Informator broj 5834 od 03. veljače 2010.

UVODNIK

O načinu izbora i ustavnom položaju predsjednika Republike

U vremenskom razmaku između prvog i drugog kruga predsjedničkih izbora u Republici Hrvatskoj, u javnim je medijima započela svojevrsna mini-javna rasprava o oportunosti daljnjeg neposrednog izbora predsjednika Republike, s obzirom na relativnu nezainteresiranost biračkog tijela. Predsjednica Vlade najavila je izmjene izbornog zakonodavstva za predsjednika države, tako da minimum potpisa građana za kandidaturu bude 50 tisuća, a ne, kao dosad, deset tisuća potpisa. Istovremeno je naznačila da se razmatra i mogućnost izbora predsjednika Republike u Saboru. U isto je vrijeme predsjednik HSS-a iznio i prijedlog da se predsjednik bira dvotrećinskom većinom svih zastupnika u Hrvatskom saboru, da bi imao veći legitimitet. Predsjednik kojega bi u Saboru izabrala dvotrećinska većina zastupnika imao bi veći legitimitet, jer iza dvije trećine zastupnika biranih u Sabor stoji daleko više građana nego što je broj onih koji će sada izabrati predsjednika na neposrednim izborima. Valja reći da je u drugom krugu predsjedničkih izbora odaziv birača bio ipak značajno veći – iznad 50% od ukupnog broja birača, što možda ukazuje da je slabiji odaziv birača u prvom krugu rezultat prevelikog broja kandidata koji su se natjecali. Stoga autor u ovom članku piše o sustavima i načinu izbora predsjednika određenih država EU i iznosi svoje mišljenje i argumente u prilog zadržavanju postojećeg ustavnog položaja i ovlasti predsjednika Republike Hrvatske.
Autor: prof. dr. sc. Robert Podolnjak

Sadržaj

Rješenja protiv kojih se može izjaviti revizija - rješenje kojim je postupak završen
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Odluka o dopuštenosti, odnosno nedopuštenosti preinake tužbe, nije odluka kojom se postupak pravomoćno završava

Arbitraža - ovrha domaćeg pravorijeka - razlozi za odbijanje ovrhe
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Pojam javnog poretka ne može se poistovjetiti s prisilnim propisima. Javni poredak obuhvaća samo one propise kojima se osiguravaju osnovna načela konkretnog pravnog sustava, tako da tim institutom države štite svoj pravni poredak od primjene stranog prava koje je protivno tim načelima. Zbog toga je relevantno samo to vrijeđaju li se pravorijekom osnovna načela domaćeg pravnog poretka, a ne jesu li pravilno primijenjene zakonske odredbe prisilne prirode.

Obvezno pravo – šteta na zrakoplovu
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Naknadu štete koja je nastala na zrakoplovu zbog prometne nezgode može potraživati samo osoba koja je bila vlasnik zrakoplova u vrijeme nezgode, a ne vlasnik zrakoplova u trenutku donošenja presude. Vlasništvo zrakoplova može se dokazivati i drugim odgovarajućim ispravama (dokazima) a ne samo izvatkom iz upisnika Hrvatskog registra civilnih zrakoplova

Upravni postupak - ukidanje konačnog rješenja po pravu nadzora
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Povrijeđen je materijalni propis ako je u postupku prevođenja, prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, izmijenjen uzrok invalidnosti.

Evidencija o radnicima prema novom Zakonu o radu

Vi pitate - mi odgovaramo

Od kada je poslodavac dužan voditi evidenciju o radnicima na koju obvezuje novi Zakon o radu?

PDV na dodatnu nastavu pripreme za polaganje državne mature

Vi pitate - mi odgovaramo

Nastavnici srednjoškolskih ustanova privatno održavaju dodatnu nastavu učenika kao pripremu za uspješno polaganje državne mature. Je li takva usluga oporeziva porezom na dodanu vrijednost?

Određivanje broja sindikalnih povjerenika s pravima i obvezama radničkog vijeća

Vi pitate - mi odgovaramo

Kod nas djeluju tri sindikata. Jedan ima 70-ak članova, drugi 40-ak, a treći 10-ak. Nemamo radničko vijeće. Svi su sindikati imenovali svoje povjerenike kod poslodavca. Povjerenici žele preuzeti prava i obveze radničkog vijeća, ali se ne mogu dogovoriti koliko će povjerenika svakog sindikata obnašati tu dužnost. Dakle, pitanje je koliko članova to sindikalno vijeće mora imati i koji će biti njegov sastav, s obzirom na postojanje povjerenika iz tri sindikata. Imamo 265 zaposlenih.

Lokalna samouprava - prelazak službenika

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li u službu na neodređeno vrijeme, bez javnog natječaja, biti primljen službenik koji u drugoj jedinici lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave radi na određeno vrijeme, radi zamjene dulje odsutnog službenika?

Filteri