zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Prethodnik
Nasljednik

Program uspostavljanja sustava automatskog upravljanja prometom Grada Zagreba (AUP)

Pročišćeni tekst vrijedi od 15.07.2008.

Narodne novine 9/2008

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Program uspostavljanja sustava automatskog upravljanja prometom Grada Zagreba (AUP) (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 9/08)

Na temelju članka 38. stavka 4. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06 i 18/06), Gradska skupština Grada Zagreba, na 37. sjednici, 15. srpnja 2008., donijela je

PROGRAM

uspostavljanja sustava automatskog upravljanja prometom Grada Zagreba (AUP)

1. UVOD

Gradska skupština Grada Zagreb, Zaključkom o prihvaćanju Prometne studije Grada Zagreba 2003. godine, prihvatila je Prometnu studiju Grada Zagreba koju je izradila britanska konzultantska kuća MVA u suradnji s njemačkom konzultantskom kućom Light Rail Transit Consultants, Urbanističkim zavodom Grada Zagreba, Institutom građevinarstva Hrvatske i tvrtkama Prometis i Promet-ing. Navedena je studija financirana sredstvima Grada Zagreba i Svjetske banke za obnovu i razvoj iz Washingtona. Ocijenjeno je da je Prometna studija Grada Zagreba dobra podloga za dugoročno rješavanje prometa u Gradu Zagrebu te da će se prometna rješenja iz Studije implementirati u planske i druge dokumente da bi se poboljšao prometni sustav Grada Zagreba. Jedno od takvih prometnih rješenja je i uspostava sustava automatskog upravljanja prometom.

2. CILJ PROGRAMA AUP

Cilj Programa uspostavljanja sustava automatskog upravljanja prometom Grada Zagreba (AUP) je poticanje razvitka prometne djelatnosti u Gradu Zagrebu. Implementacijom Programa bi se utjecalo na povećanje protočnosti individualnog prometa, ubrzanje javnoga gradskog prometa, a u konačnici bi se utjecalo i na rasterećenje prometnica u Gradu Zagrebu.

Tehnološkim mogućnostima sustav osigurava optimalno odvijanje prometa jer je upravljanje svjetlosnom prometnom signalizacijom ovisno o stvarnim potrebama kretanja vozila i pješaka. Sustav omogućava središnji nadzor i upravljanje svim priključenim signalnim uređajima s pripadajućom perifernom opremom koja informira o potražnji u prometnoj mreži.

U potpunosti uspostavljen sustav omogućuje sljedeće:

- nadzor svih priključenih semaforskih uređaja i periferne opreme (semaforski sustav, sustav prioriteta javnoga gradskog prijevoza, sustav videonadzora, sustav navođenja vozila u garaže) radi uvida u radno stanje, te kontrolu funkcija;

- prikupljanje podataka o prometu za statistike, planiranje, zahvate na prometnoj mreži, te radi uvida u prometnu potražnju;

- usklađivanje planiranja prometne potražnje i funkcija upravljanja prometnim tokovima.

3. ZADAĆE PROGRAMA AUP

Zadaća Programa je realizacija etapnog uvođenja sustava automatskog upravljanja prometom (AUP) tijekom četiri godine, radi provedbe sljedećih tehnoloških cjelina:

3.1. Prometno-tehnološko rješenje

Izradom prometno-tehnološkog rješenja, na osnovi kojega bi se pristupilo etapnom uspostavljanju sustava, trebalo bi se sagledati:

- prometno-tehnološka arhitektura sustava;

- izbor strategija upravljanja prometnim procesom;

- mogućnost primjene sustava;

- razvoj i nadogradnja sustava u etapama;

- etapna investicijska ulaganja;

- kadrovska (organizacijska) potpora sustavu;

- operativni plan realizacije;

- perspektive sustava.

3.2. Komunikacijski sustav za prijenos podataka

Komunikacijski sustav za prijenos podataka predviđen je kao mreža svjetlovodnih kabela za povezivanje opreme, odnosno pojedinih podsustava, na Glavni prometni centar. Mrežom se omogućuje povezivanje s drugim podsustavima u Gradu Zagrebu, radi aktivnog praćenja i davanja prioriteta: vozila javnoga gradskog prometa, vatrogasci, hitna pomoć, policija, VIP rute, parkiranje.

