zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

23.12.2022.

Donesen

08.12.2022.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Program financiranja udruga iz područja pružanja socijalnih usluga u 2023.

Pročišćeni tekst vrijedi od 23.12.2022.

Narodne novine 39/2022

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Program financiranja udruga iz područja pružanja socijalnih usluga u 2023. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 39/22)

Na temelju članka 7. Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge (Narodne novine 26/15 i 37/21) i članka 41. točke 6. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 18. sjednici, 8. prosinca 2022., donijela je

PROGRAM

financiranja udruga iz područja pružanja socijalnih usluga u 2023.

I. UVOD

Financiranje udruga uređeno je Zakonom o udrugama (Narodne novine 74/14, 70/17 i 98/19) i Uredbom o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge (Narodne novine 26/15 i 37/21; u daljnjem tekstu: Uredba).

Uredbom su utvrđeni osnovni standardi planiranja i provedbe financiranja, praćenja i vrednovanja financiranja i izvještavanja te kriteriji, mjerila i postupci financiranja udruga iz javnih izvora koje moraju primjenjivati davatelji sredstava iz državnog proračuna i drugih javnih izvora, a na odgovarajući način i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Sukladno Uredbi, temeljni dokumenti planiranja financiranja su programi financiranja udruga za proračunsku godinu kojima se utvrđuju prioriteti financiranja unutar područja od interesa za Grad Zagreb, a na temelju procjene potreba u određenom području i mjera za ostvarivanje ciljeva iz strateških dokumenata Grada Zagreba i Republike Hrvatske za čiju je provedbu odgovoran Grad Zagreb.

Područja od interesa za Grad Zagreb navedena su u Pravilniku o financiranju udruga iz proračuna Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/19, 18/21 i 6/22; u daljnjem tekstu: Pravilnik), a to su: zaštita potrošača, promicanje ljudskih prava, mladi, zaštita životinja, poljoprivreda, šumarstvo i lovstvo, sustav civilne zaštite, održiva energetska politika te suzbijanje posljedica klimatskih promjena i prilagodbe tim promjenama, zaštita okoliša i održivog razvoja, međugradska i međunarodna suradnja, branitelji iz Domovinskog rata i njihove obitelji, borci II. svjetskog rata i civilni invalidi rata, područje od socijalnog i humanitarnog značenja, pružanje socijalnih usluga, prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, područje od socijalnog i humanitarnog značenja za unapređenje kvalitete života osoba s invaliditetom, zaštita zdravlja, zatim obrazovanje, predškolski odgoj, kultura i tehnička kultura, sport, promicanje poduzetništva i obrta, promocija inovatorstva na hrvatskom i međunarodnom tržištu, razvoj turizma, izviđači.

Ovim se programom utvrđuju prioriteti financiranja na godišnjoj razini i kriteriji za procjenu programa koji se prijavljuju na javni natječaj za financiranje udruga iz područja pružanja socijalnih usluga.

II. CILJEVI I PRIORITETI FINANCIRANJA

Referentni okvir za ciljeve i prioritete financiranja u području pružanja socijalnih usluga su, prije svega, propisi te nacionalni i gradski strateški dokumenti koji se odnose na osiguranje privremenog smještaja beskućnika te potpora radu skloništa i savjetovališta za žrtve nasilja u obitelji.

U članku 289. stavku 6. Zakona o socijalnoj skrbi (Narodne novine 18/22, 46/22 i 119/22) propisano je da su veliki gradovi i gradovi sjedišta županija dužni u svom proračunu osigurati sredstva za uslugu prehrane u pučkim kuhinjama i za pružanje usluge smještaja u prihvatilišta ili prenoćišta za beskućnike na način propisan navedenim zakonom.

Beskućništvo je jedan od ozbiljnijih problema suvremenog svijeta. Svim ranjivim skupinama stambena sigurnost omogućuje socijalno uključivanje, povećanje samopouzdanja, osjećaj sigurnosti, manje straha od kriminala, bolje uvjete za održavanje vlastitoga fizičkog i mentalnog zdravlja, razvijanje sposobnosti održavanja vlastitog doma, izobrazbu, bolji pristup socijalnim i zdravstvenim službama, smanjenje asocijalnih oblika ponašanja, razvijanje obiteljskog života itd. Za svaku skupinu potrebno je postaviti ciljeve koje treba postići stambenim zbrinjavanjem te predvidjeti poželjne pozitivne učinke na širu zajednicu, uključujući uštede na složenijim oblicima socijalne i zdravstvene skrbi, što treba ostvariti u koordinaciji centara za socijalnu skrb i pružatelja usluga koji će osigurati druge usluge integrirane uz stanovanje.

Zakon o socijalnoj skrbi iz 2011. (Narodne novine 57/11) prvi je put utvrdio beskućnike kao kategoriju korisnika socijalne skrbi kojima se osigurava privremeni smještaj na temelju uputnice centra za socijalnu skrb.

Prema Zakonu o socijalnoj skrbi, beskućnik je osoba koja nema mjesto stanovanja ni sredstva kojima bi mogla podmiriti troškove stanovanja, a smještena je ili koristi uslugu organiziranog stanovanja u prihvatilištu ili prenoćištu ili boravi na javnim ili drugim mjestima koja nisu namijenjena za stanovanje.

Privremeni smještaj beskućnika osigurava se putem usluge smještaja u prihvatilište, prenoćište i poludnevni boravak, a obuhvaća stanovanje i prehranu, socijalni rad, pomoć pri socijalnom uključivanju te brigu o zdravlju i njegu.

Nasiljem u obitelji ugrožavaju se temeljna ljudska prava te je zaštita od različitih oblika nasilja definirana brojnim međunarodnim i nacionalnim dokumentima, politikama i strategijama u kojima se ističe potreba za odgovarajućim brojem skloništa, savjetovališta i drugih servisa namijenjenih žrtvama nasilja, stoga je Grad Zagreb prepoznao važnost pojačane brige i zaštite žrtava obiteljskog nasilja. Pri tome je, osim provedbe zakonskih obveza, potrebno poduzimati i niz drugih mjera kojima će se djelovati na prevenciju nasilja u obitelji te na osiguravanju pravodobne pomoći svim žrtvama nasilja, uz poticanje kontinuirane suradnje među svim nadležnim tijelima.

Gradska skupština Grada Zagreba donijela je Zagrebačku strategiju zaštite od nasilja u obitelji za razdoblje od 2018. do 2022. (Službeni glasnik Grada Zagreba 20/18; u daljnjem tekstu: Zagrebačka strategija) čime se osigurao kontinuitet provedbe mjera i aktivnosti na području zaštite od nasilja u obitelji na području Grada Zagreba. Jedno od područja djelovanja Zagrebačke strategije je i zbrinjavanje i potpora žrtvama nasilja u obitelji. Time se pokazalo da je Grad Zagreb prepoznao potrebu za potporom radu skloništa i savjetovališta za žrtve nasilja u obitelji.

Smještaj žrtava obiteljskog nasilja (djece i odraslih osoba) u sklonište provodi se kao privremeni smještaj na sigurnoj i tajnoj adresi uz pružanje psihosocijalne pomoći osobama u smještaju te kao savjetovalište za žrtve obiteljskog nasilja koje nisu u smještaju u skloništu, a mogu se pružati izravnim savjetodavnim radom ili putem SOS telefona i/ili elektroničkim putem od strane organizacija koje unutar svoje djelatnosti, uz privremeni smještaj, obavljaju i uslugu savjetovanja. Savjetodavne usluge su besplatne i obuhvaćaju pružanje pravne, socijalne i psihološke pomoći žrtvama obiteljskog nasilja.

Usluge savjetovanja za žrtve obiteljskog nasilja koje nisu u smještaju u skloništu pružaju se izravnim savjetodavnim radom ili putem SOS telefona i/ili elektroničkim putem. Savjetodavne usluge su besplatne i obuhvaćaju pružanje pravne, socijalne i psihološke pomoći žrtvama obiteljskog nasilja.

Za definiranje ciljeva i prioriteta unutar područja pružanja socijalnih usluga značajni su propisi te nacionalni i gradski strateški dokumenti koji se odnose na zaštitu prava i podršku djeci i mladima, podršku obitelji i starijim osobama u slučajevima nepovoljnih okolnosti u svrhu unapređenja kvalitete života i osnaživanja radi lakšeg uključivanja u društvo.

Zaštita prava djece i podrška obitelji neke su od temeljnih vrijednosti hrvatskog društva. Navedene vrijednosti proizlaze iz temeljnog dokumenta na području prava djece, odnosno Konvencije o pravima djeteta. Na temelju Konvencije o pravima djeteta svako dijete ima pravo na roditeljstvo koje promiče njegovu dobrobit i puni razvoj potencijala.

Zakon o socijalnoj skrbi definira socijalno mentorstvo kao uslugu kojom se dugotrajno nezaposlenoj osobi koja je korisnik zajamčene minimalne naknade, djetetu korisniku zajamčene minimalne naknade, osobi s invaliditetom, korisniku kojem prestaje pravo na uslugu smještaja ili organiziranog stanovanja, korisniku koji je žrtva trgovanja ljudima te korisniku nakon izvršenja kazne zatvora pruža stručna pomoć usmjerena jačanju njegovih snaga i sposobnosti za uspješnije rješavanje nepovoljnih životnih prilika i bolju integraciju u zajednicu u kojoj živi. Pojavom novih socijalnih rizika usluga socijalnog mentorstva jedna je od ključnih aktivnosti kako bi se korisnike osnažilo za samostalni život.

Nadalje, s obzirom na trend starenja populacije u gradu te činjenicu da su usluge smještaja relativno dobro razvijene, potrebno je raditi na razvoju mreže izvaninstitucijskih usluga za ovu korisničku skupinu.

Ističemo važnost organiziranja izvaninstitucijskih oblika skrbi i usluga na razini lokalne zajednice jer omogućuje osobama starije životne dobi da što duže ostanu živjeti u vlastitom domu. Aktivnom socijalnom politikom u razvoju izvaninstitucijskih usluga prema starijim sugrađanima pridonosi se neposrednoj društvenoj koristi utječući na kvalitetu života građana, a istodobno pridonoseći financijskoj uštedi u sustavima zdravstvene i socijalne skrbi.

Osim osoba starije životne dobi, potrebu za podrškom u vlastitom domu mogu imati i druge osobe koje su se zbog nepovoljnih životnih okolnosti našle u situaciji za pružanjem privremene pomoći u vlastitom domu.

U svrhu organiziranja prepoznatih usluga sukladno potrebama prioritetnih korisničkih skupina, važno je poticati koordinaciju te umreženost različitih sustava u procesu razvoja mreža socijalnih usluga i povećati uključenost civilnog društva. Programom financiranja udruga iz područja pružanja socijalnih usluga u 2023. nastoji se potaknuti razvoj i širenje mreže socijalnih usluga koje provode udruge, sukladno utvrđenim prioritetnim područjima.

Prioriteti financiranja udruga u području pružanja socijalnih usluga utvrđuju se za 2023. na temelju Zakona o socijalnoj skrbi (Narodne novine 18/22, 46/22 i 119/22), Zagrebačke strategije za unapređenje kvalitete života osoba starije životne dobi za razdoblje od 2020. do 2024. (Službeni glasnik Grada Zagreba 15/20), Zagrebačke strategije borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti od 2021. do 2025. (Službeni glasnik Grada Zagreba 8/21) te procjene potreba u ovom području.

Ciljevi financiranja udruga iz područja pružanja socijalnih usluga:

- Osiguranje usluge privremenog smještaja za beskućnike (prihvatilište, prenoćište, dnevni boravak);

- Potpora radu skloništa i savjetovališta za žrtve nasilja u obitelji;

- Osiguravanje psihosocijalne i pravne pomoći žrtvama nasilja;

- Osiguravanje individualnih i grupnih tretmana za djecu i mlade;

- Osnaživanje korisnika za samostalan život;

- Osiguravanje savjetodavnih usluga za obitelji u riziku;

- Osiguravanje pomoći i podrške starijim osobama i drugim osobama u potrebi.

U skladu s postavljenim ciljevima, prioriteti financiranja su:

I. PRIORITETNO PODRUČJE

- Privremeni smještaj beskućnika (prihvatilište, prenoćište, dnevni boravak)

- Privremeni smještaj i podrška za žrtve nasilja u obitelji

II. PRIORITETNO PODRUČJE

- Tretmanski i preventivni programi za djecu, obitelji i žrtve nasilja

III. PRIORITETNO PODRUČJE

- Organiziranje pomoći starijim osobama i drugim osobama u potrebi

Pokazatelji uspješnosti:

- broj korisnika privremenog smještaja za beskućnike;

- broj korisnika privremenog smještaja za žrtve nasilja;

- broj korisnika savjetovališta za žrtve nasilja;

- broj korisnika individualnih i grupnih tretmanskih i preventivnih aktivnosti;

- broj korisnika pomoći i podrške starijim osobama i drugim osobama u potrebi.

III. POSTUPAK FINANCIRANJA

Postupak financiranja udruga iz proračuna Grada Zagreba, sukladno Uredbi, uređen je Pravilnikom.

Financiranje se provodi na temelju javnog natječaja.

U roku od 30 dana od dana donošenja Proračuna Grada Zagreba za 2023. gradonačelnik Grada Zagreba utvrđuje i objavljuje na internetskoj stranici Grada Zagreba godišnji plan raspisivanja javnih natječaja na temelju kojih se provodi financiranje udruga. Godišnji plan raspisivanja javnih natječaja sadrži podatke o davatelju financijskih sredstava, podatke o prioritetima financiranja, nazivu i planiranom vremenu objave, ukupnom iznosu raspoloživih sredstava, rasponu sredstava namijenjenom za financiranje pojedinog programa, projekta i jednokratne aktivnosti, očekivanom broju programa, projekata i aktivnosti koji će se financirati te o načinu raspodjele raspoloživih sredstava.

Postupak financiranja na odgovarajući se način primjenjuje i u odnosu na druge organizacije civilnog društva kada su one, u skladu s uvjetima javnog natječaja, prihvatljivi prijavitelji, odnosno partneri.

Javni natječaj za dodjelu financijskih potpora udrugama iz područja pružanja socijalnih usluga raspisuje se za sufinanciranje aktivnosti prema prioritetima financiranja iz točke II. ovoga programa.

Pravo prijave na javni natječaj imaju udruge koje djeluju u nekom od prioritetnih područja raspisanih natječajem.

Sa svim udrugama kojima su odobrena financijska sredstva Grad Zagreb sklapa ugovor o financiranju, sadržaj kojega je propisan Pravilnikom.

U 2023. nastavit će se financiranje programa za prioritetno područje I. na temelju provedenog Javnog natječaja za financiranje trogodišnjih programa udruga iz područja pružanja socijalne usluge privremenog smještaja beskućnika i potpore radu skloništa i savjetovališta za žrtve nasilja u obitelji za razdoblje od 2022. do 2024. godine iz proračuna Grada Zagreba.

Za prioritetna područja II. i III. u 2023. raspisat će se Javni natječaj za financiranje trogodišnjih programa udruga iz područja razvoja mreže socijalnih usluga usmjerenih prioritetnim korisničkim skupinama za razdoblje od 2023. do 2025. godine iz proračuna Grada Zagreba.

IV. KRITERIJI ZA PROCJENU PROGRAMA PRIJAVLJENIH NA JAVNI NATJEČAJ

Opći kriteriji za procjenu programa i projekta prijavljenih na javni natječaj:

- usklađenost ciljeva programa i projekta s ciljevima i prioritetnim područjima strateških dokumenata iz područja javnog natječaja za koje je projekt prijavljen;

- kvaliteta i sadržajna inovativnost prijavljenog programa i projekta;

- kvaliteta dosadašnjeg rada, uspjesi i iskustvo u provođenju programa i projekta udruge;

- neposredna društvena korist za lokalnu zajednicu te doprinos razvoju civilnog društva;

- financijska, organizacijska i stručna sposobnost za provedbu programa i projekta;

- realan odnos troškova i očekivanih rezultata programa i projekta;

- procjena proračuna programa i projekta;

- održivost programa i projekta;

- referencije u provođenju programa i projekata Europske unije.

