zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

15.10.2014.

Donesen

10.10.2014.

Stupa na snagu

23.10.2014.
Prethodnik
Nasljednik

Odluka o uređenju prometa

Pročišćeni tekst vrijedi od 06.06.2024.

Narodne novine 21/2014, 9/2015, 20/2018, 15/2020, 17/2024

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Odluka o uređenju prometa (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 21/14, 9/15, 20/18, 15/20, 17/24)

Na temelju članka 5. stavka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13 i 92/14) i članka 38. točke 2. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06, 18/06, 7/09, 16/09, 25/09, 10/10, 4/13 i 24/13), uz prethodnu suglasnost Ministarstva unutarnjih poslova, Gradska skupština Grada Zagreba, na 19. sjednici, 10. listopada 2014., donijela je

ODLUKU

o uređenju prometa

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovom se odlukom uređuje promet na javnoprometnim površinama na području Grada Zagreba.

Članak 2.

Javnoprometne površine u smislu ove odluke su nerazvrstane ceste, trgovi, mostovi, podvožnjaci, nadvožnjaci, pothodnici, nathodnici, pješački prolazi, pješačke zone, pješačke staze, tuneli, parkirališta, javne garaže, nogostupi, biciklističke staze, stajališta javnoga prometa, javna stubišta i slične površine na kojima se odvija promet vozila, pješaka i drugih sudionika u prometu.

II. UREĐENJE PROMETA

Članak 3.

Pod uređenjem prometa podrazumijeva se određivanje:

1. cesta s prednošću prolaska,

2. dvosmjernog, odnosno jednosmjernog prometa,

3. sustava tehničkog uređenja prometa i upravljanja prometom elektroničkim sustavima i videonadzorom,

4. ograničenja brzine kretanja vozila,

5. prometa pješaka, biciklista, vozača mopeda, turističkog vlaka i zaprežnih kola, gonjenja i vođenja stoke,

6. parkirališnih površina i načina parkiranja, zabrana parkiranja i mjesta ograničenog parkiranja,

7. zona smirenog prometa,

8. blokiranja autobusa, teretnih automobila, priključnih vozila i radnih strojeva na mjestima koja nisu namijenjena za parkiranje tih vrsta vozila i načina deblokade tih vozila,

9. postavljanja i održavanja zaštitnih ograda za pješake na opasnim mjestima,

10. pješačkih zona, sigurnih pravaca za kretanje školske djece, posebnih tehničkih mjera za sigurnost pješaka i biciklista u blizini obrazovnih, zdravstvenih i drugih ustanova, igrališta, kinodvoranama i sl.,

11. uklanjanja dotrajalih, oštećenih i napuštenih vozila,

12. površina na kojoj će se obavljati: test vožnja, terenska vožnja (cross), vožnja izvan kolnika (off road), sportska, enduro i promidžbena vožnja,

13. uvjeta prometovanja vozila u pješačkim zonama i zonama smirenog prometa.

Gradsko upravno tijelo nadležno za promet uz prethodnu suglasnost nadležne policijske uprave, rješenjem određuje uređenje prometa iz stavka 1. točaka 1., 2., 3., 4., 5., 6.,7., 9., 10. i 12. ovoga članka.

Članak 4.

Gradsko upravno tijelo nadležno za ceste dužno je voditi evidenciju o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama na području Grada.

Članak 5.

Gradsko upravno tijelo nadležno za promet utvrđuje i provodi mjere koje utječu na poboljšanje funkcioniranja gradskoga prometnog sustava u cjelini.

Članak 6.

Javnoprometna površina može se zauzeti uz prethodnu suglasnost nadležne policijske uprave pod uvjetom da se time ne smanjuje preglednost i da je za nesmetan i siguran prolaz pješaka ostavljena površina nogostupa širine najmanje 1,6 m.

Članak 7.

Promet na javnoprometnim površinama dopušten je svima pod jednakim uvjetima na način propisanim zakonom i ovom odlukom.

Članak 8.

Sudionici u prometu moraju prema osobama s invaliditetom, slijepim i nemoćnim osobama, djeci, kao i osobama koje prate ili prevoze osobe s invaliditetom i djecu, postupati s najvećom pažnjom.

Članak 9.

Na javnoprometnim površinama mogu se postavljati zaštitne ograde, zaštitni stupići, posude s ukrasnim biljem i drugi slični predmeti radi zaštite pješaka u prometu.

Postavljanje predmeta iz stavka 1. ovoga članka rješenjem odobrava gradsko upravno tijelo nadležno za promet.

Za postavljanje zaštitnih ograda iz stavka 1. ovoga članka potrebna je i prethodna suglasnost nadležne policijske uprave.

Zaštitne ograde, zaštitne stupiće, posude s ukrasnim biljem i slične predmete radi zaštite pješaka u prometu postavlja i održava pravna osoba kojoj je Grad Zagreb (u daljnjem tekstu: Grad) povjerio održavanje nerazvrstanih cesta, odnosno održavanje javnih zelenih površina.

Članak 10.

Nogostupi moraju biti široki najmanje 1,6 m i višom razinom ili na drugi način odvojeni od kolnika.

Iznimno, na mjestima na kojima je intenzitet pješačkog prometa manji te u urbanistički izgrađenim prostorima, nogostup može biti uži, ali ne manje od 1 m.

U urbanistički izgrađenim prostorima u kojima se uz kolnik nalaze obostrani nogostupi, može se na temelju prometnog projekta uz prethodnu suglasnost nadležne policijske uprave zbog nedostatka parkirališnih mjesta jedna strana nogostupa prenamijeniti u parkirališna mjesta.

Članak 11.

Promet biciklima odvija se na biciklističkim trakama i biciklističkim stazama, odnosno sukladno propisima kojima se uređuje sigurnost prometa na cestama.

Članak 12.

Rubnjaci pješačkih prijelaza i biciklističkih staza na raskrižjima moraju biti spušteni na dužini od najmanje 1,2 m s maksimalnim nagibom do 10% da bi se omogućilo lakše kretanje osoba s invaliditetom, vožnja dječjih kolica i biciklista.

Članak 13.

Na javnoprometnim površinama na kojima se odvija javni prijevoz zabranjeno je kretanje zaprežnim vozilima, jahanje, vođenje i gonjenje stoke.

Iznimno, gradsko upravno tijelo nadležno za promet može na javnoprometnim površinama iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost nadležne policijske uprave, za turističke, kulturne i slične javne manifestacije rješenjem odobriti kretanje kočija, zaprežnih vozila i jahanje.

Prijevoz zaprežnim vozilima radi turističkog razgledavanja Grada Zagreba, obavlja se u skladu s posebnom odlukom.

Članak 14.

Na stajalištima javnoga prijevoza dopušteno je stajanje samo autobusima trgovačkog društva kojemu je Grad povjerio obavljanje poslova javnog prijevoza putnika.

Na stajalištima javnog prijevoza mogu se zaustavljati i autobusi drugih prijevoznika koji s Gradom imaju sklopljen ugovor o korištenju stajališta javnog prijevoza.

Način korištenja stajališta i visinu naknade za prijevoznike iz stavka 2. ovoga članka određuje gradonačelnik Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: gradonačelnik).

Članak 15.

Javno parkiralište mora biti označeno prometnom signalizacijom.

Dio javnih parkirališta može se iznimno privremeno koristiti za druge namjene (za potrebe autoškole, zabavnih i sportskih manifestacija i slično) na temelju rješenja gradskog upravnog tijela nadležnog za promet.

Za privremeno korištenje dijela javnih površina iz stavka 2. ovoga članka plaća se naknada.

Visinu naknade iz stavka 3. ovoga članka određuje gradonačelnik.

Članak 16.

Gradsko upravno tijelo nadležno za promet određuje posebna obilježena parkirališna mjesta rezervirana za parkiranje vozila osoba s invaliditetom.

Članak 17.

Teretnim automobilima duljine veće od 5 m i najveće dopuštene mase do 3500 kg dopušteno je parkiranje na parkirališnim mjestima ako dimenzije vozila ne prelaze dimenzije parkirališnog mjesta ili na posebnim parkiralištima i prometnim terminalima što su za tu namjenu određeni i označeni prometnim znakom.

Teretnim automobilima najveće dopuštene mase veće od 3500 kg, autobusima, priključnim vozilima i radnim strojevima dopušteno je parkiranje samo na posebnim parkiralištima i prometnim terminalima što su za tu namjenu određeni i označeni prometnim znakom.

Parkirališta namijenjena parkiranju vozila iz stavaka 1. i 2. ovoga članka određuje gradsko upravno tijelo nadležno za promet.

Teretni automobili, autobusi, priključna vozila i radni strojevi parkirani suprotno stavcima 1. i 2. ovoga članka bit će blokirani napravom za blokiranje kotača po nalogu prometnog redara.

Poslove blokiranja i deblokiranja vozila iz stavka 1. i 2. ovoga članka obavlja trgovačko društvo Zagrebački holding d.o.o., Podružnica Zagrebparking (u daljnjem tekstu: organizator parkiranja).

Vozač vozila iz stavaka 1. i 2. ovoga članka dužan je za obavljene poslove blokiranja i deblokiranja vozila platiti naknadu organizatoru parkiranja.

Naknada iz stavka 6. ovoga članka propisana je posebnim gradonačelnikovim aktom kojim je uređena visina troškova premještanja vozila.

Vozač deblokiranog vozila dužan je odmah ukloniti vozilo s mjesta na kojem parkiranje nije dopušteno.

Članak 18.

Zaustavljanje i parkiranje teretnih automobila radi opskrbe i dostave dopušteno je na mjestima predviđenim za tu namjenu, a koja su označena prometnim znakom.

Mjesta za zaustavljanje i parkiranje teretnih automobila radi opskrbe i dostave određuje gradsko upravno tijelo nadležno za promet.

Vozila kojima se ne obavlja opskrba i dostava mogu se parkirati na mjestima iz stavka 1. ovoga članka samo u vrijeme dopušteno prometnim znakom.

Članak 19.

Uklanjanje dotrajalih, oštećenih i napuštenih vozila na javnoprometnim površinama uređeno je posebnom odlukom kojom je propisan komunalni red.

Članak 20.

U pješačkim zonama zabranjen je promet motornih vozila, osim vozila s posebnom dozvolom za prometovanje motornih vozila uz plaćanje naknade.

Iznimno, fizičke osobe koje imaju prijavljeno prebivalište i osigurano parkirališno mjesto u dvorištu ili garaži, u pješačkoj zoni ne plaćaju naknadu iz stavka 1. ovoga članka.

Visinu i način plaćanja naknade iz stavka 1. ovoga članka određuje gradonačelnik.

U području središnjeg dijela Grada Zagreba vozila opskrbe mogu prometovati sukladno posebnim uvjetima.

Gradonačelnik, uz prethodnu suglasnost nadležne policijske uprave, naredbom određuje pješačke zone, područje središnjeg dijela Grada Zagreba, uvjete prometovanja vozila te uvjete za izdavanje i rok važenja dozvole za prometovanje vozila.

Prometovanje vozila u pješačkim zonama i području središnjeg dijela Grada Zagreba mora biti u skladu s naredbom iz stavka 5. ovoga članka.

Članak 21.

U pješačkim zonama određenim naredbom iz članka 20. stavka 5. ove odluke, najveća dopuštena brzina kretanja vozila, osim za vozila javnog prijevoza koji se obavlja autobusom i tramvajem, ne smije biti veća od brzine hoda pješaka, ako prometnim znakom nije određeno drugačije.

Članak 22.

Gradsko upravno tijelo nadležno za promet, u slučaju zlouporabe dozvole iz članka 20. ove odluke, ukinut će dozvolu ili uskratiti ponovno izdavanje dozvole.

Članak 23.

Javna rasvjeta koja osvjetljava javnoprometne površine mora biti postavljena sukladno posebnim propisima.

Žarulje i rasvjetna tijela javne rasvjete moraju se održavati na način koji osigurava nivo ispravnosti javne rasvjete u 90% opsegu svih instaliranih rasvjetnih mjesta pojedine tehničke cjeline javne rasvjete.

Komunalni redar naredit će pravnoj osobi koja održava javnu rasvjetu uklanjanje nedostataka na javnoj rasvjeti.

