zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

23.12.2022.

Donesen

08.12.2022.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Program javnih potreba u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju Grada Zagreba za 2023.

Pročišćeni tekst vrijedi od 15.12.2023.

Narodne novine 39/2022, 3/2023, 24/2023, 30/2023, 41/2023

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Program javnih potreba u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju Grada Zagreba za 2023. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 39/22, 3/23, 24/23, 30/23, 41/23)

Na temelju članka 143. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine 87/08, 86/09, 92/10, 105/10 - ispravak, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12 - pročišćeni tekst, 94/13, 152/14, 7/17, 68/18, 98/19 i 64/20) i članka 41. točke 6. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 18. sjednici, 8. prosinca 2022., donijela je

PROGRAM

javnih potreba u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju Grada Zagreba za 2023.

UVOD

Djelatnost odgoja i osnovnog obrazovanja, kao obvezna razina odgoja i obrazovanja kojoj je funkcija osiguravanje stjecanja šireg općeg odgoja i obrazovanja, provodi se u školskoj godini 2022./2023. u Gradu Zagrebu u:

a/ osnovnim školama (ustanovama) kojima je osnivač Grad Zagreb

OSNOVNE ŠKOLE

BROJ ŠKOLA

BROJ UČENIKA

BROJ RAZREDNIH ODJELA

REDOVITE

111

62.891

3.016

POSEBNE

(ZA UČENIKE S TEŠKOĆAMA)

4

688

160

UMJETNIČKE

2

863

77

SREDNJE UMJETNIČKE ŠKOLE KOJE PROVODE OSNOVNO GLAZBENO OBRAZOVANJE

6 GLAZBENIH I

3 PLESNE ŠKOLE

3.352

252

b/ privatnim osnovnim školama s pravom javnosti

OSNOVNE ŠKOLE

BROJ ŠKOLA

BROJ UČENIKA

BROJ RAZREDNIH ODJELA

PRIVATNE

13

1.171

77

PRIVATNE

UMJETNIČKE

1

28

6

SREDNJE PRIVATNE UMJETNIČKE ŠKOLE KOJE PROVODE OSNOVNO GLAZBENO OBRAZOVANJE

7

286

54

MEĐUNARODNI PROGRAMI

6

888

52

Ukupan broj učenika u osnovnim školama Grada Zagreba (redovite, posebne, privatne i škole koje provode međunarodne programe): 65.638

Osnovno glazbeno obrazovanje izvodi se prema osnovnoškolskom umjetničkom kurikulumu u šestogodišnjem trajanju, a osnovno plesno obrazovanje prema osnovnoškolskom umjetničkom kurikulumu u četverogodišnjem trajanju.

U osnovnim i srednjim glazbenim i plesnim školama osnivača Grada Zagreba osnovnim umjetničkim obrazovanjem obuhvaćeno je ukupno 4.215 učenika u 329 razrednih odjela, a u privatnim glazbenim školama školuje se 314 učenika u 60 razrednih odjela. Sveukupno je osnovnim umjetničkim obrazovanjem kojim učenici stječu znanja i sposobnosti za nastavak obrazovanja, obuhvaćeno ukupno 4.529 učenika u 389 razrednih odjela i svi su istodobno polaznici redovnih osnovnih škola.

Četiri osnovne vjerske škole financiraju se u cijelosti na temelju Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske, osim plaća zaposlenika i naknada za prijevoz, za rad na terenu i odvojeni život.

U Osnovnoj školi Matije Gupca realizira se i međunarodni program MYP IBO, program Hrvatske škole na engleskom jeziku i djelatnost predškolskog odgoja i naobrazbe te skrbi o djeci predškolske dobi, ostvarivanjem desetosatnog programa odgojno-obrazovnog rada s djecom predškolske dobi od navršenih pet godina života do polaska u osnovnu školu. U MYP IBO programu školuje se 162 učenika u 9 razrednih odjela.

Osim redovitih razrednih odjela, u 28 redovitih osnovnih škola ustrojeno je 70 posebnih razrednih odjela (od toga su 2 odgojno-obrazovne skupine) za 382 učenika u posebnim razrednim odjelima (od toga je 11 učenika u odgojno-obrazovnim skupinama) koji se školuju sukladno čl. 5. st. 5. ili čl. 6. st. 6., čl. 8. st. 4., čl. 8. st. 5. ili čl. 9. Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (Narodne novine 24/15). Navedeni broj učenika i razrednih odjela sastavni je dio ukupnog broja učenika i razrednih odjela u redovitim osnovnim školama u Gradu Zagrebu.

Program Škola u bolnici pokrenut je 2003. sa svrhom da hospitaliziranoj djeci olakša odvojenost od obitelji i primarne socijalne sredine, umanji stres od hospitalizacije, omogući stalnost u usvajanju nastavnih sadržaja te da im dane u bolnici učini zanimljivijima, kraćima i sadržajnijima. Ne manje važan cilj je da omogući djeci lakši povratak u matičnu školu nakon povratka iz bolnice, povratak bez većih praznina u znanju i lakši i ugodniji prelazak u viši razred bez dodatnog stresa od polaganja razrednih ispita ili gubitka nastavne godine. U Školi u bolnici mogu raditi učitelji i ostali bolnički pedagozi posebno senzibilizirani za rad s bolesnom djecom. Nastava je organizirana za 772 učenika u 36 razrednih odjela u svim bolnicama koje u svom sastavu imaju odjel pedijatrije, a realiziraju je učitelji pet zagrebačkih osnovnih škola. Broj učenika se mijenja ovisno o trajanju liječenja pojedinog učenika.

U školskoj godini 2022./2023. uključeno je 1.492 učenika pripadnika nacionalnih manjina, od toga 585 učenika pripadnika romske nacionalne manjine (podaci bez umjetničkih škola). Sukladno članku 30. Državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine 63/08 i 90/10) u 11 osnovnih škola organiziraju se sljedeći modeli organiziranja i provođenja nastave za učenike pripadnike nacionalnih manjina:

1. Osnovna škola Ivana Gundulića, Zagreb, Gundulićeva 23a

- Model B i C za učenike pripadnike mađarske nacionalne manjine, model C za učenike pripadnike ruske nacionalne manjine, model C za učenike pripadnike poljske nacionalne manjine te model C za učenike pripadnike srpske nacionalne manjine;

2. Osnovna škola dr. Ivana Merza, Zagreb, Ul. F. Račkoga 4

- Model C za učenike pripadnike albanske nacionalne manjine;

3. Osnovna škola Tituša Brezovačkoga, Špansko 1

- Model C za učenike pripadnike albanske nacionalne manjine;

4. Osnovna škola Silvija Strahimira Kranjčevića, Zagreb, Bogišićeva 13

- Model C za učenike pripadnike češke i ukrajinske nacionalne manjine;

5. Osnovna škola Nikole Tesle, Matetićeva 67

- Model C za učenike pripadnike makedonske nacionalne manjine;

6. Osnovna škola Augusta Harambašića, Harambašićeva 18

- Model C za učenike pripadnike makedonske nacionalne manjine;

7. OŠ Hugo Kon, Trg Katarine Zrinske 2

- Model C za učenike pripadnike židovske nacionalne manjine;

8. OŠ Žitnjak, Zagreb, I. Petruševec 1

- Model C bosanskog jezika i kulture za učenike pripadnike bošnjačke nacionalne manjine;

9. OŠ Borovje, Zagreb, Davora Zbiljskog 7

- Model C bosanskog jezika i kulture za učenike pripadnike bošnjačke nacionalne manjine;

10. OŠ Jabukovac, Zagreb, Jabukovac 30

- Model C za učenike pripadnike ruske nacionalne manjine;

11. OŠ Prečko, Dekanići 6

- Model C za učenike pripadnike srpske nacionalne manjine.

Od 111 redovitih osnovnih škola u školskoj godini 2022./2023., 32 škole rade u jednoj, 78 u dvije, a 1 škola u tri smjene, dok od 4 osnovne škole za učenike s teškoćama u razvoju jedna radi u jednoj, a tri u dvije smjene. Zbog prihvaćanja učenika iz jedne osnovne škole stradale u potresu u ožujku 2020. godine (OŠ Petra Zrinskog) i dvije osnovne škole u kojima je u tijeku rekonstrukcija i nadogradnja (OŠ Bukovac i OŠ Jure Kaštelana), 13 osnovnih škola, koje su radile u jednoj smjeni, sada rade u dvije smjene.

Broj redovitih OŠ

Broj učenika u redovitim OŠ

%

Jedna smjena

32

16.200

25,09

Dvije smjene

78

45.665

72,47

Tri smjene

1

1.026

1,63

UKUPNO

111

62.891

100,00

U cilju osiguravanja uvjeta za prelazak što većeg broja osnovnih škola na rad u jednoj smjeni, poboljšanja standarda, povećanja broja odgojno-obrazovnih skupina produženog boravka te uključivanja što većeg broja učenika u organiziranu školsku prehranu, za razdoblje do 2025. godine nastoje se osigurati novi prostorni kapaciteti u stambenim naseljima bez namjenskih osnovnoškolskih objekata ili s nedovoljnim kapacitetom postojećih osnovnih škola.

