Novosti

23.09.2024.
"Zviždači" su važan dio borbe protiv korupcije
Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter predstavila je Vodič za prijavitelje nepravilnosti, odnosno "zviždače", čiji je cilj, kroz bolje razumijevanje zakonskog okvira, prava i obveza, povećati broj i kvalitetu prijava nepravilnosti i doprinijeti zaštiti prijavitelja.
"Prijavitelji nepravilnosti bore se protiv korupcije te doprinose zaštiti javnog interesa, pravne sigurnosti i ljudskih prava, no za promjene je važno i ispravno primjenjivati Zakon o zaštiti prijavitelja nepravilnosti", čulo se u petak na predstavljanju Vodiča za prijavitelje.
Namijenjen je prijaviteljima, ali i povjerljivim osobama koje zaprimaju prijave unutar poslodavaca, odvjetnicima, sucima, pružateljima besplatne pravne pomoći, sindikatima i drugima.
Broj prijava u Hrvatskoj raste, jer je Europska direktiva pridonijela mehanizmu zaštite, kaže Šimonović Einwalter, i sve boljem funkcioniranju. No dodaje i da Hrvatskoj predstoji izgradnja sudske prakse, budući da je riječ o malom broju sudskih predmeta.
Dosadašnje iskustvo s prijavama govori da postoji potreba za jasnim informacijama, napominje, koje će biti lako dostupne i sažete na jednom mjestu, što je i bio motiv za pripremu ovog vodiča.
"Javnosti nedostaje svijest o tome da "žviždači nisu konfliktne nego hrabre osobe", istaknula je pučka braniteljica.
Istaknuti su i pozitivni pomaci otkako je 2019. na snagu stupio prvi Zakon o zaštiti prijavitelja nepravilnosti, kao i izazovi koji su trenutno prisutni.
Da Zakon o lobiranju uskoro stupa na snagu po prvi puta podsjetio je Mladen Bručić Matic iz Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije te istaknuo da je nužno podizanje svijesti šire javnosti i poslodavaca, kojima Zakon o zaštiti prijavitelja određuje niz obveza.
Zamjenica pučke pravobraniteljice Dijana Kesonja istaknula je kako je često ključno znati da identitet prijavitelja neće biti otkriven tijekom istraživanja.
Dodala je i da je posebno je izazovno financijsko iscrpljivanje prijavitelja, pa postoji potreba da se podrška unaprijedi i u tom smislu, kao i ubrzanju sporih sudskih postupaka.
Početkom rujna osnovan je i Rehabilitacijski centar za stres i traumu, zadužen za pružanje emocionalne podrške prijaviteljima nepravilnosti, a to će moći učiniti uživo, telefonom ili putem video-poziva.
„To je gotovo jednako važno kao i pravna pomoć jer se ti ljudi nalaze pod velikim pritiskom, kao i njihove kolege i bliske osobe", naglasila je Sandra Šipka iz Centra.
(HINA, 20. 9. 2024.)
Fotografija: Pixabay