25.03.2020.

Dopuna Zakona o komunalnom gospodarstvu radi omogućavanja oslobađanja poslovnih subjekata od komunalne naknade i drugačijeg raspolaganja sredstvima komunalne naknade i komunalnog doprinosa

Dopunom Zakona o komunalnom gospodarstvu predstavničkim tijelima jedinica lokalne samouprave omogućeno je donošenje odluke o djelomičnom ili potpunom oslobađanju poslovnih subjekata plaćanja komunalne naknade, kao i o korištenju dijela sredstava prikupljenih komunalnim doprinosom i komunalnom naknadom za namjene različite od onih koje su propisane Zakonom.

Na sjednici održanoj 19. ožujka 2020. Hrvatski je sabor, u kontekstu mjera koje je Vlada Republike Hrvatske predložila radi smanjivanja posljedica epidemije bolesti COVID-19 za hrvatsko gospodarstvo, dopunio Zakon o komunalnom gospodarstvu (u nastavku teksta: ZKG).

Dopuna ZKG-a izvršena je tako da je njegov članak 95. dopunjen novim stavcima 2., 3. i 4., koji glase:

„(2) U slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, o čemu posebnu odluku donosi ministar nadležan za graditeljstvo, predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može odlukom osloboditi obveznike plaćanja komunalne naknade za poslovni prostor i građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti djelomično ili u potpunosti dok traju te okolnosti.

(3) U slučaju nastupanja posebnih okolnosti iz stavka 2. ovoga članka predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može odlukom odrediti da se dio naplaćenih sredstava komunalnog doprinosa koristi i za druge namjene različite od namjena propisanih člankom 76. ovoga Zakona.

(4) U slučaju nastupanja posebnih okolnosti iz stavka 2. ovoga članka predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može odlukom odrediti da se dio naplaćenih sredstava komunalne naknade koristi i za druge namjene različite od namjena propisanih člankom 91. ovoga Zakona.“

Iako citirana dopuna ZKG-a nije velika, ona unosi znatnu promjenu u način prikupljanja komunalne naknade i raspolaganja sredstvima komunalne naknade i komunalnog doprinosa. Naime, komunalni doprinos i komunalna naknada su javna davanja (članak 76. st. 1. i članak 91. st. 1. ZKG-a) i prihodi proračuna jedinica lokalne samouprave (članak 76. st. 2. i članak 91. st. 2. ZKG-a - u nastavku teksta: JLS). Riječ je o novčanim javnim davanjima koja je JLS dužan prikupljati, za što je izravno odgovoran izvršni čelnik JLS-a (članak 95. st. 1. toč. b) Zakona o proračunu – Nar. nov., br. 87/08, 109/07, 136/12, 15/15). U slučaju da JLS ne prikuplja sredstva komunalnog doprinosa i komunalne naknade, izvršni čelnik, kao odgovorna osoba proračuna, podliježe prekršajnoj kazni u rasponu od 50.000,00 do 100.000,00 kuna (članak 125. st. 1. toč. 39. Zakona o proračunu).    

Međutim, dopunom ZKG-a predstavnička su tijela za vrijeme trajanja posebnih okolnosti vezanih uz epidemiju bolesti COVID-19 ovlaštena svojim odlukama, djelomično ili potpuno, poslovne subjekte koji su obveznici plaćanja komunalne naknade, osloboditi plaćanja komunalne naknade za poslovni prostor u kojem obavljaju poslovnu djelatnost, i za građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti.

Preduvjet za odluku predstavničkog tijela je odluka o nastupanju posebnih okolnosti koju donosi ministar graditeljstva i prostornoga uređenja. Ministar je takvu odluku donio 20. ožujka 2020. (https://mgipu.gov.hr/UserDocsImages/OMinistarstvu/Onama/Odluka-posebne-okolnosti-COVID-19.pdf).

Sredstva su komunalnog doprinosa i komunalne naknade, u pravilu, namjenska, i mogu se koristiti samo za svrhe propisane ZKG-om (članak 76. st. 2. i članak 91. st. 2.). Međutim, dopunom ZKG-a, predstavničko tijelo dobilo je ovlast da utvrdi korištenje dijela sredstava komunalne naknade i komunalnog doprinosa za namjene različite od onih koje su njime propisane ili dopuštene. Pritom, predstavničko tijelo u svojoj odluci mora jasno utvrditi za koju svrhu sredstva prenamjenjuje. Iako ZKG ne utvrđuje preciznije za koje se namjene sredstva mogu koristiti, logično je zaključiti da mora biti riječ o namjeni koja je vezana uz otklanjanje posljedica posebnih okolnosti. ZKG ne utvrđuje niti koliki se dio sredstava komunalne naknade i komunalnog doprinosa može koristiti za druge namjene. Međutim, nesumnjivo se mogu prenamijeniti i sredstva komunalne naknade koja su prikupljena od poslovnih subjekata, i ona koja su uplatili građani. Predstavnička su tijela ovlaštena sama procijeniti koji će dio prikupljenih sredstava utrošiti na namjene utvrđene ZKG-om, a koji dio na druge namjene, utvrđene odlukom predstavničkog tijela. Ali, prenamijeniti se može samo dio, a ne i sva sredstva komunalne naknade i komunalnog doprinosa. Opisanom dopunom ZKG-a predstavnička tijela JLS-a nisu dobila ovlast za promjenu uvjeta pod kojima komunalnu naknadu plaćaju građani, ali to nije bilo niti nužno jer se odlukom o komunalnoj naknadi mogu utvrditi opći uvjeti i razlozi zbog kojih se u pojedinačnim slučajevima odobrava djelomično ili potpuno oslobađanje od plaćanja komunalne naknade (članak 95. st. 1. toč. 6. ZKG-a).  


Priredio:
Mladen Ivanović, dipl. iur,

24.3.2020.