26.03.2005.

Zaštita potrošača - stalan proces

U povodu Međunarodnog dana zaštite potrošača

Zakon o zaštiti potrošača iz 2003. godine (Nar. nov., br. 96/03) jedan je od propisa kojim se provodi sustavna zaštita potrošača, a sadržava i smjernice EU. Tim su Zakonom preuzete europske norme o zaštiti potrošača u nas. Njegovim odredbama sustavno se uređuje zaštita potrošača pri kupnji proizvoda i usluga te u drugim oblicima stjecanja proizvoda i usluga na tržištu. Riječ je o robama i uslugama koje nisu namijenjene poslovnoj, a ni poduzetničkoj aktivnosti. Naime, tim je Zakonom uređeno i pravo na zaštitu gospodarskih interesa potrošača, zaštitu od opasnosti za život, zdravlje ili imovinu, na pravnu zaštitu potrošača, na obavješćivanje i izobrazbu potrošača te udruživanje potrošača u svrhu zaštite njihovih interesa. U povodu Međunarodnog dana zaštite potrošača u Zagrebu je 18. ožujka 2005. održan Skup o zaštiti prava potrošača u organizaciji Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, na kojem su govorili stručnjaci Ministarstva i drugih institucija o zaštiti prava potrošača i mehanizmima provođenja te zaštite.

U praksi je najčešće ukazivano na propuste u neisticanju ili nepravilnu isticanju cijena, na nedostatke isprava koje prate određene proizvode (jer nisu tiskane na hrvatskom jeziku), neisticanje općih i posebnih uvjeta prodaje, na nedostatke jamstvenog lista, na način provođenja rasprodaja, na izdavanje računa za kupljene proizvode ili usluge, obračun komunalnih usluga u nekim jedinicama lokalne samouprave te telekomunikacijskih usluga. Vrlo su često u praski kršene i odredbe Zakona o obveznim odnosima. Posebno one kojima je propisano pravo kupca da traži od trgovca ispunjenje ugovora, sniženje cijena u određenim slučajevima, odnosno naknadu štete kad se jasno utvrdi nedostatak prodanog proizvoda. Propusta ima i u slučajevima oglašavanja proizvoda i usluga, posebice kad se utvrdi da je sadržajem oglasa prevaren potrošač.

U cilju unapređenja zaštite potrošača, u nas djeluju udruge potrošača, sudovi časti Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, resorna ministarstva u Vladi Republike Hrvatske i najneposrednije Državni inspektorat.

Djelovanje državnih i društvenih institucija

Ovih je dana u Zagrebu održan Skup o zaštiti potrošača, a organiziralo ga je Ministarstvo gospodarstva rada i poduzetništva u povodu Međunarodnog dana zaštite potrošača. Tom je prilikom gospođa EMA ĆULI, pomoćnica ministra izrazila zadovoljstvo zbog prisutnosti velikog broja stručnjaka koji prate područje zaštite potrošača i to predstavnika ministarstava, tijela jedinica lokalne samouprave, raznih institucija, gospodarstvenika, udruga i potrošača te naglasila da je razina zaštite potrošača važan pokazatelj razvoja svake zemlje. Naime, o tome svjedoče brojni međunarodni dokumenti. U razvijenim europskim zemljama institucionalizirana je zaštita potrošača već gotovo cijelo stoljeće, a nakon udruživanja zemalja članica u Europsku uniju, zaštita potrošača podignuta je na nadnacionalnu razinu, jer Europska unija svojim smjernicama donosi obvezni minimum normi koje sve države članice moraju preuzeti u nacionalno zakonodavstvo.

Na temelju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, područje zaštite potrošača ulazi u jedno od proritetnih područja kod usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s propisima Europske unije, a Zakon o zaštiti potrošača jedan je u nizu propisa na čije nas je donošenje obvezao Sporazum o stabilizacii. Upravo zbog velike važnosti područja zaštite potrošača u sklopu Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, ustrojena je Uprava za trgovinu, unutar koje se nalazi i Odjel za zaštitu potrošača s dva odsjeka koji se bave provedbom politike zaštite potrošača kako je i preporučeno dokumentima o pristupanju Europskoj uniji. Kao početak aktivnosti vezanih uz aktivnu provedbu politike zaštite potrošača unutar nacionalnog zakonodavstva Republike Hrvatske, donesen je Zakon o zaštiti potrošača koji je u primjeni od rujna 2003. godine. Taj je Zakon usklađen sa smjernicama Europske unije, kojima je regulirano područje zaštite potrošača.

Na taj način, naglasila je gospođa Ema Ćuli, po prvi je put u našoj zemlji stvoren pravni temelj za sustavno provođenje politike zaštite potrošača, a jedna od prioritetnih početnih zadaća po donošenju Zakona bilo je osnivanje Vijeća za zaštitu potrošača koje je Vlada Republike Hrvatske osnovala i imenovala svojom Odlukom od 20. svibnja 2004. godine. Ona je podsjetila da je Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva, u suradnji s Vijećem za zaštitu potrošača, bilo nositelj izrade Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje od 2005.- 2006. godine, kojeg je na prijedlog Vlade Republike Hrvatske donio Hrvatski sabor 25. veljače 2005. godine. Također, u svrhu cjelovitijeg provođenja Zakona o zaštiti potrošača, ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, donio je Pravilnik o postupku ocjenjivanja stručnosti osoba za rad u savjetovalištima za zaštitu potrošača koji je na snazi od srpnja 2004., a u suglasnosti s ministrom financija u ožujku ove godini usvojena je i Odluka o realnoj godišnjoj kamatnoj stopi na potrošačke zajmove. Naime, prodavatelji roba i usluga (trgovci) u Republici Hrvatskoj do donošenja te Odluke nisu bili u obvezi davati na uvid prikaz realne godišnje kamatne stope, odnosno potrošačima predočiti pregled godišnjih troškova po danom zajmu. Međutim, zbog obveze prihvaćanja Smjernice Europske unije sa svrhom transparentnosti otplate potrošačkog zajma nužno je bilo donijeti navedeni propis. On se danas primjenjuje na sve zajmodavce koji nude potrošačke kredite u Republici Hrvatskoj, uključujući i banke kad nude potrošačke kredite. S obzirom na potrebu usklađivanja, kod primjene u praksi, nužna je prilagodba svih koji će je provoditi te će se Odluka u praksi primjenjivati tek od 4. svibnja ove godine.

Od samog početka primjene Zakona o zaštiti potrošača uočeni su određeni nedostaci i nedorečenosti pa je pokrenuta inicijativa Ministarstva za izmjenama i dopunama (nekih njegovih odredaba) o čemu će Vlada uskoro voditi raspravu.

Središnji informacijski sustav

U Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2005. godinu na poziciji Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva predviđena su financijska sredstva u iznosu od 2.200.000,00 kuna koja će se utrošiti za osnivanje tri savjetovališta za zaštitu potrošača, za projekte udruga, izradu i provedbu izmjena i dopuna Zakona o zaštiti potrošača, kao i za red Vijeća za zaštitu potrošača.

Upravo osnivanje savjetovališta za zaštitu potrošača predstavljat će osnovu za razvoj sposobnosti u širenju znanja potrošača, jer njihovo obrazovanje ne utječe samo na potrošača kao pojedinca, nego je ono ponajprije usmjereno na razvoj ljudskih prava, etičkih vrijednosti i socijalne pravde u svakoj pojedinoj zemlji. Također, dio sredstava za potrebe aktivne politike zaštite potrošača kanalizira se i kroz korištenje sredstava iz CARDS programa, a odnosi se na nabavu informatičke opreme, te izradu softvera da bi se već tijekom ove godine u Ministarstvu uspostavio Središnji informacijski sustav zaštite potrošača. Svrha je uspostava baze podataka koja će sadržavati objedinjene podatke svih resornih tijela uključenih u područje provedbe zaštite potrošača, kao što su Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva, Državni inspektorat, sudovi časti i udruge za zaštitu potrošača.

Zbog stalne potrebe za provedbom aktivne politike zaštite potrošača u Republici Hrvatskoj, Ministarstvo će i nadalje nastojati da se zaštita potrošača provodi kroz učinkovitu primjenu

Zakona o zaštiti potrošača i drugih relevantnih propisa od strane svih onih na koje se ti propisi odnose. Stoga je potrebno da u tome aktivno sudjeluju sve institucije koje su uključene u sustav zaštite potrošača.

Razmjena iskustava

Na ovom skupu sudionici su razmijenili iskustva i ukazali na moguća poboljšanja u sustavu zaštite potrošača. Između ostalih tema, razgovaralo se o Nacionalnom programu zaštite po- t-rošača koji je Sabor Republike Hrvatske usvojio krajem veljače ove godine, o instrumentima i politici zaštite slobodnog tržišnog natjecanja, o djelovanju suda časti HGK, o neovisnosti udruga u sustavu zaštite potrošača. Posebna pažnja posvećena je daljnjem usklađivanju našega zakonodavstva s praksom u EU i potrebama liberalizacije tržišta, reguliranju odnosa u području energetskog sektora, liberalizaciji telekomunikacijskog tržišta i njegovom zakonskom uređivanju kao i u području kablovske distribucije.