List Informator
UVODNIK
Mjerenje uspješnosti u hrvatskom javnom sektoru
U javnom sektoru sve je veća potreba za planiranjem proračuna po programima te mjerenjem njegove uspješnosti. S tom je svrhom provedena anketa na uzorku od 34 lokalne jedinice i 7 ministarstava te drugih tijela državne uprave, da bi se pokušalo dobiti odgovor na pitanje u kojoj je mjeri hrvatski javni sektor usvojio načelo planiranja po programima i kako mjeri uspješnost? Neki rezultati ankete prikazani su u nastavku članka. Autorica se u članku bavi strateškim planiranjem, posebice misijom, ciljevima I programima, te indikatorima uspješnosti kao temeljnim pretpostavkama učinkovitog utvrđivanja uspješnosti.
Autorica: Ivana Jakir Bajo, dipl. oec.
Sadržaj
Stručni članak
U javnom sektoru sve je veća potreba za planiranjem proračuna po programima te mjerenjem njegove uspješnosti. S tom je svrhom provedena anketa na uzorku od 34 lokalne jedinice i 7 ministarstava te drugih tijela državne uprave, da bi se pokušalo dobiti odgovor na pitanje u kojoj je mjeri hrvatski javni sektor usvojio načelo planiranja po programima i kako mjeri uspješnost? Neki rezultati ankete prikazani su u nastavku članka. Autorica se u članku bavi strateškim planiranjem, posebice misijom, ciljevima I programima, te indikatorima uspješnosti kao temeljnim pretpostavkama učinkovitog utvrđivanja uspješnosti.
Stručni članak
Ovih je dana, točnije, 20, svibnja 2002. godine, započela provedba dopunskog zdravstvenog osiguranja putem Hrvatskog zavoda za zdravstveno osigurarije (u nastavku teksta; Zavod). Riječ je o osiguranju u sklopu Kojeg se osiguranim osobama Zavoda, na osnovi dobrovoljnosti i uspostavljenog ugovornog odnosa, osigurava razlika do pune vrijednosti prava utvrđenih u sklopu osnovnog zdravstvenog osiguranja iz članka 17. stavka 2. točke 2. - 6. Zakona o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01 - u nastavku teksta: Zakon). Stoga neuspostavljanje tog osiguranja za osiguranu osobu Zavoda znači, ako Zakonom nije drukčije određeno, da će pri korištenju određene zdravstvene zaštite morati neposredno sudjelovati u plaćanju Zakonom propisanog iznosa vrijednosti te zdravstvene zaštite. Budući da su ti iznosi u odnosu na one prije važeće osjetno veći, dvojke Po pitanju izbora između navedenih dviju mogućnosti ne bi trebalo biti. U svrhu boljeg i potpunijeg sagledavanja značaja dopunskog zdravstvenog osiguranja, njegovog načina uspostavljanja te prava i obveza koje iz tog osiguranja proizlaze, u ovome članku ukazat će se na sve osnovne značajke od važnosti i interesa za osigurane osobe Zavoda, potencijalne osiguranike dopunskog zdravstvenog osiguranja.
Stručni članak
U članku je ukazano da Zakon o obveznim odnosima, popravljanje nematerijalne štete u obliku duševnih boli zbog naruženosti, propisuje isplatom pravične novčane naknade koja u biti čini novčanu satisfakciju, te na potrebu izmjene zakonskog naziva novčane naknade koja se dosuđuje u svrhu popravijanje te štete. Istaknuto je da se novčana naknada za taj oblik nematerijalne štete u pravilu dosuđuje u jednokratnom iznosu, a iznimno u obliku rente. Naglašeno je da su osnovni kriteriji za odmjeravanje novčane naknade, za taj oblik nematerijalne štete, jačina i trajanje duševnih boli izazvanih naruženošću koja je posljedica tjelesnog ozljeđivanja prouzročenog štetnom radnjom ili oštećenjem zdravlja, a da su dopunski kriteriji imovinske prilike stranaka i stupanj štetnikove krivnje.
Stručni članak
Od početka primjene Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (Nar. nov., br. 128/99 - počeo se primjenjivati 15. ožujka 1999.) prošlo je više od dvije godine. U članku autor objašnjava temeljne odrednice toga Zakona, navodi donesene podzakonske propise kao i one koji još nisu doneseni, a trebali su biti. Do donošenja određenih podzakonskih propisa, smatra autor, nemoguće je ostvariti ciljeve preobrazbe poslova državne izmjere i katastra. Ujedno, on se zalaže za nužnost edukacije nositelja navedenih poslova kao i za donošenje izmjena i dopuna Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina.
