07.01.2021.

Obveza ispisa QR koda na svakom fiskaliziranom računu

Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (133/12, 115/16, 106/18, 121/19, 138/20, u daljnjem tekstu: Zakon) stupio je na snagu 1. siječnja 2013. godine.

Njime se, sukladno članku 1., uređuje postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznici fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje Evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedba postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom  Zakona. Sadržaj računa je uređen člankom 9. stavkom 1. Zakona koji je izvorno glasio kako slijedi:

“(1) Za potrebe provedbe postupka fiskalizacije račun, osim podataka propisanih posebnim propisima, mora sadržavati ove podatke:

  1. vrijeme izdavanja računa (sat i minuta),
  2. oznaku operatera (osobe) na naplatnom uređaju,
  3. oznaku načina plaćanja računa – novčanice, kartica, ček, transakcijski račun, ostalo,
  4. Jedinstveni identifikator računa i
  5. zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije.”

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (121/19) listi obveznih podataka na računu se od 1. siječnja 2021. dodaje QR kod.  Članak 2. Zakona ga definira kao dvodimenzionalni kod koji sadrži zapis određenog seta podataka. Poglavlje V.a Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom (146/12, 46/17, 70/20, 1/21) stupilo je na snagu 1. siječnja 2021. godine te u članku 18.a dodatno određuje da QR kod stvara obveznik fiskalizacije i ispisuje ga na računu kao obvezni sadržaj računa prema članku 9. Zakona. QR kod koristi se u postupcima provjere računa od strane građana na temelju članka 27. Zakona.

Člankom 18.b Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom (146/12, 46/17, 70/20, 1/21) se taksativno navode podaci koje svaki QR kod mora sadržavati. To su:

  1. URL adresa do web-stranice Porezne uprave za provjeru računa
  2. JIR ili zaštitni kod obveznika fiskalizacije
  3. datum i vrijeme izdavanja računa
  4. ukupni iznos računa.

Osnovna svrha uvođenja QR koda je otvaranje mogućnosti građanima da brzo i efikasno provjere jesu li računi koje su primili, a za koje je izvršen postupak fiskalizacije, prijavljeni Ministarstvu financija, odnosno Poreznoj upravi. Takvu provjeru, sukladno članku 27. Zakona, građani mogu izvršiti u roku od 30 dana od dana izdavanja računa putem SMS poruke ili upitom na web servis koji je dostupan na mrežnoj stranici Porezne uprave. Podaci o izdanom računu koji su pohranjeni na QR kodu mogu se jednostavno očitati putem mobitela s ugrađenom kamerom i aplikacijom za skeniranje kodova u aplikaciju za provjeru podataka Porezne uprave. Smatra se da će jednostavnost postupka provjere potaknuti građane da primljene račune redovito provjeravaju, što će Poreznoj upravi omogućiti lakšu kontrolu poreznih obveznika koji nisu podmirili svoju poreznu obvezu.

Obradila i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.

Arhiva