Visoka razina sigurnosti, pouzdanost, prijenos velike količine podataka uz veliku brzinu, te višenamjenska uporaba ovog sustava jednoznačno pokazuje nužnost primjene svjetlovodnog kabela i primjene adekvatne opreme koja će osigurati navedene zahtjeve. Svjetlovodni kabeli polažu se u glavne kabelske koridore preko kojih se vanjske jedinice spajaju sa centralom. Digitalni komunikacijski sustav, zasnovan na tehnologiji svjetlovodnih kabela, potreban je za sve govorne i videoinformacije. Zbog nedostataka bakrenog kabela (gušenje signala, osjetljivost na elektromagnetske utjecaje), te visokih troškova prijenosa očekivanih vrsta signala ne mogu se koristiti postojeći bakreni kabeli.

Polazi se od pretpostavke da se svjetlovodni kabeli postavljaju duž glavnih prometnih koridora (pravaca). Duž tih koridora potrebno je instalirati optička mrežna čvorišta preko kojih se priključuje pojedinačna oprema na određenim lokacijama. U konačnici, dobit će se siguran, pouzdan, trenutno zamjenjiv i brz medij za prijenos govornih i videousluga, te raznovrsnih podataka.

3.3. Semaforski sustav

Semaforskim je sustavom predviđena zamjena tehnološki zastarjelih semaforskih uređaja (oko 200 uređaja), povezivanje i integriranje u Glavni prometni centar tehnološki prihvatljivih, novijih semaforskih uređaja (oko 160 uređaja), te ugradnja laterni LED tehnologije i vanjskih jedinica kojima će se detektirati prometna potražnja (vozila i pješaci). Svrha zamjene postojeće zastarjele tehnologije jest povećanje prometne sigurnosti zbog bolje vidljivosti, odnosno povećanje prometne propusnosti zbog prikupljanja podataka o prometnoj potražnji, te manja potrošnja električne energije.

3.4. Sustav prioriteta za vozila javnoga gradskog prometa

S obzirom na koncepciju prioriteta vozila javnoga gradskog prometa sustav detektiranja vozila mora biti pouzdan. Zato je potrebno svaku voznu jedinicu javnog prometa opremiti modulom kojim će se prema semaforskom sustavu najaviti, pružiti informaciju o broju linije (voznom redu) kako bi se mogao točno odrediti zahtjev, tj. željeni pravac kretanja na raskrižju. Jedinstvena identifikacija vozila služi i kao potpora sustavu praćenja i nadzora vozila javnog prijevoza, s obzirom na to da se položaj vozila može odrediti na pojedinoj lokaciji.

Predviđeno je povezivanje i uključivanje u sustav javnoga gradskog prijevoza (oko 700 vozila), te ugradnja dodatne opreme na semaforiziranim lokacijama (oko 300 lokacija) radi aktivnog praćenja i davanja prioriteta da bi se ubrzao javni gradski prijevoz.

3.5. Sustav navođenja vozila u garaže

Sustav navođenja vozila u garaže, odnosno uputni sustav za parkiranje u javnim garažama, predviđa postavljanje dinamičkih informativnih display-a koji prikazuju trenutno stanje zauzetosti pojedine garaže. Dinamički informativni display-i su komunikacijskim sustavom povezani optičkom mrežom za povezivanje opreme, odnosno podsustava, na Glavni prometni centar.

3.6. Sustav videonadzora

Sustav videonadzora će služiti kao pomoć u upravljanju prometom na cestovnoj mreži Grada Zagreba, tako da proizvodi videoslike visoke kakvoće kako bi se operatorima sustava za upravljanje prometom omogućio kvalitetan uvid u trenutno stanje na terenu, te analiza prometa uporabom trenutnih i/ili već snimljenih slika.

Lokacije koje će se nadzirati videosustavom ovise o raznim zahtjevima i sigurnosnim pitanjima. Opažanje u sigurnosne svrhe povezano je sa sustavom upravljanja i koristit će se prikaz videoslika na videozidu u centrali za upravljanje prometom.

