Akti u proceduri
17.07.2025.
Novi akti u saborskoj proceduri
Konačni prijedlog Zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju; Konačni prijedlog zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
Konačni prijedlog Zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. srpnja 2025. godine.
Centar za restrukturiranje i prodaju (u daljnjem tekstu: Centar) kao pravna osoba s javnim ovlastima pravni je sljednik Agencije za upravljanje državnom imovinom, osnovan temeljem odredbi Zakona o upravljanju i raspolaganju imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske. Centar je nastavio poslovati sukladno odredbama Zakona o upravljanju državnom imovinom, međutim tako uspostavljeni pravni okvir ''nije ostvario potrebnu učinkovitost upravljanja državnom imovinom slijedom čega se ukazala potreba izrade posebnog zakonskog okvira koji će regulirati upravljanje državnom imovinom u obliku nekretnina i pokretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, kao i posebnog zakonskog okvira koji će regulirati državnu imovinu u obliku dionica, poslovnih udjela i osnivačkih prava u vlasništvu Republike Hrvatske''.
Donošenjem Zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju, uz primjenu standarda korporativnog upravljanja u skladu sa Smjernicama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) te istovremenim donošenjem Zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske uredit će se područje upravljanja dionicama i poslovnim udjelima čiji je vlasnik odnosno imatelj Republika Hrvatska, čime će u cijelosti prestati važiti Zakon o upravljanju državnom imovinom.
Zakonskim prijedlogom utvrđuju se i uređuju sljedeći poslovi i djelatnosti Centra:
1. ''Upravljanje u svojstvu zakonskog zastupnika dionicama i udjelima, čiji je imatelj ili ovlaštenik Republika Hrvatska.
2. Upravljanje u svojstvu zakonskog zastupnika dionicama i udjelima u trgovačkim društvima čiji su imatelji Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka.
3. Sudjelovanje u restrukturiranju trgovačkih društava u kojima Republika Hrvatska ima vlasničke ovlasti.
4. Stjecanje dionica i udjela.
5. Sudjelovanje u postupcima predstečajne nagodbe.
6. Prijenos dionica bez naknade hrvatskim ratnim vojnim invalidima iz Domovinskog rata i članovima uže i šire obitelji smrtno stradaloga, odnosno nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata.
7. Predlaganje članova skupština, nadzornih odbora i uprava u trgovačkim društvima čijim dionicama i udjelima upravlja.
8. Utvrđivanje procijenjene i neprocijenjene imovine u postupku pretvorbe i privatizacije društvenih poduzeća.''
9. Izvršavanje pravomoćnih rješenja ''nadležnih ureda državne uprave u županijama o utvrđivanju prava na naknadu sukladno Zakonu o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine''.
10. Ukidanje rezervacija dionica i poslovnih udjela, određenih zbog neriješenih imovinskopravnih odnosa na procijenjenim nekretninama te rezervacija dionica i poslovnih udjela određenih radi osiguranja naknade prijašnjim vlasnicima procijenjenih nekretnina pod uvjetom da u odnosu na te nekretnine nije podnesen zahtjev sukladno Zakonu o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine ili ukoliko je taj zahtjev pravomoćno odbijen.
11. ''Druge djelatnosti određene Statutom ili posebnim propisima''.
Pripremio: Zvonimir Duka, mag. soc.
Konačni prijedlog zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, Hrvatskom saboru podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. srpnja 2025.
Prijedlogom Zakona uređuje se stjecanje dionica i poslovnih udjela u ime Republike Hrvatske, raspolaganje dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, nadležnost i način izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, koordinacija izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prava i obveze vlasničkih tijela koja izvršavaju članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske te primjena standarda korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske. (članak 1.). Naime, ocijenjeno je da dosadašnji pravni okvir uspostavljen Zakonom o upravljanju državnom imovinom nije ostvario potrebnu učinkovitost upravljanja državnom imovinom slijedom čega se ukazala potreba izrade posebnog zakonskog okvira ''koji će regulirati upravljanje državnom imovinom u obliku nekretnina i pokretnina u vlasništvu Republike Hrvatske kao i posebnog zakonskog okvira koji će regulirati državnu imovinu u obliku dionica, poslovnih udjela i osnivačkih prava u vlasništvu Republike Hrvatske''
Nadalje, donošenje Zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske jedan je od uvjeta za pristup Republike Hrvatske Organizaciji za gospodarsku suradnju i razvoj (u daljnjem tekstu: OECD). Stoga će se novim Zakonom omogućiti koordinirano upravljanje pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku u okviru Ministarstva financija te urediti niz pitanja važnih za učinkovito poslovanje trgovačkih društava.
Zakonskim prijedlogom uređuju se sljedeća ključna pitanja:
- ''članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama od posebnog interesa izvršavati će Vlada Republike Hrvatske,
- članska prava Republike Hrvatske u ostalim trgovačkim društvima izvršavati će Centar za restrukturiranje i prodaju,
- Ministarstvo financija je koordinacijsko tijelo za vlasnička tijela i nadležna ministarstva,
- donošenje vlasničke politike kojom će se jasno i transparentno definirati uloga države u upravljanju pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, obrazložiti razlozi za vlasništvo države te utvrditi odgovornosti vlasničkih tijela uključenih u provedbu vlasničke politike,
- uvođenje transparentnog postupka izbora članova nadzornih odnosno upravnih odbora putem javnog natječaja,
- uvođenje obveze određenog broja neovisnih članova nadzornih odnosno upravnih odbora kako bi se osiguralo efikasnije, odgovornije i objektivnije izvršavanje uloge članova nadzornih odnosno upravnih odbora kao i raznolikosti u sastavu nadzornog odnosno upravnog odbora, osobito prema spolu, dobi, obrazovanju i profesionalnom iskustvu,
- jačanje uloge i odgovornosti članova nadzornih odnosno upravnih odbora kao i uvođenje ovlasti nadzornih odnosno upravnih odbora da, uz provedene konzultacije s Vladom Republike Hrvatske, biraju članove uprave odnosno izvršne direktore čime se podiže stupanj odgovornosti nadzornih odnosno upravnih odbora za nadzor nad radom uprave odnosno izvršnih direktora,
- uspostava sustava financijskih i nefinancijskih ciljeva uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti, koje pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske trebaju ispunjavati te njihovo praćenje od strane vlasničkih tijela,
- klasifikacija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske s obzirom na obavljanje tržišnih djelatnosti i/ili djelatnosti pružanja javnih usluga,
- sprječavanje unakrsnog financiranja između tržišnih djelatnosti i djelatnosti pružanja javih usluga,
- obveza preoblikovanja u trgovačka društva onih pravnih osoba koje nemaju oblik trgovačkog društva, a bave se pretežito tržišnim djelatnostima,
- objava popisa javnih usluga koje obavljaju pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske,
- poboljšanje prakse transparentnosti i javne objave,
- primjena zahtjeva i standarda određenih Zakonom na ovisna društva pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.''
Pripremila: Ana Dujić, dipl. iur.
Fotografija: Novi informator