U 2023. godini planira se nastavak aktivnosti na izradi projektne dokumentacije, ishođenju dozvola i početku izvođenja radova, odnosno provođenje pripremnih radnji za dogradnju postojećih i izgradnju novih objekata. Na realizaciji navedenih projekata koordinirano se provode aktivnosti u Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade i Gradskom uredu za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove, putem Programa kapitalnih ulaganja u objekte za društvene djelatnosti i sanaciju i građenje objekata oštećenih u potresu u Gradu Zagrebu. Financiranje svih do sada započetih i planiranih projekata očekuje se putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti te, manjim dijelom, iz proračuna Grada Zagreba. Aktivnosti su podijeljene prema fazama i očekivanim rokovima realizacije kako slijedi:

OBJEKTI ZA KOJE SU RADOVI U TIJEKU:

- OŠ Jure Kaštelana: rekonstrukcija i dogradnja objekta

- OŠ Ante Kovačića: dogradnja objekta sa sportskom dvoranom i učionicama

- OŠ Bukovac - rekonstrukcija i dogradnja objekta

- OŠ Brezovica - PŠ Kupinečki Kraljevec: dogradnja objekta

OBJEKTI ZA KOJE SE OČEKUJE POČETAK RADOVA U 2023. GODINI:

- OŠ Lanište: izgradnja novog objekta

- OŠ Jakuševec: izgradnja novog objekta

- OŠ Lučko - PŠ Ježdovec: izgradnja zamjenskog objekta

- OŠ Stjepana Bencekovića: dogradnja objekta sa sportskom dvoranom

OBJEKTI ZA KOJE JE U TIJEKU IZRADA PROJEKTNE DOKUMENTACIJE I ISHOĐENJE GRAĐEVINSKE DOZVOLE:

- OŠ Brezovica - PŠ Donji Dragonožec: rekonstrukcija i dogradnja područne škole

- OŠ Kustošija - PŠ Gornja Kustošija: izgradnja novog objekta

- OŠ Retkovec: dogradnja objekta

- OŠ Augusta Harambašića: rekonstrukcija i dogradnja objekta

- OŠ Odra: dogradnja sportske dvorane

- OŠ Borovje: dogradnja objekta

- OŠ Granešina: dogradnja objekta

OBJEKTI ZA KOJE JE U PRIPREMI/TIJEKU IZRADA PROJEKTNE DOKUMENTACIJE I RJEŠAVANJE IMOVINSKO-PRAVNIH ODNOSA:

- OŠ Horvati: izgradnja novog objekta

- OŠ Čulinec: izgradnja novog objekta

- OŠ Dragutina Kušlana: izgradnja novog objekta

- OŠ Podbrežje: izgradnja novog objekta

- Centar za autizam i OŠ Oporovec: izgradnja novog objekta

- OŠ Veliko Polje: izgradnja novog objekta

- OŠ Jankomir - Malešnica: izgradnja novog objekta

- OŠ Šestine: dogradnja objekta

- OŠ Dragutina Domjanića - PŠ Dubravica - Karažnik: izgradnja područne škole

Ciljevi i načela odgoja i obrazovanja utvrđeni su Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, a u njihovu ostvarivanju od posebne je važnosti partnerstvo svih odgojno-obrazovnih čimbenika na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini.

Obrazovna politika u Gradu Zagrebu usmjerena je prema upotrebi suvremenih tehnologija, unapređivanju jezičnih i interkulturalnih kompetencija, pokretanju inovacijskih projekata i razvitku međugradske i međunarodne suradnje te osposobljavanju djelatnika odgojno-obrazovnih ustanova za pripremu i provedbu projekata financiranih iz fondova Europske unije.

U svrhu postizanja ciljeva i prioriteta razvoja djelatnosti u kontinuitetu se Proračunom Grada Zagreba osiguravaju sredstva za financiranje širih javnih potreba Grada Zagreba, od čega je posebno značajno:

- osiguravanje prostornih uvjeta i drugih pretpostavki za što kvalitetniji odgojno-obrazovni proces;

- osiguravanje kvalitete i raznolikosti programa sukladno potrebama i interesima učenika, uz uključivanje roditelja u partnerski odnos s odgojno-obrazovnim ustanovama;

- provedba odgojno-obrazovnih programa radi integracije i sprečavanja diskriminacije djece, posebice djece s teškoćama u razvoju, a u funkciji osiguravanja potpore inkluzivnom odgoju i obrazovanju;

- aktivno uključivanje raseljenih osoba u odgojno-obrazovni proces te promicanje kulture i prava nacionalnih manjina;

- sprečavanje isključenosti u odgojno-obrazovnom sustavu i razvijanje kvalitete učenja te promicanje prava djeteta;

- provedba preventivnih i drugih programa radi zaštite mentalnog zdravlja, sprečavanja nasilja među djecom i mladima, incidentnih događaja u odgojno-obrazovnim ustanovama, trgovanja djecom i mladima, sprečavanja zlouporabe svih oblika ovisnosti te osiguranja sigurnosti u okruženju odgojno-obrazovnih ustanova;

- osiguravanje sredstava nužnih za realizaciju nastavnog plana i programa te sredstava za pojačani standard u djelatnosti osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja;

- unapređivanje položaja učenika s teškoćama u razvoju nabavom dodatne specijalne i didaktičke opreme i posebnih didaktičkih sredstava te nabavom specijalne informatičke opreme i drugih elemenata informatičke podrške;

- pružanje potpore odgojno-obrazovnim ustanovama u pripremi i provedbi projekata za korištenje sredstava iz EU fondova te potpora takvim programima/projektima, u svrhu poboljšanja standarda, kvalitete i inkluzivnosti odgojno-obrazovnih ustanova;

- kontinuirano širenje mreže osnovnih škola Grada Zagreba za potrebe školovanja djece s teškoćama.

Navedene aktivnosti usmjerene su na podizanje razine kvalitete sveukupnog pedagoškog standarda zagrebačkih osnovnih škola, unapređenje ponude programa za učenike i kvalitete učenja te promicanje prava djeteta i prepoznatljivosti zagrebačkog osnovnoškolskog obrazovanja u europskim okvirima.

U Proračunu Grada Zagreba za 2023. osiguravaju se sredstva za financiranje djelatnosti osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja iz dvaju izvora:

I. IZ SREDSTAVA ZA DECENTRALIZIRANE FUNKCIJE OSNOVNOŠKOLSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA

Plan:

16.846.380,00 eura

Sredstva za financiranje minimalnog financijskog standarda osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja Grada Zagreba u 2023. osiguravaju se u Proračunu Grada Zagreba na temelju Odluke Vlade Republike Hrvatske o kriterijima i mjerilima za utvrđivanje bilančnih prava za financiranje minimalnog financijskog standarda javnih potreba osnovnog školstva te procijenjenih prihoda od udjela u porezu na dohodak.

Iz sredstava za decentralizirane funkcije osigurava se financiranje minimalnog financijskog standarda javnih potreba u odgoju i osnovnom obrazovanju, i to: materijalni i financijski rashodi, rashodi za materijal, dijelove i usluge tekućeg i investicijskog održavanja i nabavu proizvedene dugotrajne imovine i dodatna ulaganja u nefinancijsku imovinu.

A. Materijalni i financijski rashodi

Plan:

11.419.300,00 eura

1. Naknade troškova zaposlenima

2. Rashodi za materijal i energiju

3. Rashodi za usluge

4. Ostali nespomenuti rashodi poslovanja

5. Ostali financijski rashodi

Organizirani prijevoz učenika osnovnih škola, sukladno čl. 69. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 7/17, 68/18, 98/19 i 64/20), organizira se temeljem Ugovora o pružanju usluge prijevoza učenika u osnovnim školama Grada Zagreba od 1. listopada 2007., Aneksa Ugovoru od 12. listopada 2009., II. aneksa Ugovoru od 11. rujna 2012., III. aneksa Ugovoru od 15. veljače 2013., IV. aneksa Ugovoru od 12. ožujka 2013., V. aneksa Ugovoru od 12. rujna 2013., VI. aneksa Ugovoru od 3. rujna 2014., VII. aneksa Ugovoru od 24. studenoga 2014., VIII. aneksa Ugovoru od 4. rujna 2015., IX. aneksa Ugovoru od 2. rujna 2016., X. aneksa Ugovoru od 15. studenoga 2016., XI. aneksa Ugovoru od 1. rujna 2017., XII. aneksa Ugovoru o pružanju usluge prijevoza učenika u osnovnim školama Grada Zagreba između Grada Zagreba i Zagrebačkog električnog tramvaja d.o.o. od 9. travnja 2018., XIII. aneksa Ugovoru od 30. kolovoza 2018., XIV. aneksa Ugovoru od 4. rujna 2018., XV. aneksa Ugovoru od 14. prosinca 2018., XVI. aneksa Ugovoru od 27. kolovoza 2019., XVII. aneksa Ugovoru od 10. rujna 2019., XVIII. aneksa Ugovoru od 20. siječnja 2020., XIX. aneksa Ugovoru od 11. svibnja 2020., XX. aneksa Ugovoru od 25. svibnja 2020., XXI. aneksa Ugovoru od 8. lipnja 2020., XXII. aneksa Ugovoru od 3. rujna 2020., XXIII. aneksa Ugovoru od 1. ožujka 2021., XXIV. aneksa Ugovoru od 25. kolovoza 2021., XXV. aneksa Ugovoru od 24. siječnja 2022. godine te XXVI. aneksa Ugovoru od 1. rujna 2022. autobusima u skladu s Pravilnikom o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca (Narodne novine 100/08 i 20/09) te drugim pozitivnim propisima. U školskoj godini 2022./2023. redoviti organizirani prijevoz je organiziran za 3.902 učenika iz 19 osnovnih škola, a prijevoz se organizira i za 1.245 učenika iz 3 osnovne škole koje su u procesu rekonstrukcije i nadogradnje, odnosno obnove od oštećenja zadobivenih u potresu, a koji, zbog izvođenja radova na matičnim objektima, nastavu pohađaju u drugim osnovnim školama Grada Zagreba. Organiziranim prijevozom u školskoj godini 2022./2023. ukupno je obuhvaćeno 5.147 učenika iz 22 osnovne škole.

B. Rashodi za materijal, dijelove i usluge tekućeg i investicijskog održavanja

Plan:

2.211.810,00 eura

Dio sredstava za hitne intervencije doznačuje se školi na temelju kriterija opsega djelatnosti mjesečnim akontacijama sredstava. Sredstva za usluge tekućeg i investicijskog održavanja školskih objekata ulažu se prema listi prioriteta, jedinstvenoj za ulaganje sredstava iz decentraliziranih funkcija. Prioriteti su razvrstani po sljedećim grupama radova:

a. održavanje krovišta,

b. održavanje kotlovnica i sustava grijanja,

c. održavanje sanitarija i vodovodnih instalacija,

d. održavanje elektroinstalacija,

e. održavanje unutarnje i vanjske stolarije,

f. ostali građevinski radovi.

C. Rashodi za nabavu proizvedene imovine i dodatna ulaganja u nefinancijsku imovinu

Plan: 3.215.270,00 eura

1. Građevinski objekti

a) Zgrade znanstvenih i obrazovnih institucija

Sredstva za izgradnju, dogradnju i rekonstrukciju školskog prostora koriste se za završetak započetih radova i realizaciju godišnjeg plana. Postupak izrade godišnjih planova i provođenja natječaja za odabir najpovoljnijeg ponuditelja jednak je kao i kod investicijskog održavanja.

2. Postrojenja i oprema

a) Oprema i namještaj

b) Uređaji, strojevi i oprema za ostale namjene

Sredstva za postrojenja i opremu osnovnih škola ulažu se na temelju iskazanih opravdanih potreba osnovnih škola i stvarnim prioritetima, u okviru sredstava osiguranih za financiranje decentraliziranih funkcija.

Prijedlog plana nabave roba, radova i usluga za 2023. izrađuje Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade na osnovi opravdanog zahtjeva ustanova, a donosi ga gradonačelnik u okviru jedinstvenog plana nabave.

II. IZ IZVORNIH SREDSTAVA GRADA ZAGREBA ZA POBOLJŠANJE STANDARDA U OSNOVNOŠKOLSKOM ODGOJU I OBRAZOVANJU

Plan:

37.720.310,00 eura

Programom javnih potreba u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju Grada Zagreba za 2023., kao i proteklih godina, iz Proračuna Grada Zagreba osiguravaju se značajna sredstva za financiranje širih javnih potreba Grada Zagreba u djelatnosti osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja, i to za sljedeće programe:

1. produženi boravak,

2. nabavu drugih obrazovnih materijala,

3. donacije i pomoći privatnim i vjerskim osnovnim školama,

4. sufinanciranje prehrane,

5. naknade za rad školskih odbora,

6. izvannastavne i ostale aktivnosti,

7. školu u prirodi,

8. program Vikendom u sportske dvorane,

9. pomoćnike u nastavi / stručne komunikacijske posrednike,

10. održavanje i opremanje osnovnih škola za poboljšanje standarda,

11. sufinanciranje pripreme i provedbe projekata prijavljenih na natječaje Europske unije,

12. školsku shemu voća i povrća te mlijeka i mliječnih proizvoda,

13. građanski odgoj,

14. redovnu djelatnost proračunskih korisnika - dodatna sredstva za materijalne rashode - zdravstvene i veterinarske usluge,

15. besplatne menstrualne potrepštine.

1. PRODUŽENI BORAVAK

Plan:

13.145.530,00 eura

Suvremeni način života nameće većini roditelja ne samo potrebu zbrinjavanja djeteta mlađe školske dobi nakon završetka redovite nastave već i potrebu za organiziranom brigom o djetetu. Produženi boravak je neobvezan oblik odgojno-obrazovnog rada namijenjen učenicima razredne nastave koji se provodi izvan redovite nastave. Program ima svoje pedagoške, odgojne, zdravstvene i socijalne vrijednosti te predstavlja jedan od modela kojim se kvalitetno i sustavno rješava problem zbrinjavanja djece za vrijeme rada roditelja u urbanim sredinama.

Osnovne škole organiziraju produženi boravak za potrebe svojih učenika, a iznimno i za učenike izvan svoga upisnog područja. Organizira se za učenike I., II., III. i iznimno IV. razreda.

Osnovne škole, na osnovi iskazanih potreba i interesa roditelja, dostavljaju Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade, na kraju svake školske godine, prijedlog ustroja odgojno-obrazovnih skupina produženog boravka za iduću školsku godinu vodeći pritom računa o prostornim, kadrovskim i drugim organizacijskim uvjetima.

O organizaciji programa produženog boravka odlučuje Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade na osnovi obrazloženog prijedloga svake škole.

Odgojno-obrazovna skupina produženog boravka u pravilu se ustrojava od učenika istog razreda (redovita odgojno-obrazovna skupina) ili za učenike iz više razreda (kombinirana odgojno-obrazovna skupina).

Sukladno osiguranim sredstvima u Proračunu Grada Zagreba za 2023. te sredstvima koja uplaćuju roditelji učenika uključenih u program produženog boravka, osiguravaju se materijalni uvjeti za plaće, naknade i troškove prijevoza učitelja koji realiziraju program produženog boravka, a isti se usklađuje sa svim promjenama osnovice i koeficijenata po važećem Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama po važećoj Uredbi Vlade Republike Hrvatske o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama.

Organizacija produženog boravka u školskoj godini 2022./2023.

BROJ OSNOVNIH ŠKOLA

BROJ UČENIKA

BROJ SKUPINA

(UJEDNO BROJ UČITELJA)

Osnivač Grad Zagreb: 111

KOJIMA JE OSNIVAČ GRAD ZAGREB

15.231

705

Privatne vjerske: 4

Osnivač Zagrebačka županija: 1

U školskoj godini 2022./2023. program je povećan za 612 učenika i povećan za 31 odgojno-obrazovnu skupinu u odnosu na školsku godinu 2021./2022., odnosno povećan je za 44 osnovne škole, 10.758 učenika i 526 odgojno-obrazovnih skupina u odnosu na školsku godinu 1996./1997. kada je Grad Zagreb preuzeo financiranje ovog programa od Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Također, Grad Zagreb već sedmu godinu zaredom sufinancira rad dvaju učitelja u dvije odgojno-obrazovne skupine za 46 učenika koji imaju prebivalište u Gradu Zagrebu, a pohađaju Osnovnu školu Velika Mlaka kojoj je osnivač Zagrebačka županija. Sredstva za sufinanciranje ove aktivnosti osigurana su unutar Glave 00901. u iznosu od 40.500,00 eura.

Sukladno odredbama Državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja nastava za učenike u odgojno-obrazovnim skupinama produženog boravka organizira se u prijepodnevnim satima, a ostale aktivnosti nakon završetka redovite nastave.

Dnevno trajanje produženog boravka je od 12 do 17 sati, a škole ga usklađuju s potrebama zaposlenih roditelja te svojim organizacijskim, kadrovskim i prostornim uvjetima.

Učitelj u produženom boravku zadužen je s 25 sunčanih sati neposrednog odgojno-obrazovnog rada tjedno, u skladu s propisima, ostvaruje puno radno vrijeme od 40 sati tjedno kojima se zadužuje sukladno odredbama Pravilnika o organizaciji i provedbi produženoga boravka u osnovnoj školi (Narodne novine 62/19) i propisima kojima se definiraju tjedne radne obveze učitelja u osnovnoj školi. U suradnji sa stručnim suradnicima škole i učiteljima učenika uključenih u produženi boravak, škola izrađuje Godišnji izvedbeni kurikulum produženoga boravka koji je sastavni dio školskoga kurikuluma i kojim se okvirno utvrđuje vrijeme za dežurstvo, učenje, ponavljanje i uvježbavanje sadržaja iz redovite nastave i izradu domaćih zadaća, prehranu, aktivnosti za provođenje organiziranoga vremena, odmor učenika i ostale aktivnosti tijekom školske godine. Ovaj neobvezni oblik rada učiteljima omogućuje promociju vlastite kreativnosti u odabiru sredstava za rad, nastavnih metoda i oblika rada, sa svrhom postizanja maksimalnog razvoja svih učenikovih potencijala.

PRIORITET PRI UKLJUČIVANJU U PRODUŽENI BORAVAK IMAJU DJECA:

- čija su oba roditelja zaposlena ili zaposlenog samohranog roditelja, a koriste pravo na novčanu pomoć u sustavu socijalne skrbi

- invalida Domovinskog rata, ako je drugi roditelj zaposlen

- bez roditelja ili zanemarenog roditeljskog staranja

- koja žive u teškim zdravstvenim i socijalnim uvjetima

- koja primaju dječji doplatak

Dokumente s dokazima o ispunjavanju navedenih uvjeta roditelji, odnosno staratelji učenika, dostavljaju školi. Ako se za uključivanje u produženi boravak prijavi veći broj učenika, a škola zbog ograničenih prostornih, kadrovskih i drugih organizacijskih uvjeta ne može povećati broj odgojno-obrazovnih skupina, prioritet pri uključivanju u produženi boravak škola utvrđuje na osnovi navedenih kriterija.

Za 2022./2023. planira se jedinstven mjesečni iznos sudjelovanja roditelja učenika u cijeni programa produženog boravka:

- za učenike I., II. i III. razreda

26,54 eura

- za učenike IV. razreda

46,45 eura

Iznos sudjelovanja roditelja u cijeni programa plaća se za 10 mjeseci (rujan - lipanj), neovisno o tome je li učenik tijekom pojedinog mjeseca sve dane sudjelovao u programu ili je zbog bolesti, samoizolacije ili trajanja zimskog ili proljetnog odmora učenika izostao te se može umanjiti samo ako roditelji ostvaruju olakšice u plaćanju utvrđene ovim programom. Iznos prehrane se za vrijeme odsutnosti učenika umanjuje na temelju evidencije škole o broju konzumiranih obroka.

OLAKŠICE U PLAĆANJU IMAJU RODITELJI UČENIKA S PREBIVALIŠTEM NA PODRUČJU GRADA ZAGREBA ZA:

- dijete osobe s invaliditetom (100 % i 90 %) - oslobađa se obveze sudjelovanja u cijeni programa

- dijete osobe s invaliditetom (od 80 % do 60 %) - plaća 50 % od iznosa sudjelovanja u cijeni programa

- dijete osobe s invaliditetom (50 % i manje) - plaća 75 % od iznosa sudjelovanja u cijeni programa

- treće i svako daljnje dijete iste obitelji u programu produženog boravka - oslobađa se obveze sudjelovanja u cijeni programa

- drugo dijete iste obitelji u programu produženog boravka - plaća 75 % od iznosa sudjelovanja u cijeni programa

- dijete samohranog roditelja - plaća 75 % od iznosa sudjelovanja u cijeni programa

- dijete ili njegova obitelj koja se koristi pravom na zajamčenu minimalnu naknadu u sustavu socijalne skrbi - oslobađa se obveze sudjelovanja u cijeni programa

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade utvrđuje pravo na oslobađanje, odnosno smanjivanje obveze sudjelovanja roditelja u cijeni programa za posebne slučajeve izvan utvrđenog sustava olakšica, a na osnovi obrazloženog zahtjeva škole te u suradnji s centrima za socijalnu skrb, zdravstvenim i drugim nadležnim ustanovama.

Osnovne škole će utvrditi pravo na olakšice u plaćanju na temelju sljedećih dokaza:

1. o prebivalištu djeteta: uvjerenje MUP-a o prebivalištu djeteta ili pisana privola roditelja da osnovna škola, preko nadležnog gradskog ureda, provjeri podatak o prebivalištu djeteta u evidenciji prebivališta i boravišta građana

2. o samohranosti roditelja: rodni list djeteta, smrtni list za preminulog roditelja/staratelja ili potvrda o nestanku drugog roditelja/staratelja ili rješenje nadležnog centra za socijalnu skrb o privremenom uzdržavanju djeteta

3. o statusu osobe s invaliditetom i postotku invalidnosti: rješenje o statusu invalida Domovinskog rata s podatkom o postotku invalidnosti, odnosno rješenje o statusu osobe s invaliditetom i postotku invalidnosti

4. o pravu na zajamčenu minimalnu naknadu: rješenje nadležnog centra za socijalnu skrb o pravu na zajamčenu minimalnu naknadu

Ako roditelj/staratelj učenika ostvaruje olakšicu po više osnova, primjenjuje se jedna olakšica koja je za roditelja najpovoljnija. Iznos sudjelovanja roditelja/staratelja učenika u cijeni programa produženog boravka utvrđuju osnovne škole na temelju dostavljene dokumentacije, a prije potpisivanja ugovora što ga osnovna škola sklapa s roditeljem/starateljem učenika za svaku školsku godinu.

