Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Akcijski plan Grada Zagreba za djelovanje na području ovisnosti za razdoblje 2024. - 2028.
Pročišćeni tekst vrijedi od 18.12.2023.
Narodne novine 42/2023
Na temelju članka 41. točke 34. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 29. sjednici, 13. prosinca 2023., donijela je
AKCIJSKI PLAN
Grada Zagreba za djelovanje na području ovisnosti za razdoblje 2024. - 2028.
1. UVOD
Gradonačelnik Grada Zagreba donio je 18. svibnja 2022. Zaključak o osnivanju i imenovanju Povjerenstva Grada Zagreba za prevenciju i suzbijanje zlouporabe droga te drugih oblika ovisnosti (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/22; u daljnjem tekstu Povjerenstvo). Povjerenstvo je osnovano na inicijativu Županijskog povjerenstva za suzbijanje zlouporabe droga na razini županije, odnosno Grada Zagreba. Zadaće su Povjerenstva među ostalima, izrada akcijskih planova i programa suzbijanja zlouporabe droga i prevencije ovisnosti, praćenje njihove provedbe te podnošenje izvješća o svom radu jednom godišnje gradonačelniku Grada Zagreba i Gradskoj skupštini Grada Zagreba za prethodnu godinu.
Akcijski plan Grada Zagreba za djelovanje na području ovisnosti za razdoblje 2024. - 2028. (u daljnjem tekstu: Akcijski plan) temelji se na prioritetnim područjima Nacionalne strategije djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. (Narodne novine 18/23), Strategiji Europske unije u području droga za razdoblje 2021. - 2025., Strateškom okviru razvoja mentalnog zdravlja do 2030., a usklađen je s lokalnim kontekstom i trendovima kretanja podataka iz godišnjih izvješća Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo na području Republike Hrvatske i Zagreba.
Akcijskim planom definirane su mjere radi smanjenja uporabe droga, alkohola, duhana i srodnih proizvoda, tvari zabranjenih u sportu i ponašajnih ovisnosti i uz njih vezanih zdravstvenih i socijalnih posljedica te mjere prevencije, rane intervencije, liječenja, smanjenja štete, rehabilitacije, oporavka te društvene reintegracije osoba s problemom ovisnosti. Mjere u sklopu ovog dokumenta uključuju aktivnosti i programe usmjerene prema zlouporabi i ovisnosti o psihoaktivnim tvarima (alkohol, droge, duhanski i srodni proizvodi i tvari zabranjene u sportu) i ponašajnim ovisnostima (ovisnost o kockanju/klađenju, internetu i videoigrama).
2. ANALIZA I TRENDOVI
Prema podatcima o epidemiološkim trendovima ovisnosti o drogama, vidljivo je da je u proteklome razdoblju relativno stabilan trend osoba liječenih od ovisnosti, u rasponu od 7.855 u 2012. do 5.478 u 2020. Kontinuirano, oko 80 % osoba liječenih od ovisnosti u sustavu su osobe s problemom opijatske ovisnosti. Među osobama s problemom neopijatske ovisnosti najčešća je vrsta droge kanabis s trendom povećanja broja novopridošlih osoba s problemom neopijatske ovisnosti u rasponu od 807 u 2012. do 1.047 u 2020. U razdoblju od 2012. do 2016. broj novih osoba s problemom ovisnosti u tretmanu kontinuirano se smanjuje, osobito broj novih osoba s problemom opijatske ovisnosti, kojih ih je u 2018. bilo 154 s problemom opijatske ovisnosti, da bi se u 2019. broj povećao na 190, a potom se u 2020. opet smanjio na 139. Prema podatcima koji se odnose na osobe koje imaju problem s ovisnošću te su na zamjenskoj terapiji, broj im se svake godine povećava i kreće se oko 80 %. Stopa liječenih ovisnika u Republici Hrvatskoj već je nekoliko godina oko 250 na 100 000 stanovnika u dobi od 15 do 64 godine.
Kad je riječ o krijumčarenju droga, Republika Hrvatska ostaje primarno tranzitna zemlja, a proizvodnja droga ograničena je na uzgoj kanabisa namijenjenog isključivo za osobnu uporabu ili prodaju na hrvatskome tržištu. I nadalje je biljni kanabis najčešće zaplijenjena droga u Republici Hrvatskoj. Nakon stagnacije u razdoblju od 2011. do 2013. uočava se pojačana aktivnost u krijumčarenju heroina, no u 2020. nastavlja se trend smanjenja količine zaplijenjena heroina, kada je zapljena iznosila 2,95 kg. Količina zaplijenjenih stimulansa zabilježila je u 2020. porast u odnosu na 2019. Naime, u 2020. zabilježena je zapljena 60 kg kokaina što je znatno povećanje u odnosu na 2019. godinu (16,43 kg). U 2020. ukupno su zabilježene 8323 zapljene svih vrsta droga. Broj kaznenih djela povezanih sa zlouporabom droga u posljednjih osam godina kreće se od 2700 u 2013. do 2645 kaznenih djela u 2020. godini. Prekršaji povezani sa zlouporabom droga ukazuju na trend porasta pa je njihov broj s oko 5500 u 2013. narastao na 6563 u 2020. godini.
Alkohol je jedan od prioritetnih javnozdravstvenih izazova, jer je treći vodeći svjetski uzrok lošeg zdravlja i preuranjene smrtnosti, a smrtnost povezana s konzumacijom alkohola veća je od smrtnosti što je izazivaju posljedice uživanja duhana i droga. Europska regija ima visoku potrošnju alkohola, što uzrokuje neželjene zdravstvene i društvene posljedice. U europskoj je regiji 40 % slučajeva lošeg zdravlja i preuranjene smrtnosti povezano s trima rizičnim čimbenicima koji se mogu izbjeći: pušenjem, alkoholom i prometnim nesrećama (koje su često prouzročene upravo alkoholom). Posljedice i troškovi konzumiranja alkohola znatno premašuju one povezane s pušenjem (pasivno pušenje), a ekstremno one povezane s konzumiranjem droga. Godišnje se u Republici Hrvatskoj hospitalizira oko 8500 muškaraca i oko 1200 žena zbog problema s alkoholom. Najveći je broj hospitalizacija u dobnoj skupini od 50 do 59 godina, potom u dobnoj skupini od 40 do 49 godina. Republika Hrvatska je na 6. mjestu prema prevalenciji o ispijanju pet i više pića o nekoj prigodi u posljednjih 30 dana. Mladići to čine češće u odnosu na djevojke (47 % mladići, 43 % djevojke). Također, u Republici Hrvatskoj 87 % učenika navodi da im je alkohol lako ili vrlo lako dostupan. Zakonskim odredbama prodaja i usluživanje, odnosno konzumiranje alkohola i drugih alkoholnih pića zabranjuje se osoba mlađim od 18 godina (Zakon o trgovini, Narodne novine 87/08, 96/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14, 32/19, 98/19, 32/20 i 33/23; Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, Narodne novine 85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20 i 126/21; Zakon o prekršajima protiv javnog reda i mira, Narodne novine 41/77, 52/87, 47/89, 55/89, 5/90 - pročišćeni tekst, 30/90 - ispr., 47/90, 29/94, 114/22 i 47/23).
U Republici Hrvatskoj svaka je treća odrasla osoba pušač, a procjenjuje se da od bolesti povezanih s pušenjem godišnje umire više od 9000 ljudi ili gotovo svaka peta umrla osoba. Pušenje znatno povećava rizik za nastanak bolesti srca i krvnih žila, i to posebice srčanoga i moždanog udara i bolesti periferne cirkulacije. Nadalje, udvostručuje rizik od umiranja zbog bolesti srca i krvnih žila, a 30 do 40 % svih smrtnih ishoda od koronarne bolesti povezuje se s pušenjem. Slijedeći politiku reduciranja potrošnje duhanskih proizvoda u Europskoj uniji, Republika Hrvatska posljednjih je godina poduzela brojne mjere za smanjenje i ograničavanje pušenja duhanskih proizvoda, što bi trebalo pridonijeti smanjenju broja pušača, posebno među mladima čiji broj raste progresivno. Politika kontrole duhana u Republici Hrvatskoj odnosi se na cjenovnu politiku, odnosno na cijene i trošarine te zakone. Zakonom o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda (Narodne novine 45/17 i 114/18) regulirano je tržište duhanskih i srodnih proizvoda, zabranjena je prodaja duhanskih i srodnih proizvoda mlađima od 18 godina, ograničena je njihova uporaba za pušenje, uvedena su obvezna zdravstvena upozorenja na jediničnim pakiranjima te je ograničeno oglašavanje i promidžba duhanskih i srodnih proizvoda. Zakonima vezanim za povećanje trošarina želi se utjecati na smanjenje potrošnje povećanjem cijena duhanskih i srodnih proizvoda.
U Republici Hrvatskoj ne postoji sustavno praćenje pojavnosti poremećaja izazvanih igranjem igara na sreću. Sustavnih epidemioloških praćenja trendova pojavnosti osoba koje su patološki kockari nema pa se stručno i utemeljeno ne može procjenjivati broj osoba s problemom ovisnosti o kockanju (prevalencija), niti koliki je godišnji prirast broja novootkrivenih osoba s problemom ovisnosti o kockanju (incidencija).
