Informator broj 5323 od 12. ožujka 2005.

UVODNIK

Sedam ozbiljnih prigovora sadržaju čl. 57 Prijedloga Zakona o sudovima

U članku se autor dr. sc. Siniša Rodin kritički osvrće na članak 57. Prijedloga Zakona o sudovima te, argumentirano, kroz sedam ozbiljnih prigovora, upućuje na moguće štetne utjecaje na napore za usklađivanje hrvatskog zakonodavstva s europskim, ako bi takav Prijedlog Zakona bio prihvaćen u zakonodavnom postupku.
Autor: dr. sc. Siniša Rodin

Sadržaj

Sedam ozbiljnih prigovora sadržaju čl. 57 Prijedloga Zakona o sudovima
Autor: Siniša Rodin

Stručni članak

U članku se autor dr. sc. Siniša Rodin kritički osvrće na članak 57. Prijedloga Zakona o sudovima te, argumentirano, kroz sedam ozbiljnih prigovora, upućuje na moguće štetne utjecaje na napore za usklađivanje hrvatskog zakonodavstva s europskim, ako bi takav Prijedlog Zakona bio prihvaćen u zakonodavnom postupku.

Rererendum u jedinici lokalne samouprave
Autor: Zlatan Turčić

Stručni članak

U ovom broju pišemo o sadržaju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-ll-1917/04 od 2. veljače 2005. (Nar. nov., br. 26/05) kojom je ukinuta Odluka jedne jedinice lokalne samouprave, o raspisivanju referenduma, kao suprotna Zakonu o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave (Nar. nov., br. 33/96 i 92/01), a prema Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje) izgradnja objekata - prihvatilišta nije u djelokrugu jedinica lokalne samouprave kao obavljanje lokalnih poslova.

Server kao programska podrška malim poslovnim okruženjima
Autor: Damir Fio

Stručni članak

U informatičkoj terminologiji pojam server dvojakog je značenja: u tehničkom pogledu riječ je o obično snažnijem računalu, nerijetko namijenjenom obradi isključivo specifičnih kategorija podataka (primjerice, pretraživanje baze podataka, slanje i primanje elektroničkih poruka, objavljivanje web stranica itd.), dok se drugo značenje pojma server odnosi na specifičnu programsku podršku za spomenuta računala. U ovom članku autor razmatra primjenu servera kao programske podrške malim poslovnim okruženjima.

Protokol iz Kyota s motrišta harmonizacije hrvatskog prava s pravom Europske unije
Autor: Željko Dominis

Stručni članak

Hrvatski pregovarački tim u pregovorima s Europskom unijom (EU) najviše će problema imati na području ekologije, što se poglavito odnosi naodređivanje rokova za punu primjenu visokih i skupih ekoloških standarda. Jedan od uvjeta pristupa Hrvatske u EU je i ratificiranje Protokola iz Kyota, jednog od najznačajnijih sporazuma o zaštiti okoliša, koji je konačno stupio na snagu 16. veljače 2005. godine, nakon više od sedam godina od dana njegovog donošenja. 

Koja se imovina I mora prijaviti I nadležnom poreznom I tijelu do 31. 3. 2005.
Autor: Desanka Đikandić

Stručni članak

Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za obavljanje poslova iz svojeg samoupravnog djelokruga, osiguravaju sredstava u svojem proračunu. Zakonom o financiranju lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 127/00, 59/01,107/01 117/01 - isp. 150/02 i 147/03 - u nastavku teksta: Zakon o financiranju JLS) kojim je kao jednim od izvora prihoda uređen sustav lokalnih poreza, propisane su dvije skupine poreza koje mogu uvoditi županije i gradovi, odnosno općine. Za županijske poreze koji su propisani člankom 5. Zakona o financiranju JLS ne podnose se podaci o imovini (cestovna motorna vozila i plovila). Za pojedine oblike lokalnih poreza koje mogu uvesti gradovi, odnosno općine, porezni obveznici moraju podnijeti prijave o vlasništvu nad određenom imovinom s podacima bitnim za utvrđivanje porezne obveze. Osim tih poreza, općine i gradovi svojim odlukama propisuju visinu spomeničke rente koju su dužne plaćati pravne i fizičke osobe koje su obveznici poreza na dohodak ili poreza na dobit kad obavljaju gospodarsku djelatnost u nepokretnom kulturnom dobru ili na području kulturne povijesne cjeline. Ta obveza utvrđena je Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 69/99 i 151/ 03). Isto tako, spomeničku rentu plaćaju fizičke i pravne osobe koje obavljaju djelatnost prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti što su navedene u članku 114.a Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara. Obveznici spomeničke rente moraju nadležnom upravnom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u čijem su djelokrugu poslovi komunalnog gospodarstva, do 31. ožujka godine za koju se utvrđuje spomenička renta, dostaviti podatke o korisnoj površini poslovnih prostora koji se nalaze u nepokretnom kulturnom dobru ili na području kulturno-povijesne cjeline.

Upravni akt - natječaj za davanje u zakup javne površine
Sud: Visoki upravni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Akt o izboru najpovoljnije ponude za davanje u zakup zemljišta radi postavljanja kioska ili pokretnih naprava, nije upravni akt.

Autorsko pravo i pravo industrijskog vlasništva - privremena mjera
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Sud može prije donošenja presude na zahtjev tužitelja ansamblu koji izvodi skraćene i prekrojene koreografije bez dozvole autora privremenom mjerom zabraniti izvođenje prekrojenih i skraćenih koreografija do okončanja parničnog postupka.

Visina zatezne kamate
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kada se dugovanje u stranoj valuti preračunava u domaću valutu, prema tečaju na dan ispunjenja obveze, za vrijeme zakašnjenja u ispunjenju te obveze vjerovniku pripada pravo na zatezne kamate po stopi koja se plaća na štedne uloge po viđenju u valuti glavnoga duga.

Pravni odnosi između dioničkog društva i dioničara
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Budući da se članstvo u društvu prenosi pravnim poslom, novi se dioničar, uz odnos prema društvu koje proizlazi iz njegovog članstva, nalazi i u odvojenom pravnom odnosu s prethodnim dioničarem, temeljem pravnog posla kojim se prenosi članstvo u društvu.

Odgovornost države za štetu prouzročenu od Hrvatskih oružanih i redarstvenih snaga u Domovinskom ratu - prema općim pravilima
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Šteta na mobiliziranom vozilu koja je nastala zbog nemarnog i nestručnog rukovanja vozilom, nije ratna šteta.

Prekršaji protiv gospodarstva - neosigurano motorno vozilo na popravku
Sud: Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Osoba koja primi tuđe motorno vozilo na popravak nije, u smislu odredbi Zakona o osiguranju, vlasnik ni korisnik tog vozila. Radi toga, ako za vrijeme obavljanja popravka vozila, koje u tom trenutku nije osigurano od odgovornosti za štetu trećim osobama, istim obavi probnu vožnju, ne ostvaruje time prekršaj iz čl. 109. t. 1. Zakona o osiguranju.

Sastavljanje rješenja o nasljeđivanju koje donosi javni bilježnik

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li u uvodu rješenja o nasljeđivanju, koje je donio javni bilježnik kao povjerenik suda, potrebno naznačiti broj i datum odluke suda koji je provođenje postupka povjerio javnom bilježniku? Naime, neki zemljišnoknjižni odjeli odbijaju zemljišnoknjižni upis smatrajući da unatoč naloga u rješenju o nasljeđivanju za upis u zemljišne knjige, rješenje nije prikladno za zemljišnoknjižnu provedbu.

Naknada plaće za vrijeme njege oboljelog djeteta

Vi pitate - mi odgovaramo

Koliko iznosi naknada plaće za vrijeme bolovanja radi njege oboljelog djeteta do tri godine života?

Pravomoćno rješenje o mirovini zbog opće nesposobnosti za rad, kao način prestanka ugovora o radu

Vi pitate - mi odgovaramo

Kad radniku kojem je priznata mirovina zbog opće nesposobnosti za rad, prestaje ugovor o radu, odnosno s kojim danom ga poslodavac treba odjaviti s mirovinskog osiguranja?

Posljedice izostanka nužnog nasljednika s ročišta za ostavinsku raspravu

Vi pitate - mi odgovaramo

U ostavinskom postupku bi ostavinu trebalo rasporediti prema oporuci ostavitelja. Postoje nužni nasljednici koji su uredno primili pozive na ročište, a nisu im se odazvali niti su se na bilo koji drugi način u ostavinskom postupku izjasnili o valjanosti oporuke i o tome zahtijevaju li nužni dio. Mora li se takvim nasljednicima po samom zakonu priznati pravo na nužni dio ili je potreban njihov zahtjev?

Filteri