Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Program međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba za 2024.
Pročišćeni tekst vrijedi od 18.12.2023.
Narodne novine 42/2023
Na temelju članka 41. točke 6. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 29. sjednici, 13. prosinca 2023., donijela je
PROGRAM
međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba za 2024.
UVOD
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi određuje da se suradnja općina, gradova i županija s odgovarajućim jedinicama lokalne i regionalne samouprave drugih država uspostavlja i odvija u okviru njihova samoupravnog djelokruga u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima. Suradnja Grada Zagreba sa županijama i gradovima u Republici Hrvatskoj uređena je i Statutom Grada Zagreba kojim je propisano da Grad Zagreb osobito surađuje s općinama i gradovima koji s njime neposredno graniče radi unaprjeđivanja gospodarskog i društvenog razvitka svojih zajednica, da Grad Zagreb surađuje s drugim gradovima, općinama i županijama u Republici Hrvatskoj u pitanjima od zajedničkoga interesa te da Grad Zagreb može s drugim gradovima osnovati udrugu radi promicanja i ostvarivanja zajedničkih interesa. Statutom Grada Zagreba također je određeno da Grad Zagreb surađuje s odgovarajućim jedinicama lokalne i regionalne samouprave drugih država u okviru svoga samoupravnog djelokruga pod uvjetima utvrđenim zakonom i međunarodnim ugovorima te može uspostaviti trajnu prijateljsku suradnju i druge oblike suradnje s lokalnim i regionalnim jedinicama drugih država u skladu s gradskom odlukom. O uspostavljanju suradnje, odnosno sklapanju sporazuma o suradnji te sadržaju i oblicima suradnje odlučuje Gradska skupština.
Polazeći od potrebe sustavnog promicanja i ostvarivanja zajedničkih interesa s odgovarajućim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj i drugim državama te potrebe za transparentnim i usuglašenim djelovanjem gradonačelnika, gradskih upravnih tijela i Gradske skupštine, pri utvrđivanju Programa međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba za 2024. (u daljnjem tekstu: Program) osobita pozornost je, kroz multilateralne i bilateralne aktivnosti Grada Zagreba, posvećena ciljevima, mjerama i aktivnostima gradonačelnika, gradskih upravnih tijela i Gradske skupštine u sljedećim tematskim područjima koja su navedena u Zaključku o smjernicama za provedbu međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba:
- Prepoznatljivost i povezanost Grada Zagreba;
- Socioekonomska otpornost Grada;
- Energetska i zelena transformacija;
- Održiva urbana i regionalna mobilnost i urbana sigurnost;
- Modeli dobrog upravljanja;
- Transparentnost i participacija građana u upravljanju;
- Digitalizacija;
- Razvojna suradnja;
- Promicanje ljudskih prava;
- Humanitarna pomoć;
- Obnova i revitalizacija povijesnog i kulturnog nasljeđa.
Cilj ovog dokumenta je stvaranje okvira unutar kojeg se provode gradske politike za koje su zadužena pojedina gradska upravna tijela i Gradska skupština Grada Zagreba te identificiranje mogućnosti unutar njih za provedbu međugradskih i međunarodnih aktivnosti. Tijekom izrade Programa vodilo se računa o Nacrtu plana razvoja Grada Zagreba 2021. - 2027. godine te o pripadajućem Provedbenom programu Grada Zagreba za razdoblje od 2021. do 2025. godine koji su usklađeni s prioritetima javnih politika Grada Zagreba, Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine te Kohezijskom politikom Europske unije za razdoblje 2021. - 2027. Provedbeni program, kao kratkoročni akt strateškog planiranja čije trajanje prati mandat gradonačelnika, donosi se na temelju Zakona o sustavu strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske te je usuglašen s Partnerskim vijećem Grada Zagreba.
Riječi i pojmovni sklopovi koji su korišteni u cjelovitom tekstu Programa i koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod sukladno članku 43. Zakona o ravnopravnosti spolova.
VAŽNOST NAČELA SUPSIDIJARNOSTI ZA GRADOVE
Do 2050. godine predviđa se da će 80 % europskog stanovništva živjeti u urbanim područjima. Posljedično, gradovi igraju ključnu ulogu u postizanju različitih ciljeva Europske unije povezanih s klimatskim pitanjima i pitanjima bioraznolikosti, kao i ekonomskim i društvenim modelima. Također, gradovi imaju potencijal postati predvodnici u ostvarivanju jednog od glavnih ciljeva Europskoga zelenog plana postizanja klimatske neutralnosti Europe do 2050. godine. Uloga urbanih područja kao središta gospodarskog rasta, obrazovanja, inovacija, zapošljavanja često uključuje visoku koncentraciju gospodarskih aktivnosti i bogatstva pa samim time i izazova s kojima se današnji svijet susreće poput klimatskih promjena, utjecaja gospodarskih aktivnosti na okoliš, društvene nejednakosti, korištenja zemljišta, stanovanja i migracija, učinkovitih usluga prijevoza i urbane sigurnosti. Takvi urbani izazovi traže sveobuhvatan pristup u pronalasku što kvalitetnijih rješenja. Načelo supsidijarnosti i sve jača uloga gradova u diplomaciji pridonosi vidljivosti i jačanju političke i gospodarske moći gradova te rješavanju globalnih i lokalnih problema s kojima se gradovi susreću.
Iako ne postoji pravna osnova u ugovorima Europske unije za jačanje uloge gradova, njihova važnost u provedbi svih njezinih politika je ključ uspjeha njihova provođenja te je prepoznata u svjetlu načela supsidijarnosti. Ovo je načelo utvrđeno u člancima 3. - 5. Ugovora o Europskoj uniji (TEU) i Protokolu (br. 2) o primjeni načela supsidijarnosti i proporcionalnosti koji su dodani tom ugovoru. Načelo supsidijarnosti odnosi se na donošenje i provođenje odluka na najnižoj mogućoj funkcionalnoj razini institucionalne hijerarhije.
Umrežavanje s različitim partnerima u zemlji i inozemstvu diplomaciju gradova čini uspješnijom. Suradnja gradova na regionalnom i na međunarodnom polju jača vidljivost Zagreba kao ključnog i strateškog lidera regije, a u isto vrijeme i ravnopravnoga proaktivnog partnera u međunarodnim organizacijama i u suradnji s ostalim glavnim gradovima zemalja članica Europske unije. Zbog svojih gospodarskih, znanstvenih, kulturnih, kadrovskih, financijskih i drugih potencijala, Grad Zagreb kontinuirano planira i provodi međunarodnu suradnju s gradovima drugih država te s međunarodnim institucijama, organizacijama i udruženjima. Temelj gradske diplomacije Grada Zagreba je njegova mreža partnera izgrađena na članstvima u nacionalnim i međunarodnim organizacijama, neformalnim ili formalnim oblicima suradnje s gradovima u Republici Hrvatskoj, unutar Europske unije i na međunarodnoj razini, a koji dijele slične interese radi povećanja kapitala sadržanog u održavanju dobrih partnerskih odnosa, razmjeni znanja i iskustava, promociji i prepoznatljivosti, dostupnosti sredstava za realizaciju ideja i projekata te drugih oblika suradnje. Ta mreža partnera izgrađena je s pomoću aktivnosti poticanja, razvijanja, unaprjeđivanja, predstavljanja i koordiniranja gospodarskih ili društvenih, ekoloških i političkih aktivnosti gradskih upravnih tijela Grada Zagreba i Gradske skupštine Grada Zagreba u zemlji i inozemstvu pri predstavničkim ili izvršnim tijelima gradova, udruženjima gradova i županija, međunarodnim institucijama i organizacijama te stranim diplomatskim misijama i konzularnim uredima u zemlji te u hrvatskim diplomatskim misijama i konzularnim uredima u inozemstvu.
DIPLOMACIJA GRADOVA I CIVILNO DRUŠTVO
Lokalne vlasti su odgovorne za provedbu više od 70 % pravila Europske unije, ali kako bi se osigurala njihova učinkovitost, međusobna suradnja na svim razinama kontinuirano ih treba jačati. Samo uz pravovremeno uključivanje gradova u proces donošenja odluka, Europska unija može provoditi zelenu i uključivu transformaciju. Jačanje uloge gradova u kreiranju i donošenju odluka, kao i u diplomaciji, omogućuju temeljni dokumenti kao što je Europska povelja o lokalnoj samoupravi koja je vrsta nadnacionalnog ustava u kontekstu lokalne samouprave i određuje minimum osnovnih načela upravljanja javnim poslovima u lokalnoj samoupravi. Jedno od načela je pravo građana na sudjelovanje u upravljanju javnim poslovima kao temeljnim demokratskim pravom, što se potvrđuje biranjem članova predstavničkih tijela na lokalnim izborima. Lokalna samouprava može pokretati inicijativu oko svakog pitanja koje nije izričito izuzeto iz njezine nadležnosti, odnosno koje nije u nadležnosti drugog tijela. Ovlasti koje moraju biti potpune i cjelovite trebaju biti povjerene tijelima koja su najbliža građanima koji potpuno samostalno obavljaju predmetne poslove. Povelja uređuje i upravni nadzor akata lokalnih jedinica, primjenu načela razmjernosti, financijsku samostalnost lokalne samouprave te pravo na udruživanje lokanih jedinica. Nadalje, jačanju uloge gradova doprinose i Povelja iz Leipziga o održivim europskim gradovima iz 2007., Deklaracija iz Toleda iz 2010. te Deklaracija iz Rige iz 2015.