Stručni članak
Na osnovi odredbe čl. 59. st. 1. Zakona o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01) te čl. 21. st. 1.1. 2. Odluke o osnovicama, načinu obračuna i plaćanja sredstava za ostvarivanje prava iz osnovnog zdravstvenog osiguranja (Nar. nov., br. 31/02) poslodavac je obvezan od 1. 4. 2002. za radnike koje uputi na službeni put u inozemstvo, plaćati poseban doprinos za korištenje zdravstvene zaštite u inozemstvu i to po stopi od 20% na osnovicu od 1.800,00 kuna.
Stručni članak
Kako u stručnoj literaturi tako i u praksi, s pravnog i ekonomsko financijskog aspekta, u svezi s izračunom zateznih kamata na temelju propisa, postoje velike razlike. Razlike se očituju i u sudskim presudama. U pitanju je, s praktične strane, poimanje i uporaba već poznatih metoda izračuna zateznih kamata proporcionalna i konformna metoda, posebice kad su u pitanju dulja razdoblja s izraženom inflacijom, bez inflacije, zatim propisane stope na razini godine, mjeseca i sl. O nekim pitanjima izračuna zateznih kamata s pripisom i bez pripisa, s posljedicama jednog i drugog načina izračuna, piše autor članka, s namjerom da se pokuša ujednačiti praksa izračuna i dovesti u sklad s propisima o zateznim kamatama.
SENTENCE
O prigovoru u svezi s izvršenjem ugovora o obnovi u ratu oštećene obiteljske kuće, ne odlučuje se u upravnom postupku, već je zaštita ugovornih strana osigurana pred sudom opće nadležnosti.
SENTENCE
Okolnost da u postupku trebaju biti saslušane stranke koje ne prebivaju na području nadležnog suda, nije važan razlog koji opravdava delegaciju drugog suda.
SENTENCE
Kad je ovrhovoditelj pokrenuo pred sudom ovršni postupak na temelju vjerodostojne isprave, a ovršni je sud povodom ovršenikova prigovora stavio izvan snage rješenje o ovrsi, ukinuo provedene radnje i odlučio da će se postupak nastaviti kao u povodu prigovora protiv platnog naloga, ovrhovoditelj je tek tada u svojstvu tužitelja mogao ostvariti svoje pravo da u parnici odlučuje sud čiju su mjesnu nadležnost stranke ugovorile. Zato kad je on u tom trenutku podnio sudu ispravu o prorogacijskom sporazumu, učinio je to pravovremeno.
SENTENCE
Pripremom zemljišta za izgradnju ne može se smatrati samo izrada prostornih planova i obavljanje imovinskopravnih radnji, već u pripremu zemljišta spadaju i drugi radovi i poslovi koje je potrebno provesti u tu svrhu radi privođenja zemljišta namjeni određenoj planom koji je bio na snazi u vrijeme donošenja toga Zakona.
SENTENCE
Odluka o parničnom trošku nije odluka protiv koje je dopuštena ustavna tužba.
SENTENCE
Rješenje kojim se odbija zahtjev za izuzeće u kaznenom postupku nije odluka o ustavnom pravu.
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li se kod prijenosa vlasništva na nekretnini radi osiguranja plaćanja (fiducijarno vlasništvo) plaća porez na promet nekretnina?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li se obračunavaju i plaćaju kamate za razdoblje odgode naplate poreznog duga?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se na slučajeve viška zaposlenika Javne vatrogasne postrojbe, kao javne ustanove, primjenjivati Zakon o radu, ili Zakon o državnim službenicima i namještenicima, kako određuje čl. 56. st. 4. 5. Zakona o vatrogastvu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pet posto dioničara je u skladu s čl. 280. st. 1. Zakona o trgovačkim društvima zahtijevalo da se dnevni red dopuni. Objava nije izvršena u roku. Dopuna dnevnog reda objavljena je 18 dana nakon što je objavljeno sazivanje glavne skupštine. Do nepravovremenog objavljivanja je došlo zbog toga što Narodne novine to nisu mogle učiniti pravovremeno. Od objavljivanja dopune dnevnog reda do održavanja glavne skupštine proteći će dvadeset dana. Da li će odluka glavne skupštine donesena u opisanim okolnostima biti valjana?