Sredstva za opremanje produženog boravka raspoređuju se na osnovi iskazanih potreba škola u okviru sredstava osiguranih u Proračunu Grada Zagreba za 2023. godinu.

Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025.

2. NABAVA DRUGIH OBRAZOVNIH MATERIJALA

Plan: 4.933.610,00 eura

Grad Zagreb će, radi zaštite standarda učenika i njihovih roditelja, osigurati i u školskoj godini 2023./2024. druge obrazovne materijale koji su besplatni za:

- učenike osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zagreb (111 redovnih osnovnih škola i 4 osnovne škole za učenike s teškoćama u razvoju),

- učenike privatnih osnovnih škola (13 škola) koje organiziraju odgojno-obrazovni rad na području Grada Zagreba,

- učenike ustanova u sustavu socijalne skrbi (3 ustanove),

- učenike osnovnih škola koji imaju prebivalište na području Grada Zagreba, a pohađaju školu izvan Grada Zagreba, a koja se nalazi u sastavu gradova i općina koji čine Urbanu aglomeraciju Zagreb za financijsko razdoblje 2021. - 2027. (gradovi Donja Stubica, Dugo Selo, Jastrebarsko, Oroslavje, Samobor, Sveta Nedelja, Sveti Ivan Zelina, Velika Gorica, Zabok i Zaprešić te općine Bistra, Brckovljani, Brdovec, Dubravica, Gornja Stubica, Jakovlje, Klinča Sela, Kravarsko, Luka, Marija Bistrica, Marija Gorica, Orle, Pisarovina, Pokupsko, Pušća, Rugvica, Stubičke Toplice, Stupnik i Veliko Trgovišće),

- učenike s prebivalištem na području Grada Zagreba koji su privremeno smješteni u udomiteljskoj obitelji ili kod drugog pružatelja socijalne usluge smještaja i upisani u osnovne škole koje se ne nalaze na području Urbane aglomeracije Zagreb za financijsko razdoblje 2021. - 2027.

3. DONACIJE I POMOĆI PRIVATNIM I VJERSKIM OSNOVNIM ŠKOLAMA

Plan: 515.240,00 eura

Sukladno osiguranim sredstvima u Proračunu Grada Zagreba za 2023. posebna pozornost će se posvetiti privatnim osnovnim školama Grada Zagreba. U tom će se smjeru izraditi kriteriji i mjerila o financijskoj potpori privatnim osnovnim školama s pravom javnosti, za organizaciju odgojno-obrazovnog rada na području Grada Zagreba, a donijet će ih gradonačelnik Grada Zagreba.

Također se iz ovih sredstava financira i rad pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika sukladno utvrđenom u točki 9. ovog programa.

Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. godinu.

4. SUFINANCIRANJE PREHRANE

Plan: 2.959.700,00 eura

Sve osnovne škole dužne su osigurati prehranu učenika. Grad Zagreb sufinancira troškove povezane s pružanjem prehrane kroz aktivnosti i financiranje navedeno u ovome Programu uključujući, između ostaloga, energente, prijevoz, opremu, inventar, kapitalna ulaganja, namirnice, građevinske radove, sufinanciranje obveza vezanih uz radna mjesta sukladno Zakonu i drugim općim aktima, i drugo.

Pored sufinanciranja ostalih troškova prehrane utvrđuje se cijena pojedinačnih obroka i to na način da cijena mliječnog obroka iznosi 0,89 eura, ručka 1,59 eura, a užine 0,44 eura, što predstavlja dio ekonomskih troškova pružanja prehrane.

Vlada Republike Hrvatske donijela je dana 27. srpnja 2023. Odluku o kriterijima i načinu financiranja, odnosno sufinanciranja prehrane za učenike osnovnih škola za školsku godinu 2023./2024. (Narodne novine 87/23, u daljnjem tekstu: Odluka). Slijedom navedene odluke, Ministarstvo znanosti i obrazovanja u školskoj godini 2023./2024. podmirivat će troškove financiranja, odnosno sufinanciranja prehrane za svakog učenika osnovne škole uključenog u školsku prehranu u iznosu od 1,33 eura po danu kada je na nastavi. Iznimno od toga, učenik koji u školskoj godini 2023./2024. redovito pohađa osnovnu školu koja je uključena u Eksperimentalni program 'Osnovna škola kao cjelodnevna škola - Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja' u školskoj godini 2023./2024. ostvaruje pravo financiranja, odnosno sufinanciranja prehrane u iznosu od 2,00 eura za dane kada je na nastavi.

a) Pravo na besplatni mliječni obrok, ručak i užinu ostvaruju:

- učenici korisnici zajamčene minimalne naknade ili obitelji učenika koje ostvaruju navedeno pravo;

- učenici čiji su roditelji nezaposleni i redovno su prijavljeni Zavodu za zapošljavanje ili posljednja dva mjeseca nisu primili plaću (odnosi se na oba roditelja, odnosno samohranog roditelja);

- djeca invalidi III. i IV. kategorije;

- djeca invalida Domovinskog rata;

- djeca osoba s invaliditetom (100 % i 90 %)

b) Utvrđena cijena prehrane za učenike koji primaju dječji doplatak

Učenici koji primaju dječji doplatak ostvaruju pravo na subvencioniranu cijenu mliječnog obroka, ručka i užine na način prikazan u tablici uz uvjet da su uključeni u produženi boravak.

Ako učenici koji primaju dječji doplatak nisu uključeni u produženi boravak, onda ostvaruju pravo na subvencioniranu cijenu mliječnog obroka na temelju rješenja, uvjerenja ili potvrde HZMO-a o pravu na dječji doplatak na način prikazan u tablici:

UTVRĐENA CIJENA OBROKA ZA UČENIKE KOJI PRIMAJU DJEČJI DOPLATAK

KATEGORIJA KORISNIKA

koji ostvaruju dječji doplatak po Zakonu o doplatku za djecu (Narodne novine 94/01, 138/06, 107/07, 37/08, 61/11, 112/12, 82/15 i 58/18)

MLIJEČNI OBROK

RUČAK

(uz uvjet uključenja u produženi boravak)

UŽINA

(uz uvjet uključenja u produženi boravak)

po članku 17. stavku 1., članku 21. stavku 1. i članku 21. stavku 2. (osnovica članak 17. stavak 1.) i članku 22. Zakona o doplatku za djecu

POPUST

CIJENA (€)

POPUST

CIJENA (€)

POPUST

CIJENA (€)

86 %

0,12

85,56 %

0,23

20 %

0,35

po članku 17. stavku 2. i članku 21. stavku 1. i članku 21. stavku 2. (osnovica članak 17. stavak 2.) Zakona o doplatku za djecu

65 %

0,31

63,89 %

0,57

po članku 17. stavku 3. i članku 21. stavku 1. i članku 21. stavku 2. (osnovica članak 17. stavak 3.) Zakona o doplatku za djecu

50 %

0,45

50 %

0,80

Učenici koji primaju dječji doplatak, a nisu uključeni u program produženog boravka, mogu ostvariti pravo i na subvencioniranu cijenu ručka od 1,15 eura i užine po cijeni od 0,35 eura samo ako to škola može organizirati.

c) Utvrđena cijena obroka za ostale učenike

UTVRĐENA CIJENA OBROKA ZA OSTALE UČENIKE

IZVAN a) ILI b) KRITERIJA

MLIJEČNI OBROK

RUČAK

(uz uvjet uključenja u produženi boravak)

UŽINA

(uz uvjet uključenja u produženi boravak)

POPUST

CIJENA (€)

POPUST

CIJENA (€)

POPUST

CIJENA (€)

30 %

0,62

27,78 %

1,15

20 %

0,35

Za učenike u produženom boravku škola je dužna organizirati mogućnost konzumacije svih triju obroka: mliječnog obroka, ručka i užine. Učenici koji ostvaruju pravo na besplatne obroke, a nisu uključeni u produženi boravak, mogu konzumirati besplatni ručak i užinu samo ako to škola može organizirati. Za ostale učenike škola može organizirati konzumaciju ručka po cijeni od 1,59 eura i užine po cijeni od 0,44 eura ako zadovoljava sve prostorne i materijalne uvjete, ima adekvatnu kuhinjsku opremu i opremu za serviranje hrane te ako ima dovoljan broj zaposlenika.

Grad Zagreb subvencionira cijelu ili dio utvrđene cijene obroka kako je navedeno pod a), b) i c) ove točke. Uz to, slijedom Odluke Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja do kraja drugog polugodišta školske godine 2022./2023. podmiruje troškove financiranja, odnosno sufinanciranja prehrane za svakog učenika osnovne škole uključenog u školsku prehranu u iznosu od 1,33 eura po danu, osim za učenike koji u školskoj godini 2023./2024. redovito pohađaju osnovnu školu koja je uključena u Eksperimentalni program 'Osnovna škola kao cjelodnevna škola - Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja' u školskoj godini 2023./2024. i time ostvaruju pravo financiranja, odnosno sufinanciranja prehrane u iznosu od 2,00 eura za dane kada su na nastavi. Za učenike uključene u projekt cjelodnevne škole primjenjuju se subvencije i cijene obroka koje vrijede za učenike uključene u program produženog boravka. Ovaj iznos u cijelosti će se koristiti za podmirivanje troškova pružanja i unapređenja sustava prehrane u Gradu Zagrebu na sljedeći način:

- je utvrđena cijena jednoga ili više dnevnih obroka, koje učenik konzumira u školi jednaka ili manja od iznosa potpore Ministarstva znanosti i obrazovanja, roditelji učenika u cijelosti su oslobođeni obveze plaćanja prehrane.

- Ako je utvrđena cijena jednoga ili više dnevnih obroka, koje učenik konzumira u školi, veća od iznosa potpore Ministarstva znanosti i obrazovanja, roditelji učenika plaćaju razliku između potpore Ministarstva i ukupne cijene subvencionirane prehrane na koji ostvaruju pravo sukladno olakšicama navedenima u točkama b) i c). Preostalu razliku do utvrđene cijene obroka subvencionira Grad Zagreb.

- Ako je utvrđena cijena obroka veća od iznosa potpore Ministarstva znanosti i obrazovanja, a učenik ne ostvaruje pravo na olakšice, roditelji učenika plaćaju razliku između iznosa potpore Ministarstva znanosti i obrazovanja i utvrđene cijene obroka koji učenik konzumira.

- Za učenike koji sukladno kriterijima iz točke a) ostvaruju pravo na besplatne obroke, razliku između potpore kojom Ministarstvo znanosti i obrazovanja financira / sufinancira prehranu učenika i ukupne cijene dnevnih obroka u cijelosti pokriva Grad Zagreb.

