Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske (broj U-II-1342/2009, Pravilnik o korištenju javnih parkirališta)
Pročišćeni tekst vrijedi od 14.05.2009.
Narodne novine
13/2009
)
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Jasna Omejec, predsjednica Suda, te suci Marko Babić, Snježana Bagić, Slavica Banić, Mario Jelušić, Davor Krapac, Aldo Radolović, Duška Šarin, Miroslav Šeparović i Nevenka Šernhorst, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 5. svibnja 2009. godine, donio je
ODLUKU
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom te se ukidaju članak 1. u dijelu koji glasi: "i ugovorna kazna za postupanje protivno ugovoru o parkiranju na javnim parkiralištima na području Grada Zagreba" i članak 11.
Pravilnika o korištenju javnih parkirališta ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 14/08., 19/08. i 22/08.).
II. Ukinuta odredba Pravilnika o korištenju javnih parkirališta ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 14/08., 19/08. i 22/08.) iz točke I. izreke ove odluke prestaje važiti 31. prosinca 2009. godine.
III. Ova odluka objavit će se u "Narodnim novinama" i "Službenom glasniku Grada Zagreba".
i
RJEŠENJE
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 3.
stavka 2. Pravilnika o korištenju javnih parkirališta ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 14/08., 19/08. i 22/08.).
II. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama" i "Službenom glasniku Grada Zagreba".
Obrazloženje
1. Igor Svilar iz Zagreba, podnio je Ustavnom sudu prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Pravilnika o korištenju javnih parkirališta ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 14/08., 19/08. i 22/08., u daljnjem tekstu: Pravilnik).
Sažeto, predlagatelj ističe da je Pravilnik u cijelosti, a poglavito u odredbi članka 3. stavka 2., nesuglasan s člankom 5. stavkom 1. Ustava kojim je propisano da zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i zakonom.
Navedeno iz razloga što smatra da je člankom 3. stavkom 2. Pravilnika nezakonito propisana obaveza naplate naknade za parking mjesta u zoni II.2. i zoni II.2.1. nedjeljom i to u vremenskom razdoblju od 7:00 do 22:00 sata, a u odnosu na zonu II.3. za koju se naknada za korištenje parkirnog mjesta plaća samo radnim danom od 7:00 do19:00 sati i subotom od 7:00 do15:00 sati.
Prijedlog je djelomično osnovan.
2. O suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno drugih propisa s Ustavom i zakonom, odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske na temelju članka 128. alineje 1. i 2. Ustava, na način i u postupku koji su propisani Ustavom i Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine" broj 99/99., 29/02. i 49/02.-pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon).
Budući da je predmet ustavnosudske ocjene drugi propis, koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora biti u skladu s Ustavom i zakonom.
3. Neposredno su mjerodavne za ocjenu ustavnosti osporenog Pravilnika odredbe članaka 3., 5. stavka 1., 134. stavka 1. i 136. Ustava.
Članak 3. Ustava, u dijelu koji je mjerodavan u konkretnom slučaju, glasi:
(...), vladavina prava (...) najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi s Ustavom i zakonom.
Mjerodavni dio članka 134. stavka 1. Ustava glasi:
(1) Jedinice lokalne samouprave obavljaju poslove iz lokalnog djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanja, prostorno i urbanističko planiranje, komunalnu djelatnost (...).
(2) Jedinice područne (regionalne) samouprave obavljaju poslove od područnog (regionalnog) značenja, a osobito poslove koji se odnose na (...) promet i prometnu infrastrukturu (...).
(3) Poslovi lokalnog i područnog (regionalnog) djelokruga uređuju se zakonom (...).
Članak 136. Ustava glasi:
U obavljaju poslova iz svog djelokruga tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave samostalna su i podliježu samo nadzoru ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih državnih tijela.
4. Za ocjenu zakonitosti članka 1. i članka 11. Pravilnika, a kojima je propisana naplata ugovorne kazne za postupanje protivno ugovoru o parkiranju na javnim parkiralištima, mjerodavan je članak 350.
Zakona o obveznim odnosima ("Narodne novine" broj 35/05. i 41/08.), koji glasi:
Članak 350.
1) Vjerovnik i dužnik mogu ugovoriti da će dužnik platiti vjerovniku određeni novčani iznos ili pribaviti neku drugu materijalnu korist ako ne ispuni svoju obvezu ili ako zakasni s njezinim ispunjenjem ili ako je neuredno ispuni.
(...)
(3) Ugovorna kazna ne može biti ugovorena za novčane obveze.
4.1. Ustavni sud napominje da je u postupku ispitivanja zakonitosti podzakonskih akata, kojima jedinice lokalne samouprave uređuju organizaciju i način naplate parkiranja vozila na javnim parkiralištima, potrebno uzeti u obzir i članak 19.
stavak 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi ("Narodne novine" broj 33/01., 60/01.-vjerodostojno tumačenje, 129/05. i 109/07.) i članak 5. stavke 1. točku 6., 4. i 11. Zakona o sigurnosti prometa na cestama ("Narodne novine" broj 67/08.).
5. Osporeni Pravilnik, na temelju članka 144. stavka 1. Statuta Grada Zagreba ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 19/99., 19/01., 20/01.-pročišćeni tekst, 10/04., 18/05., 2/06. i 18/06.) i članka 6.
stavka 3., članka 9.
i članka 12.
stavka 2. Odluke o organizaciji i načinu naplate parkiranja ("Službeni glasnik Grada Zagreba" broj 13/08.) donijelo je 2. listopada 2008. godine Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba.
Članak 1., članak 3. i članak 11. Pravilnika glase:
Članak 1.
Ovim se pravilnikom određuju zone, vrijeme korištenja parkirališta i naplata naknade za parkiranje, te cijena parkirališnih karata i ugovorna kazna za postupanje protivno ugovoru o parkiranju na javnim parkiralištima na području Grada Zagreba.
Članak 3.
Za parkiranje na javnom parkiralištu plaća se naknada radnim danom, od 7:00 do 21:00 sati, a subotom od 7:00 do 15:00 sati. Naknada za parkiranje na javnim parkiralištima ne plaća se nedjeljom i blagdanima.
Iznimno od stavka 1. ovog članka:
- u II. zoni točki II.2. i podtočki II.2.1. naknada se plaća radnim danom, subotom i nedjeljom od 7:00 do 22:00 sati;
- u II. zoni točki II.3. naknada se plaća radnim danom od 7:00 do 19:00 sati i subotom od 7.00 do 15:00 sati;
- u IV. zoni naknada se plaća radnim danom, subotom i nedjeljom od 00:00 do 24:00 sati.
Članak 11.
Ugovorna kazna za postupanje protivno ugovoru o parkiranju određuje se u iznosu od 250,00 kuna:
- ako korisnik parkirališta ne istakne kupljenu valjanu parkirališnu kartu s unutarnje strane vjetrobranskog stakla vozila;
- ako korisnik parkirališta, u roku od pet (5) minuta od dolaska na parkirališta, mobilnim telefonom ne prijavi parkiranje vozila organizatoru parkiranja;
- ako korisnik parkirališta nije korisnik valjane povlaštene parkirne karte.
Ugovorna kazna za postupanje protivno ugovoru o parkiranju određuje se u iznosu od 150,00 kuna:
- ako korisnik parkirališta ne koristi ispravnu parkirališnu kartu;
- ako korisnik parkirališta prekorači dopušteno vrijeme parkiranja;
- ako korisnik parkirališta ne koristi parkirališno mjesto sukladno obilježenoj horizontalnoj i vertikalnoj prometnoj signalizaciji.
6. Ustavni sud je utvrdio da je u konkretnom slučaju, u odnosu na dio kojim je u člancima 1. i 11. Pravilnika propisana ugovorna kazna, riječ o pravno istovjetnom pitanju kao u odluci i rješenju broj: U-II-355/2007 i U-II-3924/2007 od 10. prosinca 2008. godine ("Narodne novine" broj 148 od 12. prosinca 2008. godine), kao i u odluci i rješenju broj: U-II-1274/2006, U-II-442/2008, U-II-1304/2008 i U-II-2290/2008 od 17. ožujka 2009. ("Narodne novine" broj 42 od 6. travnja 2009.).
Razlozi zbog kojih je Sud prihvatio konkretne prijedloge predlagatelja i utvrdio nesuglasnost članaka 12., 13., 14., u ukinutom dijelu stavka 2., i 15. Odluke/08., postoje i u predmetnom slučaju, a u odnosu na članak 1. (u dijelu koji je ukinut u točki I. izreke ove odluke) i u odnosu na članak 11. Pravilnika.
Stoga Ustavni sud upućuje na prihvaćeno pravno stajalište o istom pravnom pitanju izraženom u odluci broj: U-II-355/2007 i U-II-3924/2007 od 10. prosinca 2008. godine i odluci broj: U-II-1274/2006, U-II-442/2008, U-II-1304/2008 i U-II-2290/2008 od 17. ožujka 2009.
6.1. U pogledu dijela u kojem Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja u odnosu na članak 3. stavak 2. Pravilnika, navodi se sljedeće:
Sukladno mjerodavnim odredbama Ustava, Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te Zakona o sigurnosti prometa na cestama, jedinice lokalne samouprave u okviru danih nadležnosti, uređuju promet na svom području. Navedeno obuhvaća podjelu površina predviđenih za javna parkirališta po zonama, sustav organizacije pružanja usluga korisnicima javnih parkirališta, kontrolu naplate parkiranja i cijenu parkirne karte.
U postupku uređenja prometa na svom području jedinice lokalne samouprave dužne su pridržavati se mjerodavnih odredbi neposredno višeg propisa, sve sukladno normativnom sadržaju odredbe članka 5. stavka 1. Ustava.
U odnosu na konkretne navode kojima predlagatelj osporava članak 3. stavak 2. Pravilnika "iz razloga propisivanja naplate naknade za korištenje parkirnog mjesta u zoni II.2. i zoni II.2.1. i nedjeljom u vremenskom razdoblju od 7:00 do 22:00 sata", Ustavni sud sagledavajući cilj i svrhu donošenja osporenog Pravilnika, ne nalazi razloge za utvrđenje nesuglasnost članka 3. stavka 2. Pravilnika s odredbom članka 5. stavka 1. Ustava.
7. Na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u točki I. izreke odluke.
Odluka o odgodi prestanka važenja ukinutih članaka Odluke/08. iz točke II. izreke ove odluke temelji se na članku 55. stavku 2. Ustavnog zakona.
Na temelju članka 43. Ustavnog zakona, Ustavni sud je riješio kao u točki I. izreke rješenja.
Odluka o objavi odluke i rješenja temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-1342/2009
Zagreb, 5. svibnja 2009.
Ustavni sud Republike Hrvatske
predsjednica
Dr.sc. Jasna Omejec, v.r.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.