List Informator
UVODNIK
Sadržajna usklađenost Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture s Ustavom
Pitanje sadržajne usklađenosti Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture s Ustavom Republike Hrvatske u posljednje je vrijeme zaokupilo pozornost hrvatske javnosti. Dr. Mario Jelušić, docent Pravnog fakulteta u Zagrebu raščlanjuje materijalnu ustavnost članka 1. stavak 2. toga Ugovora, kroz njezinu usklađenost s pojedinim člancima Ustava Republike Hrvatske.
Autor: doc. dr. sc. Mario Jelušić
Sadržaj
Stručni članak
Pitanje sadržajne usklađenosti Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture s Ustavom Republike Hrvatske u posljednje je vrijeme zaokupilo pozornost hrvatske javnosti. Dr. Mario Jelušić, docent Pravnog fakulteta u Zagrebu raščlanjuje materijalnu ustavnost članka 1. stavak 2. toga Ugovora, kroz njezinu usklađenost s pojedinim člancima Ustava Republike Hrvatske.
Stručni članak
Srednjoročnim Programom statističkih istraživanja Republike Hrvatske za razdoblje 2000. do 2002. godine (Nar. nov., br. 66/00), između ostalih, predviđeno je i statističko istraživanje: o poslovanju neprofitnih organizacija u razdoblju siječanj - prosinac 2001. godine i o stanju imovine, obveza i izvora vlasništva u 2001. te o primicima i izdacima organizacija koje svoje knjigovodstvo vode prema računskom planu proračuna. Rok za predočenje godišnjih statističkih izvještaja najkasnije je do 28. veljače 2002. godine. Statističke izvještaje će neprofitne organizacije i proračunski korisnici predati FINANCIJSKOJ AGENCIJI, koja je prema Zakonu o financijskoj agenciji (Nar. nov., br. 117/01 od 24. prosinca 2001.) univerzalni pravni sljednik ZAVODA ZA PLATNI PROMET (ZAP-a). Naime, od 1. siječnja 2002. godine Zavod za platni promet (ZAP) prestao je postojati, a određene poslove i zaposlenike ZAP-a prema Zakonu o financijskoj agenciji preuzima Financijska agencija.
Stručni članak
Neprofitne organizacije čiji je računovodstveni sustav uređen propisima o računovodstvu neprofitnih organizacija, obvezne su za 2001. godinu sastaviti financijske izvještaje i predati Državnom uredu za reviziju u roku 60 dana nakon isteka obračunskog razdoblja. Valja napomenuti da tijekom 2001. godine nije bilo nikakvih promjena u računovodstvenom sustavu neprofitnih organizacija, pa se financijski izvještaji sastavljaju, a propisani obrasci popunjavaju na način kako smo to činili za sve protekle godine. U ovom dijelu materijala podsjećamo na osnovne značajke izrade financijskih izvješća za neprofitne organizacije.
Stručni članak
Proračuni i proračunski korisnici te neprofitne organizacije obvezni su za 2001. godinu sastaviti financijske izvještaje te ih u propisanim rokovima dostaviti nadležnim područnim uredima Državnog ureda za reviziju. Pored toga obvezni su sastaviti statističke izvještaje i dostaviti nadležnim jedinicama Zavoda za platni promet odnosno Financijskoj agenciji (univerzalni pravni sljednik ZAP-a). S obzirom na to da je financijsko izvješćivanje za navedene subjekte uređeno s više propisa i to zakonima, podzakonskim aktima, uredbama, odlukama, uputama, napucima i sl., to upućuje na složenost njihova sastavljanja kako za potrebe vanjskih korisnika, tako i za njihove interne potrebe. Stoga upućujemo na propise i donosimo pojašnjenja za sastavljanje financijskih izvještaja.