Danas u Republici Hrvatskoj djeluje 15 kasina, 234 automat-kluba (s čak 7753 automata) te 4099 uplatnih mjesta za igre klađenja (Ricijaš, N., Dodig Hundrić, D., Huić, A. i Kranželić, V. Kockanje mladih u Hrvatskoj - učestalost igranja i zastupljenost problematičnog kockanja, 2016.; str. 24 - 47). Tehnološkim razvojem proširili su se modaliteti i mogućnosti sudjelovanja u igrama na sreću te je danas u gotovo svim igrama na sreću moguće sudjelovati putem interneta (od kuće) te se kladiti preko samoposlužnih terminala (tzv. kladomata) koji se najčešće nalaze u ugostiteljskim objektima. Glede zakonske regulative, Zakonom o igrama na sreću (Narodne novine 87/09, 35/13, 158/13, 41/14, 143/14 i 114/22) regulirano je tržište igara na sreću te su sve igre zabranjene mlađima od 18 godina.
Ovisnosti o internetu te o vremenu koje se na njega utroši, osobito na društvenim mrežama i u potrazi za informacijama, na "preuzimanje sadržaja", internetske igrice, kockanje i kupnju trend je koji zabrinjava, osobito među mladima. Prema istraživanju European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD) 2019., oko 94 % učenika izjavilo je da je koristilo društvene medije tijekom prošlog tjedna. U prosjeku, učenici su 2 - 3 sata na društvenim medijima u tipičnome radnom danu, što poraste na 6 ili više sati za vikend. U većini zemalja djevojke su izjavile da su na društvenim medijima tijekom vikenda češće negoli mladići. Oko 60 % učenika izjavilo je da je u posljednjih mjesec dana igralo digitalne igre u tipičnome radnom danu (69 % vikendom (HZJZ, 2022. https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2022/06/Izvjesce-o-osobama-lijecenim-zbog-zlouporabe-psihoaktivnih-droga-u-Hrvatskoj-u-2020.-godini.pdf)
3. PODRUČJA PROVEDBE
Akcijski plan provodi se u pet prioritetnih područja:
I. SMANJENJE PONUDE DROGE I TVARI ZABRANJENIH U SPORTU, POVEZANOG KRIMINALITETA TE DOSTUPNOSTI ALKOHOLA, DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA
II. SMANJENJE POTRAŽNJE SREDSTAVA KOJA IZAZIVAJU OVISNOST I SMANJENJE OVISNOSTI MJERAMA PREVENCIJE
III. SUOČAVANJE SA ŠTETNIM POSLJEDICAMA KONZUMACIJE SREDSTAVA KOJA IZAZIVAJU OVISNOST I PONAŠAJNE OVISNOSTI MJERAMA RANE INTERVENCIJE, LIJEČENJEM, SMANJENJEM ŠTETE, REHABILITACIJOM, OPORAVKOM TE DRUŠTVENOM REINTEGRACIJOM OSOBA S PROBLEMOM OVISNOSTI
IV. MEĐUNARODNA SURADNJA
V. ISTRAŽIVANJA I INOVACIJE
U nastavku su provedbene aktivnosti, rokovi izvršenja, nositelji i suradnici u provedbi, financijska sredstva za provedbu svake pojedine mjere po područjima te pokazatelji provedbe.
I. SMANJENJE PONUDE DROGE I TVARI ZABRANJENIH U SPORTU, POVEZANOG KRIMINALITETA TE SMANJENJE DOSTUPNOSTI ALKOHOLA, DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA
Smanjenje ponude droge te tvari zabranjenih u sportu i alkohola dovodi do pada stope kriminaliteta koja je povezana s drogom, s tvarima zabranjenim u sportu i s alkoholom te do odvraćanja od tih supstancija i onemogućavanja njihove ponude, osobito sprječavanja djelovanja organiziranog kriminaliteta u suradnji s pravosuđem i zakonodavstvom te s pomoću obavještajnih podataka, različitim zabranama, oduzimanjem imovine stečene kaznenim djelima, istragama i učinkovitim upravljanjem granicama.
Provedbene aktivnosti |
Rokovi izvršenja |
Nositelji |
Suradnici u provedbi |
Financijska sredstva |
1. Predlaganje i provedba mjera za suzbijanje zlouporabe droga, tvari zabranjenih u sportu i alkohola |
2024. - 2028. |
Državni inspektorat Policijska uprava zagrebačka |
Zdravstvene ustanove Povjerenstvo |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
2. Provedba mjera i radnji usmjerenih na nositelje organiziranog kriminaliteta radi suzbijanja zlouporabe i krijumčarenja droge na području Zagreba |
2024. - 2028. |
Policijska uprava zagrebačka |
Ministarstvo financija - Carinska uprava Ministarstvo pravosuđa i uprave |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
3. Smanjenje dostupnosti i prodaje legalnih štetnih psihoaktivnih tvari |
2024. - 2028. |
Državni inspektorat Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Policijska uprava zagrebačka Grad Zagreb Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
4. Jačanje nadzora i provedba zakonskih odredbi kojima se zabranjuje prodaja alkohola i duhanskih i srodnih proizvoda, kao i elektroničkih cigareta i spremnika za ponovno punjenje maloljetnim osobama te usluživanje i dopuštanje konzumiranja alkohola (alkoholnih pića i napitaka) maloljetnim osobama u ugostiteljskim objektima |
2024. - 2028. |
Državni inspektorat Policijska uprava zagrebačka |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo Grad Zagreb Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Povjerenstvo |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
5. Implementiranje protokola o suradnji s pravosuđem i zatvorskim sustavom u dijelu koji se odnosi na izvršavanje posebnih obveza mjera liječenja, probacije i skrbi za vrijeme izdržavanja kazne uvjetnog otpusta te postpenalnog prihvata |
2024. - 2028. |
Ministarstvo pravosuđa i uprave Ministarstvo zdravstva |
Hrvatski zavod za socijalni rad Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
6. Provedba nadzora nad reklamiranjem alkohola i duhanskih i srodnih proizvoda i elektroničkih cigareta, spremnika za ponovno punjenje i uložaka za jednokratnu uporabu |
2024. - 2028. |
Državni inspektorat Ministarstvo zdravstva Hrvatski zavod za javno zdravstvo Grad Zagreb Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Organizacije civilnog društva |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
7. Provedba nadzora nad oglašavanjem igara na sreću u Republici Hrvatskoj |
2024. - 2028. |
Ministarstvo financija Porezna uprava Vijeće za elektroničke medije |
Grad Zagreb Ministarstvo kulture i medija |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
POKAZATELJI PROVEDBE |
1. Broj utvrđenih prekršaja i ostvarenih zapljena (Mjera 1.) 2. Broj prijavljenih kaznenih djela (Mjera 2.) 3. Broj provedenih nadzora na prodajnim mjestima legalnih štetnih psihoaktivnih tvari (Mjera 4.) 4. Vrsta i broj izrečenih posebnih obveza i mjera (Mjera 5.) 5. Broj inspekcijskih nadzora usmjerenih na zabranu reklamiranjem alkohola i duhanskih i srodnih proizvoda i elektroničkih cigareta, spremnika za ponovno punjenje i uložaka za jednokratnu uporabu (Mjera 6.) 6. Broj inspekcijskih nadzora usmjerenih na zabranu oglašavanja i promidžbe igra na sreću bez prava priređivanja (Mjera 7.) |
II. SMANJENJE POTRAŽNJE SREDSTAVA OVISNOSTI I POJAVE OVISNOSTI MJERAMA PREVENCIJE
Smanjenje potražnje za drogom, alkoholom, duhanskim i srodnim proizvodima i drugim oblicima ovisnosti sastoji se od niza jednako važnih mjera koje se međusobno nadopunjuju, uključujući njihovu prevenciju (univerzalnu, selektivnu i indiciranu prevenciju te strategije stvaranja poticajnog okruženja), rano otkrivanje i intervenciju, savjetovanje, liječenje, rehabilitaciju, socijalnu reintegraciju i oporavak.
Učinkovita prevencija treba biti primjerena lokalnom društvenom kontekstu i potrebama ciljane populacije, utemeljena na znanstvenim dokazima te sigurna i učinkovita. Učinkovita prevencija osigurava sprječavanje razvoja ozbiljnih poremećaja povezanih sa štetnom uporabom droga, alkohola, duhana i srodnih proizvoda i drugih oblika ovisnosti. Stoga će važna ciljna skupina za preventivne aktivnosti biti mladi u raznim okruženjima, uključujući odgojno-obrazovne ustanove, obitelj, noćni život, radna mjesta, zajednicu i internet. Jedan od zadataka u sklopu ovog prioritetnog područja osiguravanje je dobrovoljnog i nediskriminirajućeg pristupa u širokom rasponu učinkovitih usluga utemeljenih na dokazima.
Nadalje, potrebno je povećati dostupnost preventivnih programa i primjereno usmjerenih ranih intervencija za osobe kojima prijeti rizik od razvoja ovisnosti (primjerice, za žrtve nasilja, socijalno ugrožene osobe, djecu i mlade s problemima u ponašanju), što uključuje suradnju svih dionika, posebice roditelja i obitelji, zaposlenika u sustavu odgoja i obrazovanja ili potporu obiteljima te mreže, službe za mlade, studentska udruženja i sportske organizacije.
Na razini opće populacije nužno je podupirati borbu protiv stigmatizacije ovisnika, jer ona dodatno štetno utječe na njihovo mentalno i tjelesno zdravlje pa im je često prepreka u traženju i dobivanju pomoći, što uvelike umanjuje dostupnost postojećih usluga.
Nadalje, potrebno je podupirati preventivne aktivnosti koje su usmjerene na smanjenje rizika i štetnih posljedica zbog uporabe droga i na smanjenje broja infekcija koje se prenose krvlju.
Provedbene aktivnosti |
Rokovi izvršenja |
Nositelji |
Suradnici u provedbi |
Financijska sredstva |
1. Razvoj i kontinuirana provedba preventivnih programa u svim okruženjima (pojedinac/škola/zajednica) primjenjujući tri razine prevencije (univerzalnu, selektivnu i indiciranu) te strategije u okruženju |
2024. - 2028. |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja Agencija za odgoj i obrazovanje Zdravstvene ustanove Odgojno-obrazovne ustanove Povjerenstvo Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
2. Kontinuirana provedba preventivnih programa za sve oblike ovisnosti u odgojno-obrazovnim ustanovama |
2024. - 2028. |
Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade Odgojno-obrazovne ustanove Sveučilišta i visoka učilišta |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja Agencija za odgoj i obrazovanje Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" Policijska uprava zagrebačka Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
3. Jačanje kapaciteta stručnjaka u odgojno-obrazovnome sustavu s ciljem suzbijanja zlouporabe sredstava ovisnosti i ovisnosti kod djece i mladih |
2024. - 2028. |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja Agencija za odgoj i obrazovanje Zdravstvene ustanove Odgojno- obrazovne ustanove Znanstvene ustanove Sveučilišta i visoka učilišta Organizacije civilnog društva Županijski koordinatori za programe prevencije ovisnosti |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
4. Kontinuirani razvoj i provedba izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti radi prevencije zlouporabe sredstava ovisnosti i ovisnosti djece i mladih |
2024. - 2028. |
Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Odgojno- obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva Sportski savez Grada Zagreba |
Proračun Grada Zagreba |
5. Provedba aktivnosti ranog otkrivanja i probira djece i mladih u riziku |
2024. - 2028. |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Hrvatski zavod za socijalni rad Odgojno- obrazovne ustanove |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
6. Provedba mjera selektivne prevencije za mlade u riziku |
2024. - 2028. |
Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Hrvatski zavod za socijalni rad Odgojno- obrazovne ustanove Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Sveučilišta i visoka učilišta |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
7. Provedba savjetodavnih programa i programa modifikacije ponašanja za djecu i mlade u riziku |
2024. - 2028. |
Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" |
Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Sveučilišta i visoka učilišta Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
8. Sufinanciranje projekata i programa organizacija civilnog društva koji promiču i unaprjeđuju zdrave životne stilove djece i mladih |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb |
Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba |
9. Sudjelovanje u edukativno-informativnim emisijama radi educiranja i informiranja djece, mladih, roditelja i ciljne skupine građana iz područja prevencije zlouporabe psihoaktivnih tvari i ovisnosti |
2024. - 2028. |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Povjerenstvo |
Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Znanstvene ustanove Odgojno- obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva Sveučilišta i visoka učilišta |
Proračun Grada Zagreba |
10. Provedba aktivnosti u cilju smanjenja stigme osoba s problemom ovisnosti |
2024. - 2028. |
Povjerenstvo Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba |
11. Obilježavanje Međunarodnog dana borbe protiv zlouporabe droga i nezakonitog prometa drogama i Mjeseca borbe protiv ovisnosti |
2024. - 2028. |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelji i osobe s invaliditetom Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade Povjerenstvo |
Policijska uprava zagrebačka Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Odgojno-obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva Mediji |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
12. Provedba dobrovoljnog testiranja ovisnika na HIV i hepatitis B i C |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove Hrvatski Crveni križ Gradsko društvo Hrvatskog Crvenog križa |
Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
