zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Prethodnik
Nasljednik

Kodeks ponašanja gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini Grada Zagreba u sprečavanju sukoba interesa

Pročišćeni tekst vrijedi od 26.07.2022.

Narodne novine 22/2022

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Kodeks ponašanja gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini Grada Zagreba u sprečavanju sukoba interesa (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 22/22)

Na temelju članka 4. stavka 1. Zakona o sprječavanju sukoba interesa (Narodne novine 143/21) i članka 41. točke 34. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 14. sjednici, 12. srpnja 2022., donijela je

KODEKS PONAŠANJA

gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini Grada Zagreba u sprečavanju sukoba interesa

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

(1) Kodeksom ponašanja gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini Grada Zagreba u sprečavanju sukoba interesa (dalje u tekstu: Kodeks) utvrđuju se načela i smjernice ponašanja na temelju kojih gradski zastupnici u Gradskoj skupštini Grada Zagreba (dalje u tekstu: gradski zastupnik / gradski zastupnici) postupaju tijekom obnašanja dužnosti, razrađuju pojedina pitanja integriteta, osniva se, utvrđuje i uređuje izbor, sastav i djelokrug rada tijela za nadzor primjene kodeksa u prvom i drugom stupnju te druga pitanja od značaja za provedbu Kodeksa.

(2) Svrha ovog kodeksa je utvrditi etička načela i smjernice u skladu s kojima je gradski zastupnik za vrijeme obnašanja dužnosti obvezan postupati radi sprečavanja sukoba interesa i sprečavanja privatnih utjecaja na donošenje odluka u obnašanju dužnosti gradskog zastupnika, jačanja njihova integriteta, objektivnosti i nepristranosti, jačanja transparentnosti u obavljanju zastupničke dužnosti te jačanja povjerenja građana u Gradsku skupštinu Grada Zagreba (dalje u tekstu: Gradska skupština) kao tijelo javne vlasti.

(3) Izrazi koji se koriste u ovom kodeksu, a imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnose se na jednak način na muški i ženski rod.

II. TEMELJNA ETIČKA NAČELA PONAŠANJA I DJELOVANJA

Članak 2.

(1) Gradski zastupnici u obnašanju zastupničke dužnosti moraju postupati časno, pošteno, savjesno, odgovorno i nepristrano, čuvajući vlastitu vjerodostojnost i dostojanstvo povjerene im dužnosti te povjerenje građana.

(2) Gradski zastupnici su osobno odgovorni za svoje djelovanje u obnašanju zastupničke dužnosti na koju su izabrani prema građanima koji su ih izabrali.

(3) Gradski zastupnici ne smiju koristiti javnu dužnost za osobni probitak ili probitak osobe koja je s njima povezana te ne smiju biti ni u kakvom odnosu ovisnosti prema osobama koje bi mogle utjecati na njihovu objektivnost.

(4) Građani imaju pravo biti upoznati s ponašanjem gradskih zastupnika kao javnih osoba, a koje su u vezi s obnašanjem dužnosti gradskog zastupnika.

Članak 3.

(1) Gradski zastupnici dužni su čuvati povjerenje građana te paziti na očuvanje vlastitog integriteta i izbjegavati sve situacije koje narušavanju njihovu objektivnost i nepristranost u obnašanju zastupničke dužnosti.

(2) U svim oblicima javnih nastupa i djelovanja u kojima predstavljaju Gradsku skupštinu gradski zastupnici trebaju iznositi stavove Gradske skupštine te osiguravati transparentnost obavljanja dužnosti gradskog zastupnika i transparentnost djelovanja Gradske skupštine, u skladu sa svojim ovlastima.

(3) Prilikom obavljanja zastupničke dužnosti gradski zastupnici dužni su čuvati osobni ugled i ugled Gradske skupštine i vlastitim primjerom poticati druge članove predstavničkog tijela na kvalitetno i učinkovito obavljanje zadataka, kolegijalnost te odgovoran odnos prema građanima i javnosti.

(4) U obnašanju zastupničke dužnosti gradski zastupnici trebaju osigurati da se ljudskim i materijalnim resursima upravlja i koristi na zakonit, učinkovit, djelotvoran i ekonomičan način, isključivo u cilju ostvarenja javnog interesa.

III. SPREČAVANJE SUKOBA INTERESA

Članak 4.

(1) U obnašanju zastupničke dužnosti gradski zastupnici ne smiju svoj privatni interes stavljati ispred javnog interesa.

(2) Sukob interesa postoji kada su privatni interesi gradskog zastupnika u suprotnosti s javnim interesom, a posebice:

1. kada privatni interes gradskog zastupnika može utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju zastupničke dužnosti (potencijalni sukob interesa)

2. kada je privatni interes gradskog zastupnika utjecao ili se osnovano može smatrati da je utjecao na njegovu nepristranost u obavljanju zastupničke dužnosti (stvarni sukob interesa).

(3) U slučaju dvojbe o postojanju sukoba interesa gradski zastupnik je dužan učiniti sve što je potrebno da odijeli privatni interes od javnog interesa i zaštiti javni interes.

(4) Prilikom odlučivanja na sjednici Gradske skupštine o poslovnim interesima poslovnih subjekata u vlasništvu gradskog zastupnika i vlasništvu članova njegove obitelji, a radi sprečavanja mogućeg sukoba interesa, preporučuje se gradskom zastupniku suzdržavanje od glasovanja.

Članak 5.

(1) Gradski zastupnik je dužan urediti svoje privatne poslove kako bi se spriječio predvidljivi sukob interesa, u pravilu, u roku od 60 dana od dana izbora za zastupnika.

(2) U slučaju dvojbe o postojanju sukoba interesa zastupnik je dužan učiniti sve što je potrebno da odijeli privatni interes od javnog interesa.

(3) Ako se pojave okolnosti koje se mogu definirati kao potencijalni sukob interesa, zastupnik je dužan deklarirati ga na odgovarajući način i razriješiti ga tako da zaštiti javni interes.

(4) Potencijalni sukob interesa zastupnik će deklarirati pisanom izjavom i dostaviti je Etičkom odboru.

(5) Obrazac izjave iz stavka 4. ovog članka utvrdit će Etički odbor te će biti objavljen na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

Članak 6.

(1) Sukladno odredbama zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba između privatnog i javnog interesa u obnašanju javnih dužnosti gradski zastupnici su dužni u roku od 15 dana od stupanja na dužnost ili stjecanja udjela obavijestiti predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba ako imaju 5 % ili više udjela u vlasništvu poslovnog subjekta.

(2) Popis udjela iz stavka 1. ovog članka objavljuje se i redovito ažurira na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

(3) Gradski zastupnik je dužan pisanim putem u roku od 15 dana obavijestiti Gradsku skupštinu o stupanju u poslovni odnos poslovnih subjekata u njegovu vlasništvu i vlasništvu članova njegove obitelji s Gradom Zagrebom te s trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama kojima je Grad Zagreb osnivač.

(4) Evidenciju obavijesti iz stavka 3. ovoga članka vodi Etički odbor.

(5) Radi lakše dostupnosti informacija Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa koje provodi nadzor nad ispunjenjem obveza iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, popis iz stavka 2. ovoga članka i evidencija iz stavka 4. ovoga članka dostavlja se tom povjerenstvu svakih šest mjeseci.

Članak 7.

Gradskim zastupnicima je zabranjeno:

1. primiti ili zahtijevati korist ili obećanje koristi radi obavljanja zastupničke dužnosti

2. ostvariti ili dobiti pravo ako se krši načelo jednakosti pred zakonom

3. zloupotrijebiti posebna prava gradskog zastupnika koja proizlaze ili su potrebna za obavljanje zastupničke dužnosti

4. primiti dodatnu naknadu za poslove obnašanja zastupničke dužnosti

5. tražiti, prihvatiti ili primiti vrijednost ili uslugu radi glasovanja o bilo kojoj stvari, ili utjecati na odluku nekog tijela ili osobe radi osobnog probitka ili probitka povezane osobe

6. obećavati zaposlenje ili neko drugo pravo u zamjenu za dar ili obećanje dara

7. utjecati na dobivanje poslova ili ugovora o javnoj nabavi

8. koristiti povlaštene informacije o djelovanju upravnih tijela gradske uprave radi osobnog probitka ili probitka povezane osobe

9. na drugi način koristiti položaj gradskog zastupnika utjecanjem na odluku upravnih tijela gradske uprave ili osoba koje su u njima zaposlene kako bi postigli osobni probitak ili probitak povezane osobe, neku povlasticu ili pravo, sklopili pravni posao ili na drugi način interesno pogodovali sebi ili drugoj povezanoj osobi.

Članak 8.

(1) Darom se u smislu ovog kodeksa smatra novac, stvari bez obzira na njihovu vrijednost, prava i usluge dane bez naknade koje gradskog zastupnika dovode ili mogu dovesti u odnos zavisnosti ili kod njega stvaraju obvezu prema darovatelju.

(2) Ne smatraju se darovima u smislu ovog kodeksa uobičajeni darovi između članova obitelji, rodbine i prijatelja te državna i međunarodna priznanja, odličja i nagrade.

(3) Gradski zastupnik ne smije primiti dar iz stavka 1. ovog članka kada je on u novcu, bez obzira na iznos, te vrijednosnicu i dragocjenu kovinu. Pod darom u novcu, vrijednosnicom i dragocjenom kovinom ne smatra se numizmatički novac, prigodni opticajni kovani novac pakiran u prigodnu ambalažu ili numizmatički kompleti.

Članak 9.

Gradski zastupnik smije zadržati samo dar simbolične vrijednosti, i to najviše u vrijednosti do 500,00 kuna od istog darovatelja jedanput godišnje.

Članak 10.

(1) Gradski zastupnik dužan je čuvati povjerljive informacije i podatke koje sazna u obavljanju zastupničke dužnosti, a koje nije obvezan javno objaviti u skladu sa zakonom te prilikom postupanja s informacijama i podacima koje sazna u obnašanju dužnosti gradskog zastupnika voditi brigu o primjeni propisa kojima se uređuje tajnost podatka i zaštita osobnih podataka.

(2) Gradski zastupnici prilikom obnašanja zastupničke dužnosti dužni su jednako postupati prema svim građanima bez diskriminacije ili povlašćivanja na temelju srodstva, starosti, nacionalnosti, etičke pripadnosti, jezika, rase, političkih i vjerskih uvjerenja, invalidnosti, obrazovanja, socijalnog položaja, spola, seksualne orijentacije, bračnog ili obiteljskog statusa ili po drugim osnovama.

IV. PRIMJENA KODEKSA

Članak 11.

(1) Gradski zastupnici dužni su upoznati se sa sadržajem Kodeksa i kontinuirano se educirati o pitanjima provedbe njegovih odredbi te se ni na koji način ne mogu ispričati za nepoznavanje obveza i odgovornosti koje iz njega proizlaze.

(2) Gradskom zastupniku dostavlja se Kodeks uz poziv na prvu sjednicu Gradske skupštine kojoj prisustvuju s obrascem izjave kojom potvrđuje da je upoznat sa sadržajem Kodeksa. Izjavu je gradski zastupnik dužan potpisati i predati predsjedniku Gradske skupštine u roku od 15 dana od dana stupanja na dužnost gradskog zastupnika.

Članak 12.

(1) Gradski zastupnik ima pravo od Etičkog odbora tražiti donošenje smjernica i uputa o načelnim pitanjima vezanima uz sadržaj i primjenu Kodeksa.

(2) S ciljem sprečavanja pojave sukoba interesa, u slučaju dvojbe je li neko ponašanje sukob interesa ili ne, odnosno je li određeno ponašanje u skladu s odredbama Kodeksa, gradski zastupnik može od Etičkog odbora zatražiti davanje mišljenja.

Članak 13.

(1) U svrhu internalizacije odredbi Kodeksa Etički odbor u roku od 60 dana od izbora svih članova osigurava pripremu materijala i odgovarajuće edukacije gradskih zastupnika o obvezama iz Kodeksa.

(2) U obavljanju zadaće iz stavka 1. ovoga članka Etički odbor po potrebi surađuje s nadležnim tijelima, akademskim i drugim relevantnim institucijama.

V. PRAĆENJE PRIMJENE KODEKSA

Članak 14.

(1) Primjenu Kodeksa prate Etički odbor i Odbor za sprečavanje sukoba interesa.

(2) Etički odbor provodi nadzor primjene Kodeksa u prvom stupnju, a Odbor za sprečavanje sukoba interesa odlučuje u drugom stupnju o odlukama Gradske skupštine.

(3) Etički odbor i Odbor za sprečavanje sukoba interesa su stalna radna tijela Gradske skupštine.

(4) Mandat Etičkog odbora i Odbora za sprečavanje sukoba interesa prati mandat Gradske skupštine.

(5) Na rad Etičkog odbora i Odbora za sprečavanje sukoba interesa na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Poslovnika Gradske skupštine što se odnose na rad radnih tijela, ako ovim kodeksom nije drukčije određeno.

Članak 15.

(1) Etički odbor imenuje Gradska skupština.

(2) Etički odbor ima predsjednika i četiri člana.

(3) Predsjednik i dva člana imenuju se iz reda gradskih zastupnika, a dva člana imenuju se iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda u Gradu Zagrebu, koje imaju profesionalne kvalitete, sposobnosti i iskustvo te besprijekorno profesionalno ponašanje, a koje ne mogu biti nositelji političke dužnosti niti članovi političke stranke minimalno 5 godina prije imenovanja, odnosno kandidati nezavisne liste zastupljene u Gradskoj skupštini.

(4) Predsjednik i jedan član Etičkog odbora koji se imenuju iz reda gradskih zastupnika moraju biti iz skupštinske većine, a jedan član koji se imenuje iz reda gradskih zastupnika mora biti iz skupštinske manjine.

(5) Članovi koji se imenuju iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda imenuju se na temelju javnog poziva koji raspisuje Odbor za izbor i imenovanja.

Članak 16.

Etički odbor obavlja sljedeće poslove:

1. provodi postupak zbog kršenja odredbi Kodeksa koje se odnose na sprečavanje sukoba interesa

2. predlaže Gradskoj skupštini donošenje odluke o usklađenosti postupanja gradskih zastupnika s ovim kodeksom

3. predlaže Gradskoj skupštini sankcije za gradske zastupnike za postupanja koja nisu u skladu s odredbama ovog kodeksa koje se odnose na sprečavanje sukoba interesa

4. donosi smjernice o načelnim pitanjima vezanim uz sadržaj i primjenu ovog kodeksa na vlastitu inicijativu ili na zahtjev gradskih zastupnika

5. promiče etičke standarde u obnašanju dužnosti u Gradskoj skupštini

6. informira i daje savjete gradskim zastupnicima o pitanjima vezanim za očuvanje i jačanje njihova integriteta i etičkog ponašanja

7. pruža potporu u primjeni odredbi ovog kodeksa, osobito u dijelu koji se odnosi na informiranje i edukaciju gradskih zastupnika u području primjene Kodeksa

8. obavlja i druge poslove utvrđene ovim kodeksom.

Članak 17.

(1) Postupak za utvrđivanje povrede Kodeksa pokreće Etički odbor na vlastitu inicijativu ili povodom prijave o mogućoj povredi Kodeksa (dalje u tekstu: prijava).

(2) Prijavu može podnijeti svaki gradski zastupnik, radno tijelo Gradske skupštine, gradonačelnik ili njegov zamjenik, službenik upravnog tijela Grada Zagreba i građani.

(3) Građanima koji podnesu prijavu jamči se zaštita anonimnosti.

(4) Postupak se ne pokreće na temelju anonimne prijave.

(5) Prijava se podnosi Gradskoj skupštini. Prijava sadrži ime i prezime prijavitelja, ime i prezime gradskog zastupnika kojeg se prijavljuje za povredu ovog kodeksa uz navođenje odredbe koja je povrijeđena.

Članak 18.

(1) Etički odbor dostavlja prijavu gradskom zastupniku protiv kojeg je prijava podnesena na očitovanje u roku od 15 dana od zaprimanja prijave.

(2) Gradski zastupnik dužan je dostaviti očitovanje najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka prijave.

(3) Gradski zastupnik može uz očitovanje dostaviti i dokaze kojima se osporavaju navodi u prijavi.

(4) Nakon zaprimanja očitovanja gradskog zastupnikaEtički odbor može, prema potrebi, provjeriti dokaze koje je podnositelj prijave naveo u prijavi ili ih dostavio uz prijavu te dokaze koje je gradski zastupnik protiv kojeg je prijava podnesena naveo u očitovanju ili ih dostavio uz očitovanje, odnosno pribaviti druge dokaze za koje smatra da je potrebno.

(5) Ako gradski zastupnik protiv kojeg je podnesena prijava ne dostavi očitovanje u zadanom roku, Etički odbor nastavlja s vođenjem postupka po prijavi.

Članak 19.

(1) Nakon provedenog postupka iz članka 18. ovog kodeksa Etički odbor utvrđuje prijedlog odluke povodom prijave.

(2) Etički odbor odluke donosi većinom prisutnih članova.

(3) Etički odbor će prijavu, očitovanje gradskog zastupnika ako je dostavljeno, dokaze vezane uz navode iz prijave te prijedlog odluke povodom prijave dostaviti Gradskoj skupštini na razmatranje i odlučivanje, najkasnije u roku od 60 dana od zaprimanja prijave.