Sigurnosne su kamere podijeljene u skupine prema svrsi za koju se koriste: nadziranje prometa na raskrižjima, nadziranje prometa u mirovanju i nadziranje javnih prometnih površina.

Jedan od oblika potpore Glavnom prometnom centru bila bi videoinformacija o stanju prometa na raskrižju. Videoinformacija pokazuje uzroke određenih poremećaja (prometna nezgoda, nakupljanje vozila zbog zaustavljenog vozila u prometnom traku i dr.), te tako prometni operater u Centru dobiva vjerodostojnu informaciju o uzroku određenog poremećaja. Kriterij za izbor lokacija instaliranja videoopreme na raskrižjima bit će pokrivanje čvorišta važnih gradskih koridora i važnijih ključnih raskrižja. Za potrebe uspostavljanja sustava automatskog upravljanja prometom prvotno je predviđena ugradnja sigurnosnih kamera za nadziranje prometa na oko 30 raskrižja, s mogućnošću kasnijeg proširenja i nadogradnje.

Promet u mirovanju nadzirao bi se radi sankcioniranja nepropisno parkiranih vozila u zonama u kojima postoje naznake kršenja propisa. Za potrebe nadziranja prometa u mirovanju i ostalih javnih prometnih površina predviđeno je postavljanje oko 700 kamera.

Cjelodnevni videozapisi sigurnosnih kamera digitalno bi se pohranjivali s mogućnošću obrade, ovisno o vrsti počinjenih prekršaja.

3.7. Glavni prometni centar (sustav za nadzor i upravljanje prometa)

Funkcija sustava za nadzor prometa u Gradu Zagrebu bila bi centralni nadzor i upravljanje semaforskim sustavom u Gradu Zagrebu. Predviđena je ugradnja sistemske opreme, komunikacijske opreme, te opreme za projekciju slike dinamičkoga grafičkog prikaza instalirane opreme na karti grada.

Prometno računalo u Glavnom prometnom centru bilo bi konstruirano tako da opslužuje, nadzire, izvješćuje i centralno upravlja sustavom za svjetlosnu signalizaciju na području Grada Zagreba. Njegovom bi se primjenom postigao stalni nadzor signalnih uređaja, vrijeme zastoja svelo bi se na minimum i tako postigla najviša razina sigurnosti prometa i najveća propusna moć cestovne mreže u Gradu Zagrebu.

3.8. Građevinski radovi

Građevinske je radove neophodno obaviti na područjima koja kabelski nisu povezana, a predviđena su dopunom stanja postojeće opreme.

4. FINANCIRANJE PROGRAMA

Grad Zagreb osigurava sredstva za provedbu ovoga programa u proračunu Grada Zagreba. Osigurana sredstva koriste se isključivo namjenski.

Za uspostavljanje sustava automatskog upravljanja prometom (AUP) predviđena su sredstva od 350.000.000,00 kuna (u iznos je uključen PDV). Od toga su fiskalna novčana sredstva od 16.000.000,00 kuna za 2008. predviđena Programom radova u djelatnosti gospodarenja vodama, prometa i komunalnoga gospodarstva u Gradu Zagrebu za 2008., a osigurana u Proračunu Grada Zagreba za 2008. u razdjelu 12., Program 03. Prometna preventiva, regulacija i sigurnost u prometu, pozicija 4541.

Preostala sredstva od 334.000.000,00 kuna utvrdit će se Proračunom za 2009., 2010. i 2011. prema sadržaju i dinamici radova.

Grad Zagreb provodi postupak javne nabave u smislu Zakona o javnoj nabavi (Narodne novine 110/07) i s izabranim ponuđačem sklopit će ugovor.

5. PROVEDBA PROGRAMA

Za kontrolu namjenskog korištenja sredstava zadužuje se Gradski ured za prostorno uređenje, zaštitu okoliša, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet koji je Gradskom poglavarstvu dužan podnositi godišnja izvješća o provedbi ovog programa.

6. ZAVRŠNA ODREDBA

Ovaj će program biti objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 021-05/08-01/159

URBROJ: 251-01-04-08-5

Zagreb, 15. srpnja 2008.

Predsjednica

Gradske skupštine

Mr.sc. Tatjana Holjevac, v.r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija