Stručni članci
17.03.2012.
Neka načelna pitanja u svezi s naknadom za oduzetu imovinu
Predmet ovog članka su određena pitanja u svezi s naknadom za oduzetu imovinu prema odredbama Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine (Nar. nov., br. 92/96, 39/99 - Odluka USRH, 42/99 - ispr. Odluke USRH, 92/99 - ispr., 43/00 - Odluka USRH, 131/00 - Odluka USRH, 27/01 - Odluka USRH, 34/01 - ispr. Odluke USRH, 65/01 - Odluka USRH, 118/01 - Odluka USRH, 80/02 i 81/02 - ispr.). U ovom, prvom dijelu koji objavljujemo, autor, sudac BOŽO GAGRO, piše o slučajevima u kojima se prema tom Zakonu ne može ostvarivati pravo na naknadu za imovinu, iako je ta imovina oduzeta i prenesena u društveno vlasništvo prema propisima i načinima propisanim tim Zakonom, odnosno o slučajevima na koje se uopće ne odnosi Zakon o naknadi. U drugom dijelu članka, koji ćemo objaviti u jednom od sljedećih brojeva, autor piše o međunarodnim sporazumima kojima je riješeno pitanje naknade za oduzetu stranu imovinu, a te sporazume zaključila je bivša SFRJ.
Odluka USRH, 118/01 - Odluka USRH, 80/02 i 81/02 - ispr. - u nastavku teksta: Zakon o naknadi) koji je stupio na snagu 1. siječnja 1997.
2.Slučajevi u kojima se ne može ostvarivati pravo na naknadu prema Zakonu o naknadi
2.1.Slučajevi na koje se ne odnosi Zakon o naknadi
2.1.2.Imovina koja u naravi više ne postoji
2.2.Slučajevi u kojima prijašnji vlasnici oduzete imovine nemaju pravo na naknadu prema Zakonu o naknadi
Ukidajući prijašnje odredbe Zakona o naknadi koje stranim fizičkim osobama nisu priznavale pravo na naknadu za oduzetu imovinu, osim ako se to utvrdi međudržavnim sporazumima, Ustavni je sud u obrazloženju svoje odluke, između ostalog, naveo:
»Razlikovanje prijašnjih vlasnika s obzirom na njihovu pravnu svezu s određenom državom (tj. prema državljanstvu), s time da se jednima priznaje pravo na naknadu (hrvatskim državljanima), a drugima se to pravo nikako ne priznaje - nepravedno je i ne može se opravdati zaštitom nekog drugog važnog ustavnog i drugog prava. Ovo tim više što je svima, i hrvatskim državljanima i onima koji to nisu, imovina oduzeta na isti način, u isto vrijeme i na temelju istih pravnih osnova, a njihova imovina ukoliko je ostala očuvana, ostala je u Republici Hrvatskoj u vlasništvu države ili drugih pravnih subjekata.
Razlikovanje u opsegu potencijalnih prava domaćih državljana i stranaca uobičajeno je (i nije u protivnosti s Ustavom) kad se radi o pravnim odnosima reguliranim javnopravnim propisima ili propisima o zasnivanju radnog odnosa.
No, kad su u pitanju imovinsko - pravni odnosi, takvog razlikovanja, u tako generalnom, uopćenom obliku, ne smije biti i ono je suprotno Ustavu.
Zbog toga bi, propisom koji će se donijeti umjesto ukinutog prijašnjim vlasnicima koji nisu hrvatski državljani, trebalo načelno priznati pravo na naknadu ili vraćanje imovine, odnosno odrediti pod kojim pretpostavkama će se tim osobama priznati pravo na naknadu. Pravo stranaca na vraćanje nekretnina trebalo je regulirati u skladu s odredbama drugih zakona o pravu stranaca da stječu nekretnine na području Republike Hrvatske.«
Ako se pođe od toga da donošenje ZIDZN-a predstavlja provođenje navedene odluke Ustavnog suda od strane Hrvatskog sabora, a što se može i mora samo tako shvatiti9, te ako se ima na umu da su tim Zakonom brisane prijašnje odredbe Zakona o naknadi prema kojima pravo na naknadu nije bilo moguće utvrditi na temelju toga Zakona stranim fizičkim i pravnim osobama, osim ako se to utvrdi međudržavnim sporazumima, tada se nakon donošenja i stupanja na snagu ZIDZN-a može izvoditi jedini pravilan zaključak da stranim osobama pripadaju prava iz Zakona o naknadi ako pitanje naknade za njihovu oduzetu imovinu nije riješeno međudržavnim sporazumima.10 Stoga je u provođenju Zakona o naknadi, vezano uz primjenu odredaba novog članka 10. toga Zakona, usudskoj praksi i prihvaćeno takvo pravno shvaćanje.11
2.2.2. Oduzeta imovina pravnih osoba
Naime, budući da se u navedenoj zakonskoj odredbi govori o odluci kojom se priznaje pravo na naknadu za oduzetu imovinu, neminovno se nameće pitanje predstavlja li takva odluka Vlade upravni akt čija se zakonitost može osporavati u upravnom sporu, sukladno odredbama Zakona o upravnim sporovima(Nar. nov., br. 20/10 - u nastavku teksta: ZUS).
Definicija upravnog akta dana je u odredbi članka 3. stavak 1. točka 1. ZUS-a. Tom zakonskom odredbom propisano je da je predmet upravnog spora ocjena zakonitosti pojedinačne odluke kojom je javnopravno tijelo odlučilo o pravu, obvezi ili pravnom interesu stranke u upravnoj stvari (upravni akt) protiv koje nije dopušteno izjaviti redoviti pravni lijek. Prema navedenoj odredbi ZUS-a bitna obilježja upravnog akta su:
Što se smatra upravnom stvari, određeno je u Zakonu o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09 - u nastavku teksta: ZUP). Prema odredbi članka 2. stavak 1. ZUP-a, upravnom stvari smatra se svaka stvar u kojoj javnopravno tijelo u upravnom postupku rješava o pravima, obvezama ili pravnim interesima fizičke ili pravne osobe ili drugih stranaka neposredno primjenjujući zakone, druge propise i opće akte kojima se uređuje odgovarajuće upravno područje.
Odluka Vlade iz članka 12. stavak 2. Zakona o naknadi ne donosi se u upravnom postupku koji se vodi prema pravilima ZUP-a, niti se tom odlukom pravnoj osobi na koju se odluka odnosi određuje oblik naknade za oduzetu imovinu sukladno odredbama Zakona o naknadi.Stoga ta odluka nema karakter upravnog akta, u smislu odredbe članka 3. stavak 1. točka 1. ZUS-a. Pojedinačnu odluku prema pravilima ZUP-a, kojom se pravnoj osobi koja ne ispunjava uvjete iz članka 12. stavak 1. Zakona o naknadi, određuje jedan od oblika naknade propisanih Zakonom o naknadi donosi nadležna služba ureda državne uprave u županiji, nakon što Vlada svojom odlukom takvoj pravnoj osobi prizna pravo na naknadu za oduzetu imovinu, jer je ocijenila da za to postoje opravdani razlozi.
1 Postoji više presuda Upravnog suda Republike Hrvatske (sada: Visoki upravni sud Republike Hrvatske - u nastavku teksta: Upravni sud) koje se odnose na slučajeve oduzete imovine u kojima nema mjesta primjeni Zakona o naknadi, jer imovina nije oduzeta radi njezinog prijenosa u društveno vlasništvo. Tako, primjerice, prema upravnosudskoj praksi ovlaštenici naknade ne mogu biti osobe kojima je imovina oduzeta na temelju Zakona o postupanju s imovinom koju su vlasnici morali napustiti u toku okupacije i imovinom koja im je oduzeta od strane okupatora i njegovih pomagača (Sl. l. DFJ, br. 36/45 - u nastavku teksta: Zakon o postupanju s imovinom), ako je imovina vraćena prijašnjim vlasnicima (presuda Upravnog suda, br. Us-8613/2000 od 14. studenoga 2002.). Ako imovina na koju se odnosi navedeni Zakon nije vraćena prijašnjim vlasnicima, već je poslala društveno vlasništvo, prijašnji vlasnik ima pravo na naknadu za tu imovinu prema Zakonu o naknadi (presuda Upravnog suda, br. Us-9780/2001 od 11. travnja 2002.).
Vezano uz Zakon o postupanju s imovinom valja napomenuti da se prema odredbi čl. 1. st. 1. tog Zakona sva imovina fizičkih i pravnih osoba na području FNRJ, koju su vlasnici iili uživatelji morali napustiti u tijeku okupacije zemlje, imovina koju su takvim osobama oduzeli protiv njihove volje uz naknadu ili bez naknade okupator ili njegovi pomagači iz rasističkih, vjerskih, nacionalističkih ili političkih razloga, kao i imovina koja je pod pritiskom okupatora pravnim poslom ili inače prešla u ruke treće osobe, vraća se odmah vlasnicima, odnosno uživateljima, bez obzira na to tko tu imovinu i po kakvom temelju drži na dan stupanja ovog Zakona.
Odredbom čl. 3. navedenog Zakona propisano je da se iznimno od čl. 1. tog Zakona ne vraća vlasniku nego prelazi u državno vlasništvo, ako bi to vraćanje bilo štetno za interese narodne privrede, obnove zemlje ili vojne sigurnosti države, kod čega su nabrojeni takvi najkarakterističniji slučajevi.
Prema odredbama čl. 7. istog Zakona prešla je u državno vlasništvo i ona imovina iz st. 1. čl. 1. tog Zakona kad se prijašnji vlasnik nije pojavio ili je prijašnji vlasnik umro, a bliski srodnici nisu pokrenuli ostavinski postupak u roku godine dana po stupanju na snagu tog Zakona, odnosno od dana proglašenja nestalog vlasnika umrlim.
Dakle, imovina navedena u čl. 1. st.1. Zakona o postupanju s imovinom vraćena je prijašnjim vlasnicima tim Zakonom kojeg je Jugoslavija donijela odmah po završetku Drugog svjetskog rata (21. svibnja 1945.), osim imovine koja je na temelju čl. 3. i 7. tog Zakona prešla u državno vlasništvo.
Prema tome, kad se u čl. 2. st. 1. t. 3. i 4. Zakona o naknadi govori o imovini oduzetoj na temelju Zakona o postupanju s imovinom, nema dvojbe da se to može odnositi samo na imovinu iz čl. 3. i 7. tog Zakona, jer je ostala imovina vraćena prijašnjim vlasnicima. To, dakako, ne isključuje primjenu Zakona o naknadi u slučajevima kad je imovina iz čl. 1. st. 1. Zakona o postupnju s imovinom, koja je tim Zakonom vraćena prijašnjim vlasnicima, nekom kasnijom mjerom provedenom od strane jugoslavenske vlasti (nacionalizacijom ili nekom drugom mjerom općeg karaktera koja pogađa vlasništvo) prenesena u državno odnosno društveno vlasništvo. Međutim, u takvim se slučajevima Zakon o naknadi ne primjenjuje vezano uz Zakon o postupanju s imovinom nego vezano uz neki drugi propis naveden u čl. 2. st. 1. Zakona o naknadi.
S obzirom na ponašanje okupatora i njegovih pomagača za vrijeme Drugog svjetskog rata poznato je da je u razdoblju 1941.-1945. na teritoriju Republike Hrvatske oduzeto najviše židovske imovine. Ako je ta imovina, kao i svaka druga imovina, na temelju čl. 3. i 7. Zakona o postupanju prešla u državno vlasništvo ili je poslije donošenja Zakona o postupanju nacionalizacijom ili nekom mjerom prenesena u društveno vlasništvo, na tu se imovinu primjenjuju odredbe Zakona o naknadi i prijašnji vlasnici te imovine, odnosno njihovi zakonski nasljednici prvog nasljednog reda imaju pravo na naknadu za tu imoivnu uvijek kad pitanje naknade nije riješeno međudržavnim sporazumom. Dakako, ako su u roku propisanom Zakonom o naknadi podnijeli zahtjev za naknadu za oduzetu imovinu.
Nema mjesta primjeni Zakona o naknadi i u slučajevima gdje je imovina oduzeta na temelju Zakona o ukidanju agrarnih odnosa feudalnog karaktera na području Dalmacije i Hrvatskog Primorja (Nar. nov., br. 138/46 i 111/47). Tako se u presudi Upravnog suda Us-6485/1998 od 22. studenoga 2001., donesenoj u jednom takvom slučaju, u obrazloženju presude, između ostalog, navodi:
»Naime, prema izričitoj odredbi članka 9. Zakona o ukidanju agrarnih odnosa feudalnog karaktera na području Dalmacije i Hrvatskog Primorja bilo je propisano da promjene u vlasništvu nastale na osnovu tog Zakona smatrat će se, da su nastupile prije 28. kolovoza 1945., tj. prije stupanja na snagu Saveznog zakona o agrarnoj reformi i kolonizaciji (Sl. l., br. 64/45, 24/46, 101/47, 105/48, 21/56, 55/57 i 10/65). Zbog toga taj Zakon, koji je bio osnova za oduzimanje zemljišta tužitelju nije ni naveden kao jedan od propisa, u članku 2. Zakona o naknadi, temeljem kojeg bi se tužitelju moglo utvrditi pravo na naknadu za oduzetu imovinu.«
2 U primjeni Zakona o naknadi bilo je slučajeva da se uredu državne uprave u županiji osporavala nadležnost za odlučivanje o zahtjevima za naknadu oduzete imovine pa su prvostupanjska rješenja proglašavana ništavim od strane drugostupanjskog upravnog tijela, iako se radilo o imovini koja je prijašnjim vlasnicima oduzeta radi njezinog prijenosa u društveno vlasništvo, gdje je nadležnost tijela državne uprave da odlučuju o podnesenim zahtjevima za naknadu neupitna, jer je izričito propisana navedenim Zakonom. Takva su drugostupanjska rješenja uvijek poništavana od strane Upravnog suda ako je došlo do pokretanja upravnog spora protiv tih rješenja (presuda Upravnog suda, br. Us-1160/2006 od 14. lipnja 2006. i dr.).
3 U obrazloženju presude Upravnog suda Us-8597/2003 od 21. lipnja 2007. navedeno je, između ostalog, sljedeće:
»Navedenom odredbom nije propisano da se isključenje prava na naknadu odnosi i na onu imovinu za koju je određena naknada po tom Zakonu. Tako se u konkretnom slučaju radi o imovini prenesenoj u društveno vlasništvo temeljem Zakona o eksproprijaciji iz 1968. godine objavljenog u Službenom listu SFRJ, broj 11/68, to činjenica da je za predmetno zemljište utvrđena naknada temeljem naprijed citiranog Zakona o eksproprijaciji iz 1978. godine ne može biti razlog za odbijanje tužiteljevih zahtjeva za naknadu.«
U obrazloženju presude Vrhovnog suda Republike Hrvatske, br. Uzz-28/09-4 od 17. studenoga 2010. navedeno je, između ostalog, sljedeće:
»Ne može se prihvatiti pravno stajalište Državnog odvjetništva Republike Hrvatske da bi se odredba čl. 6. Zakona o naknadi trebala tumačiti na način da se ista odnosi i na nekretnine koje nisu oduzete na temelju Zakona o eksproprijaciji iz 1978., ali u odnosu na koje je samo određena naknada na temelju tog Zakona. Odredba čl. 6. Zakona o naknadi je potpuno jasna, i da je zakonodavac želio primjedbu te odredbe, kao što tumači Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, tada bi ona glasila na način da se isključuje mogućnost ponovne naknade i za nekretnine koje su po Zakonu o eksproprijaciji iz 1978. prenesene u društveno vlasništvo, ali i za one oduzete nekretnine u odnosu na koje je vlasnicima određena naknada upravo prema tom Zakonu. Međutim, odredbom čl. 6. Zakona o naknadi jasno je određeno da se odredbe Zakona o naknadi ne odnose na imovinu koja je u društveno vlasništvo prenesena na temelju Zakona o eksproprijaciji iz 1978., a ne na imovinu za koju su prijašnji vlasnici obeštećeni na temelju tog Zakona.«
4 Presuda Upravnog suda, br. Us-8597/2003-5 od 21. lipnja 2007. i dr.
5 Navedeno prema: Snježana Bagić, Miroslav Šeparović i Mladen Žuvela, Komentar Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, Zagreb, 1997., str. 30.
6 Poništavajući u upravnom sporu rješenje drugostupanjskog upravnog tijela kojim je odbijena žalba prijašnjeg vlasnika izjavljena protiv prvostupanjskog rješenja kojim je odbijen njegov zahtjev za naknadu za oduzetu imovinu (stana koji se nalazi, odnosno koji se u trenutku oduzimanja nalazio u podrumu jedne stambene zgrade), Upravni sud u obrazloženju svoje presude, br. Us-10257/2006 od 1. rujna 2010., između ostalog, navodi:
»Međutim, po ocjeni ovog suda, činjenica da je Gradsko poglavarstvo grada Z., Komisija za stambene odnose svojim dopisom od 5. travnja 1996., obavijestila Gradsko stambeno komunalno gospodarstvo da predmetni stan briše iz evidencije stanova te činjenica da je Gradsko stambeno komunalno gospodarstvo na navedeni način postupilo (što proizlazi iz dopisa istog, KLASA: 371-05-96-04/476, URBROJ: 251-319-05-96-02 od 3. srpnja 1996.) nije dostatno za zaključak da predmetni stan u smislu citirane odredbe članka 7. Zakona o naknadi ne postoji.
Ovo tim više što u postupku koji je prethodio donošenju osporenog rješenja nije proveden niti očevid na licu mjesta, a kojim bi se neposrednim opažanjem utvrdila sporna činjenica.«
Navedena presuda Upravnog suda, zbog interesa javnosti, objavljena je na internetu.
7 Prijašnji članak 10. Zakona o naknadi glasio je:
»Prijašnji vlasnik nema pravo na naknadu za oduzetu imovinu u slučaju kada je pitanje naknade riješeno međudržavnim sporazumima, ili na drugi način, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.«
8 Prijašnja odredba članka 9. stavak 1. Zakona o naknadi glasila je:
»Prava iz ovoga Zakona priznaju se fizičkoj osobi - prijašnjem vlasniku, odnosno njegovim zakonskim nasljednicima prvoga nasljednoga reda (u daljnjem tekstu: prijašnji vlasnik), koji na dan donošenja ovoga Zakona imaju hrvatsko državljanstvo.«
Navedenom odlukom Ustavnog suda, a kasnije i ZIDZN-a ukinut je dio odredbe: »koji na dan donošenja ovoga Zakona imaju hrvatsko državljanstvo.«
Odredbe članka 11. Zakona o naknadi glasile su:
»Stranim fizičkim i pravnim osobama ne pripadaju prava iz ovoga Zakona.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, prava propisana ovim Zakonom mogu se priznati i stranim fizičkim i pravnim osobama ako se to utvrdi međudržavnim sporazumima.«
Odlukom Ustavnog suda u stavku 1. i 2. toga članka ukinut je dio odredbe koji je glasio: »fizičkim i«.
ZIDZN-om brisan je članak 11. Zakona o naknadi.
9 Prema odredbi članka 31. stavak 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 49/02), sva tijela državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna su u okviru svoga ustavnog i zakonskog djelokruga provoditi odluke i rješenja Ustavnog suda.
10 Šire o tome: Božo Gagro, dipl. iur., sudac Upravnog suda RH u mirovini, Naknada stranim državljanima za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, Informator, br. 5634 od 5. ožujka 2008.
11 Zaključak sjednice Imovinsko-pravnog odjela Upravnog suda, održane 8. veljače 2008. (Izbor odluka Upravnog suda RH 2008., str. 89 i 90), u skladu s kojim je doneseno više presuda tog suda, a koji glasi:
»Osobe koje nisu državljani Republike Hrvatske (strani državljani i apatridi) imaju pravo na naknadu za oduzetu imovinu temeljem odredaba Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine (Nar. nov., br. 92/96, 39/99, 42/99, 92/99, 43/00,131/00, 27/01,65/01, 118/01, 80/02 i 81/02), osim u slučaju kada je pitanje naknade za njihovu oduzetu imovinu riješeno međudržavnim sporazumima.
Osobe iz stavka 1. ovoga zaključka izjednačene su u svojim pravima s državljanima Republike Hrvatske glede naknade za oduzetu imovinu, osim prava na restituciju kada se priznavanje tog prava protivi drugim zakonima koji određuju na kojim nekretninama strane osobe ne mogu imati ni steći pravo vlasništva u kojem slučaju te osobe imaju pravo na naknadu umjesto restitucije.«
Presuda Vrhovnog suda RH, br. Uzz - 20/08-2 od 26. svibnja 2010., u čijem se obrazloženju, između ostalog, navodi:
»U tumačenju i iznalaženju stvarne volje zakonodavca u reguliranju ove materije odredbu stavka 1. i 2. članka 10. Zakona o naknadi treba tumačiti u njihovoj međusobnoj povezanosti. Iz sadržaja stavka 1. toga članka proizlazi, dakle, da prijašnji vlasnik nema pravo na naknadu za oduzetu imovinu kada je pitanje naknade riješeno međudržavnim sporazumom. Iznimno, prema stavku 2. tog članka, i kad je pitanje naknade za oduzetu imovinu riješeno međudržavnim sporazumom, pravo na naknadu mogu steći strane osobe ako se to utvrdi međudržavnim sporazumom. Tumačenjem argumentum a contrario proizlazi da u drugim slučajevima, kada pitanje naknade nije riješeno međudržavnim sporazumom, prijašnji vlasnik ima pravo na naknadu za oduzetu imovinu.«
12 Šire o tome: prof. dr. sc. Petar Simonetti, Denacionalizacija u Republici Hrvatskoj u svjetlu noveliranog Zakona o naknadi (III. dio), Hrvatska pravna revija, studeni 2002.
13 Odredba članka 108. stavak 2. ZUP-a glasi:
»Kad se u žalbi iznose nove činjenice i novi dokazi, stranka je dužna obrazložiti zašto te činjenice i dokaze nije iznijela tijekom prvostupanjskog postupka.«