(4) Ako je prijava podnesena protiv člana Etičkog odbora, taj član ne sudjeluje u postupku po prijavi i u odlučivanju.

Članak 20.

(1) Gradska skupština mora donijeti odluku povodom prijave o povredi ovog kodeksa na prvoj redovnoj sjednici koja se održava nakon primitka prijedloga Etičkog odbora u redovnom postupku.

(2) Preporuča se da se gradski zastupnik na kojega se odnosi odluka iz stavka 1. ovoga članka izuzme od glasovanja o toj odluci.

(3) Ako Gradska skupština odluči da je došlo do povrede Kodeksa, Gradska skupština može:

1. naložiti gradskom zastupniku da otkloni uzroke postojanja sukoba interesa u određenom roku, ako je primjereno naravi povrede

2. izreći opomenu gradskom zastupniku.

(4) Odluka iz stavka 1. ovog članka dostavlja se gradskom zastupniku i podnositelju prijave te se objavljuje na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

Članak 21.

Na odluku iz članka 20. stavka 1. ovog kodeksa može se podnijeti prigovor Odboru za sprečavanje sukoba interesa.

Članak 22.

(1) Odbor za sprečavanje sukoba interesa imenuje Gradska skupština.

(2) Odbor za sprečavanje sukoba interesa ima predsjednika i četiri člana.

(3) Predsjednik i dva člana imenuju se iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda u Gradu Zagrebu, koje imaju profesionalne kvalitete, sposobnosti i iskustvo te besprijekorno profesionalno ponašanje, a koje ne mogu biti nositelji političke dužnosti niti članovi političke stranke minimalno 5 godina prije imenovanja, odnosno kandidati nezavisne liste zastupljene u Gradskoj skupštini, a dva člana imenuju se iz reda gradskih zastupnika.

(4) Predsjednik i dva člana koji se imenuju se iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda imenuju se na temelju javnog poziva koji raspisuje Odbor za izbor i imenovanja.

(5) Jedan član koji se imenuje iz reda gradskih zastupnika mora biti iz skupštinske većine, a jedan član koji se imenuje iz reda gradskih zastupnika mora biti iz skupštinske manjine.

Članak 23.

(1) Prigovor Odboru za sprečavanje sukoba interesa podnosi se u roku od 30 dana od zaprimanja odluke Gradske skupštine.

(2) Odbor za sprečavanje sukoba interesa odlučit će o podnesenom prigovoru u roku od 30 dana od dana njegova zaprimanja.

(3) Odbor za sprečavanje sukoba interesa može odbiti prigovor i potvrditi odluku Gradske skupštine ili uvažiti prigovor i preinačiti ili poništiti odluku Gradske skupštine.

(4) Odbor za sprečavanje sukoba interesa odluke donosi većinom svih članova.

(5) Odluka o prigovoru je konačna.

(6) Odluka Odbora za sprečavanje sukoba interesa dostavlja se podnositelju prigovora i Gradskoj skupštini te se objavljuje na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

(7) Ako je prijava podnesena protiv člana Odbora za sprečavanje sukoba interesa, taj član ne sudjeluje u postupku po prigovoru i u odlučivanju.

Članak 24.

(1) Primjenu Kodeksa prati Etički odbor.

(2) Praćenje primjene Kodeksa uključuje poslove vođenja statističkih podataka o primjeni Kodeksa, odnosno broju pritužbi podnesenih za njegovo kršenje, broju pokrenutih postupaka te donesenim odlukama, izradu izvješća o primjeni Kodeksa na godišnjoj razini i njegovo podnošenje Gradskoj skupštini te druge poslove koji podrazumijevaju prikupljanje, obradu i analizu podataka o primjeni Kodeksa.

(3) S ciljem konstantnog unapređivanja etičkog okvira, Etički odbor prati i međunarodne standarde na području etičkog postupanja te daje prijedloge za unapređenje etičkih standarda sukladno međunarodnoj praksi.

(4) Etički odbor osigurava dostupnost navedenih podataka javnosti objavom na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

VI. ZAVRŠNA ODREDBA

Članak 25.

(1) Ovaj će kodeks biti objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba i na mrežnim stranicama Grada Zagreba.

(2) Ovaj kodeks stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 024-01/22-03/246

URBROJ: 251-16-04-22-7

Zagreb, 12. srpnja 2022.

Predsjednik

Gradske skupštine

Joško Klisović, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija