Novosti
09.12.2020.
Novi propisi za digitalne usluge prilika za pravednije i sigurnije tržište
Novi europski propisi za digitalne usluge, koji su u pripremi, nisu prijetnja tržišnom natjecanju nego prilika za uspostavu pravednijeg i sigurnijeg digitalnog okruženja za potrošače i poduzeća u Europi i u svijetu, istaknuo je u utorak europski zastupnik Alex Agius Saliba.
Europska komisija objavit će 15. prosinca dva zakonska prijedloga, Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima, kojima želi osnažiti jedinstveno tržište za digitalne usluge i potaknuti inovacije i konkurentnost u online okruženju u Europi. Zakonodavni okvir za digitalne usluge nije mijenjan od usvajanja Direktive o elektroničkoj trgovini 2000., koja je temelj za reguliranje digitalnih usluga u Europskoj uniji. Novim propisima EU želi oblikovati digitalno gospodarstvo na europskoj razini i utvrditi standarde za ostatak svijeta, kao što je već učinjeno na području zaštite podataka.
Novi propisi posebno se će odraziti na velike američke igrače, kao što su Google, Apple, Amazon, Facebook i Microsoft, kojima prijete novčane kazne a možda i podjela poslovanja u Europi budu li kršili propise koji bi trebali ograničiti njihove ovlasti. Europski zastupnici iznijeli su niz prijedloga u vezi tog zakonodavnog paketa, koji su usvojeni na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u listopadu.
Parlament želi s jedne strane zaštititi potrošače na internetu (kad je riječ o štetnom ili ilegalnom sadržaju, prijevarama, uslugama platformi, elektroničkoj trgovini, uslugama koje se temelje na umjetnoj inteligenciji i dr.), a s druge omogućiti im veću kontrolu nad onime što vide na internetu, uključujući da mogu odustati od prilagodbe sadržaja i da budu manje ovisni o algoritmima. Europska komisija morat će usuglasiti planirane propise s državama članicama i Europskim parlamentom, što bi moglo potrajati godinu do dvije.
Izvjestitelj Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Alex Agius Saliba objasnio je u utorak na webinaru za novinare u organizaciji Europskog parlamenta glavna načela novih propisa i zahtjeve Europskog parlamenta s tim u vezi. Saliba je naglasio da bi se novi propisi trebali temeljiti na načelu da ono što je nezakonito offline treba biti nezakonito i online te na načelima zaštite potrošača i sigurnosti korisnika. Parlament traži da poduzeća registrirana izvan Europe poštuju nova europska pravila za digitalne usluge ako su njihove usluge namijenjene europskim potrošačima, dodao je.
Parlament smatra također da bi Komisija trebala regulirati štetne poslovne modele na internetu, manipulacije i diskriminatorne prakse, kojima se želi privući pozornost korisnika na osnovi ilegalnog i senzacionalističkog sadržaja, kazao je.
Europarlamentarci traže da se uvede novo načelo „upoznaj svojeg klijenta”, kojim se od platformi traži da provjeravaju i sprječavaju lažna poduzeća da pomoću njihovih usluga prodaju nezakonite i nesigurne proizvode i sadržaj. Zauzimaju se za promicanje transparentnih oglašivačkih praksi i protive praćenju korisnika na internetu, istaknuo je. Korisnici bi trebali imati veću kontrolu nad time što vide na internetu, odnosno treba im omogućiti da u potpunosti odustanu od prilagodbe sadržaja te da budu manje ovisni o algoritmima.
Ciljano oglašavanje treba strože regulirati u korist kontekstualiziranih i manje nametljivih vrsta oglašavanja koje zahtijevaju manje podataka i ne ovise o praćenju interakcije korisnika sa sadržajem. Traži također ciljane mjere za internetske trgovine kao što su Amazon i Alibaba kako bi se osigurala jednaka pravila za sve i zajamčilo da potrošači budu jednako zaštićeni i sigurni kada kupuju online kao i offline, naglasio je.
Traži isto tako da se donesu ex ante pravila kako bi se spriječilo nekonkurentne tržišne prakse velikih tehnoloških kompanija koje su u poziciji da mogu diktirati pravila na tržištu. Tržišta bi se time otvorila novim akterima, na primjer novoosnovanim, malim i srednjim poduzećima, objasnio je. Parlament sugerira i mjere za ilegalni sadržaj i njegovo uklanjanje.
„Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima ne bi se smjelo doživljavati kao prijetnju tržišnom natjecanju, nego kao zlatnu priliku da se uspostavi pravednije i sigurnije digitalno okruženje za potrošače i poduzeća u Europi”, zaključio je Saliba.
(HINA, 8. 12. 2020.)