Učenici ostvaruju pravo na besplatnu ili subvencioniranu prehranu od datuma kad je osnovna škola zaprimila dokumentaciju, a ne od datuma na rješenju, uvjerenju ili potvrdi o pravu na dječji doplatak, odnosno rješenju ili uvjerenju o pravu korištenja socijalne pomoći ili drugim uvjerenjima.

Roditelj učenika, koji nije oslobođen obveze plaćanja prehrane, troškove prehrane podmiruje mjesečno, temeljem evidencije o broju konzumiranih obroka i uplatnica koje izdaju škole.

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade utvrđuje pravo na oslobađanje, odnosno smanjivanje obveze sudjelovanja roditelja u cijeni prehrane za posebne slučajeve izvan utvrđenog sustava olakšica, a na osnovi obrazloženog zahtjeva škole u suradnji s centrima za socijalnu skrb, zdravstvenim i drugim nadležnim ustanovama. Škola je obvezna u svim slučajevima primjenjivati kriterije i mjerila zadana ovim programom.

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade doznačivat će Osnovnoj školi Velika Mlaka razliku sredstava od iznosa potpore Ministarstva znanosti i obrazovanja do utvrđene cijene prehrane za učenike koji imaju prebivalište u Gradu Zagrebu, a uključeni su u program produženog boravka u Osnovnoj školi Velika Mlaka. Sredstva će se doznačivati mjesečno na temelju obrazloženog zahtjeva Škole.

Prehrana učenika mora, u najvećoj mjeri, biti organizirana u skladu s normativima za prehranu učenika u osnovnoj školi (Narodne novine 146/12) i Nacionalnim smjernicama za prehranu učenika u osnovnim školama (Ministarstvo zdravlja, 2013.). Sredstva koja škole uprihode za prehranu učenika, bez obzira na izvor, mogu se koristiti isključivo za podmirenje troškova povezanih s pružanjem prehrane.

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade dostavit će školama upute o načinu pravdanja namjenskog utroška doznačenih sredstava.

5. NAKNADE ZA RAD ŠKOLSKIH ODBORA

Plan:

382.000,00 eura

Sredstva za naknade članovima školskih i domskih odbora srednjoškolskih ustanova, kojih je osnivač Grad Zagreb, isplaćivat će se na temelju zaključka Gradske skupštine Grada Zagreba i dostavljenih podataka o nazočnosti na sjednicama školskih i domskih odbora, a planirana su u okviru redovne djelatnosti.

6. IZVANNASTAVNE I OSTALE AKTIVNOSTI

Plan:

707.410,00 eura

6.1. Troškovi prijevoza

Sredstva su namijenjena za troškove prijevoza sudionika programa Škola u prirodi, programa poduke plivanja, programa natjecanja i smotri te programa izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti.

6.2. Ostali nespomenuti rashodi poslovanja i naknade građanima i kućanstvima u novcu

6.2.1. Poduka plivanja

Provjera plivanja organizira se u pravilu za sve učenike II. razreda osnovnih škola u Gradu Zagrebu. Nakon inicijalne provjere, u poduku plivanja uključuju se učenici neplivači iz drugog razreda, ali i učenici iz trećeg razreda koji prethodne godine nisu u bili uključeni u poduku. Svake se školske godine programom provjere i poduke plivanja obuhvati oko 10.000 učenika.

Program poduke plivanja za učenike neplivače traje 15 sati, a izvodi se u odgojno-obrazovnim skupinama s najviše 15 učenika na bazenima ustanove Upravljanje sportskim objektima: Sportski park "Mladost", Zimsko plivalište "Mladost" i Bazen "Jelkovec". S obzirom na to da je u tijeku obnova bazena u sklopu Osnovne škole Marije Jurić Zagorke i bazena "Utrine", poduka plivanja na navedenim bazenima nastavit će se provoditi nakon završetka obnove predmetnih objekata. Cijenu provedbe za 15 sati poduke od 26,54 eura (PDV uključen) po učeniku snosi Grad Zagreb.

Svi raspoloživi kapaciteti tijekom školske godine na bazenu Osnovne škole Marije Jurić Zagorke rezervirani su za poduku plivanja za učenike zagrebačkih osnovnih škola, a Školi se na temelju sporazuma nadoknađuju materijalni troškovi održavanja i opremanja bazena, tekućeg i investicijskog održavanja do visine planiranih troškova koji se ne financiraju kroz opće i ostale troškove škole iz decentraliziranih sredstava.

S obzirom na to da je riječ o izvanučioničkoj aktivnosti, organizacija i provođenje poduke plivanja ovisi i o epidemiološkim uputama i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Ministarstva znanosti i obrazovanja te drugih nadležnih službi. Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. godinu.

6.2.2. Natjecanja i smotre

Izvannastavne aktivnosti provode se kao sastavni dio redovitoga školskog sustava tijekom školske godine kako bi se učenicima omogućilo iskazivanje i ostvarivanje njihovih posebnih interesa i sklonosti, otkrivanje i njegovanje darovitosti, poticanje stvaralaštva te stjecanje novih znanja i umijeća. Ove su aktivnosti važan dio odgojnog procesa jer se svojim sadržajima približavaju željama učenika te pridonose razvoju učeničke osobnosti, stvaranju uvjeta za kulturni napredak te očuvanju i promicanju kulturalne raznolikosti. Izvannastavne aktivnosti organiziraju se za sve učenike.

Najzastupljeniji oblik izvannastavnih aktivnosti su natjecanja, susreti i smotre učenika koji se organiziraju od školske do državne razine, a u skladu s programom Ministarstva znanosti i obrazovanja i Agencije za odgoj i obrazovanje.

Program natjecanja i smotri učenika osnovnih škola Grada Zagreba donosi i provodi Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade.

Najznačajniji programi na tom području, u kojima sudjeluju učenici i učitelji mentori osnovnih škola, odgojno-obrazovni i znanstveni radnici te izvanškolske stručne udruge su: LiDraNo (literarno, dramsko i novinarsko stvaralaštvo), natjecanja u prirodoslovlju i matematici, natjecanja u informatici, tehničkom stvaralaštvu, glazbenom stvaralaštvu i likovnoj kulturi, natjecanja u poznavanju hrvatskoga jezika, stranih i klasičnih jezika, povijesti i vjeronauka, smotra učeničkih zadruga, debata, natjecanje o sigurnosti u prometu i poznavanje prometnih propisa, pružanje prve pomoći, "GLOBE u školi" te smotra projekata iz građanskog odgoja i obrazovanja.

U programe koji se organiziraju na školskoj razini u pravilu je uključena većina učenika, a na županijskoj razini Grada Zagreba uključeno je godišnje oko 2500 učenika i 1300 mentora. Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade financira troškove natjecanja školama domaćinima (7,96 eura po učeniku i 10,62 eura po članu povjerenstva i mentoru), opremanje škole domaćina nastavnim sredstvima i pomagalima potrebnim za organizaciju natjecanja i smotri, najam kazališnih dvorana, tiskanje pohvalnica, zahvalnica, diploma, pozivnica, naljepnica, plakata i zbornika, troškove osiguranja školskih prometnih jedinica i dr. Ured također osigurava nagrade učenicima i mentorima.

Natjecanja i smotre pridonose ostvarivanju posebnih interesa, zanimanja i sklonosti učenika, otkrivaju i njeguju darovitost, potiču raznolike oblike stvaralaštva, omogućuju stjecanje dodatnih znanja i umijeća te kvalitetnog provođenja slobodnog vremena, a sve uz stručno vođenje i podršku mentora.

Novčanom Nagradom Professor Balthazar nagrađuju se škole, učenici i njihovi učitelji/nastavnici mentori u osnovnim i srednjim školama koji su u prethodnoj školskoj godini osvojili prvo, drugo ili treće mjesto na državnim natjecanjima iz znanja u pojedinom nastavnom predmetu ili interdisciplinarnom području. Uz iskazivanje priznanja školama, učenicima i njihovim mentorima za postizanje izvrsnih rezultata na državnom natjecanju, svrha je dodjeljivanja Nagrade potaknuti zainteresirane darovite učenike na stjecanje dodatnih znanja u nekom nastavnom predmetu ili području te motivirati škole za uključivanje učenika i mladih u zajedničke aktivnosti koje će pridonijeti ugledu škole i razvoju svakog pojedinog uključenog učenika te mentora na dodatni rad s darovitim učenicima. Državna natjecanja iz nastavnih predmeta i područja te smotre na državnoj razini navedeni su u Katalogu natjecanja i smotri učenika i učenica osnovnih i srednjih škola Republike Hrvatske. Natjecanja je odobrilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a organizira ih i provodi Agencija za odgoj i obrazovanje.

O područjima i drugim kategorijama natjecanja za koje se dodjeljuje Nagrada Professor Balthazar te o visini nagrada za učenike i mentore odlučuje gradonačelnik posebnim aktima.

6.2.3. Druge izvannastavne aktivnosti

Izvannastavne aktivnosti preveniraju društveno neprihvatljivo ponašanje, a iznimno su poticajne za samoaktualizaciju učenika i samostalno istraživačko učenje. Osiguranim sredstvima iz Proračuna Grada Zagreba za 2023. nastavit će se financirati, dijelom ili u cijelosti, i sljedeći programi:

- programi međugradske i međunarodne odgojno-obrazovnih ustanova (riječ je, u pravilu, o projektima učeničke razmjene i prekogranične suradnje zagrebačkih škola sa školama iz zemlje i inozemstva, o projektima sudjelovanja učenika i njihovih mentora na različitim smotrama, kongresima, konferencijama, sajmovima, susretima, ljetnim školama, festivalima, turnirima, znanstvenim i stručnim skupovima, skupštinama i dr.);

- programi nacionalnih manjina;

- programi/projekti škola;

- sufinanciranje tiskanja školskih listova;

- obilježavanje obljetnica djelovanja osnovnih škola, na temelju dokumentiranih zahtjeva škola, i to: do 1.327,23 eura za 10 godina; do 2.654,46 eura za 50 godina; do 5.308,91 eura za 100 i do 6.636,14 eura za 150 godina i svakih daljnjih 10 godina djelovanja ustanova;

- poduka učenika osnovnih škola iz prve pomoći koja se provodi u suradnji s Gradskim društvom Crvenog križa. Na temelju podnesenog zahtjeva, školama se za provedbu programa poduke odobravaju sredstva u iznosu od 92,91 eura;

- program jednodnevnog boravka u Gradu mladih Granešina koji se provodi tijekom cijele nastavne godine i kojim je obuhvaćeno oko 10.000 učenika. Grad Zagreb sufinancira cijenu Programa s 4,65 eura po učeniku.

Organizacija i provedba navedenih izvannastavnih aktivnosti ovisi i o epidemiološkim uputama i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Ministarstva znanosti i obrazovanja te drugih nadležnih službi. Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. godinu.

7. ŠKOLA U PRIRODI

Plan:

759.960,00 eura

Škola u prirodi, kao zaseban oblik terenske nastave, organizira se, u pravilu, višednevno, na posebno odabranom prirodnom odredištu s odgovarajućim uvjetima zatvorenoga i otvorenog prostora za poučavanje i učenje. Program ima važnu odgojnu i obrazovnu zadaću, a njegov je cilj unaprjeđivanje zdravlja djece boravkom i kretanjem u prirodi, poticanje radosti otkrivanja, istraživanja i stvaranja učenjem izvan škole, timski rad, stvaranje kvalitetnih odnosa unutar odgojno-obrazovne skupine, poticanje intelektualnog i emotivnog razvoja te poticanje razvoja zdravih životnih navika. Od osobitog je značenja interdisciplinarno povezivanje sadržaja različitih nastavnih predmeta te lakše i brže učenje. Radom, učenjem i druženjem u Školi u prirodi učenici trećih i četvrtih razreda provjeravaju znanja i iskustva te vježbaju i primjenjuju ih u stvarnoj životnoj sredini. Program je razrađen na nastavne sadržaje, sportsko-rekreacijske sadržaje i slobodno vrijeme, a svi nastavni predmeti u Školi u prirodi izvode se prema nastavnom planu.

Program Škola u prirodi za učenike trećih i četvrtih razreda izvodit će se u Odmaralištu "Stoimena" u Crikvenici Zagrebačkog holdinga d.o.o., Podružnice "Vladimir Nazor" te u objektima Crvenog križa Zagreb - Domu Crvenog križa na Sljemenu i Villi Rustica u Novom Vinodolskom.

Dom Crvenog križa na Sljemenu

U Domu Crvenog križa na Sljemenu u programu Škola u prirodi tjedno može sudjelovati do 120 učenika i njihovih učitelja, odnosno pratitelja. Program se, u pravilu, provodi od ponedjeljka do petka, a Grad Zagreb sudjeluje u ukupnoj cijeni programa sa 79,00 eura po sudioniku programa te osigurava cjelokupna sredstva za prijevoz.

Odmaralište "Stoimena" u Crikvenici

U Odmaralištu "Stoimena" u programu Škola u prirodi tjedno može sudjelovati do 300 učenika i njihovih učitelja, odnosno pratitelja. Program se, u pravilu, provodi od ponedjeljka do petka, a Grad Zagreb sudjeluje u ukupnoj cijeni programa sa 79,00 eura po sudioniku programa te osigurava cjelokupna sredstva za prijevoz.

Objekt Crvenog križa u Novom Vinodolskom "Villa Rustica"

U objektu "Villa Rustica" u programu Škola u prirodi tjedno može sudjelovati do 180 učenika i njihovih učitelja, odnosno pratitelja. Program se, u pravilu, provodi od ponedjeljka do petka, a Grad Zagreb sudjeluje u ukupnoj cijeni programa sa 79,00 eura po sudioniku programa te osigurava cjelokupna sredstva za prijevoz.

S obzirom na to da je riječ o izvanučioničkoj nastavi, organizacija i provođenje programa Škola u prirodi ovisi i o epidemiološkim uputama i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Ministarstva znanosti i obrazovanja i drugih nadležnih službi. Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. godinu.

8. VIKENDOM U SPORTSKE DVORANE

Plan: 1.077.510,00 eura

Program Vikendom u sportske dvorane implementiran je u osnovne škole u Gradu Zagrebu od školske godine 2007./2008. s ciljem uključivanja što većeg broja učenika u organizirane oblike bavljenja sportskim aktivnostima s ciljem podizanja razine mentalnog i tjelesnog zdravlja te prevencije svih oblika neprihvatljivog ponašanja učenika. Učenici biraju sportske aktivnosti prema vlastitim interesima, sukladno ponudi sportskih aktivnosti pojedinačne škole. Program se realizira kroz redovne, pojedinačne i zajedničke aktivnosti te organizirane sportske susrete učenika koji sudjeluju u Programu. Redovne aktivnosti obuhvaćaju rekreativno bavljenje svim sportskim aktivnostima, pojedinačne aktivnosti, razredna, školska i međuškolska natjecanja u pojedinom sportu te zajedničke aktivnosti sudjelovanja u sportskim događanjima na razini Grada Zagreba (Svjetski dan sporta, Svjetski dan pješačenja, Dan hrvatskog olimpijskog odbora, Kros Sportskih novosti i sl.). Jedanput mjesečno održavaju se i sportski susreti učenika na šest punktova, od kojih svaki okuplja sudionike Programa iz devet/deset osnovnih škola. Na kraju školske godine u odabranoj školi organiziraju se sportski susreti na kojima sudjeluje oko 600 učenika koji se natječu u nogometu, odbojci, stolnom tenisu, graničaru i štafetnim igrama, uz nazočnost roditelja i publike.

Program je besplatan za sve učenike, financira ga Grad Zagreb, a voditelji su učitelji tjelesne i zdravstvene kulture. U prvom polugodištu šk. g. 2022./2023. u Program je uključeno 58 osnovnih škola iz Grada Zagreba. Od ukupno 33.356 učenika od I. do VIII. razreda iz škola u Programu, njih 11.401 aktivno sudjeluje u sportskim aktivnostima, što u postotku iznosi 34,18 % učenika škole. Sukladno sredstvima osiguranima u Proračunu Grada Zagreba za 2023. osiguravaju se materijalni uvjeti za plaće, naknade i troškove prijevoza djelatnika koji realiziraju program Vikendom u sportske dvorane, koji se usklađuju sa svim promjenama osnovice po važećem Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama i s promjenama koeficijenata po važećoj Uredbi Vlade Republike Hrvatske o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama. Pokazatelji realizacije iskazani su u Obrazloženju Proračuna Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. godinu.

9. POMOĆNICI U NASTAVI / STRUČNI KOMUNIKACIJSKI POSREDNICI

Plan:

5.620.140,00 eura

Sukladno članku 99. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Državnom pedagoškom standardu osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine 63/08 i 63/10), Pravilniku o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima (Narodne novine 102/18, 59/19, 98/19 i 22/20), u rad škola uključuju se pomoćnici u nastavi / stručni komunikacijski posrednici s ciljem osiguravanja primjerene potpore učenicima s teškoćama u školskom okruženju.

Pravilnikom o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima utvrđeni su načini uključivanja pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika, način i sadržaj poslova potpore pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u školama te uvjeti koje oni moraju ispunjavati. Pravilnikom je definiran i postupak ostvarivanja prava učenika s teškoćama u razvoju na potporu pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika. Pomoćnici u nastavi / stručni komunikacijski posrednici sa školama sklapaju ugovor o radu, ugovor o djelu ili ugovor o obavljanju studentskog posla, na određeno i nepuno radno vrijeme, a najdulje do kraja nastavne godine. Iznos cijene sata rada pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika iznosi minimalno 5,30 eura neto.

Na prijedlog stručnog povjerenstva osnovne škole, kojoj je osnivač Grad Zagreb, škola koju učenik pohađa podnosi Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade zahtjev za osiguravanjem potpore pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika učeniku. Stručno povjerenstvo Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade donosi prijedlog o potrebi uključivanja ili neuključivanja pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika te ga dostavlja Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade koji potom donosi odluku o odobravanju ili neodobravanju potpore pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika. Ured putem aplikacije podnosi Ministarstvu znanosti i obrazovanja zahtjev za dobivanjem suglasnosti za uključivanje pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika, uz koji prilaže dokumentaciju o osiguranim sredstvima za isplatu plaće s pripadajućim doprinosima za rad pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika.

U slučajevima kada postupak uključivanja pomoćnika u nastavi ili stručnih komunikacijskih posrednika provode osnovne škole, kojima osnivač nije Grad Zagreb, već druga pravna ili fizička osoba, ili pak druge javne ustanove koje provode djelatnost odgoja i obrazovanja, osnivač je dužan, prije upućivanja zahtjeva za dobivanjem prethodne suglasnosti nadležnog Ministarstva, zatražiti suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade za financiranje iz sredstava proračuna Grada Zagreba. Nakon dobivene suglasnosti Ministarstva, osnivač je u obvezi odluku o uključivanju pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika dostaviti Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade te školi.

Trenutačno program realizira 638 pomoćnika i stručnih komunikacijskih posrednika u nastavi za 689 učenika u 109 osnovnih škola i 2 posebne ustanove. Za provođenje aktivnosti Pomoćnici u nastavi u 2023. osigurana su sredstva u iznosu od 3.768.200,00 eura (izvorna sredstva Grada Zagreba).

Pomoćnici u nastavi, stručni i komunikacijski posrednici kao potpora inkluzivnom obrazovanju, faza V.

Grad Zagreb je 4. srpnja 2022. poslao prijavu na Javni poziv za dostavu projektnih prijedloga za dodjelu bespovratnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja, objavljen u okviru Europskog socijalnog fonda, Operativnog programa "Učinkoviti ljudski potencijali" 2014. - 2020., u okviru "Osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama, faza V.". Cilj Projekta je osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno - obrazovnim ustanovama. Pomoćnici u nastavi / stručni komunikacijski posrednici sklapaju ugovore o radu sa školama na određeno vrijeme, a neto satnica iznosi minimalno 5,30 eura.

Ukupna vrijednost Projekta iznosi 2.663.573,88 eura što je, ujedno, i iznos ukupnih prihvatljivih troškova. Bespovratna sredstva koja će Gradu Zagrebu kao korisniku biti dodijeljena iz Europskog socijalnog fonda iznose 2.189.926,34 eura, dok će Grad Zagreb sufinancirati Projekt u iznosu od 473.647,54 eura. Kao partneri u Projektu sudjeluju 61 osnovna i 4 srednje škole s područja Grada Zagreba te je namjera uključiti 443 pomoćnika u nastavi za potrebe 485 učenika. Razdoblje provedbe Projekta je od 1. kolovoza 2022. do 1. kolovoza 2023.

U 2023. za provođenje ovog Projekta osigurano je 1.551.940,00 eura (izvorna sredstva Grada Zagreba), a bespovratna sredstva iznose 1.340.220,00 eura.

Pomoćnici u nastavi, stručni i komunikacijski posrednici kao potpora inkluzivnom obrazovanju, faza VI.