O važnosti gradova u globalnom odlučivanju govori i Plan Europske unije za gradove (tzv. EU Urban Agenda) koji je usmjeren na rješavanje problema u gradovima uspostavom partnerstava između Europske komisije, EU institucija, nacionalnih vlada, lokalnih vlasti i dionika poput organizacija civilnog društva. Oni zajednički izrađuju akcijske planove za bolje zakonodavstvo, bolje programe financiranja, razmjenu znanja i dobre prakse. Plan predstavlja novu metodu rada na više razina za urbanu politiku i praksu (tzv. multi-level governance), promičući suradnju između država članica, gradova, Europske komisije i drugih dionika. Ključni dokumenti Plana su Pakt iz Amsterdama iz 2016., Nova povelja iz Leipziga iz 2020. čiji se ciljevi odnose na tri dimenzije u vođenju grada potrebne da bi bio održiv - Pravedan grad, Produktivan grad, Zeleni grad te na tri prostorna načina upravljanja - gradska četvrt, lokalna samouprava i funkcionalna zona, Teritorijalna agenda 2030., Deklaracija iz Bukurešta s neformalnog sastanka ministara nadležnih za urbana pitanja iz 2019. te recentnije Ljubljanski sporazum s neformalnog sastanka ministara nadležnih za urbana pitanja održanog 2021. u Sloveniji. U razdoblju 2021. - 2027. potpora Planu Europske unije za gradove pružat će se u okviru Europske urbane inicijative (EUI). Načela Povelje iz Leipziga i Nove povelje iz Leipziga uvelike su utjecala na Europski zeleni plan, o kojem će više riječi biti dalje u tekstu, a koji je i sastavni dio te Povelje te u kojem se upravo gradove upućuje da budu aktivni dionici razvojnih strategija i planova oporavka i otpornosti.
Primjer sve veće uloge diplomacije gradova je i grupa U7 koja je povezana s grupom G7 i njezinim sastankom na vrhu koji se održava svake godine za čelnike država članica G7 (Francuska, Sjedinjene Američke Države, Ujedinjeno Kraljevstvo, Njemačka, Japan, Italija, Kanada te Europska unija). Cilj grupe U7 ja da osigura da su sve države grupe G7 i njihove lokalne vlasti zajedno s nacionalnim udrugama gradova i partnerskim mrežama jednako zastupljeni na međunarodnoj sceni. U 2023., grupa U7 je potpisala Deklaraciju gradonačelnika koja podržava ulogu lokalne vlasti kao čuvara mira i demokracije, održivi urbani razvoj kao motor za postizanje Održivih ciljeva razvoja (SDG) Agende 2030. i za suočavanje s globalnom klimatskom krizom, ulogu gradova u pripravnosti, odgovoru i otpornosti na katastrofe te aktiviranje grupe U7 u višerazinskom upravljanju i diplomaciji gradova.
Također, jačanje uloge gradova postiže se i promicanjem njihove suradnje s civilnim društvom. Tako Grad Zagreb radi financijske podrške udrugama u provedbi programa i projekata iz prioritetnog područja međugradske i međunarodne suradnje te iz prioritetnog područja međunarodne razvojne suradnje, jedanput godišnje objavljuje Javni natječaj za financiranje programa i projekata udruga iz područja međugradske i međunarodne suradnje iz sredstava Proračuna Grada Zagreba. Prioritetni cilj u području međunarodne razvojne suradnje je razvoj suradnje i partnerstvo lokalnih organizacija civilnog društva u području međunarodne razvojne pomoći, a područja financiranja su razvoj demokratskih institucija, socioekonomske otpornosti gradova, jačanje civilnog društva, promicanje ljudskih prava, energetska i zelena transformacija i prepoznatljivost Grada Zagreba.
STRATEŠKI OKVIR ZA DONOŠENJE PROGRAMA
Ishodišna točka svih politika je Program Ujedinjenih naroda o održivom razvoju do 2030. godine (tzv. Agenda 2030.). Usmjeren je na iskorjenjivanje siromaštva i na postizanje održivog svijeta do 2030. i poslije, a opći mu je cilj dobrobit čovječanstva i zdrav planet. Agenda uključuje 17 specifičnih ciljeva održivog razvoja za univerzalnu primjenu u svim državama. Iako se Agenda 2030. ne odnosi direktno na gradove, možemo reći da održivi svijet počinje s održivim gradovima i svih 17 ciljeva održivog razvoja bitno je za urbane sredine, a s 11. ciljem koji se odnosi na održive gradove, oni imaju ključnu ulogu u postizanju ciljeva do 2030.
Europski zeleni plan (European Green Deal) sadržava okvirni plan s mjerama za unaprjeđenje učinkovitog iskorištavanja resursa prelaskom na čisto kružno gospodarstvo te za zaustavljanje klimatskih promjena, obnovu biološke raznolikosti i smanjenje onečišćenja. Cilj ovog dokumenta je da Europa bude prvi klimatski neutralan kontinent. Moderno, resursno učinkovito i konkurentno gospodarstvo na području Europske unije treba jamčiti 0 % neto emisija stakleničkih plinova do 2050., gospodarski rast neovisan o uporabi resursa te da nijedna osoba ni regija nisu zanemareni. U srpnju 2021. objavljen je i opsežan paket zakonskih prijedloga vezan uz reviziju Europskoga zelenog plana, odnosno njegova zakonodavstva vezanog za klimu i energetiku i njegovih inicijativa Fit for 55. Kao dokaz predanosti lokalne vlasti provedbi Europskoga zelenoga plana pokrenuta je i inicijativa 30 gradonačelnika europskih gradova Mayors Alliance for the European Green Deal (Savez gradonačelnika za Europski zeleni plan), čiji je potpisnik i Grad Zagreb. Gradonačelnici ističu kako lokalne vlasti trebaju poduzeti snažne mjere radi smanjenja potrošnje energije i zagađenja zraka u gradovima, promicanja održive mobilnosti i zelenih radnih mjesta u gradovima te poticanja digitalne transformacije i kružnoga gospodarstva. Također, ističu da je potrebna veća suradnja nacionalnih i lokalnih vlasti kako bi se osiguralo da nacionalni planovi oporavka doista omoguće učinkovitu provedbu ciljeva Europskoga zelenog plana.
U Londonskoj deklaraciji iz 2019. naglašava se da je uloga glavnih gradova od ključne važnosti za provedbu Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama te za rješavanje klimatske krize, a Zagrebačka deklaracija podržava težnju Europe da postane prvi klimatski neutralan kontinent u svijetu do 2050.
Teritorijalna agenda 2030. krovni je europski dokument iz područja prostornog planiranja radi jačanja teritorijalne kohezije i regionalnog identiteta te bolje iskoristivosti prostorne raznolikosti. Instrument je kohezijske politike za rješavanje problema koji nadilaze državne granice te zahtijevaju zajedničko rješenje više država. Vlada Republike Hrvatske predložila je da se u novom financijskom razdoblju, u okviru kohezijske politike, provode tri programska modela koji obuhvaćaju fondove Europske unije iz kojih će se moći povlačiti sredstva za sufinanciranje projekata utemeljenih na ciljevima kohezijske politike, a koje na razini Republike Hrvatske osmišljavaju radne skupine - Pametna Hrvatska, Zelena Hrvatska i Povezana Hrvatska te Radna skupina za integrirani teritorijalni razvoj. Mjere održivoga urbanog razvoja provodit će se putem mehanizma integriranih teritorijalnih ulaganja u okviru dvaju operativnih programa i jednoga integriranog teritorijalnog programa.
Europska urbana inicijativa (EUI) uključuje suradnju u okviru inicijative Novi europski Bauhaus te projekte iz područja očuvanja i preobrazbe kulturne baštine, prilagodbe i preobrazbe zgrada za pristupačna stambena rješenja te regeneraciju urbanih prostora.
Kohezijska politika Europske unije za razdoblje 2021. - 2027. kojom se upravlja jednom trećinom sedmogodišnjeg proračuna Europske unije (više od 330 milijardi eura) čine sredstva Europskog fonda za regionalni razvoj, Kohezijskog fonda, Europskog socijalnog fonda plus i Fonda za pravednu tranziciju.
Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske za osnovni cilj ima stvaranje okvira za vođenje učinkovitije politike regionalnog razvoja Republike Hrvatske. Zakon o sustavu strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske uređuje sustav strateškog planiranja Republike Hrvatske i upravljanje javnim politikama, odnosno pripremu, izradu, provedbu, izvještavanje, praćenje provedbe i učinaka te vrjednovanje akata strateškog planiranja za oblikovanje i provedbu javnih politika koje sukladno svojim nadležnostima izrađuju, donose i provode tijela javne vlasti. Nacionalna razvojna strategija Republike Hrvatske do 2030. godine je krovni dokument i sveobuhvatni akt strateškog planiranja kojim se dugoročno usmjerava razvoj društva i gospodarstva u svim važnim pitanjima za Republiku Hrvatsku, a čime prvi put od stjecanja neovisnosti dobiva okvir za razvoj u sljedećem desetljeću. Dokument se temelji na konkurentskim gospodarskim potencijalima Republike Hrvatske te na prepoznatim razvojnim izazovima na regionalnoj, nacionalnoj, europskoj i globalnoj razini. Elemente strateškog okvira čine vizija Republike Hrvatske u 2030. godini, razvojni smjerovi i strateški ciljevi navedeni u Nacionalnomu planu oporavka i otpornosti 2021. - 2026.