13. Osiguravanje održivosti i unaprjeđenje preventivnog rada evaluacijom programa prevencije i identifikacijom učinkovitih programa |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb Agencija za odgoj i obrazovanje Povjerenstvo |
Zdravstvene ustanove Znanstvene ustanove Odgojno-obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva Sveučilišta i visoka učilišta |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
POKAZATELJI PROVEDBE |
1. Broj provedenih programa univerzalne, selektivne i indicirane preventivne razine u svim okruženjima (pojedinac/škola/zajednica) (Mjera 1.) 2. Broj i vrsta provedenih programa univerzalne, selektivne i indicirane preventivne razine u školskom okruženju / broj uključenih odgojno- obrazovnih ustanova (Mjera 2.) 3. Broj edukacija iz područja prevencije ovisnosti/broj uključenih djelatnika/broj uključenih stručnih suradnika/broj uključenih škola (Mjera 3.) 4. Broj škola i djece uključenih u izvannastavne programe i aktivnosti (Mjera 4.) 5. Broj i vrsta provedenih probira za djecu i mlade, broj obuhvaćene djece (Mjera 5.) 6. Broj pruženih intervencija/broj djece i mladih obuhvaćenih programom (Mjera 6.) 7. Broj i vrsta intervencija i programa te broj korisnika (Mjera 7.) 8. Broj i vrsta financiranih programa organizacija civilnog društva (Mjera 8.) 9. Broj edukativno-informativnih medijskih sadržaja (Mjera 9.) 10. Broj i vrsta provedenih aktivnosti (Mjera 10.) 11. Broj javnozdravstvenih akcija/obuhvat (Mjera 11.) 12. Broj testiranih osoba na HIV i hepatitis B i C (Mjera 12.) 13. Broj znanstveno evaluiranih preventivnih projekata i programa (Mjera 13.) |
III. SUOČAVANJE SA ŠTETNIM POSLJEDICAMA ZBOG KONZUMIRANJA SREDSTAVA OVISNOSTI TE S PONAŠAJNIM OVISNOSTIMA POMOĆU MJERA RANE INTERVENCIJE, LIJEČENJA, SMANJENJA ŠTETE, REHABILITACIJE, OPORAVKA I DRUŠTVENE REINTEGRACIJE OSOBA S PROBLEMOM OVISNOSTI
Uporaba sredstava ovisnosti može korisnicima, ali i njihovim obiteljima i široj zajednici nanijeti zdravstvenu i društvenu štetu. Stoga je ovo poglavlje usmjereno na mjere rane intervencije, liječenja, smanjenja štete, rehabilitacije, oporavka te društvene reintegracije osoba s problemom ovisnosti i politike kojima se sprječavaju ili smanjuju mogući zdravstveni i društveni rizici i štetne posljedice za korisnike i društvo.
Nužno je održavati i, prema potrebi, poboljšati dostupnost usluga za rane intervencije, liječenje, oporavak te za smanjenje rizika i štetnih posljedica ovisnosti. Potrebno je uvoditi i razvijati nove metode liječenja sukladno potrebama ciljnih skupina te sukladno trendovima uporabe sredstava ovisnosti, osobito u području liječenja ovisnosti od novih droga te poliuporabe različitih sredstava ovisnosti.
Potrebno je osigurati dostupnost zdravstvenim i socijalnim uslugama, njihovo financiranje te osigurati prilagodbu i fleksibilnosti primjene za različite korisničke skupine. To se osobito odnosi na osiguravanje uvjeta za vulnerabilne skupine i rodne perspektive.
Štetna uporaba psihoaktivnih tvari među djecom i mladima predstavlja jedan od najtežih globalnih javnozdravstvenih problema današnjice u Hrvatskoj i drugim europskim zemljama, a i šire, posebno zato što utječe na sve segmente života jedne mlade osobe (tjelesno zdravlje, psihičko zdravlje, socijalne odnose, emocionalne odnose, odnose unutar primarne obitelji, obrazovanje, itd.). Za ovu osjetljivu skupinu populacije potrebno je poduzimanje svih dostupnih mjera kako bi savjetovanje i pružanje pomoći bili lako dostupni i kontinuirani s obzirom na aktualne potrebe.
Treba poduzeti mjere koje učinkovito otkrivaju i uklanjaju prepreke s kojima se suočavaju žene kad pristupaju savjetovanju, liječenju i rehabilitaciji. Radi što učinkovitijeg pružanja usluga treba imati na umu posebne potrebe i životna iskustva žena koje se bore s problemima ovisnosti te osvijestiti specifičnosti ženske ovisnosti i obrasce njihova ovisničkog ponašanja.
Potrebno je razvijati sustav za otkrivanje i liječenje ponašajnih ovisnosti (npr. od videoigara, interneta, kockanja/klađenja), osobito među djecom i adolescentima s obzirom na to da su još u razvoju, ali i zbog rastućih trendova tih ovisnosti u Hrvatskoj i Europi. Da bi se postigao maksimalni uspjeh u intervencijama te u liječenju, oporavku i smanjenju rizika i štetnih posljedica povezanih s uporabom sredstava ovisnosti i u ponašajnim ovisnostima, ključno je promicati aktivno i smisleno sudjelovanje civilnog društva, odnosno jačati sustav nevladinih organizacija koje pružaju posttretmanske usluge, programe koji smanjuju štete i grupe samopomoći za osobe s problemom ovisnosti iz različitih skupina i suradnju između dionika koji provode mjere.
Provedbene aktivnosti |
Rokovi izvršenja |
Nositelji |
Suradnici u provedbi |
Financijska sredstva |
1. Provedba stručnog savjetovanja, liječenja (ambulantno liječenje, dnevne bolnice, bolničko liječenje) i psihosocijalnog tretmana za djecu i mlade s problemima zlouporabe sredstava ovisnosti i ovisnosti |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Odgojno-obrazovne ustanove Ustanove socijalne skrbi Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
2. Provedba stručnog savjetovanja, liječenja i psihosocijalnog tretmana osoba s problemima zlouporabe sredstava ovisnosti i ovisnosti |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove |
Ustanove socijalne skrbi Odgojno-obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
3. Razvijanje tretmanskih i posttretmanskih usluga isključivo za žene s problemima zlouporabe sredstava ovisnosti i ovisnosti |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove |
Hrvatski zavod za socijalni rad Ustanove socijalne skrbe Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
4. Razvijanje sustava za otkrivanje i tretman ponašajnih ovisnosti |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Odgojno- obrazovne ustanove Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
5. Provođenje programa socijalne reintegracije i programa oporavka |
2024. - 2028. |
Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi |
Hrvatski zavod za zapošljavanje Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
6. Razvijanje i uvođenje inovativnih programa za smanjenje štete |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb Gradsko društvo Crvenog križa Organizacije civilnog društva Hrvatski zavod za javno zdravstvo Ministarstvo zdravstva |
Zdravstvene ustanove Hrvatski Crveni križ |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovni rad) |
7. Osiguravanje projekata i programa organizacija civilnog društva koje provode programe resocijalizacije ovisnika s naglaskom na grupe pomoći i samopomoći |
2024. - 2028. |
Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom |
Hrvatski zavod za zapošljavanje Hrvatski zavod za socijalni rad Zdravstvene ustanove Organizacije civilnog društva |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
8. Unaprjeđenje liječenja i psihosocijalnog tretmana ovisnosti o alkoholu povezivanjem službi za zaštitu mentalnog zdravlja, prevenciju i izvanbolničkog liječenja ovisnosti i klubova liječenih alkoholičara i organizacije civilnog društva |
2024. - 2028. |
Ministarstvo zdravstva Hrvatski zavod za javno zdravstvo Grad Zagreb |
Zdravstvene ustanove Klubovi liječenih alkoholičara |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
9. Unaprjeđenje znanja i vještina stručnjaka uključenih u sustav tretmana ovisnosti i ponašajnih ovisnosti proširenjem timova relevantnim stručnjacima te provođenjem edukacija |
2024. - 2028. |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo Ministarstvo zdravstva |
Grad Zagreb Zdravstvene ustanove Služba za zaštitu mentalnog zdravlja i prevenciju ovisnosti Nastavnog zavoda za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" Odgojno-obrazovne ustanove Sveučilišta i visoka učilišta |
Proračun Grada Zagreba Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
POKAZATELJI PROVEDBE |
1. Broj i vrsta usluga usmjerenih posebnim skupinama osoba s problemom ovisnosti te broj korisnika (Mjera 1.) 2. Broj osoba uključenih u liječenje / savjetovanje/psihosocijalni tretman (Mjera 2.) 3. Broj i vrsta kreiranih usluga te broj korisnica (Mjera 3.) 4. Broj i vrsta programa za otkrivanje i tretman ponašajnih ovisnosti te broj korisnika (Mjera 4.) 5. Broj i vrsta programa/pružatelja usluga te broj osoba uključenih u programe oporavka/socijalne reintegracije (Mjera 5.) 6. Broj i vrsta programa/pružatelja usluga te broj osoba uključenih u programe smanjenja šteta (Mjera 6.) 7. Broj sufinanciranih programa i projekata za resocijalizaciju ovisnika (Mjera 7.) 8. Broj financiranih Klubova (Mjera 8.) 9. Broj novih timova (Mjera 9.) 10. Broj provedenih edukacija iz područja tretmana ovisnosti (Mjera 9.) |
IV. NACIONALNA I MEĐUNARODNA SURADNJA
Jačanje kontinuirane koordinacije s mjerodavnim tijelima državne uprave i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te drugim institucijama na državnoj i lokalnoj razini, kao i s nevladinim organizacijama, od velikog je značenja za učinkovitu provedbu Akcijskog plana. Također, usporavanje i jačanje suradnje s drugim zemljama i regijama te s međunarodnim i regionalnim organizacijama i multilateralna suradnja na pristupu i ostvarenju ciljeva iz Strategije važne su u borbi protiv ovisnosti i sredstava koja je izazivaju. Također, nužno je jačanje uloge EU koja je globalni posrednik politike borbe protiv sredstava koja izazivaju ovisnosti i ponašajne ovisnosti te zaštite ljudskih prava.
Provedbene aktivnosti |
Rokovi izvršenja |
Nositelji |
Suradnici u provedbi |
Financijska sredstva |
1. Uspostava održive infrastrukture za standardizirano prikupljanje i razmjenu relevantnih podataka i informacija čvrstom međuresornom suradnjom svih nadležnih tijela |
2024. - 2028. |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo Ministarstvo zdravstva Ministarstvo pravosuđa i uprave |
Grad Zagreb |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) |
2. Provedba zakonske, organizacijske i kadrovske prilagodbe za provedbu integrirane politike prema ovisnostima i ponašajnim ovisnostima |
2024. - 2028. |
Povjerenstvo Grad Zagreb Ministarstvo zdravstva Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Odgojno-obrazovne ustanove Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi, Policijske uprava zagrebačka Državno odvjetništvo Organizacije civilnog društva |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
3. Praćenje provedbe mjera na razini Grada Zagreba te sudjelovanje u definiranju uloge i zadaće županijskih povjerenstava u provođenju Nacionalne strategije |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb |
Povjerenstvo |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
4. Proširenje djelokruga, nadležnosti i mandata Povjerenstva Grada Zagreba za suzbijanje zlouporabe droga na koordinaciju provedbe politike na području ovisnosti i ponašajnih ovisnosti |
2024. - 2028. |
Ministarstvo zdravstva Hrvatski zavod za javno zdravstvo Grad Zagreb |
Povjerenstvo |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
5. Uspostava fleksibilne mreže, struktura i protokola suradnje između Ministarstva zdravstva i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i županija, te Ministarstva zdravstva i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i mjerodavnih državnih tijela s ciljem poboljšanja vertikalne i horizontalne koordinacije |
2024. - 2028. |
Ministarstvo zdravstva Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Grad Zagreb Povjerenstvo Organizacije civilnog društva |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
6. Provedba aktivnosti putem mreže Europskih gradova bez droge |
2024. - 2028. |
Povjerenstvo |
Grad Zagreb |
Proračun Grada Zagreba |
7. Provedba i koordinacija međunarodnih aktivnosti i projekata |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb Povjerenstvo |
Zdravstvene ustanove Hrvatski zavod za javno zdravstvo Grad Zagreb |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
POKAZATELJI PROVEDBE |
1. Donesen protokol suradnje (Mjera 1. i Mjera 5.) 2. Broj i vrsta aktivnosti putem mreže Europskih gradova bez droge (Mjera 6.) 3. Broj suradnji i broj zajedničkih aktivnosti i projekata (Mjera 7.) |
V. ISTRAŽIVANJA I INOVACIJE
Ovom se mjerom žele povećati kapaciteti prikupljanja informacija te praćenja, evaluacije i analize podataka, poticanja razmjene i korištenja rezultata koji su u vezi s različitim aspektima ovisnosti. Pritom treba smanjiti administrativno opterećenje te ispravno prikupljati i evaluirati podatke koje će analizirati znanstvena zajednica. Te analize trebaju paziti na učinkovitost mjera i troškove njihove primjene. Također, trebalo bi osigurati dosljednu metodologiju i usklađenost sa sličnim inicijativama na međunarodnoj razini, posebice na prikupljanju podataka za European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) i United nations office on drugs and crime (UNODC).
Provedbene aktivnosti |
Rokovi izvršenja |
Nositelji |
Suradnici u provedbi |
Financijska sredstva |
1. Provedba istraživanja iz područja ovisnosti |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb Povjerenstvo Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Znanstvene ustanove Odgojno-obrazovne ustanove Sveučilišta i visoka učilišta |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
2. Promoviranje koncepta evaluacije kao metode za unaprjeđenje kvalitete programa te poticati sve dionike na to da u svoje programe ugrade evaluaciju i provode je kao sastavni dio programa |
2024. - 2028. |
Grad Zagreb Povjerenstvo Hrvatski zavod za javno zdravstvo Agencija za odgoj i obrazovanje Ministarstvo zdravstva Ministarstvo znanosti i obrazovanja |
Zdravstvene ustanove Ustanove socijalne skrbi Znanstvene ustanove Odgojno-obrazovne ustanove Sveučilišta i visoka učilišta |
Državni proračun Republike Hrvatske (sredstva za redovan rad) Proračun Grada Zagreba |
POKAZATELJI PROVEDBE |
1. Prikupljeni podatci i analize, međunarodne i nacionalne publikacije (Mjera 1.) 2. Broj održanih edukacija o evaluaciji programa/projekata Nacionalne strategije (Mjera 2.) 3. Broj objavljenih rezultata evaluacijskih projekata (Mjera 2.) |
4. ZAVRŠNE ODREDBE
Provedbu Akcijskog plana pratit će Povjerenstvo.
Gradska upravna tijela koja su nositelji/sunositelji mjera u Akcijskom planu planirat će sredstva za njihovu provedbu.
Ovaj će akcijski plan biti objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba i na mrežnoj stranici Grada Zagreba.
KLASA: 024-01/23-03/527
URBROJ: 251-16-04-23-5
U Zagrebu, 13. prosinca 2023.
Predsjednik
Gradske skupštine
Joško Klisović, v. r.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.