07.12.2013.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost

Zakon o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 73/13 i 85/13 – u nastavku teksta: Zakon o PDV-u) stupio je na snagu 1. srpnja 2013. i usklađen je s direktivama na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost. Zakon o PDV-u usklađen je s osnovnom Direktivom Vijeća 2006/112/EZ od 28. studenoga 2006. godine, o zajedničkom sustavu PDV-a, SL L 347. od 11. prosinca 2006., koja je stupila na snagu 1. siječnja 2007., Direktivom Vijeća 2008/9/EZ, kojom je izmijenjen način podnošenja zahtjeva za povrat PDV-a koji podnose porezni obveznici iz drugih država članica Europske unije, te s Direktivom Vijeća 86/560/EEZ za povrat PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja. S obzirom na to da se pokazala potreba za izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u, Vlada Republike Hrvatske uputila je, 14. studenoga 2013. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost Hrvatskom saboru na donošenje po hitnom postupku. Zakon je donesen na 10. sjednici Hrvatskog sabora, održanoj 29. studenoga 2013., stoga o odredbama tog Zakona piše autorica članka.

Uvod
Ovim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (do pisanja ovog teksta još nije objavljen) propisano je povećanje stope PDV-a s 10% na 13%, oporezivanje dnevnih novina po stopi od 5%, proširenje popisa dobara koja se uz oslobođenje od PDV-a mogu uvoziti i isporučivati u porezna skladišta, te oslobođenje za diplomatska i konzularna predstavništva i za međunarodne organizacije i njihove članove putem povrata PDV-a. Uz navedeno, propisane su i odredbe koje samo dodatno pojašnjavaju i pojednostavnjuju pojedine odredbe Zakona o PDV-u. 
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u propisano je stupanje na snagu toga Zakona osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, dok odredbe o povećanju stope PDV-a s 10% na 13% stupaju na snagu 1. siječnja 2014. godine. 

Prikaz izmjena i dopuna
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u izmijenjen je članak 34. stavak 1. te se dodatno pojašnjava formiranje porezne osnovice pri stjecanju dobara unutar Europske unije, i to na temelju istih elemenata iz članka 33. toga Zakona, koji se koriste za određivanje porezne osnovice za isporuke istih dobara u tuzemstvu. Stoga će se u poreznu osnovicu pri stjecanju dobara iz druge države članice uračunati iznosi poreza, carina, pristojbi i sličnih davanja, osim PDV-a, te sporedni troškovi, kao što su provizije, troškovi pakiranja, prijevoza i osiguranja, koje isporučitelj dobara ili usluga zaračunava kupcu ili primatelju.

 S obzirom na to da je Direktivom 2006/112/EZ, Dodatkom III. omogućeno propisivanje snižene stope PDV-a, snižena stopa PDV-a povećana je s 10% na 13%, i to za sva dobra i usluge koje su se oporezivale po stopi od 10%. Stoga će se od 1. siječnja 2014. snižena stopa od 13% primjenjivati na isporuke sljedećih dobara i usluga:
a) usluge smještaja ili smještaja s doručkom, polupansiona ili punog pansiona u hotelima ili objektima slične namjene, uključujući smještaj za vrijeme odmora, iznajmljivanje prostora u kampovima za odmor ili u mjestima određenima za kampiranje te smještaj u plovnim objektima nautičkog turizma
b) usluge pripremanja hrane i obavljanje usluga prehrane u ugostiteljskim objektima te pripremanje i usluživanje bezalkoholnih pića i napitaka, vina i piva u tim objektima
c) novine i časopise novinskog nakladnika koji ima statut medija te novine i časopise nakladnika za koje ne postoji obveza donošenja statuta medija prema posebnom propisu, osim onih koje se oporezuju po stopi PDV-a od 5%, otisnute na papiru, koji izlaze periodično te osim onih koji u cijelosti ili većim dijelom sadrže oglase ili služe oglašavanju
d) jestiva ulja i masti, biljnog i životinjskog podrijetla 
e) dječju hranu i prerađenu hranu na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu 
f) isporuku vode, osim vode koja se stavlja na tržište u bocama ili u drugoj ambalaži
g) bijeli šećer od trske i šećerne repe koji se na tržište stavlja u kristalnom obliku
h) ulaznice za koncerte.

Potrebno je napomenuti da se prema Rješenju Ustavnog suda Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 99/13) glede oporezivanja po stopi od 5% PDV-a ne primjenjuje kriterij od 25.000 riječi po primjerku dnevnog izdanja novina, s obzirom na to da je navedenim Rješenjem taj kriterij ukinut od 1. kolovoza 2013. Stoga se ovim izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u stopa PDV-a od 5% primjenjuje na novine novinskog nakladnika koji ima statut medija, otisnute na papiru koje izlaze dnevno, osim onih koje u cijelosti ili većim dijelom sadrže oglase ili služe oglašavanju, neovisno o broju riječi.

Oslobođenje za diplomatska i konzularna predstavništva
Daljnje izmjene i dopune Zakona o PDV-u odnose se na oslobođenja od plaćanja PDV-a za diplomatska i konzularna predstavništva. U članku 48. stavak 1. točka a) Zakona o PDV-u propisano je da se oslobođenje od PDV-a ostvaruje putem zahtjeva za povrat PDV-a, ako se dobra ne otpremaju iz Republike Hrvatske.
Također, propisano je da se oslobođenje putem povrata PDV-a primjenjuje i na isporuke dobara ili obavljanje usluga međunarodnim tijelima i članovima takvih tijela u okviru primjene mjerodavnih međunarodnih ugovora o njihovom osnivanju, statusu, djelovanju ili njihovom sjedištu koji obvezuju Republiku Hrvatsku. To znači da bi ta tijela, također, ostvarivala oslobođenje od PDV-a putem zahtjeva za povrat PDV-a, ako se dobra ne otpremaju iz Republike Hrvatske.
Međutim, to se ne odnosi na isporuke dobara ili obavljanje usluga Europskoj uniji, Europskoj zajednici za atomsku energiju, Europskoj središnjoj banci ili Europskoj investicijskoj banci ili organizacijama koje je osnovala Europska unija, na koje se primjenjuje Protokol o povlasticama i imunitetima Europske unije u okvirima i pod uvjetima koji su utvrđeni tim Protokolom i Sporazumom između Republike Hrvatske i Europske unije te se u njihovom slučaju i dalje primjenjuje izravno oslobođenje od PDV-a kod isporučitelja dobara.

Zakonom o PDV-u koji je stupio na snagu 1. srpnja 2013., propisana je samo mogućnost izravnog oslobođenja od plaćanja PDV-a, kad dobra ili usluge nabavljaju diplomatska i konzularna predstavništva i njihovo osoblje te međunarodna tijela odnosno organizacije i njihovi članovi. To oslobođenje primjenjuje se izravno, na način da porezni obveznik koji obavlja isporuku, ne zaračunava PDV na temelju potvrde nadležnog državnog tijela Diplomatskog protokola u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova. S obzirom na to da su se u provedbi pojavile određene teškoće pri ostvarivanju oslobođenja od plaćanja PDV-a kada se u trenutku nabave ne posjeduje potvrda Diplomatskog protokola, na taj se način omogućuje da porezni obveznici obračunaju PDV pri isporuci dobara i usluga, a zatim diplomatsko i konzularno predstavništvo ili međunarodno tijelo ima pravo na povrat toga PDV-a za ona dobra koja se ne otpremaju iz Republike Hrvatske. 

Ministarstvo vanjskih i europskih poslove zaprimit će zahtjeve za povrat PDV-a, a Porezna uprava obrađivat će zahtjeve za povrat PDV-a, kontrolirajući ispravnost računa te bi po tim računima vraćala PDV. Povrat plaćenog PDV-a obavljao bi se tim predstavništvima ili međunarodnim tijelima na njihove bankovne račune u Republici Hrvatskoj.

Detaljnije odredbe o provedbi postupka ostvarivanja oslobođenja odnosno povrata PDV-a, rokovima za povrat PDV-a te minimalan iznos računa po kojem navedene osobe imaju pravo na povrat PDV-a, propisat će se Pravilnikom o postupku ostvarivanja oslobođenja od poreza na dodanu vrijednost i trošarine za diplomatska i konzularna predstavništva, institucije i tijela Europske unije te međunarodne organizacije. 

Proširenje oslobođenja iz Dodatka II. Zakona
Člankom 52. Zakona o PDV-u propisano je oslobođenje od plaćanja PDV-a za isporuke i uvoz dobara iz Dodatka II. toga Zakona, u porezna skladišta. Radi pojednostavnjenja u poslovanju poreznih skladišta, propisano je proširenje popisa dobara iz navedenog Dodatka II. toga Zakona. Stoga se, uz oslobođenje od PDV-a, osim dobara iz Dodatka II. u porezno skladište mogu smještati dobra koja podliježu trošarinama, kao i dobra koja podliježu posebnom porezu na bezalkoholna pića i kavu. Isporuke tih dobra u porezno skladište, kao i isporuke unutar poreznog skladišta oslobođene su plaćanja PDV-a. Također, potrebno je napomenuti da su uvoz i isporuka svih dobara u porezno skladište oslobođeni PDV-a:
- ako su dobra namijenjena trgovinama oslobođenima PDV-a koje se nalaze u zračnoj ili pomorskoj luci, za isporuku dobara koja se iznose u osobnoj prtljazi putnika koji putuju zrakoplovima ili morem na treća područja ili u treće zemlje, ako je takva isporuka oslobođena PDV-a; 
- ako su dobra namijenjena poreznim obveznicima za isporuku putnicima u zrakoplovima ili brodovima tijekom leta ili plovidbe morem, pod uvjetom da se mjesto završetka prijevoza nalazi izvan Europske unije;
- ako su dobra namijenjena poreznim obveznicima za obavljanje isporuka koje su oslobođene PDV-a. 

Također, izmijenjena je točka e) u članku 60. stavak 1. Zakona o PDV-u pa stoga porezni obveznik može odbiti pretporez za isporuku dobara ili usluga, ako je između ostalih uvjeta ispunjen uvjet da porezni obveznik ima račun i da je iznos obveze PDV-a, kao i sve podatke potrebne za obračun PDV-a na stjecanje dobara unutar Europske unije iskazao u prijavi PDV-a. S obzirom na to da račun koji tuzemni porezni obveznik prima od poreznog obveznika iz druge države članice, načelno mora imati iste elemente kao što je propisano Zakonom o PDV-u, ali ipak u nekim slučajevima postoje razlike pa da bi se izbjegle nejasnoće u primjeni tih odredaba, više se ne propisuje da porezni obveznik mora imati račun s elementima propisanim prema hrvatskom Zakonu o PDV-u.

Prema odredbama članka 75. stavak 3. Zakona o PDV-u, porezni obveznik registriran za potrebe PDV-a u Republici Hrvatskoj obvezan je platiti PDV kada mu se obave sljedeće isporuke: 
- građevinske usluge kojima se smatraju usluge u svezi s izgradnjom, održavanjem, rekonstrukcijom ili uklanjanjem građevina, uključujući usluge popravka i čišćenja. Isto se odnosi i na ustupanje osoblja ako ustupano osoblje obavlja građevinske usluge.
- isporuke rabljenog materijala i onoga koji se u istom stanju ne može ponovno upotrijebiti, otpada, industrijskog i neindustrijskog otpada, reciklažnog otpada, djelomično obrađenog otpada te dobara i usluga koje pravilnikom propisuje ministar financija 
- isporuka nekretnina, prema članku 40. stavak 1. točke j) i k) ovoga Zakona, ako se isporučitelj odlučio za oporezivanje u skladu s člankom 40. stavak 4. ovoga Zakona 
- isporuka nekretnina koje je prodao ovršenik u postupku ovrhe prijenos emisijskih jedinica stakleničkih plinova, sukladno propisima kojima se uređuje sustav trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova. 

Daljnje pojednostavnjenje postupka oporezivanja
Propisana je izmjena odredbe članka 75. stavak 3. Zakona o PDV-u, tako da porezna obveza prelazi na osobu koja je upisana u registar obveznika PDV-a, a ne na osobu koja je samo registrirana za potrebe PDV-a. To se pojednostavnjenje propisuje zato što u tom slučaju osobe koje plaćaju PDV samo na stjecanje dobara iz druge države članice Europske unije, neće imati dodatne troškove i obvezu podnošenja obrazaca svaki mjesec, već samo u onom razdoblju kad su obavljale stjecanja dobara ili su primile usluge iz druge države članice Europske unije. Stoga će se prijenos porezne obveze primjenjivati samo u slučaju kada je primatelj isporuke osoba upisana u registar obveznika PDV-a i već vodi poslovne knjige za PDV pa u tom slučaju prijenos porezne obveze neće dodatno povećati administrativni trošak. 
Uz navedeno, propisana je i izmjena članka 75. stavak 2. Zakona o PDV-u pa ako oporezive isporuke dobara ili usluga obavlja porezni obveznik koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu, u tom slučaju PDV obvezan je platiti porezni obveznik ili pravna osoba koja nije porezni obveznik, ali je registrirana za potrebe PDV-a, kojemu je obavljena isporuka dobara ili usluga.
Radi pojednostavnjenja postupka registriranja za potrebe PDV-a i oporezivanja PDV-om, isporuka dobara ili usluga koje obave strani porezni obveznici poreznim obveznicima u Republici Hrvatskoj primjenjuje se prijenos porezne obveze u slučajevima kad je primatelj porezni obveznik na kojeg može prijeći porezna obveza. Na taj je način, radi zaštite prihoda proračuna i smanjenja potencijalnih poreznih prijevara, preuzet članak 194. Direktive 2006/112/EZ, kojom je propisana navedena mogućnost, a koja je implementirana u Zakon o PDV-u.
Također, bit će potrebno izmijeniti i dopuniti Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost, kao i knjigu ulaznih i izlaznih računa te prijavu PDV-a.
Napominjemo da će sljedeće godine biti potrebne nove izmjene i dopune kako bi se u Zakon o PDV-u preuzele odredbe Direktive 2006/112/EZ o oporezivanju telekomunikacijskih usluga, usluga emitiranja i elektroničkih usluga koje se obavljaju osobama koje nisu porezni obveznici, a koje stupaju na snagu 1. siječnja 2015. godine.