09.01.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici, s Konačnim prijedlogom zakona, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi i Prijedlog zakona o dostavi sudskih pismena.

Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici, s Konačnim prijedlogom zakona

Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici, s Konačnim prijedlogom zakona podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. prosinca 2023. godine uz prijedlog da se sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

U Prijedlogu se obrazlaže predložena izmjena:

„Analizom broja podnesenih zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica u razdoblju nakon donošenja odluke Ministarstva unutarnjih poslova o privremenom ukidanju mjesne nadležnosti za izdavanje osobnih iskaznica, odnosno u razdoblju od 24. srpnja 2023. do 31. kolovoza2023. utvrđeno je da je primjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici, koja u iznimnim situacijama omogućuje ukidanje mjesne nadležnosti za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica, dala pozitivne rezultate te je povećan broj zahtjeva u pojedinim policijskim postajama koje su ranije imale manji broj stranaka, odnosno građani su iskoristili mogućnost da na brži način ishode osobne iskaznice u policijskim upravama ili postajama s manjim brojem stranaka, a što je rasteretilo i policijske uprave s velikim brojem stranaka.

Stoga se predlaže izmjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici prema kojoj se nadležnost za izdavanje osobnih iskaznica temelji na prebivalištu i boravištu podnositelja zahtjeva, a samo iznimno bez mjesne nadležnosti, na način da se propiše da se zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti u bilo kojoj policijskoj upravi ili postaji, kao što se podnosi zahtjev za izdavanje putovnice i vozačke dozvole.“

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. prosinca 2023. godine.

Nakon kratkog uvoda u trenutno stanje Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/21. i 152/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon), analizom sadašnjeg normativnog okvira ocijenjena je potreba daljnjeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s pravnim aktima Europske unije u dijelu kojim se osigurava zaštita financijskih interesa Europske unije kao i potreba dodatnog unaprjeđenja pojedinih normativnih rješenja u svrhu učinkovitije provedbe Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.

„U provedbi mjera poljoprivredne politike koje se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (u daljnjem tekstu: EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR) u razdoblju 2023. – 2027. u skladu s člankom 59. Uredbe (EU) 2021/2116Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o financiranju i nadzor u zajedničke poljoprivredne politike te upravljanju njome i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1306/2013(SL L 435, 6.12.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2116) države članice imaju obvezu osigurati učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije. Stoga se Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi propisuju načela postupanja Ministarstva poljoprivrede i Agencije za plaćanja u slučajevima sumnje na prijevaru, umjetnog stvaranja uvjeta,financijskih korekcija i kazni za korisnike potpora u okviru Zajedničke poljoprivredne politike. Nadalje, propisane su odredbe o sukobu interesa, dvostrukom financiranju, povratu sredstava, više sile i izvanrednih okolnosti.

Utvrđena je i potreba dodatnog unaprjeđenja postojećih normativnih rješenja u području savjetovanja poljoprivrednika i drugih korisnika potpora te usklađenja odredbi o izuzeću od ovrhe sredstava potpore isplaćenih po osnovi mjera poljoprivredne politike s odredbama posebnog propisa kojim se uređuje ovrha. U dijelu prekršajnih odredbi propisuju se prekršajne odredbe u slučaju nedostavljanja podataka koji se vode u Upisniku voćnjaka, Upisniku maslinika i Upisniku posjednika zaliha žitarica, uljarica i proizvoda od uljarica.“

Prijedlog zakona o dostavi sudskih pismena

Prijedlog zakona o dostavi sudskih pismena podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. studenog 2023. godine.

„Važeća pravila o dostavi u različitim vrstama sudskih postupaka smatraju se previše složenima i neujednačenima te otežavaju provedbu dostave i čine ju nedovoljno učinkovitom, što se dalje nepovoljno odražava na dugotrajnost sudskih postupaka.

Slijedom navedenoga, s ciljem povećanja učinkovitosti ovog instituta i s obzirom da je uredna i zakonita dostava sudskih pismena temeljni procesni imperativ, potrebno je pristupiti cjelovitom uređenju instituta dostave kroz donošenje Zakona o dostavi sudskih pismena koji će standardizirati, pojednostavniti i ujednačiti pravila o dostavi u svim sudskim postupcima, uz zadržavanje posebnih uređenja u postupovnim propisima u mjeri u kojoj se to utvrdi potrebnim. Zbog navedenog će, uz donošenje ovoga Zakona, biti potrebno cjelovito revidirati i pravila o dostavi koja su sadržana u drugim zakonima koji uređuju materiju dostave. Revidiranje pravila o dostavi sadržanim u procesnim propisima provest će se nakon donošenja ovoga Zakona, utvrđivanjem potrebe za izostavljanjem pojedinih odredbi kojima se uređuje materija sadržana u ovom Zakonu odnosno za zadržavanjem posebnosti uređenja dostave za pojedine vrste sudskih postupaka. S obzirom na navedeno, ovaj Zakon će se primjenjivati u svim sudskim postupcima, osim ako posebnim zakonima nije drugačije propisano.

U cilju što opsežnije digitalizacije usluga i procesa u pravosudnom sustavu te posebno u području razmjene dokumenata i komunikacije u sudskim postupcima, ovim se Zakonom poseban naglasak stavlja na elektroničku dostavu. Za fizičku dostavu pismena, koja se obavlja putem pošte ili sudskog dostavljača, uvodi se pojam uručenje te se ova pravila revidiraju kako bi se pojednostavio postupak dostave te osigurala njegova veća učinkovitost. Zakonom se razrađuju ova dva temeljna načina dostave sudskih pismena, posebno se propisuju obveznici elektroničke dostave, elektronička dostava fizičkim osobama i tijek postupka elektroničke dostave, kao i mjesto uručenja kod fizičke dostave, način uručenja kod osobne i posredne dostave, mogućnost uručenja pismena drugim osobama za primatelja, odbijanje primitka pismena te sam tijek postupka uručenja. Posebno se propisuje i dostava zastupnicima primatelja pismena te dostava u posebnim slučajevima. Također se propisuje mogućnost da dostavnica, kao potvrda o uredno izvršenoj dostavi, bude izrađena u elektroničkom obliku na posebnom tehničkom uređaju dostavljača. Ovaj Zakon primjenjivat će se i na dostavu pismena državnog odvjetništva u prethodnom kaznenom postupku i kaznenom postupku.“

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator