Akti u proceduri

07.12.2024.
Novi akti u saborskoj proceduri
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu; Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu podnijela je Vlada Republike Hrvatske aktom od 14. studenoga 2024. godine.
Najvažnija je izmjena članka 61. stavka 4. Zakona o komunalnom gospodarstvu (u daljnjem tekstu: Zakon) kojim je propisano da komunalna infrastruktura stječe status javnog dobra u općoj uporabi danom njezine izgradnje, uređenja, odnosno stupanja na snagu odluke o proglašenju javnog dobra u općoj uporabi.
Radi otklanjanja pravne nesigurnosti, Konačnim prijedlogom propisano je da u slučaju ako je riječ o komunalnoj infrastrukturi koja nije u vlasništvu odnosno suvlasništvu jedinice lokalne samouprave i/ili osobe koja obavlja komunalnu djelatnost, komunalna infrastruktura stječe spomenuti status danom njezine izgradnje, uređenja odnosno stupanja na snagu odluke o proglašenju javnog dobra u općoj uporabi nakon što su riješeni imovinskopravni odnosi.
Bitna izmjena je mogućnost umanjenja plaćanja komunalne naknade za hotele, turistička naselja i kampove, tj. određivanje maksimalnog iznosa godišnje komunalne naknade kojeg ti subjekti kao obveznici komunalne naknade mogu platiti. Naknada ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda obveznika komunalne naknade iz prethodne godine, ostvarenog u pojedinom hotelu, turističkom naselju i kampu za koji se plaća komunalna naknada. To ograničenje odnosi se i na golf igrališta.
Nadalje, Konačnim prijedlogom omogućuje se evidentiranje komunalne infrastrukture izgrađene do dana stupanja na snagu važećeg Zakona u katastru koja je u vlasništvu Republike Hrvatske.
Ovim izmjenama Zakon je usklađen sa Zakonom o sustavu državne uprave i Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Cilj ovog Zakona je otkloniti brojne nedostatke i probleme u njegovoj primjeni, te time njegove odredbe postaju jasnije, preciznije i razumljivije za sve adresate, omogućujući bolju primjenu Zakona.
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je:
''U skladu s navedenim izrađen je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu koji se od Prijedloga toga zakona razlikuje u dopuni članka 97. važećeg Zakona na način da je propisana obveza jedinice lokalne samouprave za dostavu statističkog izvješća o komunalnoj naknadi ministarstvu nadležnom za financije.''
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama podnijela je Vlada Republike Hrvatske aktom od 14. studenoga 2024. godine.
Ovim zakonskim prijedlogom usklađuje se zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije.
Zbog razvoja umjetne inteligencije u prometu na cestama i razvoja automatiziranih vozila bez vozača bilo je potrebno modernizirati zakon. Važećim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je vozač za vrijeme upravljanja vozilom dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila. I to je jedina odredba koja se odnosi na automatizirana vozila i automatiziranu vožnju. Stoga se pokazala potreba uvođenja nove zakonske regulative koja će omogućiti automatiziranim vozilima ''sigurno i nesmetano sudjelovanje u prometu na cestama''.
''Predloženim zakonom propisuju se uvjeti za sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju u realnim uvjetima u prometu na cestama.
Novim odredbama propisuje se zabrana ometanja prometovanja potpuno automatiziranih vozila od strane ostalih sudionika u prometu. Propisuje se uloga operatora u vozilu i operatora intervencije na daljinu.
Ovim Zakonom uredit će se pitanje odgovornosti u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.''
Potpuno automatizirana vozila imaju brojne prednosti, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama. Potpuno automatizirana vozila mogu utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća koje su posljedica ljudske pogreške, kao nepažnja, umor ili vožnja pod utjecajem alkohola. Mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti - starije i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom ili osobe koje nemaju vozačku dozvolu, čime se povećava kvaliteta njihovog života. Također, predviđa se smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu, budući su potpuno automatizirana vozila pogonjena električnom energijom.
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je:
''Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora ukazao je na potrebu nomotehničke dorade članka 2. dodanih točaka 109. do 111. i stavka 3. te članka 7., odnosno dodanog članka 281.f Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, što je i prihvaćeno u Konačnom prijedlogu zakona. Predlagatelj je izmijenio i sljedeće: U članku 7. odnosno dodanom članku 281.b stavku 3. odredba je precizirana na način da je navedeno kako sudionici u prometu ne smiju namjerno ometati sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, čime se dodatno naglasio stupanj krivnje počinitelja prekršaja utvrđenih navedenim člankom.
Nadalje, u dodanom članku 281.f stavku 2. rok čuvanja snimki videonadzora koji bilježi u realnom vremenu promet potpuno automatiziranog vozila izmijenjen je te se predlaže propisati da taj rok iznosi 90 dana od dana nastanka snimki.''
Pripremila: Lana Matanović
Fotografija: Novi informator