INSTRUMENTI JAČANJA ULOGE GRADA NA LOKALNOJ I MEĐUNARODNOJ RAZINI
Uključivanje i sudjelovanje u radu nacionalnih i međunarodnih organizacija za gradove znači stvaranje partnerskih mreža koje omogućuju uspješno djelovanje, što je vezano uz brojne sektorske politike. Snaga zajedništva je neprocjenjiva, a ponajviše se očituje kada gradovi nastupaju ujedinjeno, promičući određenu inicijativu za zajedničko dobro ili sudjelujući u nekom projektu od važnosti za cijelu zajednicu i društvo općenito.
Potpisivanje dokumenta o nekom obliku suradnje između gradova bitan je instrument koji je gradovima na raspolaganju kako bi se olakšala njihova međusobna suradnja i razmjena iskustva i znanja u domeni sektorskih politika te kako bi ojačali međusobno razumijevanje i solidarnost i vlastitu ulogu na lokalnoj i međunarodnoj sceni te uključili građane u osmišljavanje i provedbu gradske politike. Grad Zagreb je potpisnik 47 dokumenata o suradnji, od čega 19 s glavnim gradovima i 28 s ostalim gradovima u Europi i svijetu te 11 s gradovima u Republici Hrvatskoj i s dvije regije, jednom općinom i jednim okrugom. Jedan takav dokument o suradnji omogućuje potpisniku status grada prijatelja (tzv. Sister City ili Twin City). Gradovi s kojima Grad Zagreb postaje grad prijatelj ostvaruju taj status na temelju dugogodišnje suradnje. Potpisano je i devet akata s različitim partnerima radi suradnje u područjima organiziranja civilnog društva, uvođenja ekološki čistih autobusa na alternativni pogon, promicanja ruralnog turizma te podizanja svijesti o opasnostima od klimatskih promjena i dr.
Grad Zagreb je član raznih nacionalnih i međunarodnih organizacija, a ovdje se navode samo neke od njih.
ČLANSTVO GRADA ZAGREBA U NACIONALNIM ORGANIZACIJAMA
Kao krovna nacionalna udruga županija, Hrvatska zajednica županija svoje djelovanje usmjerava prema promicanju ustroja regionalne samouprave te poticanju i potpori ravnomjernoga gospodarskog i društvenog razvitka svih županija Republike Hrvatske. Jedinstvena je platforma za suradnju i razmjenu informacija i dobrih praksi svih županija, a Grad Zagreb, s obzirom na to da ima status i županije i grada, svoje članstvo u Hrvatskoj zajednici županija ostvaruje statusom županije. Grad Zagreb član je i Udruge gradova, nacionalne, nestranačke i nepristrane zajednice gradova Republike Hrvatske. Udruga je osnovana 2002. radi poticanja suradnje jedinica lokalne samouprave i promicanja zajedničkih interesa gradova u Republici Hrvatskoj. Međutim, u drugim organizacijskim oblicima na području Republike Hrvatske djelovala je od 1971. Ciljevi Udruge su decentralizacija ovlasti i financija s razine središnje vlasti na gradove, promicanje interesa lokalne samouprave u javnosti te poticanje suradnje jedinica lokalne samouprave.
ČLANSTVO U MEĐUNARODNIM ORGANIZACIJAMA
Odbor regija je savjetodavno tijelo Europske unije koje predstavlja europske regionalne i lokalne vlasti, a čine ga izabrani lokalni i regionalni predstavnici iz svih država članica. Oni u Odboru regija iznose svoja mišljenja o zakonodavstvu Europske unije koje izravno utječe na regije i gradove. Predstavnici u Odboru regija su i župani, zamjenici župana i predsjednici gradskih skupština koji su ujedno predstavnici članica Hrvatske zajednice županija.
Jedno od važnijih međunarodnih članstava Grada Zagreba odnosi se na članstvo u Udruzi gradova "Eurocities Network" (EUROCITIES) jer mreža aktivno surađuje i utječe na politike institucija Europske unije radi rješavanja izazova koji utječu na svakodnevni život građana velikih europskih gradova. U doba sve veće političke rascjepkanosti diljem Europe gradovi su u jedinstvenoj poziciji da premoste jaz između europskih i nacionalnih čelnika i njihovih građana te se suoče s tekućim problemima, npr. s klimatskim promjenama, socijalnom kohezijom, pristupačnim stanovanjem, sigurnošću i zapošljavanjem jačajući lokalnu i regionalnu predstavničku demokraciju preko participativnog djelovanja svojih građana. Mnogi gradovi već angažiraju građane tako da nadilaze tradicionalni izborni ciklus pomoću panela za građane, participativnog proračuna i platformi izravne demokracije.
Također, Grad Zagreb član je jedne od većih mreža gradova s područja klimatskih pitanja, Global Covenant of Mayors for Climate and Energy, kojoj je cilj osposobljavanje gradova za vođenje glede klimatskih pitanja. Mreža povezuje gradonačelnike energetski osviještenih europskih gradova radi razmjene iskustava u primjeni djelotvornih mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti urbanih sredina i odgovor je naprednih europskih gradova na izazove globalne klimatske promjene. Ujedno je prva i najambicioznija inicijativa Europske komisije usmjerena direktno na aktivno uključenje i kontinuirano sudjelovanje gradskih uprava i samih građana u borbi protiv globalnog zatopljenja. Osim te mreže, Grad Zagreb je član i Energy Cities, neprofitabilne udruge koja promovira održivu energetsku politiku na lokalnoj razini te potiče suradnju između svojih članova radi razmjene iskustava, znanja i primjera dobre prakse koji se odnose na energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije.
Grad Zagreb član je Europske socijalne mreže (European Social Network / ESN), mreže koja okuplja više od 130 organizacija iz više od 35 država radi povezivanja s ključnim donositeljima odluka radi razmjene iskustava i poboljšanja planiranja, financiranja i evaluacije socijalnih usluga s ciljem poboljšanja kvalitete života ljudi u lokalnim zajednicama diljem Europe. Članstvom u radu Europske socijalne mreže Gradu Zagrebu je omogućeno praćenje tekućih trendova politika i praksi u pružanju socijalnih usluga, umrežavanje, kreiranje i provedba projekata na europskoj razini s drugim ključnim donositeljima odluka, razmjena učinkovite prakse za unaprjeđenje i promociju kvalitetnih socijalnih usluga te utjecaj na europske i nacionalne politike. Gradska skupština Grada Zagreba je na sjednici 31. ožujka 2023. donijela Zaključak o prijavi Grada Zagreba za članstvo u Vijeću Europske socijalne mreže, a članstvo je prihvaćeno 27. listopada 2023.
FemCities je mreža gradova u borbi za ravnopravnost spolova koju čine gradovi Europske unije, odnosno gradovi dunavske regije. Mreža promiče dijalog među gradskim upravama gradova članova, akademskim stručnjacima i organizacijama civilnog društva, a podržava razmjenu dobrih praksi lokalnih i regionalnih politika za ravnopravnost spolova te jača mogućnost lobiranja za pitanja jednakosti u Europi. Razmjena iskustava provodi se na godišnjim konferencijama na kojima osim predstavnika gradova i općina sudjeluju predstavnici akademske zajednice i nevladinih organizacija.
CIVINET Slovenija - Hrvatska - Jugoistočna Europa je najveća mreža gradova i drugih dionika, broji 220 članova (68 gradova) na području Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije i Srbije, a bavi se održivim planiranjem i upravljanjem mobilnošću. Cilj mreže je omogućavanje prijenosa znanja i dobre prakse te osmišljavanje zajedničkih projekata kojima će se financirati buduće aktivnosti održivog prometa i bolje mobilnosti. Grad Zagreb je aktivno uključen u sve aktivnosti Mreže CIVINET Slovenija - Hrvatska - Jugoistočna Europa koje su uspješan nastavak provedbe aktivnosti EU projekta Civitas Elan, a od 2021. Grad Zagreb preuzima ulogu koordinatora Mreže.
ICLEI - lokalne uprave za održivost vodeća je svjetska mreža s više od 1000 gradova i metropolitanskih područja usmjerenih na održivu budućnost, s posebnim naglaskom na okolišne uvjete i skupne lokalne aktivnosti. U skladu s tim težnjama, europski ICLEI predano je angažiran u području razvoja pametnih gradova i pametne urbane infrastrukture. Grad Zagreb je član globalne ICLEI mreže Sustainable cities and towns (Održivi gradovi i naselja) kojoj je sjedište u Bonnu i s europskim uredom u Freiburgu. Više od 60 % članica, među njima i Grad Zagreb (1994.), potpisnice su Povelje o održivim gradovima i naseljima (Charter of European Cities and Towns Towards Sustainability (Aalborg Charter)).
Program Europske unije International Urban and Regional Cooperation (IURC) usmjeren je na usvajanje dobrih praksi među gradovima te na uspostavljanje dugoročnije bilateralne suradnje. Kroz program će se pokrenuti i razvijati decentralizirana međunarodna urbana i regionalna suradnja na područjima održivoga urbanog razvoja i inovacija s ključnim partnerskim zemljama i regijama. Grad Zagreb uključen je u tripartitni tim u kojem sudjeluju Rijeka i japanski grad Kawasaki. Kroz program su organizirani međusobni posjeti kao prigoda da gradovi uče jedni od drugih o temama od zajedničkog interesa, a koje su definirane programom i detaljnije u prijavi.