Stručni članak
Za štetu od stvari ili djelatnosti od kojih potječe povećana opasnost štete na okolinu odgovara se po kriteriju uzročnosti, bez obzira na krivnju. Odgovornost za štetu od opasne stvari ili opasne djelatnosti izričito je uređena odredbama čl. 173.-179. Zakona o obveznim odnosima. Razmatra se pojam opasne stvari i opasne djelatnosti te pitanja vezana za osobe koje odgovaraju za štetu od opasne stvari ili opasne djelatnosti te razlozima za oslobađanje od odgovornosti. Navodi se i postojeća sudska praksa. Članak zbog većeg opsega objavljujemo u dva dijela.
Stručni članak
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji (Nar. nov., br. 109/01) omogućit će mnogim građanima da zadovolje svoje stambene potrebe, odnosno poboljšaju kvalitetu stanovanja. S obzirom na činjenicu da se red prvenstva za kupnju stana za građane određuje prema određenim uvjetima i mjerilima, temeljem odredbe čl. 23. st. 3. toga Zakona, poglavarstva jedinica lokalne samouprave utvrđuju uvjete, mjerila i postupak za određivanje reda prvenstva na kupnju stana, ovisno o lokalnim potrebama i prilikama. U ovom članku autor iznosi mogući izgled pravilnika, koji regulira navedenu materiju.
Stručni članak
U ovome članku autorica piše o općim i pojedinačnim aktima u provedbi Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/ 99, 57/00, 129/00 i 59/01). U ovom prvom nastavku ukazuje na djelokrug i ovlasti jedinica lokalne samouprave na temelju odredbe čl. 134. Ustava (Nar. nov., br. 41/01 - proč. tekst i 55/01 - isp.), Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/ 01 - vjerodostojno tumačenje na donošenje općih akata prema odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu. U jednom od sljedećih brojeva donijet ćemo drugi nastavak o donošenju pojedinačnih upravnih akata prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu, Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91 i 103/96 - Odluka USRH).
SENTENCE
Lučka kapetanija nije obveznik plaćanja poreza na tvrtku ili naziv.
SENTENCE
O pravu na isplatu jubilarne nagrade, naknade za prekovremeni rad i razlike putnih troškova djelatnika Ministarstva unutarnjih poslova, ne odlučuje se u upravnom postupku.
SENTENCE
Pravna osoba može biti stranka u postupku, iako joj nedostaje aktivna ili pasivna legitimacija.
SENTENCE
Tužbom koja se podiže kod trgovačkog suda na čijem se području nalazi sjedište društva upisano u trgovačkom registru, može se tražiti da se utvrdi kako je odluka skupštine ništava.
SENTENCE
Nakon raskida ugovora o građenju izvođač ima pravo na naknadu za izvršenu činidbu (izvršene radove) prema cijenama tih radova u vrijeme presuđenja.
SENTENCE
Kod višestrukog i dvostrukog osiguranja svi sklopljeni ugovori o osiguranju su pravovaljani, ali ne mogu u cijelosti proizvesti pravne učinke, jer osiguranik ne može naplatiti više od pretrpljene štete, odnosno ne više od vrijednosti osigurane stvari.
SENTENCE
Kad je s danom otvaranja stečajnog postupka radniku po sili zakon prestao radni odnos te je nakon toga s istim poslodavcem ponovno zasnovao radni odnos, u neprekidno trajanje radnog odnosa radi utvrđivanja otpremnine ne uračunava se vrijeme provedeno u radnom odnosu prije otvaranja stečajnog postupka.
Vi pitate - mi odgovaramo
Molimo da nam odgovorite do kada važe ugovori sklopljeni na određeno vrijeme do stupanja na snagu Zakona o javnoj nabavi, dakle ugovori sklopljeni prema Zakonu o nabavi roba, usluga i ustupanju radova?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koji je podatak bitan za određivanje kulture i kako naplatiti porez vlasnicima koji su zapustili posjede a žive u drugim državama, često na nepoznatim adresama. Može li naplatu poreznog duga izvršiti Porezna uprava prilikom prodaje posjeda?
Vi pitate - mi odgovaramo
Prestaje li pravo građenja na nekretnini koja se prodaje u ovršnom postupku radi namirenja novčane tražbine?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje u obvezi platiti doprinose za mirovinsko osiguranje na isplaćene naknade za bolovanje dulje od 42 dana?