Grad Zagreb je 26. rujna 2023. uputio projektnu prijavu na Javni poziv Ministarstva znanosti i obrazovanja za dostavu projektnih prijedloga - Osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama, faza VI., objavljen u okviru Europskog socijalnog fonda, Operativnog programa "Učinkoviti ljudski potencijali" 2021. - 2027. Cilj Projekta je osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama Grada Zagreba. Pomoćnici u nastavi / stručni komunikacijski posrednici sklapaju ugovore o radu sa školama na određeno vrijeme, a neto satnica iznosi minimalno 5,30 eura.

Ukupna vrijednost Projekta iznosi 3.243.254,40 eura što je, ujedno, iznos ukupnih prihvatljivih troškova. Bespovratna sredstva koja će Gradu Zagrebu kao korisniku biti dodijeljena iz Europskog socijalnog fonda iznose 2.730.000,00 eura. Kao partneri u Projektu sudjeluju 59 osnovnih i 3 srednje škole Grada Zagreba te je namjera uključiti 456 pomoćnika u nastavi za potrebe 501 učenika. Razdoblje provedbe Projekta je od 1. kolovoza 2023. do 1. kolovoza 2024.

10. ODRŽAVANJE I OPREMANJE OSNOVNIH ŠKOLA ZA POBOLJŠANJE STANDARDA

Plan:

6.876.300,00 eura

10.1. Rashodi za energiju

Plan:

3.913.600,00 eura

Sredstva za decentralizirane funkcije osnovnih škola planirana su na razini propisanih minimalnih standarda te nisu dovoljna za realizaciju redovne djelatnosti osnovnih škola Grada Zagreba.

Sukladno navedenom, u okviru raspoloživih sredstava Grad Zagreb unutar Glave 00901. osiguravaju se dodatna sredstva za podmirivanje troškova energije ustanova.

10.2. Poslovni objekti

Plan:

0,00 eura

Dio sredstava za održavanje i opremanje osnovnih škola namijenjen za ulaganje i uređenje poslovnih objekata osiguran je iz Fonda solidarnosti.

10.3. Usluge tekućeg i investicijskog održavanja

Plan: 2.026.310,00 eura

Program obuhvaća hitne intervencije i investicijsko održavanje objekata i opreme osnovnih škola, osnovnih glazbenih i plesnih škola te specijalnih škola za osnovno obrazovanje. Sredstva za investicijsko održavanje objekata osnovnih škola ulažu se prema jedinstvenoj listi prioriteta koju utvrđuje Gradski ured za obrazovanje i Planu nabave roba, radova i usluga za 2023. što ga sukladno osiguranim sredstvima donosi gradonačelnik u okviru jedinstvenog Plana nabave.

Planirana sredstva koristit će se za hitne intervencije na održavanju krovova, školskih instalacija i održavanju opreme školskih učionica, razredne i predmetne nastave, praktikuma i drugih prostorija.

Sredstva će se koristiti i za investicijsko i tekuće održavanje školskih kuhinja i blagovaonica, sanaciju i izmjenu svih vrsta instalacija, podova, vrata i prozora, izvedbu i popravak ventilacijskih uređaja, uvođenje nužnih instalacija za priključenje nove opreme i slično te za hitne intervencije u školskim kuhinjama i blagovaonicama i za davanje velikih zelenih zatravnjenih površina uz određene škole na održavanje jer ih zbog veličine površine škole ne mogu same održavati.

10.4. Nabava uredske opreme i namještaja

Plan:

794.900,00 eura

Sredstva za ovaj program odobrava Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade na temelju zahtjeva i prijedloga škola za koje Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade vodi jedinstvenu listu. Nabava opreme odnosi se na nabavu namještaja za učionice, nabavu nastavnih pomagala, školskih ploča, nabavu opreme za tjelesnu i zdravstvenu kulturu, namještaja za školske knjižnice, opremanje praktikuma, nabavu opreme za sustav videonadzora, održavanje, zaštitu i sl.

Ovim se sredstvima omogućuje nabava nove opreme i sitnog inventara za pripremu i serviranje hrane u školskim kuhinjama i zamjena postojeće dotrajale opreme radi modernizacije tehnologije pripreme i podjele hrane u školskim kuhinjama i blagovaonicama. Ovim se sredstvima također postupno smanjuje razlika među školama u starosti opreme i namještaja. U 2023., kao i prethodnih godina, potrebno je osigurati sredstva za informatičko opremanje osnovnih škola u vlasništvu Grada Zagreba.

10.5. Knjige

Plan: 131.400,00 eura

Suvremena školska knjižnica je informacijsko, medijsko i komunikacijsko središte škole namijenjeno učenicima i nastavnicima u svrhu realizacije ciljeva redovite nastave, ali ona je i središte okupljanja i provođenja izvannastavnog i slobodnog vremena, mjesto učenja i poučavanja, stjecanja opće pismenosti i kulture te razvijanja navike cjeloživotnog korištenja knjige kao izvora informacija. U okviru raspoloživih sredstava osnovnoškolskim ustanovama omogućuje se nabava knjiga za knjižnice - lektirnih naslova te stručne i druge literature. Kriterij za raspodjelu sredstava je broj učenika u osnovnim školama Grada Zagreba koje se financiraju proračunskim sredstvima Grada Zagreba.

10.6. Rashodi za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmova od kreditnih i ostalih financijskih institucija izvan javnog sektora

Plan:

10.090,00 eura

Sukladno ugovorima o financijskom leasingu, ustanovama se osiguravaju sredstva za otplatu financijskog leasinga za nabavu vozila, prema važećem otplatnom planu.

11. SUFINANCIRANJE PRIPREME I PROVEDBE PROJEKATA PRIJAVLJENIH NA NATJEČAJE EUROPSKIH FONDOVA

Plan: 159.190,00 eura

Proračunskim sredstvima će se pružiti potpora odgojno-obrazovnim ustanovama u pripremi i provedbi projekata prijavljenih na natječaje za korištenje sredstava iz EU fondova te za sudjelovanje u programu "e-Škole: Uspostava razvoja digitalno zrelih škola".

PROGRAM "E-ŠKOLE: USPOSTAVA RAZVOJA DIGITALNO ZRELIH ŠKOLA"

Sustavno i redovito korištenje najmodernije tehnologije u učenju i poučavanju, adekvatna infrastruktura i računalna oprema u svim školama u Hrvatskoj i brojni razvijeni digitalni obrazovni sadržaji i e-usluge za nastavne i poslovne procese te niz edukacija za razvoj digitalnih kompetencija školskih djelatnika - samo su neke od prednosti koje donosi CARNET-ov program e-Škole.

Opći cilj programa e-Škole pridonosi jačanju kapaciteta osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovnog sustava s ciljem osposobljavanja učenika za tržište rada, daljnje školovanje i cjeloživotno učenje. Specifični ciljevi programa e-Škole kojima će se pridonijeti općem cilju su:

- osigurati svrhovitu, pouzdanu i sigurnu IKT okolinu prilagođenu potrebama škola u Republici Hrvatskoj;

- poboljšati učinkovitost i koherentnost procesa u obrazovnom sustavu;

- unaprijediti digitalne kompetencije koje pridonose digitalnoj zrelosti škola;

- unaprijediti strateško vodstvo škola za podizanje njihove digitalne zrelosti.

U digitalno zrelim školama nastavnici koriste tehnologiju kako bi unaprijedili nastavu, razvijaju vlastite digitalne sadržaje te pružaju podršku samostalnom učenju i razvoju kritičkih vještina kod učenika koji su u središtu nastavnog procesa. Učenici tako aktivno sudjeluju u nastavi s povećanom motivacijom za učenje i nastavak školovanja te postaju i konkurentniji na tržištu rada. Upravljanje e-Školama je učinkovito i transparentno, a komunikacija i razmjena e-dokumenata između škole, njezinih dionika i osnivača znatno jednostavnija.

Grad Zagreb i Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNET potpisali su 1. srpnja 2019. Ugovor o sudjelovanju u drugoj fazi programa "e-Škole: Uspostava razvoja digitalno zrelih škola" koja traje do kraja 2023. godine. Program je financiran sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda te državnog proračuna.

Grad Zagreb kao osnivač škola participira pružanjem podrške koja je potrebna radi održivosti projekta kroz:

- imenovanje stručnjaka za tehničku podršku i osiguranje sredstava za financiranje njihova rada koji se sastoji od pružanja tehničke podrške za korištenje mreže i ostalo;

- u slučaju potrebe, a prije najavljenog početka radova, ishođenje dozvole za rad na zgradama škole u svrhu uspostave lokalne mreže škole ili njezina opremanja za potrebe projekta;

- osiguranje održivosti mreže i opreme nakon završetka projekta u skladu s odredbama i rokovima zadanima u okviru financiranja EU projekata.

NACIONALNI PLAN OPORAVKA I OTPORNOSTI

U okviru mehanizma Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, za koji se sredstva osiguravaju iz europskih fondova, Grad Zagreb namjerava se svojim projektima uključiti u ciljeve reforme obrazovanja koja obuhvaća modernizaciju sustava na svim razinama odgoja i obrazovanja. Uz izgradnju dječjih vrtića radi poboljšanja dostupnosti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te povećanje smještajnih kapaciteta i veću stopu sudjelovanja učenika u gimnazijskim programima, u osnovnoškolskom sustavu obrazovanja planira se:

- povećanje ukupnog vremena koje će učenik provoditi dnevno u školi realizirajući obvezne, dopunske, dodatne i izvannastavne sadržaje;

- uvođenje cjelodnevne nastave uz korištenje digitalne tehnologije i

- povećanje broja osnovnih škola koje rade u jednoj smjeni.

U skladu s navedenim reformskim ciljevima, a u cilju proširenja kapaciteta ili poboljšanja odgojno-obrazovnog standarda ustanova, Grad Zagreb u razdoblju do 2026. planira izvedbu infrastrukturnih projekata (aktivnosti na izradi projektne dokumentacije, ishođenju dozvola, početku i nastavku izvođenja radova, cjelovite obnove, odnosno provođenje pripremnih radnji za energetsku obnovu, dogradnju, rekonstrukciju postojećih i izgradnju novih objekata) koji bi se financirali iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. ili drugih izvora.

12. ŠKOLSKA SHEMA VOĆA I POVRĆA TE MLIJEKA I MLIJEČNIH PROIZVODA

Školska shema je projekt koji se financira sredstvima Europske unije i Državnog proračuna Republike Hrvatske, u iznosu poreza na dodanu vrijednost te u okviru određenog iznosa prava na potporu dodijeljenog od strane Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju. Republika Hrvatska od 2013. provodi Školsku shemu kao mjeru namijenjenu učenicima osnovnih i srednjih škola u svrhu:

- promoviranja pravilnih prehrambenih navika s ciljem povećanja udjela voća i povrća te mlijeka i mliječnih proizvoda u svakodnevnoj prehrani kako bi se smanjio rizik od razvoja nezaraznih kroničnih bolesti u odrasloj dobi;

- oblikovanja prehrambenih navika djece i ograničenja unosa hrane s visokim sadržajem masti, šećera i soli te

- omogućavanja školskoj djeci dodatnog obroka svježeg voća, povrća, mlijeka i mliječnih proizvoda.

U školskoj godini 2022./2023. Školska shema se provodi sukladno Pravilniku o provedbi Nacionalne strategije za provedbu školske sheme voća i povrća te mlijeka i mliječnih proizvoda od školske godine 2017./2018. do 2022./2023. (Narodne novine 93/21, 16/22 i 97/22).

U okviru sheme učenicima se nudi voće, povrće, mlijeko i mliječni proizvodi kao zaseban obrok, neovisno o obroku u okviru školske prehrane. Obrok voća i povrća i/ili mlijeka i mliječnih proizvoda omogućen je učenicima svih razreda osnovne škole na području Republike Hrvatske. Isporuka voća i povrća i/ili mlijeka i mliječnih proizvoda u okviru Školske sheme odvijat će se najmanje jedanput tjedno, u intervalu od najmanje 12 do najviše 24 tjedna tijekom školske godine, u dane održavanja nastave koji su u skladu sa školskim kalendarom.

U Gradu Zagrebu u školskoj godini 2022./2023. u Školskoj shemi voća i povrća te mlijeka i mliječnih proizvoda sudjeluje 60 redovitih osnovnih škola i 2 osnovne škole za djecu s teškoćama u razvoju. U projektu sudjeluje 37.162 učenika u konzumaciji voća i povrća te 32.842 učenika u konzumaciji mlijeka i mliječnih proizvoda.

Rashodi za realizaciju ovog programa iznose 360.430,00 eura te su ista planirana od strane proračunskih korisnika unutar izvora 5.6.1. Pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.

13. GRAĐANSKI ODGOJ

Plan:

176.480,00 eura

Povjerenstvo za izvannastavnu aktivnost "Građanski odgoj i obrazovanje" u osnovnim i srednjim školama Grada Zagreba pripremilo je prijedlog kurikuluma te se u školskoj godini 2022./2023. u 26 osnovnih škola provodi ovaj pilot-projekt pod nazivom Zajednica aktivnih građana - ZAG. Neto satnica za nastavnike koji provode pilot-projekt kao prekovremeni rad iznosi 9,95 eura. Kroz školsku godinu planiran je nastavak edukacije nastavnika i nastavnica koji sudjeluju u pilot-projektu te evaluacija i priprema konačne verzije kurikuluma.

14. REDOVNA DJELATNOST PRORAČUNSKIH KORISNIKA - dodatna sredstva za materijalne rashode - naknade za zdravstvene usluge (sistematske preglede zaposlenika)

Plan: 318.660,00 eura

Zbog povećanih potreba i nedostatnih sredstava za decentralizirane funkcije, iz izvornih sredstava Grada Zagreba planiraju se sredstva za povećane troškove sistematskih pregleda zaposlenika u ukupnom iznosu od 318.660,00 eura.

15. BESPLATNE MENSTRUALNE POTREPŠTINE

Plan: 40.780,00 eura

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade planira sredstva u iznosu od 40.780,00 eura koja se doznačuju osnovnim školama Grada Zagreba za nabavu besplatnih menstrualnih potrepština.

VLASTITI PRIHODI

Osnovnoškolske ustanove, osnivač kojih je Grad Zagreb, mogu ostvarivati i vlastite prihode, i to:

A) Davanjem u zakup školskog prostora i opreme

1. Ako se školski prostor i oprema daju na privremeno korištenje, a radi se o davanju na korištenje:

1.1. sportskih dvorana i igrališta, uz pravo upotrebe pripadajućeg prostora (npr. tuševi, sanitarni čvor, svlačionica i dr.)

1.1.1. sportskim klubovima - članovima gradskih sportskih saveza, u slobodnim terminima koji nisu potrebni za rad s učenicima u redovitoj nastavi i izvannastavnim školskim aktivnostima, škole će, bez objavljivanja javnog natječaja, sklopiti ugovore o davanju u zakup uz maksimalnu zakupninu:

- 5,31 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane do 150 m2

- 10,62 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane 151 - 300 m2

- 26,54 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane veće od 300 m2

- 20,97 eura za 60 minuta

- za nogometna igrališta s prirodnom odnosno umjetnom travom

- 8,36 eura za 60 minuta

- za igrališta s ostalim podlogama (nogomet, rukomet, košarka, odbojka, tenis i sl.)

- 8,36 eura za 60 minuta

- za trim-kabinet

Ako se dvorana daje u zakup djelomično, potrebno je sklopiti ugovor prema kvadraturi koja se doista i koristi, a sukladno gore navedenoj tablici.

1.1.2. građanima i sportskim udrugama koje nisu članovi gradskih sportskih saveza, u ostalim terminima uz minimalnu zakupninu:

- 7,30 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane do 150 m2

- 14,60 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane 151 - 300 m2

- 36,50 eura za 60 minuta

- za sportske dvorane veće od 300 m2

- 21,90 eura za 60 minuta

- za nogometna igrališta s prirodnom odnosno umjetnom travom

- 8,76 eura za 60 minuta

- za igrališta s ostalim podlogama (za nogomet, rukomet, košarku, odbojku, tenis i sl.)

- 8,76 eura za 60 minuta

- za trim-kabinet

1.1.3. sportskim klubovima navedenima u Programu javnih potreba u sportu Grada Zagreba za 2023. za provedbu 70 sati sportske poduke prostor se daje besplatno. Da bi se ostvarilo navedeno pravo, sportski klubovi dužni su dostaviti školi potvrdu nadležnoga sportskog saveza u Zagrebu.

Prioritet u korištenju sportskih dvorana i sportskih igrališta imaju školski sportski klubovi i sportski klubovi i savezi iz Programa javnih potreba u sportu Grada Zagreba za 2023. te ostali sportski klubovi uključeni u gradske sportske saveze. Da bi se ostvarilo navedeno pravo, sportski klubovi dužni su dostaviti školi potvrdu nadležnoga sportskog saveza u Zagrebu.

1.2. ostalog školskog prostora

- 8,76 eura za 60 minuta

- za klasične učionice za nastavu stranih jezika i ostalu teorijsku nastavu te umjetničke programe

- 29,20 eura za 60 minuta

- za informatičke učionice s opremom i specijalizirane učionice te za višenamjenske dvorane

- 8,76 eura za 60 minuta

- za ostale prostore (hol, predvorje, podrumski prostor i dr.)

- od 73,00 eura

- mjesečno po automatu za prostor s priključcima na električnu energiju

Iznimno, škola može, uz prethodnu suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade svim sportskim klubovima i organizatorima programa dati u zakup školske sportske dvorane i ostale prostore škole po cijenama nižima od određenih, odnosno i besplatno, i to:

- sportskim udrugama koje provode programe za djecu polaznike škole i djecu iz bližega školskog okružja besplatno ili uz minimalnu članarinu.

- za provođenje programa humanitarnoga i terapijskog karaktera i programa suzbijanja neprihvatljivog ponašanja djece.

Škola može, uz prethodnu suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade, građanima, sportskim udrugama koje nisu članovi gradskih sportskih saveza te organizatorima ostalih programa dati u zakup školske dvorane i ostale prostore škole po cijenama i višima od minimalnih.

Osnovne škole mogu dati školski prostor na besplatno korištenje drugim odgojno-obrazovnim ustanovama, osnivač kojih je Grad Zagreb, na temelju međusobnog sporazuma o korištenju prostora i uz prethodnu suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade. Međusobnim dogovorom sporazumnih strana utvrdit će se iznos sudjelovanja zakupoprimca u plaćanju povećanih materijalnih troškova - zakupodavca.

Ugovori o davanju u zakup školskog prostora mogu se sklopiti bez objavljivanja natječaja, ali uz prethodnu suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade. Zaključuju se najduže na jednu godinu.

Sa sportskim klubovima za koje se sredstva za korištenje školskih dvorana osiguravaju u Programu javnih potreba u sportu Grada Zagreba u 2023. sklapaju se ugovori o korištenju dvorana za proračunsku godinu, a programska sredstva doznačuju se u obliku dvanaestina.

2. Za ostali prostor i opremu koji nisu sadržani u prethodnoj točki primjenjuju se odredbe Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora (Narodne novine 125/11, 64/15 i 112/18) te Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/22) kojom se određuju uvjeti i postupak za davanje u zakup poslovnoga prostora u vlasništvu i na upravljanju Grada Zagreba te poslovnoga prostora pravnih osoba u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada Zagreba i pravnih osoba u njihovu vlasništvu ili pretežitom vlasništvu.

Za određivanje visine zakupnine primjenjuje se Zaključak o kriterijima za određivanje zakupnine za poslovni prostor.

Na temelju članka 22. stavka 4. Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora škole su dužne, prije raspisivanja natječaja, zatražiti mišljenje o usklađenosti teksta javnog natječaja s odredbama navedene odluke od gradskog upravnog tijela nadležnog za poslovne prostore.

Dio školskih dvorišta, koji se ne koristi za provođenje nastave, škole mogu davati u zakup za potrebe sporta i druge aktivnosti koje su u funkciji djece i mladih javnim natječajem, uz prethodnu suglasnost Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade. Visina zakupnine iznosi 0,44 eura po m2. Zakupac može uložiti sredstva u uređenje dijela školskog dvorišta samo na temelju odluke školskog odbora, uz prethodnu suglasnost osnivača.

B) Iz školarina te

C) Iz ostalih prihoda

Navedeni ostvareni prihodi zadržavaju se na žiroračunu gradskih osnovnih škola, a moraju se koristiti na način utvrđen odlukom školskog odbora donesenom u skladu s posebnim zaključkom gradonačelnika Grada Zagreba o mjerilima i načinu korištenja nenamjenskih donacija i vlastitih prihoda osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zagreb.

Davanje u zakup školskog prostora i opreme, prodaja i davanje usluga i sl. moguće je pod uvjetom da to ne ometa redovitu djelatnost ustanove.

Ustanove su dužne dostavljati Gradskom uredu za obrazovanje, sport i mlade tromjesečno izvješće o ostvarenim prihodima i utrošku sredstava po namjenama.

Gradonačelnik Grada Zagreba odlučuje o načinu provedbe Programa javnih potreba u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju Grada Zagreba.

KLASA: 400-06/22-01/115

URBROJ: 251-16-04-22-69

Zagreb, 8. prosinca 2022.

Predsjednik

Gradske skupštine

Joško Klisović, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija