List Informator
UVODNIK
Prikaz Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2007. godinu
Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2007. godinu (u nastavku teksta: Zakon o izvršavanju za 2007. godinu) donesen je na sjednici Hrvatskog sabora 1. prosinca 2006. kao provedbeni propis Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2007. godinu. Sukladno članku 6. Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 96/03), uz državni proračun donosi se i Zakon o izvršavanju državnog proračuna, kojim se uređuje struktura prihoda i primitaka te rashoda i izdataka proračuna i njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava države odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, upravljanje javnim dugom te financijskom i nefinancijskom imovinom, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava. Osim toga, Zakonom o izvršavanju za 2007. godinu propisane su i određene poticajne mjere u gospodarstvu, korištenje namjenskih prihoda i primitaka, odgoda primjene propisa, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava, pojedine ovlasti Vlade Republike Hrvatske, predsjednika Vlade, Ministarstva financija i ministra financija u izvršavanju državnog proračuna u granicama propisanim Zakonom o proračunu i drugim zakonima.
Autor: Maja Lukeš Petrović
Sadržaj
Stručni članak
Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2007. godinu1 (u nastavku teksta: Zakon o izvršavanju za 2007. godinu) donesen je na sjednici Hrvatskog sabora 1. prosinca 2006. kao provedbeni propis Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2007. godinu. Sukladno članku 6. Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 96/03), uz državni proračun donosi se i Zakon o izvršavanju državnog proračuna, kojim se uređuje struktura prihoda i primitaka te rashoda i izdataka proračuna i njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava države odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, upravljanje javnim dugom te financijskom i nefinancijskom imovinom, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava. Osim toga, Zakonom o izvršavanju za 2007. godinu propisane su i određene poticajne mjere u gospodarstvu, korištenje namjenskih prihoda i primitaka, odgoda primjene propisa, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava, pojedine ovlasti Vlade Republike Hrvatske, predsjednika Vlade, Ministarstva financija i ministra financija u izvršavanju državnog proračuna u granicama propisanim Zakonom o proračunu i drugim zakonima.
Stručni članak
Smatrajući način pripreme za glavnu raspravu jednim od presudnih čimbenika za brzu i učinkovitu provedbu parničnog postupka, autor u radu izlaže svoje viđenje kvalitetne i sustavne pripreme, određujući je kroz njezine dvije logične sastavnice: potpunost i preglednost. Potpunost pripreme moguće je osigurati uporabom modela pravnog silogizma, koji nije samo apstraktna sastavnica pravne teorije, već odražava samu bit djelatnosti suđenja, pa promatrajući pripremu za glavnu raspravu sa stajališta njezine svrhe - stvaranja pretpostavki na glavnoj raspravi za njezino zaključenje i za donošenje presude, uviđamo korisnost sistematiziranja pripreme za glavnu raspravu prema odrednicama tog modela. Također je istaknuta važnost dosljedne primjene zakonskih ovlasti suda za ostvarenje načela otvorenog pravosuđenja (čl. 219. st. 2. i čl. 298. Zakona o parničnom postupku) kao sredstva za upotpunjavanje nepotpunih premisa pravnog silogizma, a ukazano je i na praktičnu korisnost uporabe bilješki o predmetu strukturiranih također prema modelu pravnog silogizma, čime se osigurava i druga sastavnica kvalitetne pripreme - preglednost. Prema autorovom viđenju, izloženi način pripreme za glavnu raspravu pruža vrlo povoljne izglede za brzo, koncentrirano i sveobuhvatno raspravljanje, uz ostvarenje svih pretpostavki za donošenje pravilne i zakonite presude.
Stručni članak
Početkom svake porezne godine pa tako i ove, postavljaju se pitanja vezana uz moguće novosti pri obračunu plaća i obveza iz plaća koja se odnose na poreze i doprinose. Valja odmah istaknuti da nema nikakvih promjena u odnosu na način obračuna i sastavljanja izvješća o plaćama i obvezama koji se primjenjivao tijekom 2006. godine. Razlog tome je u činjenici da se nisu mijenjali propisi pa se tako, i nadalje, primjenjuje: - Zakon o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 177/04) - Pravilnik o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 95/05 i 96/06) - Zakon o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 147/02, 175/03 i 177/04) - Pravilnik o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 1/05 i 14/05) - Zakon o prikupljanju podataka o doprinosima za obvezna mirovinska osiguranja (Nar. nov., br. 177/04) i - Pravilnik o Obrascu RSm (Nar. nov., br. 38/05, 42/05 - ispr., 64/05 - ispr., 73/05 - ispr. i 116/06). Autor u članku daje kratki sažetak obračuna doprinosa za obvezna osiguranja pri obračunu i isplati plaća u 2007. godini.
SENTENCE
Alkoholiziranost vozača nije u uzročnoj vezi s nastankom prometne nezgode kad je njegova vožnja bila u skladu s propisima, a prometnu nezgodu ne bi mogao izbjeći niti prosječno pažljiv vozač koji ne bi bio pod utjecajem alkohola.
SENTENCE
Zahtjev za ostvarenje prava, u smislu odredbe članka 85. stavak 3. i članka 106. stavak 2. Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata, ne može se podnijeti nakon stupanja na snagu toga Zakona (1. srpnja 1992.) u slučaju kad je prijašnjim rješenjem, prema tada važećim propisima, isti zahtjev bio odbijen.
SENTENCE
Činjenica da je nakon izvlaštenja došlo do promjene u površini i obliku čestice zemlje, smetnja je u zemljišnoj knjizi da se provede odluka upravnog rješenja o poništenju izvlaštenja i uspostavi vlasničkog stanja kakvo je bilo prije izvlaštenja.
SENTENCE
Ako se ovrhovoditelj usprotivi ovršenikovom prijedlogu za protuovrhu, sud mora provesti ročište i nakon održanog ročišta odlučiti o tom ovršenikovom prijedlogu. Iznimno, sud ne mora provesti ročište kad iz dostavljenih isprava nedvojbeno proizlazi da je prijedlog za protuovrhu osnovan.
Vi pitate - mi odgovaramo
Ugovorom nije određen rok plaćanja. U kojem je roku dužnik dužan, u toj situaciji, izvršiti plaćanje? Napominjemo da su obje ugovorne strane trgovačka društva.
Vi pitate - mi odgovaramo
Možemo li na svom poslovnom prostoru osnovati plodouživanje i može li plodouživatelj biti pravna osoba?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako postupa upravno tijelo jedinice lokalne samouprave u upravnom postupku, iz svog djelokruga, s podneskom stranke koji je nerazumljiv ili nepotpun?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na koji će način poduzetnik koji je u 2006. godini obavljalo plaćanja po kupoprodajnim ugovorima za stjecanje nekretnine, postrojenja i opreme, ta plaćanja evidentirati prilikom sastavljanja izvještaja o novčanom toku za 2006. godinu?