INICIJATIVE GRADOVA
Inicijativa 4 grada pokrenuta je u Zagrebu u ožujku 2023. kao platforma za suradnju četiriju najvećih hrvatskih gradova na temama i projektima od zajedničkog interesa na dobrobit građana. Pokrenuli su je gradonačelnici Zagreba, Splita, Rijeke i Osijeka. Prve tri teme na kojima četiri najveća hrvatska grada, ujedno regionalna središta, razmjenjuju iskustva i međusobno dijele primjere dobre prakse su priuštivo stanovanje, digitalizacija i zelena tranzicija. Cilj joj je ubrzati procese, rješenja i reforme uz uvažavanje pozitivnih iskustava drugih. Tako su se prema predloženim temama i na temelju već održanih konstruktivnih sastanaka Inicijative formirale: Radna skupina za priuštivo stanovanje, Radna skupina za zelenu tranziciju i Radna skupina za digitalizaciju.
Pakt slobodnih gradova je neformalno udruženje gradova koje su osnovali gradovi Višegradske skupine: Bratislava, Budimpešta, Prag i Varšava. Vizija udruženja je da postane globalna neformalna mreža gradonačelnika spremna na prilagodbe stalnim političkim mijenama. Pakt promiče vrijednosti slobode, ljudskog dostojanstva, demokracije, jednakosti, vladavine prava, socijalne pravde, tolerancije i kulturne raznolikosti. Također, od početka se zalaže za zajednički nastup prema institucijama Europske unije u raznim pitanjima, a među glavnim je direktna dostupnost EU fondova.
B40 Balkan Cities Network je mreža balkanskih gradova kojoj je pristupio i Grad Zagreb. Na sastancima se raspravlja o temama vezanim uz mobilnost, migraciju, klimatske i identitetske promjene na Balkanu, suradnji i razmjeni iskustava u preokretanju učinaka klimatskih promjena, pametnim gradovima i digitalnoj transformaciji te urbanoj demokraciji.
Kao rezultat foruma Zéro Carbone održanog u pariškoj gradskoj vijećnici u prosincu 2020., gradonačelnici većih međunarodnih gradova potpisali su Parišku deklaraciju, a pristupio joj je i Grad Zagreb. Cilj Pariške deklaracije je promoviranje lokalnog djelovanja radi očuvanja okoliša i klime. Na inicijativu mreže gradova EUROCITIES, Grad Zagreb je prihvatio i Povelju integrirajućih gradova što ju je dosad potpisalo više od 40 gradova iz država članica Europske unije. Grad Zagreb kroz svoj Akcijski plan za integraciju tražitelja međunarodne zaštite i osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita uspješno provodi integraciju u suradnji s organizacijama civilnog društva.
O važnosti politika i djelovanja koje Europska unija daje glavnim gradovima država članica govori i činjenica da se od 2013. održavaju sastanci gradonačelnika glavnih gradova s Europskom komisijom kako bi se čuo glas upravo glavnih gradova o njihovoj ulozi u provođenju politika i postizanju ciljeva Europske unije. Glavnim gradovima država članica Europske unije omogućena je istaknutija uloga izravnog partnera s institucijama Europske unije. O važnosti ovakva djelovanja glavnih gradova država članica Europske unije govori i činjenica kako njihovi gradonačelnici ističu da su upravo oni neizbježni partneri održivog razvoja. Tako je, između ostaloga, na sastancima naglašena uloga glavnih gradova u razvoju gospodarstva, ne samo kao nositelja zapošljavanja i gospodarske aktivnosti nego i kao središta obrazovnih, kulturnih i znanstvenih mreža koje osiguravaju konkurentnost gradova.
U 2023. je održan i 13. Direktni dijalog gradonačelnika glavnih gradova Europske unije i Europske komisije u Stockholmu te je usvojena Deklaracija za socijalno održivu digitalnu tranziciju gradova Europske unije na temu digitalizacije, otpornosti gradova te zelene tranzicije.
HUMANITARNA I MEĐUNARODNA RAZVOJNA POMOĆ
Uz već spomenuti Javni natječaj za financiranje programa i projekata udruga iz područja međugradske i međunarodne suradnje iz sredstava Proračuna Grada Zagreba, a koji Grad Zagreb objavljuje jedanput godišnje za prioritetni cilj iz područja međunarodne razvojne suradnje, okvir za sufinanciranje ili sudjelovanje Grada Zagreba u projektima razvojne suradnje i humanitarne pomoći inozemstvu definiran je i Zakonom o razvojnoj suradnji i humanitarnoj pomoći inozemstvu. Zakon određuje ciljeve, instrumente, koordinaciju, provedbu te financiranje razvojne suradnje i humanitarne pomoći inozemstvu koje pruža Republika Hrvatska. Politika i službena razvojna pomoć utvrđuje se i planira Nacionalnom strategijom razvojne suradnje Republike Hrvatske i Provedbenim programom Nacionalne strategije razvojne suradnje Republike Hrvatske. Nadležno ministarstvo za vanjske i europske poslove Republike Hrvatske je koordinacijsko tijelo za međunarodnu razvojnu suradnju i humanitarnu pomoć inozemstvu. Razvojnom suradnjom i humanitarnom pomoći inozemstvu želi se ublažiti siromaštvo, glad, promicati održivi gospodarski, društveni i ekološki razvoj, osigurati globalni mir i sigurnost, osobito unaprjeđenjem demokratskih institucija i vladavine prava, dobrim upravljanjem, poštivanjem ljudskih prava te promicanjem opće dostupnosti obrazovanja, i osigurati bolju kvalitetu osnovnih zdravstvenih usluga, gospodarske suradnje i pomoći u humanitarnim krizama.
Nadalje, mreža Eurocities je potpisala Memorandum o razumijevanju s ukrajinskim vlastima slijedeći praksu kontinuiranog dijaloga između gradonačelnika, a u kojem se provodi pilot-projekt za podršku razmjene znanja i kapaciteta za održivu poslijeratnu izgradnju ukrajinskih gradova. Iako EU i njegove lokalne i regionalne vlasti nastavljaju pružati pomoć u nuždi, bitno je udružiti snage radi potpore oporavku i u obnovi Ukrajine, kako danas, tako i nakon rata. Odbor regija i njegovih partnera, uključujući udruge lokalnih i regionalnih vlasti iz Europske unije i Ukrajine, što ga je osnovao Europski savez gradova i regija za obnovu Ukrajine s ciljem povezivanja gradova i regija Europske unije i Ukrajine kao i njihove nacionalne predstavničke udruge, osnova je za koordinaciju zajedničkih napora u potpori ukrajinskom oporavku i obnovi. Tijela središnje državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te javne institucije u opsegu svoje nadležnosti sudjeluju u provedbi službene razvojne pomoći. Grad Zagreb će sudjelovati u projektima razvojne suradnje i humanitarne pomoći inozemstvu, čime pokazuje svoju solidarnost prema onima koji u čemu oskudijevaju ili su pogođeni kakvom krizom, potvrđujući time svoju predanost politici solidarnosti. Posebice se to odnosi na provedbu UN-ovih globalnih ciljeva održivog razvoja i suradnju s nevladinim organizacijama koje se bave razvojnim projektima te na suradnju s gradovima prijateljima radi razmjene iskustva i zajedničkog djelovanja.
Grad Zagreb u opsegu svoje nadležnosti također informira Ministarstvo vanjskih i europskih poslova godišnjim izvještajem o svojem djelovanju i o napretku provedbe aktivnosti službene razvojne pomoći u skladu s pravilima Odbora za razvojnu pomoć OECD-a. Integraciju osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita promiče i projekt UNITES te migrante uključuje u izradu lokalnih integracijskih politika, koje Grad Zagreb provodi s međunarodnom organizacijom gradova Eurocities.
Članstvo u međunarodnim mrežama učinkovit je alat gradske diplomacije, posebice u pitanjima humanitarne i međunarodne razvojne pomoći. Uključujući se direktno u aktivnosti humanitarnog karaktera, gradovi smanjuju pritisak na državnu razinu. Tako su, još od početka rata u Ukrajini, administracije i gradonačelnici gradova članova mreže Eurocities održale brojne multilateralne i bilateralne sastanke kako bi se razgovaralo o aktivnostima za uključivanje operativne pomoći Ukrajini te za senzibilizaciju svjetske javnosti o problemima s kojima se Ukrajina susreće. Gradonačelnici gradova članova mreže Eurocities potpisali su i Memorandum o razumijevanju za potporu održivoj obnovi ukrajinskih gradova. Memorandum donosi planove o usklađivanju potreba obnove u Ukrajini s mogućnostima drugih europskih gradova, dovodi mnoge gradonačelnike u izravan međusobni kontakt i pridonosi suradnji među gradovima. Jedan od projekata koje je Memorandum iznjedrio je i pilot-projekt Održiva obnova ukrajinskih gradova u kojem sudjeluje Grad Zagreb pomažući svojim stručnim znanjima iz područja civilne zaštite. Brzina i kvaliteta djelovanja gradova koji mogu učinkovito ponuditi provediva rješenja prepoznala je i Europska komisije na jednome od sastanka gradonačelnika Eurocities mreže.
TEMATSKA PODRUČJA, CILJEVI, MJERE I AKTIVNOSTI PROGRAMA MEĐUGRADSKE I MEĐUNARODNE SURADNJE GRADA ZAGREBA ZA 2024.
1.1. PREPOZNATLJIVOST I POVEZANOST GRADA ZAGREBA
Cilj 1.1. |
Međugradska i međunarodna prepoznatljivost politika Grada Zagreba |
Suradnja s nacionalnim i međunarodnim organizacijama |
|
Mjera 1.1.2. |
Suradnja s gradovima, županijama i regijama u zemlji i inozemstvu sukladno tematskim područjima, ciljevima, mjerama i aktivnostima Programa |
Mjera 1.1.3. |
Suradnja s diplomatsko-konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske u inozemstvu i diplomatsko-konzularnim predstavništvima stranih država u Republici Hrvatskoj |
Mjera 1.1.4. |
Sudjelovanje u obilježavanju obljetnica te promocija Grada Zagreba i druga događanja |
Mjera 1.1.5. |
Radni i protokolarni susreti gradonačelnika, gradskih upravnih tijela i Gradske skupštine Grada Zagreba te radni i protokolarni susreti predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba i izaslanstava Gradske skupštine Grada Zagreba sukladno tematskim područjima, ciljevima, mjerama i aktivnostima Programa |
2. SOCIOEKONOMSKA OTPORNOST GRADA
Cilj 2.1. |
Pravedan grad |
Mjera 2.1.1. |
Socijalne politike |
Mjera 2.1.2. |
Zdravstvene politike |
Mjera 2.1.3. |
Politike civilnog društva |
Mjera 2.1.4. |
Politike mladih |
Mjera 2.1.5. |
Kulturne politike |
Mjera 2.1.6. |
Sport |
3. ENERGETSKA I ZELENA TRANSFORMACIJA
Cilj 3.1. |
Klima i zaštita okoliša |
Mjera 3.1.1. |
Unaprjeđenje sustava zelene infrastrukture |
Mjera 3.1.2. |
Prilagodba klimatskim promjenama i prirodnim rizicima |
Cilj 3.2. |
Energetske politike |
Mjera 3.2.1. |
Ostvarivanje partnerstva u okviru Europske unije radi energetske tranzicije s razvojnom i istraživačkom pomoći iz EU fondova |
4. ODRŽIVA URBANA I REGIONALNA MOBILNOST I URBANA SIGURNOST
Cilj 4.1. |
Suradnja u području mobilnosti |
Mjera 4.1.1. |
Suradnja u području urbane i regionalne mobilnosti |
Mjera 4.1.2. |
CIVINET Slovenija - Hrvatska - Jugoistočna Europa |
5. MODELI DOBROG UPRAVLJANJA
Cilj 5.1. |
Ispunjavanje ciljeva iz Zagreb Smart City vizije do 2030. vezanih uz modele dobrog upravljanja |
Mjera 5.1.1. |
Učinkovita, transparentna i pametna Gradska uprava |
6. TRANSPARENTNOST I PARTICIPACIJA GRAĐANA U UPRAVLJANJU
Cilj 6.1. |
Suradnja s javnošću |
Mjera 6.1.1. |
Uvid javnosti u rad Gradske uprave Grada Zagreba |
7. DIGITALIZACIJA
Cilj 7.1. |
Ispunjavanje ciljeva iz Zagreb Smart City vizije do 2030. vezanih uz digitalizaciju |
Mjera 7.1.1. |
Digitalna infrastruktura |
8. RAZVOJNA SURADNJA
Cilj 8.1. |
UN-ovi globalni ciljevi održivog razvoja - provedba ciljeva |
Mjera 8.1.1. |
Usklađivanje politika Grada Zagreba s ciljevima Europskog zelenog plana i s Programom Ujedinjenih naroda o održivom razvoju do 2030. godine (Agenda 2030) |
Mjera 8.1.2. |
Međunarodna razvojna suradnja |
9. PROMICANJE LJUDSKIH PRAVA
Suradnja u područjima promicanja ljudskih prava, posebice ravnopravnosti spolova, suzbijanja rasne i druge diskriminacije, na unaprjeđivanju, očuvanju i zaštiti položaja nacionalnih manjina, posebice romske, prava djece i mladih, osoba s invaliditetom, osoba s mentalnim oštećenjem, osoba starije životne dobi, beskućnika, ovisnika o drogama i HIV-pozitivnih osoba, tražitelja azila, azilanata i osoba pod supsidijarnom zaštitom, spolnih i rodnih manjina, zdravog života i okoliša, razvoj civilnog društva i ostvarivanja slobode udruživanja |
|
Mjera 9.1.1. |
Uključivanje područja promicanja ljudskih prava u dokumente o suradnji i prijateljstvu Grada Zagreba s gradovima u Republici Hrvatskoj te s gradovima u drugim državama |
Mjera 9.1.2. |
Razvijanje partnerstava radi provedbe projekata koji promiču ljudska prava |
Mjera 9.1.3. |
Uključivanje u međunarodne mreže radi suradnje, razmjene iskustava i dobrih praksi iz područja promicanja ljudskih prava te mreže lokalnih i regionalnih samouprava |
10. HUMANITARNA POMOĆ
Cilj 10.1. |
Pomoć područjima koja su pogođena prirodnim katastrofama |
Mjera 10.1.1. |
Pomoć stradalom području |
Cilj 10.2. |
Pomoć područjima zahvaćenim ratnim katastrofama |
Mjera 10.2.1. |
Pomoć stradalom stanovništvu |
11. OBNOVA I REVITALIZACIJA POVIJESNOGA I KULTURNOG NASLJEĐA
Cilj 11.1. |
Suradnja na obnovi i revitalizaciji povijesnoga i kulturnog nasljeđa |
Mjera 11.1.1. |
Zaštita i razvoj urbanog područja |
1. PREPOZNATLJIVOST I POVEZANOST GRADA ZAGREBA
Cilj 1.1. Međugradska i međunarodna prepoznatljivost politika Grada Zagreba
Mjera 1.1.1. |
Suradnja s nacionalnim i međunarodnim organizacijama |
Aktivnost 1.1.1.1. |
Organizacija međunarodnih događaja u gradu Zagrebu |
Nositelj |
Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih događaja |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.2. |
Suradnja s gradovima i sudjelovanje u inicijativama, na konferencijama i sastancima gradova (Direct Dialogue between EU Capitals’ Mayors and the European Commission, B40 Mreža balkanskih gradova, Pakt slobodnih gradova, Godišnji sastanak ravnatelja uprava glavnih gradova EU, Udruga gradova "Eurocities Network" sukladno njezinu programu te interesu i potrebama Grada Zagreba, European Week of Regions and Cities 2024., sudjelovanje na konferenciji 2024 Annual Conference of Major Cities of Europe, drugo) |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Služba za informacijski sustav i tehničke poslove, Stručna služba Gradske uprave, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj sudjelovanja |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.3. |
Pristupanje inicijativama međunarodnih organizacija |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Usvojene deklaracije o pristupanju/podržavanju inicijativa |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.4. |
Sudjelovanje na međunarodnim konferencijama, skupovima te u radu međunarodnih institucija, organizacija i asocijacija |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.5. |
Suradnja s institucijama i međunarodnim organizacijama sa sjedištem u Zagrebu |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih suradnji |
Potrebna sredstva |
Osiguranja u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.6. |
Sudjelovanje u radu Udruge gradova Republike Hrvatske sukladno njezinu programu te interesu i potrebama Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradski ured za unutarnju reviziju i kontrolu, Gradska skupština Grada Zagreba, drugi gradski uredi prema potrebi |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje u aktivnostima Udruge |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.7. |
Sudjelovanje u radu Hrvatske zajednice županija Republike Hrvatske sukladno njezinu programu te interesu i potrebama Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Stručna služba Gradske uprave, Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, Gradski ured za kulturu i civilno društvo, Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje, Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost, Gradski ured za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove, Služba za informacijski sustav i tehničke poslove, Gradski ured za unutarnju reviziju i kontrolu, Gradski ured za financije i javnu nabavu, Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Gradska skupština Grada Zagreba, Javna ustanova Razvojna agencija Zagreb za koordinaciju i poticanje regionalnog razvoja, Zavod za prostorno uređenje Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje u aktivnostima Hrvatske zajednice županija Republike Hrvatske |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.8. |
Sudjelovanje na godišnjoj konferenciji Europskog instituta unutarnjih revizora (ECIIA) |
Nositelj |
Gradski ured za unutarnju reviziju i kontrolu |
Pokazatelj provedbe |
Potvrde o sudjelovanju na konferenciji te dodijeljeni bodovi |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.9. |
Sudjelovanje na godišnjoj konferenciji Hrvatskog instituta internih revizora (HIIR) |
Nositelj |
Gradski ured za unutarnju reviziju i kontrolu |
Pokazatelj provedbe |
Potvrde o sudjelovanju na konferenciji te dodijeljeni bodovi |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.10. |
Suradnja s gradovima i regijama radi korištenja EU sredstava iz područja digitalizacije |
Nositelj |
Služba za informacijski sustav i tehničke poslove |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih partnerstava, prijavljenih projektnih prijedloga te odobrenih projektnih prijedloga |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.11. |
Sudjelovanje na sastancima Radne grupe Eurostata za razvoj regionalne, urbane i ruralne statistike |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba na sastancima Eurostata |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.12. |
Suradnja s gradovima partnerima unutar IURC-a, International Urban and Regional Cooperation (međunarodne urbane i regionalne suradnje) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih sastanaka |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.13. |
Sudjelovanje na nacionalnim i međunarodnim sastancima i skupovima od značaja za statistiku, posebice za statistiku gradova |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba na nacionalnim i međunarodnim statističkim skupovima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Provedba Europske deklaracije o angažiranom istraživanju UNIC-a, Europskog saveza sveučilišta i postindustrijskih gradova |
|
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave, Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje u UNIC aktivnostima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.15. |
Sudjelovanje na transnacionalnim sastancima radi pripreme i provedbe projekata u okviru programa i fondova Europske unije |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Broj sudionika na konferenciji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.1.16. |
Pristupanje partnerstvu za otvorenu vlast - Open Government Partnership inicijativa |
Nositelj |
Služba za informacijski sustav i tehničke poslove |
Pokazatelj provedbe |
Usvojena deklaracija o pristupanju/podržavanju Open Government Partnership inicijative |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.1. |
Suradnja s gradovima s kojima Grad ima potpisan neki oblik suradnje |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih suradnji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.2. |
Inicijativa 4 grada |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Služba za informacijski sustav i tehničke poslove, Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje, Gradski ured za upravljanje imovinom i stanovanje, Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih sastanaka |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.3. |
Podrška inicijativama i suradnji s gradovima, županijama i regijama u zemlji i inozemstvu s kojima Grad Zagreb ima neki oblik suradnje ili uspostavlja suradnju u pitanjima od zajedničkog interesa |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj podržanih inicijativa i realiziranih suradnji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.4. |
Suradnja s gradovima i županijama u Republici Hrvatskoj te glavnim gradovima zemalja u okruženju na razvoju funkcije za unutarnje revizije |
Nositelj |
Gradski ured za unutarnju reviziju i kontrolu |
Pokazatelj provedbe |
Izvješća sa sastanaka |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.5. |
Sudjelovanje u radu Udruge gradova "Eurocities Network" - radnim skupinama WG Housing, WG Homelessness, WG Social Innovation, WG Children, sukladno programu te interesu i potrebama Grada Zagreba |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje u aktivnostima mreže |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.6. |
Suradnja s gradovima iz Slovenije i Italije o razvoju inkubatora za samozapošljavanje i društvenog poduzetništva osoba s invaliditetom |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje na sastancima i radionicama za prijenos znanja |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.7. |
Sudjelovanje u Platformi hrvatskih županija i gradova za smanjenje rizika od katastrofa |
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje u aktivnostima Platforme (sastanci, izrada projektnih prijedloga, međusobno pružanje pomoći) |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.8. |
Suradnja s gradovima i općinama Urbane aglomeracije Zagreb radi provedbe ITU mehanizma |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih sastanaka Koordinacijskog vijeća Urbane aglomeracije Zagreb, broj održanih sastanaka Partnerskog vijeća Urbane aglomeracije Zagreb |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.9. |
Suradnja s odabranim dionicima radi integriranja urbanog razvoja i korištenja sredstava ITU mehanizma - organizacija konferencija, predavanja i programa razmjene u Gradu Zagrebu |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Realizirane suradnje i aktivno sudjelovanje na konferencijama i predavanjima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.2.10. |
Suradnja s gradovima i regijama radi korištenja sredstava iz Europske urbane inicijative EUI |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih partnerstava, prijavljenih i odobrenih projektnih prijedloga |
Potrebna sredstva |
|
Aktivnost 1.1.2.11. |
Sudjelovanje u provedbi projekta Funkcionalna područja u Europi što ga zajednički provode Europska komisija i Svjetska banka. |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Realizirane suradnje i podrške, aktivno sudjelovanje na sastancima i konferencijama. |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Suradnja s diplomatsko-konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske u inozemstvu i diplomatsko-konzularnim predstavništvima stranih država u Republici Hrvatskoj |
|
Aktivnost 1.1.3.1. |
Obilježavanje Dana Europe |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Organizirano obilježavanje |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.3.2. |
Prijam članova Diplomatskog zbora, nastupni i radni posjeti stranih akreditiranih veleposlanika u Republici Hrvatskoj te suradnja, sastanci i drugo s hrvatskim veleposlanicima u zemlji i inozemstvu |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj realiziranih suradnji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Sudjelovanje u obilježavanju obljetnica te promocija Grada Zagreba i druga događanja |
|
Aktivnost 1.1.4.1. |
Sudjelovanje u obilježavanju obljetnica te drugih događanja u Republici Hrvatskoj i inozemstvu i promocija Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Odlasci na obilježavanje obljetnica te druga događanja i promocija Grada Zagreba u Republici Hrvatskoj |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.4.2. |
Održavanje tradicionalnih koncerata "Grad Zagreb Gradu Omišu - kajkavske popevke Dalmaciji" i "Grad Omiš Gradu Zagrebu Pismo moja hrli tamo - Zagrebu na dar" |
Nositelj |
Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Održani i organizirani koncerti, glazbena i druga gostovanja, izložbe, prezentacije, promocije i drugo u Omišu i Zagrebu |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 1.1.4.3. |
Sudjelovanje izaslanstava Grada Zagreba na obilježavanju važnih datuma vezanih uz Domovinski rat i antifašizam |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje izaslanstva Grada Zagreba u obilježavanju navedenog događaja |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Mjera 1.1.5. |
Radni i protokolarni susreti gradonačelnika, gradskih upravnih tijela i Gradske skupštine Grada Zagreba te radni i protokolarni susreti predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba i izaslanstava Gradske skupštine Grada Zagreba sukladno tematskim područjima, ciljevima, mjerama i aktivnostima Programa |
Aktivnost 1.1.5.1. |
Službeni (radni i protokolarni) susreti izaslanstava gradonačelnika, gradskih upravnih tijela i Gradske skupštine Grada Zagreba te predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba i izaslanstava Gradske skupštine Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Aktivno sudjelovanje |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
2. SOCIOEKONOMSKA OTPORNOST GRADA
Cilj 2.1. Pravedan grad
Socijalne politike |
|
Suradnja i razvoj partnerstava radi provedbe projekata koje sufinancira EU radi razvoja socijalne politike i socijalnih usluga, npr. suradnju u izradi Socijalne slike s lokalnim i područnim (regionalnim) samoupravama u Republici Hrvatskoj i u inozemstvu te s međunarodnim organizacijama u EU i šire |
|
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Suradnja s lokalnim i područnim (regionalnim) samoupravama u Republici Hrvatskoj i u inozemstvu, izrađena Socijalna slika |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Studijski posjeti u Hrvatskoj i inozemstvu (Gradu Ljubljani, Centru za pružanje usluga u zajednici Grada Šibenika, Ustanovi za palijativnu zdravstvenu skrb - Hospicij Marija K. Kozulić u Rijeci) |
|
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Studijski posjet organiziran i izveden |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.1.3. |
Sudjelovanje u radu tuzemnih i međunarodnih konferencija, okruglih stolova i sličnih aktivnosti |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba na navedenim aktivnostima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Suradnja s Europskom socijalnom mrežom i sudjelovanje u radu Vijeća Europske socijalne mreže |
|
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom i drugi uredi po potrebi |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje u aktivnostima Europske socijalne mreže i radu Vijeća Europske socijalne mreže |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Zdravstvene politike |
|
Aktivnost 2.1.2.1. |
Sudjelovanje u radu nacionalnih i međunarodnih konferencija, okruglih stolova, stručnih skupova i drugog iz područja promicanja zdravlja, prevencije i ranog otkrivanja bolesti, zdravstvene zaštite i planiranja te zdravstvene ekologije |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba u navedenim aktivnostima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.2.2. |
Sudjelovanje u radu Europske mreže "Zdravih gradova" |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba i provedene aktivnosti |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.2.3. |
Sudjelovanje u radu "Hrvatske mreže zdravih gradova" (HMZG), projekta Europskog ureda Svjetske zdravstvene organizacije "Zdravi grad". |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba i provedene aktivnosti |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.2.4. |
Sudjelovanje Grada Zagreba u radu Europske mreže gradova bez droga (ECAD - European Cities Against Drugs) i u razmjeni iskustava s drugim europskim gradovima u borbi protiv zlouporabe droga te uvođenje novih projekata koji su pokazali osobitu uspješnost u borbi protiv zlouporabe droga |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba i provedene aktivnosti |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Ispunjavanje ciljeva Pariške deklaracije o pristupanju Inicijativi Fast-Track Cities |
|
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba u provođenju aktivnosti inicijative |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Sudjelovanje u studijskim posjetima i suradnja s relevantnim stručnim institucijama tijekom rada na projektima nacionalne i međunarodne razine iz područja promicanja zdravlja, prevencije i ranog otkrivanja bolesti, zdravstvene zaštite i planiranja te zdravstvene ekologije |
|
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Broj sudjelovanja i provedenih aktivnosti |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Politike civilnog društva |
|
Aktivnost 2.1.3.1. |
Sudjelovanje u projektima organizacija civilnog društva iz Republike Hrvatske i inozemstva kroz provedbu projektnih aktivnosti od javnog interesa koji su u skladu s ciljevima i prioritetima strateških i planskih dokumenata Grada Zagreba |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Broj financiranih projekata |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.3.2. |
Sudjelovanje u inicijativi Učinimo gradove otpornijima 2030 (MCR2030) |
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Uspostavljanje mreža međusobnog učenja gradova u kojima dionici jačaju jedni druge, angažiranje tehničke podrške, povezivanje lokalnih razina vlasti i izgradnja partnerstva |
Potrebna sredstva: |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Objava Programa javnih potreba Grada Zagreba u tehničkoj kulturi za 2024. (sudjelovanje u međugradskim i međunarodnim aktivnostima) |
|
Nositelj |
Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade |
Pokazatelj provedbe |
Broj financiranih programa |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Politike mladih |
|
Aktivnost 2.1.4.1. |
Stvaranje novih i razvijanje postojećih partnerstava Savjeta mladih Grada Zagreba sa savjetima mladih ostalih gradova i županija u Republici Hrvatskoj. Uključivanje u inicijative i mreže u Republici Hrvatskoj od interesa za mlade |
Nositelji |
Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih suradnji i partnerstava |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Mjera 2.1.5. |
Kulturne politike |
Aktivnost 2.1.5.1. |
Sufinanciranje međunarodnih EU projekata kulturne suradnje, razmjene i mobilnosti |
Nositelji |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo |
Pokazatelji provedbe |
Broj sufinanciranih EU projekata |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.5.2. |
Financijska potpora za gostovanja zagrebačkih umjetnika na relevantnim festivalima i drugim događanjima te u programima etabliranih institucija i organizacija, primarno u Europi i na Mediteranu |
Nositelji |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo |
Pokazatelji provedbe |
Broj sufinanciranih gostovanja |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 2.1.5.3. |
Financijska potpora za međunarodne umjetničke koprodukcije |
Nositelji |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo |
Pokazatelji provedbe |
Broj sufinanciranih međunarodnih koprodukcija |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Sport |
|
Aktivnost 2.1.6.1. |
Organizacija 27. Turnira 4 grada: Ljubljana, Zagreb, Bratislava i Budimpešta |
Nositelj |
Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade |
Pokazatelji provedbe |
Potpisan sporazum o suradnji između gradova domaćina |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
3. ENERGETSKA I ZELENA TRANSFORMACIJA
Cilj 3.1. Klima i zaštita okoliša
Aktivnost 3.1.1.1. |
Projekt GreenScape CE |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Održane radionice za lokalne vlasti. Sudjelovanje na sastancima partnera. Pripremljena tehnička dokumentacija za pilot-područje Grada Zagreba |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.1.1.2. |
EU projekt: Produktivna zelena infrastruktura za postindustrijsku urbanu obnovu (ProGIreg) - postprojektna suradnja |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj provedenih mjera iz projekta |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.1.1.3. |
CoFarm4Cities - Stvaranje održivog modela za urbanu poljoprivredu u rubnim gradskim područjima u središnjoj Europi |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj provedenih mjera iz projekta |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Prilagodba klimatskim promjenama i prirodnim rizicima |
|
Provođenje projekta "Multisenzorsko zračno snimanje Republike Hrvatske za potrebe smanjenja rizika od katastrofa - dio B) Potresni rizik Grada Zagreba" - Banja Luka, Rijeka, Osijek, Split, Zadar i Dubrovnik |
|
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Popunjena baza podataka o građevinama, ustanovljen hazard od potresa za Grad Zagreb svih GČ, održana završna konferencija, opremljen prostor i uspostavljen Centar za potresni rizik |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Provođenje projekta CRISAFE - Rotterdam, Gorizia, Delft |
|
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Razvoj sustava ranog upozoravanja stanovništva i za upravitelje infrastrukturom |
Planirana sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Cilj 3.2. Energetske politike
Mjera 3.2.1. |
Ostvarivanje partnerstva u okviru Europske unije radi energetske tranzicije s razvojnom i istraživačkom pomoći iz EU fondova |
Aktivnost 3.2.1.1. |
Provedba međunarodnog projekata s partnerima iz RH i EU‑a Solarizacija ustanova Grada Zagreba (SOLIZAG) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.2. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a Energy Communities - Local Ownership of Power (LIFE LOOP) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.3. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a Croatian One Stop Shop (LIFE CROSS) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.4. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a EIB ELENA "ZA-GREEN" |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.5. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a EU Misija za klimatski neutralne i pametne gradove |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.6. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a Empowering H2-ready regions in Central Europe (INTERREG CE - H2CE) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 3.2.1.7. |
Provedba međunarodnog projekta s partnerima iz RH i EU‑a Climate-proof landscape through renaturing urban areas in Central Europe (INTERREG CE - Greenscape) |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Ostvarenje ugovorom definiranih ciljeva u skladu sa svakim pojedinačnim projektom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
4. ODRŽIVA URBANA I REGIONALNA MOBILNOST I URBANA SIGURNOST
Cilj 4.1. Suradnja u području mobilnosti
Suradnja u području urbane i regionalne mobilnosti |
|
Aktivnost 4.1.1.1. |
Suradnja na razvoju inovativnih digitalnih rješenja za unaprjeđenje pristupačnosti i mobilnosti osoba s invaliditetom u javnom prijevozu s gradovima iz Austrije |
Nositelj |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Pokazatelj provedbe |
Broj sastanaka i radionica razmjena znanja za unaprjeđenje pristupačnosti i mobilnosti osoba s invaliditetom u javnom prijevozu |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Mjera 4.1.2. |
CIVINET Slovenija - Hrvatska - Jugoistočna Europa |
Aktivnost 4.1.2.1 |
Koordinacija aktivnosti unutar Mreže radi unaprjeđenja održive mobilnosti te međusobne suradnje i razmjene |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih sastanaka, broj zaposlenika koji su sudjelovali na međunarodnim skupovima, broj održanih konferencija |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
5. MODELI DOBROG UPRAVLJANJA
Cilj 5.1. Ispunjavanje ciljeva iz Zagreb Smart City vizije do 2030. vezanih uz modele dobrog upravljanja
Učinkovita, transparentna i pametna gradska uprava |
|
Aktivnost 5.1.1.1. |
Sudjelovanje na INTERNATIONAL USER GROUPS CONFERENCES 2024. u organizaciji Software AG, a u čijem se sklopu predstavljaju najnovija dostignuća vezana uz planiranje i razvoj vlastite digitalne budućnosti te inovacije u poslovanju iz različitih poslovnih područja kako bi uskladili svoje poslovanje s najboljim svjetskim praksama |
Nositelj |
Služba za informacijski sustav i tehničke poslove |
Pokazatelj provedbe |
Broj zaposlenika koji su prisustvovali na konferenciji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 5.1.1.2. |
Suradnja sa županijama i gradovima u Republici Hrvatskoj u provedbi projekta Uvođenje sustava upravljanja kvalitetom radi organizacijskog razvoja, efikasne uprave, upravljanja i automatizacije procesa te unaprjeđenja korištenja vrijednosti podataka |
Nositelj |
Služba za informacijski sustav i tehničke poslove |
Pokazatelj provedbe |
Broj dokumentiranih BPMN modela radi uvođenja i uspostave sustava upravljanja kvalitetom |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Nastavak suradnje na nacionalnom i međunarodnom planu s gradovima koji unaprjeđuju svoje gradske uprave kroz koncept Smart City |
|
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje, Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba na međunarodnim i međugradskim sastancima na temu Smart City |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Sudjelovanje na nacionalnim i međunarodnim skupovima o razvoju i unaprjeđivanju lokalne i regionalne samouprave te projektima od značaja za razvitak gradova |
|
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje, Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje predstavnika Grada Zagreba na međunarodnim i međugradskim događanjima na temu Smart City te broj projekata vezanih uz temu Smart City |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
6. TRANSPARENTNOST I PARTICIPACIJA GRAĐANA U UPRAVLJANJU
Cilj 6.1. Suradnja s javnošću
Uvid javnosti u rad Gradske uprave Grada Zagreba |
|
Aktivnost 6.1.1.1. |
Priopćenja za medije o aktivnostima gradske uprave na međunarodnom i međugradskom planu |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj objava |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 6.1.1.2. |
Objava sadržaja na digitalnim platformama Grada Zagreba o međunarodnim i međugradskim aktivnostima gradske uprave |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj objava |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 6.1.1.3. |
Produkcija audiovizualnih materijala s ciljem jačanja međunarodne i međugradske prepoznatljivosti, položaja i uloge Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj proizvedenih materijala |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 6.1.1.4. |
Intervjui, izjave i brifinzi za međunarodne i međugradske medije u svrhu jačanja međunarodne i međugradske prepoznatljivosti Grada Zagreba te razmjene iskustava o temama važnima za Grad |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj navedenih aktivnosti |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 6.1.1.5. |
Organizacija aktivnosti u prostoru ZgForuma usmjerenih na komunikaciju s javnošću u koje su uključeni članovi mreže Civinet na europskoj razini kao i gradovi članovi ICLEI mreže, više od 160 gradova iz 33 EU zemlje. O navedenim aktivnostima u ZgForumu informira se javnost putem društvenih mreža i web-servisa kao i zainteresirani posjetitelji ZGForuma. |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih aktivnosti u prostoru ZgForuma |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
7. DIGITALIZACIJA
Cilj 7.1. Ispunjavanje ciljeva iz Zagreb Smart City vizije do 2030. vezano uz digitalizaciju
Digitalna infrastruktura |
|
Aktivnost 7.1.1.1. |
Sudjelovanje na konferenciji Smart City Expo 2024. |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje, Služba za informacijski sustav i tehničke poslove, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje na konferenciji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Razmjena iskustava u razvoju pametnih gradskih tehnologija i izgradnji informatičke strukture s gradovima s kojima Grad Zagreb ima već ostvarenu suradnju te s gradovima koji su inovativni u navedenim područjima |
|
Nositelj |
Služba za informacijski sustav i tehničke poslove, Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj zaposlenika Grada Zagreba koji su sudjelovali na međunarodnim i međugradskim sastancima i događanjima na temu Smart City i broj ostvarenih strateških suradnji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnost 7.1.1.3. |
AmSaDe - Ambrosia Satelite Detection: Razvijanje algoritma za detekciju ambrozije s pomoću satelitskih snimaka u sklopu aplikacije koja integrira geolokacijske podatke |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj provedenih mjera iz projekta |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
8. RAZVOJNA SURADNJA
Cilj 8.1. UN-ovi globalni ciljevi održivog razvoja - provedba ciljeva
Mjera 8.1.1. |
Usklađivanje politika Grada Zagreba s ciljevima Europskog zelenog plana i Programom Ujedinjenih naroda o održivom razvoju do 2030. godine (Agenda 2030) |
Aktivnost 8.1.1.1. |
Razmjena iskustava u ostvarenoj bilateralnoj suradnji, tuzemne i međunarodne asocijacije ili udruženja gradova, županija i regija oko implementacije ciljeva Europskoga zelenog plana i Agende 2030. Posebna pozornost će se posvetiti gradovima, županijama i regijama s kojima imamo potpisan neki oblik suradnje, a koji obuhvaćaju teme Europskoga zelenog plana i Agende 2030. |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih suradnji |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Mjera 8.1.2. |
Međunarodna razvojna suradnja |
Aktivnosti 8.1.2.1. |
Objava Javnog natječaja za financiranje programa i projekata udruga iz područja međugradske i međunarodne suradnje iz sredstava proračuna Grada Zagreba |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj financiranih programa i projekata iz područja međugradske i međunarodne i međunarodne razvojne suradnje |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnosti 8.1.2.2. |
Provedba projekta Urban Prosperity 2020 - UP2030 |
Nositelj |
Gradski ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje |
Pokazatelj provedbe |
Broj provedenih mjera iz projekta |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
9. PROMICANJE LJUDSKIH PRAVA
Cilj 9.1. Suradnja u području promicanja ljudskih prava, posebice ravnopravnosti spolova, suzbijanja rasne i druge diskriminacije, na unaprjeđivanju, očuvanju i zaštiti položaja nacionalnih manjina, posebice romske, prava djece i mladih, osoba s invaliditetom, osoba s mentalnim oštećenjem, osoba starije životne dobi, beskućnika, ovisnika o drogama i HIV-pozitivnih osoba, tražitelja azila, azilanata i osoba pod supsidijarnom zaštitom, spolnih i rodnih manjina, zdravog života i okoliša, razvoja civilnog društva i ostvarivanja slobode udruživanja
Mjera 9.1.1. |
Uključivanje područja promicanja ljudskih prava u dokumente o suradnji i prijateljstvu Grada Zagreba s gradovima u Republici Hrvatskoj te iz drugih država |
Aktivnost 9.1.1.1. |
Potpisivanje dokumenata o suradnji i prijateljstvu Grada Zagreba s gradovima u Republici Hrvatskoj te s gradovima iz drugih država s posebnim naglaskom na razvoj suradnje u području promicanja ljudskih prava |
Nositelj |
Ured gradonačelnika, Gradski ured za kulturu i civilno društvo, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj potpisanih dokumenata; broj gradova s kojima su dokumenti potpisani |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Razvijanje partnerstava zbog provedbe projekata koji promiču ljudska prava |
|
Aktivnost 9.1.2.1. |
Iznalaženje i razvoj partnerstava s gradovima u Republici Hrvatskoj i u drugim državama zbog provedbe projekata iz područja promicanja ljudskih prava |
Nositelj |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo |
Pokazatelj provedbe |
Broj partnerstava s gradovima; broj prijavljenih projekata; broj projekata u provedbi |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Sudjelovanje u EU projektima u svojstvu nositelja projekta ili prihvaćenog partnerstva u EU projektima: UNITES, C4R, NETCO, GEAR UP i URU |
|
Nositelj |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo |
Pokazatelj provedbe |
Broj prijavljenih projekata i sklopljenih ugovora o provedbi |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnosti 9.1.3.1. |
Prihvaćanje sudjelovanja u radu međunarodnih mreža i organizacija iz područja promicanja ljudskih prava te lokalnih i regionalnih samouprava radi razmjene iskustava i dobrih praksi iz područja promicanja ljudskih prava i osiguravanje sredstava za sudjelovanje u radu mreža iz područja promicanja ljudskih prava |
Nositelj |
Gradski ured za kulturu i civilno društvo, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih suradnji i članstava u međunarodnim mrežama; broj ostvarenih suradnji i članstava u mrežama lokalnih i regionalnih samouprava; broj održanih sastanaka/konferencija međunarodnih mreža; broj održanih sastanaka/konferencija mreža lokalnih i regionalnih samouprava |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
10. HUMANITARNA POMOĆ
Cilj 10.1. Pomoć područjima koja su pogođena prirodnim katastrofama
Mjera 10.1.1. |
Pomoć stradalom području |
Aktivnost 10.1.1.1. |
Izravna pomoć lokalnoj zajednici u zemlji i inozemstvu |
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost u suradnji sa Stožerom civilne zaštite Grada Zagreba, Gradska skupština Grada Zagreba |
Pokazatelj provedbe |
Broj ostvarenih pomoći na temelju zaprimljenih zahtjeva |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Cilj 10.2. Pomoć ratom zahvaćenim područjima
Mjera 10.2.1. |
Pomoć stradalom stanovništvu |
Aktivnosti 10.2.1.1. |
Organizacija pomoći stradalom stanovništvu |
Nositelj |
Ured gradonačelnika |
Pokazatelj provedbe |
Broj organiziranih pomoći |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
Aktivnosti 10.2.1.2. |
Eurocities pilot-projekt Sustainable Ukrainian Cities |
Nositelj |
Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost |
Pokazatelj provedbe |
Sudjelovanje na sastancima, peer learning |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
11. OBNOVA I REVITALIZACIJA POVIJESNOGA I KULTURNOG ARHITEKTONSKOG NASLJEĐA
Cilj 11.1. Suradnja na obnovi i revitalizaciji povijesnoga i kulturnog nasljeđa
Zaštita i razvoj urbanog područja |
|
Aktivnosti 11.1.1.1. |
Razmjena iskustava na provedbi integriranih infrastrukturnih projekata obnove kulturne i prirodne baštine povezane s multifunkcionalnim razvojem, preobrazbom prostora bivših industrijskih pogona, tzv. brownfields lokacija, i s novim inovativnim tehnologijama |
Nositelj |
Stručna služba Gradske uprave |
Pokazatelj provedbe |
Broj održanih i organiziranih radionica, predavanja, seminara i sličnih aktivnosti. Broj ostvarenih suradnji s drugim gradovima, s domaćim i inozemnim partnerima |
Potrebna sredstva |
Osigurana u proračunu Grada Zagreba |
ZAVRŠNE ODREDBE
Sukladno točki 2. Zaključka o smjernicama za provedbu međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 31/21) Program na prijedlog gradonačelnika Grada Zagreba donosi Gradska skupština Grada Zagreba.
Donošenjem Programa ostvaruje se referentni okvir za osmišljavanje i provođenje gradskih politika za koje su zadužena pojedina gradska upravna tijela, u skladu s donesenim nacionalnim i međunarodnim dokumentima. Tematska područja, ciljevi, mjere i aktivnosti Programa u skladu su s aktualnim politikama i planovima donesenim na razini Europske unije radi postavljanja urbanih politika i diplomacije glavnih gradova u fokus donošenja odluka na najvišoj razini.
Međunarodna politika Grada Zagreba usredotočuje se na brojne urbane izazove s kojima se naš grad, kao i mnogi drugi gradovi u Europskoj uniji, suočavaju - uključivost, kultura i kreativne industrije, zdravlje, otpornost, održivi urbani razvoj, mobilnost, pristupačno stanovanje, otporna i kružna ekonomija za stvaranje novih radnih mjesta, mladi.
Donošenjem i provedbom Programa Grad Zagreb će sudjelujući u inicijativama i projektima gradova i međunarodnih organizacija strateški proširiti svoju mrežu međunarodnih odnosa na svim područjima. Međunarodna suradnja i razmjena iskustava Grada Zagreba od obostrane je koristi za Zagreb i za njegove partnere, a neposredno i za građane, što je upravo u temelju aktivne diplomacije gradova. Sve donedavno je međunarodna suradnja bila isključiva nadležnost države, a danas gradovi imaju vlastite planove i programe koje samostalno provode. Gradonačelnici su često jedini koji nude rješenje za konkretne probleme svojih građana jer su im u neposrednoj blizini, što je ozbiljan argument za opravdanost uspostave aktivne diplomacije gradova.
Donošenje i provođenje Programa zahtijeva sustavnu i stalnu koordinaciju svih gradskih upravnih tijela. Zadaću praćenja pojedinih područja djelovanja, koordinaciju i usklađivanje svih djelatnosti na razini Grada Zagreba obavljat će Povjerenstvo za sudjelovanje u izradi i u praćenju provedbe godišnjih programa međugradske i međunarodne suradnje Grada Zagreba.
Nositelji procesa u provedbi mjera iz Programa radit će na ostvarivanju zacrtanih aktivnosti sukladno svojim nadležnostima te će ih uvrstiti u svoje godišnje planove, a za svaku godinu će osigurati sredstva za njihovu provedbu. Grad Zagreb će za provedbu mjera iz Programa, kadgod je moguće, koristiti financijska sredstva iz EU programa.
Ovaj program bit će objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba i na mrežnoj stranici Gradske uprave.
KLASA: 024-01/23-03/538
URBROJ: 251-16-04-23-5
Zagreb, 13. prosinca 2023.
Predsjednik
Gradske skupštine
Joško Klisović, v. r.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.