Posebni kriteriji za I. PRIORITETNO PODRUČJE:

- Dostupnost informacija

Sadašnji i potencijalni korisnici usluga trebaju dobiti sve informacije o socijalnim uslugama na koje imaju pravo kako bi mogli pravilno odabrati one usluge koje najbolje zadovoljavaju njihove potrebe.

- Dostupnost usluga

Pristup socijalnim uslugama osoba ostvaruje na temelju prava i procijenjenih potreba te raspoloživih resursa u okviru opsega djelatnosti i ugovornih smjernica pružatelja usluga.

- Povezivanje i suradnja

Sveobuhvatne potrebe korisnika zadovoljavaju se na način koji najvećim dijelom potiče pristup korisnika javnim uslugama dostupnima drugim građanima, integraciju i uključenost korisnika u društvo te održavanje veza s obitelji i prijateljima, a usluge se planiraju i pružaju povezivanjem s drugim pružateljima usluga.

- Procjena i planiranje

Potrebe korisnika usluga prolaze učinkovitu i temeljitu procjenu, a načini zadovoljenja potreba opisuju se u planovima pružanja usluga.

- Prijam i otpust

Pružatelj usluga pomno planira prijam i otpust korisnika koji su na skrbi izvan vlastite obitelji, a u provedbi uzima u obzir njihove potrebe i potrebe njihovih obitelji.

- Privatnost i povjerljivost

Priznaje se i poštuje pravo svakog korisnika usluge na privatnost, povjerljivost i dostojanstvo u svim aspektima njegova života.

- Sigurnost od izrabljivanja

Pružatelj usluga osigurava okruženje u kojem nema zanemarivanja, zlostavljanja, zastrašivanja i izrabljivanja i u kojem se poštuju temeljna ljudska prava te zakonom zajamčena prava korisnika.

- Zaposlenici

Pružatelj usluga ima odgovarajuće zaposlenike u onom broju koji može zadovoljiti potrebe korisnika usluga i osigurati kvalitetu pružene usluge.

- Evaluacija

Pružatelj usluga redovito prikuplja i obrađuje podatke o korisnicima te provodi evaluaciju rada.

Posebni kriteriji za II. i III. PRIORITETNO PODRUČJE:

- uključenost partnera u program (jasno definirana uloga partnera i sudjelovanje u aktivnostima);

- uključenost volontera u program (jasno definiran plan rada volontera);

- udruga ima prihvaćen višegodišnji Strateški plan i godišnji plan rada za 2023. prihvaćen od strane skupštine udruge.

Program procjenjuje Povjerenstvo za ocjenjivanje prijavljenih programa prema kriterijima iz ovoga programa, i to bodovanjem pojedinog kriterija od 0 do najviše 50 bodova.

Programi udruga unutar prvog prioritetnog područja koji prilikom postupka procjenjivanja ne ostvare minimalno 87 bodova neće se financirati.

Programi udruga unutar drugog i trećeg prioritetnog područja, koji prilikom postupka procjenjivanja ne ostvare minimalno 78 bodova neće se razmatrati za financiranje.

V. SREDSTVA ZA FINANCIRANJE UDRUGA

Za financiranje udruga iz područja pružanja socijalnih usluga sredstva su planirana u Proračunu Grada Zagreba za 2023. u Razdjelu 021. Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, Program 1221 Opći programi socijalne zaštite, Aktivnost A142102 Socijalne usluge.

Sredstva osigurana u Proračunu Grada Zagreba za 2023. za područje pružanja socijalnih usluga rasporedit će se aktom o načinu raspodjele raspoloživih proračunskih sredstava koji donosi gradonačelnik Grada Zagreba na prijedlog gradskoga upravnog tijela u djelokrugu kojega je područje pružanja socijalnih usluga.

KLASA: 400-06/22-01/115

URBROJ: 251-16-04-22-87

Zagreb, 8. prosinca 2022.

Predsjednik

Gradske skupštine

Joško Klisović, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija