Novosti
14.04.2020.
Izmjene i dopune Zakona o lokalnim izborima
Izmjene i dopune Zakona o lokalnim izborima Vladi RH daju uporište za odgodu raspisivanja lokalnih izbora neovisno o roku koji je utvrđen zakonom, ili za stavljanje izvan snage već donesene odluke o raspisivanju lokalnih izbora. Iako je riječ o svojevrsnoj povredi demokratskog protokola, ona je nužna u uvjetima kada se građanima ne može jamčiti ravnopravno sudjelovanje u izbornom procesu, odnosno kada održavanje izbora može neposredno ili posredno ugroziti ljudske živote.
1. Uvod
U Narodnim novinama, br. 42 od 7. travnja 2020. objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim izborima. I ovaj je put neposredan povod za izmjenu i dopunu Zakona bila epidemija bolesti COVID-19, koja, očekivano, malo-pomalo ulazi u sva područja života, ali i okolnost da su nedavnom odlukom Vlade RH raspisani prijevremeni izbori za Gradsko vijeće Grada Orahovice i Općinsko vijeće Općine Otok. Navedenim izmjenama i dopunama otvara se prostor za prilagodbu održavanja lokalnih izbora, sukladno posebnim okolnostima koje na njih mogu bitno utjecati.
2. Što je novo?
Članak 6. Zakona o lokalnim izborima (Nar. nov., br. 144/12, 121/16 i 98/19 - u nastavku teksta: ZOLI) nadopunjen je novim stavkom 3., koji glasi: „U slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje trenutačno ugrožava pravni poredak, život, zdravlje ili sigurnost stanovništva te imovinu veće vrijednosti, Vlada Republike Hrvatske može odgoditi raspisivanje prijevremenih izbora, odnosno staviti izvan snage odluku kojom su raspisani prijevremeni izbori do prestanka posebnih okolnosti.“. U članku 7. ZOLI-a dodan je novi stavak 6., koji glasi: „Iznimno od rokova propisanih stavcima 2., 3., 4. i 5. ovoga članka, u slučaju nastupanja posebnih okolnosti iz članka 6. stavka 3. ovoga Zakona prijevremeni izbori održat će se nakon prestanka posebnih okolnosti, a najkasnije u roku od 90 dana od dana prestanka tih okolnosti.“. Prema tome, ovom je izmjenom i dopunom Vlada dobila ovlast da u slučaju nastupanja posebnih okolnosti odstupi od zakonom propisanih rokova za raspisivanje izbora, odnosno da odgodi već raspisane izbore, kao što je to odmah i učinila za raspisane izbore za Gradsko vijeće Grada Orahovice i Općinsko vijeće Općine Otok. Kratak rok od raspisivanja do odgode izbora u navedenim lokalnim jedinicama najbolje pokazuje nepredvidivost i brzinu razvoja epidemije bolesti COVID-19 (izbori su raspisani Odlukom Vlade RH od 12. ožujka 2020., koja je objavljena u Narodnim novinama, br. 28 od 13. ožujka 2020.).
3. Posljedice za obnašatelje dužnosti
U obje lokalne jedinice za koje su prijevremeni izbori već bili raspisani, predstavnička tijela raspuštena su zbog toga što nisu usvojila proračun za 2020., i u svakoj je od njih imenovan povjerenik Vlade RH. Sukladno članku 86. st. 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 60/01, 33/01, 129/05, 36/09, 36/09, 109/07, 125/08, 150/11, 144/12, 123/17 i 98/19 - u nastavku teksta: ZOLIP(R)S), povjerenik je dužan osigurati ostvarivanje prava i obveza građana i pravnih osoba u jedinici lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave do uspostave njezinih tijela. Dužnost povjerenika prestaje danom konstituiranja predstavničkog tijela ili prvim radnim danom koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana (čl. 8. st. 1. i 3. ZOLI-a). Na tom tragu, povjerenici će nastaviti rad do provedbe izbora. Trajanje manadata članova predstavničkih tijela i mandata izvršnih tijela i njihovih zamjenika bilo bi produljeno i u slučaju da je odgođeno provođenje redovitih lokalnih izbora.
4. Financiranje rada lokalne jedinice u slučaju odgode izbora
Člankom 88. st. 1. al. 1. ZOLIP(R)S-a propisano je, između ostaloga, da povjerenik može donositi ili mijenjati opće akte jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, osim proračuna. Prema članku 70. ZOLIP(R)S-a, ako predstavničko tijelo ne donese proračun prije početka proračunske godine, privremeno se, a najdulje za prva tri mjeseca proračunske godine, na osnovi odluke o privremenom financiranju, nastavlja financiranje poslova, funkcija i programa tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i drugih proračunskih i izvanproračunskih korisnika u skladu s posebnim zakonom. Budući da su prva tri mjeseca 2020. već prošla, a da izbori nisu održani pa nema novog predstavničkog tijela koje može donijeti proračun, niti se financiranje nakon 31. ožujka može odvijati na temelju odluke o privremenom financiranju, primijenit će se odredba članka 70. st. 5. ZOLIP(R)S-a, kojom je propisano da povjerenik donosi odluku o financiranju nužnih rashoda i izdataka za razdoblje do donošenja proračuna, ako se do 31. ožujka ne donese proračun.
5. Zaključno
Izbori su po prirodi stvari aktivnost koja podrazumijeva blizak fizički kontakt ljudi, članova biračkih odbora ili građana, koji na izborima sudjeluju. Stoga bi održavanje prijevremenih izbora u jedinicama lokalne samouprave bilo protivno uputama i odlukama Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske pa se moralo stvoriti uporište za odgodu demokratskog procesa u slučajevima kada je to nužno. Odgodu treba shvatiti kao nužno zlo u uvjetima u kojima je provođenje izbora nemoguće ili povezano s rizikom nastupanja posljedica koje nadilaze blagodati demokratskog procesa (u konkretnom slučaju, širenja zaraze). Međutim, dobro je što odgoda izbora ne blokira rad lokalne jedinice i što je ZOLIP(R)S predvidio i situaciju u kojoj proračun nije donesen niti u prva tri mjeseca tekuće godine, što omogućava da lokalna jedinica ne prekida poslovanje, odnosno da nastavi ispunjavati svoju osnovnu svrhu, odnosno pružati usluge građanima.
Priredio: Mladen Ivanović, dipl.iur.
14. 4. 2020.