Članak 24.

Krošnje stabala i drugo zelenilo ne smije zaklanjati rasvjetna tijela javne rasvjete, prometne znakove i svjetlosne signale, ulaziti u slobodne profile kolnika, nogostupa i tramvajske pruge, smanjivati preglednost na raskrižjima, kao i ometati mrežu i uređaje gornjeg tramvajskoga voda.

Komunalni redar naredit će vlasniku, odnosno pravnoj ili fizičkoj osobi koja održava javne zelene površine, uklanjanje nedostataka iz stavka 1. ovoga članka.

III. NADZOR

Članak 25.

Nadzor nad provedbom ove odluke, sukladno propisima o sigurnosti prometa na cestama provodi gradsko upravno tijelo nadležno za prometno redarstvo, osim članka 15. stavka 2. i članaka 23. i 24. ove odluke nad provedbom kojih nadzor provodi gradsko upravno tijelo nadležno za komunalno redarstvo.

Poslove prometnog i komunalnog redarstva obavljaju prometni redari i komunalni redari.

Članak 26.

U obavljanju nadzora prometni redar ovlašten je:

1. naplatiti novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja;

2. izdati obavezni prekršajni nalog.

U obavljanju nadzora komunalni redar ovlašten je:

1. rješenjem narediti uklanjanje nedostataka iz članaka 23. i 24. ove odluke;

2. naplatiti novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja;

3. izdati obavezni prekršajni nalog.

IV. NOVČANE KAZNE

Članak 27.

Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:

1. bez rješenja ili suprotno rješenju iz članka 15. stavka 2. ove odluke privremeno koristi dio javnih parkirališta za druge namjene;

2. teretni automobil, autobus, priključno vozilo ili radni stroj parkira suprotno članku 17. stavcima 1. i 2. ove odluke;

3. zaustavi i parkira teretne automobile radi opskrbe i dostave na mjestu koje nije predviđeno za tu namjenu (članak 18. stavak 1. ove odluke);

4. postupa suprotno članku 18. stavku 3. ove odluke.

Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 1.700,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.

Novčanom kaznom u iznosu od 800,00 do 2.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka u vezi s obavljanjem njezina obrta ili druge samostalne djelatnosti.

Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se fizička osoba koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 28.

Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:

1. postavi zaštitnu ogradu, zaštitne stupiće, posude s ukrasnim biljem i druge slične predmete bez rješenja ili suprotno rješenju iz članka 9. stavka 2. ove odluke;

2. na stajalištu javnog prijevoza zaustavlja autobus bez sklopljenog ugovora o korištenju stajališta javnog prijevoza (članak 14. stavak 2. ove odluke);

3. ne održava javnu rasvjetu sukladno članku 23. stavku 2. ove odluke;

4. ne održava krošnje stabala i drugo zelenilo sukladno članku 24. stavku 1. ove odluke.

Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 1.500,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.

Novčanom kaznom u iznosu od 600,00 do 1.800,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka u vezi s obavljanjem njezina obrta ili druge samostalne djelatnosti.

Novčanom kaznom u iznosu od 250,00 kuna kaznit će se fizička osoba koja počini prekršaj iz stavka 1. točaka 1., 2. i 4. ovoga članka.

V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 29.

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje važiti Odluka o uređenju prometa na području Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 10/98 i 23/03) i Zaključak o visini naknade za poslove blokiranja i deblokiranja vozila (Službeni glasnik Grada Zagreba 14/98).

Članak 30.

Gradonačelnik je dužan donijeti provedbene propise iz članka 14. stavka 3., članka 15. stavka 4. i članka 20. stavka 3. ove odluke u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1. ovoga članka ostaju na snazi:

1. Naredba o mjerama za reguliranje prometa u središnjem dijelu Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 8/07),

2. Zaključak o visini naknade za privremeno korištenje dijela javnih parkirališta (Službeni glasnik Grada Zagreba 25/00).

Članak 31.

Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 021-05/14-01/321

URBROJ: 251-01-05-14-13

Zagreb, 10. listopada 2014.

Predsjednik

Gradske skupštine

Darinko Kosor, v.r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija