinom koja će skrbiti o oduzetoj imovini.
SENTENCE
Ustavni sud nije nadležan za ocjenu svrhovitosti pojedinih zahvata u prostoru niti je nadležan davati svoju ocjenu možebitnih posljedica takvih zahvata s bilo kojeg gledišta, sve dok nadležna tijela, uključujući i ona nadzorna, djeluju u skladu s Ustavom i mjerodavnim zakonima i drugim propisima
SENTENCE
Dopušten je otkaz ugovora o radu s ponudom izmijenjenog ugovora kad je poslodavac u svrhu povećanja proizvodnosti i boljih poslovnih rezultata utvrdio prestanak potrebe za obavljanje poslova jednog radnog mjesta te utvrdio postojanje potrebe za radom na drugom radnom mjestu.
SENTENCE
Tražbinu prijavljenu nakon proteka roka od tri mjeseca nakon prvog ispitnog ročišta sud je dužan odbaciti, neovisno o tome što prije podnošenja te prijave tražbine još nije objavljen poziv za završno ročište
SENTENCE
Protiv odluke jedinice lokalne samouprave kojom se određuje prinudni upravitelj zgrade, ne može se pred Upravnim sudom podnijeti zahtjev za zaštitu Ustavom zajamčenog prava i slobode čovjeka i građanina
Vi pitate - mi odgovaramo
Daju li odredbe članka 58. stavak 1. i 3. Zakona o upravnim sporovima ovlast upravnom sudu da sâm riješi stvar i kad tužitelj to nije tražio?
Vi pitate - mi odgovaramo
Prema članku 2. Zakona o rokovima ispunjenja novčanih obveza (Nar. nov., br. 125/11) iznimno se, između poduzetnika, može ugovoriti rok plaćanja dulji od 60 dana. U kojem se slučaju može, s obzirom na tu odredbu, ugovoriti dulji ro
Vi pitate - mi odgovaramo
Kad je u katastru zemljišta upisan stvarni način uporabe zemljišta (vrt), a u zemljišnim knjigama upisana je čestica zgrade, kako sastaviti kupoprodajni ugovor? Moram li kupiti nekretninu koja u naravi ne postoji
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li porezni savjetnik zastupati poreznog obveznika i poduzimati radnje u poreznom postupku pred poreznim tijelima?