26.05.2020.

Utjecaj posebnih/izvanrednih okolnosti na ugovore o putovanju u paket-aranžmanu

Okolnosti uzrokovane pandemijom koronavirusa utjecale su na onemogućavanje putovanja i zatvaranje granica zbog čega su avioprijevoznici pretrpjeli gubitke od 87 %. Onemogućen je i rad turističkim agencijama i realizacija ugovorenih putovanja u paket-aranžmanu zbog čega se aktualiziralo pitanje raskida takve vrste ugovora. Da bi se lakše premostilo razdoblje smanjene gospodarske aktivnosti, zakonodavac je intervenirao u Zakon o pružanju usluga u turizmu* i propisao način postupanja u posebnim okolnostima uzrokovanim epidemijom bolesti COVID-19.

1. Uvod
Zakonom o pružanju usluga u turizmu propisuju se načini i uvjeti za pružanje tih usluga, ugovor o putovanju u paket-aranžmanu i ugovor o povezanom putnom aranžmanu te prava i obveze trgovca i putnika u svezi s tim ugovorima.  

Ugovor o putovanju u paket-aranžmanu obuhvaćao bi ugovor o paket-aranžmanu kao cjelinu ili, ako se paket-aranžman pruža u okviru zasebnih ugovora, sve ugovore koji obuhvaćaju usluge putovanja uključene u paket-aranžman.

Paket-aranžman Zakonom je definiran kao kombinacija najmanje dviju različitih vrsta usluga putovanja za potrebe istog putovanja ili odmora ako:

a) te usluge kombinira jedan trgovac, među ostalim na zahtjev ili u skladu s izborom putnika, prije nego što je sklopljen jedinstveni ugovor o svim uslugama ili

b) neovisno o tome jesu li sklopljeni zasebni ugovori s pojedinačnim pružateljima usluga putovanja, ako se te usluge:

  1. kupuju na jednoj prodajnoj točki i ako su odabrane prije nego što je putnik pristao platiti
  2. nude, prodaju ili naplaćuju po paušalnoj ili ukupnoj cijeni
  3. oglašavaju ili prodaju pod nazivom »paket-aranžman« ili pod sličnim nazivom
  4. kombiniraju nakon sklapanja ugovora kojim trgovac putniku daje pravo da bira između različitih vrsta usluga putovanja ili
  5. kupuju od pojedinačnih trgovaca putem povezanih postupaka online rezerviranja kada trgovac s kojim je sklopljen prvi ugovor dostavlja ime putnika, podatke o plaćanju i adresu e-pošte drugom trgovcu ili trgovcima, a ugovor s drugim trgovcem ili trgovcima sklopljen je najkasnije 24 sata nakon potvrde rezervacije prve usluge putovanja.

 

2. Raskid i izmjena ugovora o putovanju u paket-aranžmanu
Pravo putnika na raskid ugovora o putovanju u paket-aranžmanu i pravo odustajanja prije početka paket-aranžmana propisano je člankom 37. Zakona. Ako je ugovor sklopljen izvan poslovnih prostorija, putnik ima pravo u roku od 14 dana nakon sklapanja ugovora odustati od ugovora o putovanju u paket-aranžmanu bez navođenja razloga. Općenito putnik također može raskinuti ugovor o putovanju u paket-aranžmanu u bilo kojem trenutku prije početka paket-aranžmana. U tom slučaju organizator gubi pravo na ugovorenu cijenu paket-aranžmana i može od putnika zahtijevati plaćanje primjerene naknade za raskid ugovora. Ako ugovorom o putovanju u paket-aranžmanu nisu utvrđene razumne standardne naknade za raskid ugovora, iznos naknade za raskid ugovora određuje se prema cijeni paket-aranžmana umanjenoj za iznos uštede troškova organizatora i prihod od pružanja usluga putovanja drugom korisniku. Organizator je dužan putniku vratiti sva plaćanja izvršena u korist putnika umanjena za primjerenu naknadu za raskid ugovora, bez nepotrebnog odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od raskida ugovora o putovanju u paket-aranžmanu. Organizator također može raskinuti ugovor o putovanju u paket-aranžmanu prije početka paket-aranžmana ako je broj osoba koje su prijavljene za paket-aranžman manji od najmanjeg broja navedenog u ugovoru i ako organizator obavijesti putnika o raskidu ugovora unutar roka utvrđenog u ugovoru i okvira određenim Zakonom. U tom slučaju organizator ima obvezu putniku u cijelosti vratiti sva plaćanja primljena za paket-aranžman, a najkasnije u roku od 14 dana od raskida ugovora o paket-aranžmanu, te putnik nema pravo na naknadu štete (čl. 38. Zakona). Zakonom je propisan i način postupanja u izvanrednim okolnostima koje nisu jasno definirane samim zakonom, ali je u točki 31. uvoda Direktive (EU) 2015/2302 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2015. o putovanjima u paket-aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima (u nastavku teksta: Direktiva),  koja je inkorporirana u Zakon, kao primjer izvanredne situacije na odredištu navedeno ratovanje, drugi ozbiljni sigurnosni problemi kao što su terorizam, znatni rizici za ljudsko zdravlje poput izbijanja teške bolesti na odredištu putovanja, ili prirodne katastrofe poput poplava i potresa ili vremenskih uvjeta zbog kojih nije moguće sigurno putovati na odredište dogovoreno u ugovoru o putovanju u paket-aranžmanu.

U izvanrednim okolnostima putnik ima pravo raskinuti ugovor o putovanju u paket-aranžmanu prije početka paket-aranžmana bez plaćanja bilo kakve naknade za raskid ugovora u slučaju izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći, a koje su nastupile na odredištu ili u njegovoj neposrednoj blizini i koje znatno utječu na ispunjenje paket-aranžmana ili koje znatno utječu na prijevoz putnika na odredište. Dakle, izbijanje bolesti COVID-19 na odredištu ili u njegovoj blizini moglo se smatrati izvanrednom situacijom, s tim da se utjecaj na ispunjenje ugovora o paket-aranžmanu trebao procjenjivati u svakom konkretnom slučaju.  

U tom slučaju putnik bi imao pravo na puni povrat svih plaćanja izvršenih za paket-aranžman, ali ne bi imao pravo na dodatnu odštetu.

Ako organizatora u izvršenju ugovora spriječe izvanredne okolnosti koje se nisu mogle izbjeći, on također ima pravo raskinuti ugovor prije početka paket-aranžmana, uz obvezu da o tome, bez nepotrebnog odgađanja, obavijesti putnika prije početka paket-aranžmana. U tom slučaju dužan je putniku vratiti sva plaćanja izvršena u korist putnika umanjena za primjerenu naknadu za raskid ugovora, bez nepotrebnog odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od raskida ugovora o putovanju u paket-aranžmanu.

Ako se konkretni slučaj raskida ugovora ne bi mogao podvesti pod raskid zbog izvanrednih okolnosti u destinaciji, vrijedila bi uobičajena pravila o raskidu, prema kojima organizator može od putnika zahtijevati plaćanje primjerene naknade za raskid ugovora.
U slučaju spora vezanog uz raskid ugovora putniku bi preostala mogućnost sudske zaštite ili podnošenje prijedloga za rješavanje spora pred notificiranim tijelom za alternativno rješavanje potrošačkih sporova.

3. Raskid ugovora i izdavanje vaučera u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19
Bez obzira na prethodno opisane i propisane uvjete za raskid ugovora u izvanrednim okolnostima, zakonodavac je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu (Nar. nov., br. 42/20) kao iznimku od do sada propisanog postupanja u izvanrednim okolnostima, propisao pravo na raskid ugovora i izdavanje vaučera u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19.

Posebne okolnosti definirane su kao događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu.

Zakonodavac je retroaktivno1 za neizvršene ugovore o putovanju u paket-aranžmanu koji su se trebali izvršiti nakon 1. ožujka 2020., novim člankom 38.a, propisao drukčiji način postupanja u posebnim okolnostima od postupanja u izvanrednim okolnostima. 

Tako u prethodno propisanim posebnim okolnostima putnik ima pravo na raskid ugovora o putovanju u paket-aranžmanu po isteku 180 dana od dana prestanka posebnih okolnosti, a organizatori putovanja putnicima izdaju vaučer za neizvršeni ugovor o putovanju u paket-aranžmanu.  

Ako se putnik odluči za povrat sredstava, organizator mora izvršiti povrat uplaćenih sredstava u roku od 14 dana po isteku 180 dana od prestanka posebnih okolnosti. Vaučer izdan za neizvršeni ugovor o putovanju u paket-aranžmanu pokriven je već ugovorenom jamčevinom za slučaj nesolventnosti. Zahtjev za ostvarivanje navedenih prava putnik podnosi agenciji kojoj je uplatio putovanje. 

4. Zaključak
Proglašenje epidemije bolesti COVID-19  te nužne mjere koje su nadležna tijela poduzimala u svrhu suzbijanja epidemije dovele su do znatnog pada gospodarske aktivnosti, pri čemu je jedan od najpogođenijih sektor turizma. Stoga se zbog potrebe otklanjanja i ublažavanja gospodarskih poremećaja i omogućavanja pružateljima usluga u turizmu lakšeg premošćivanja razdoblja smanjene gospodarske aktivnosti pristupilo zakonskoj regulaciji prava na raskid ugovora o paket-aranžmanu u posebnim okolnostima uzrokovanim epidemijom bolesti COVID-19, odnosno svojevrsnoj suspenziji prava na raskid ugovora na rok od 180 dana.  

Iako je Europska komisija 18. ožujka 2020. donijela Smjernice za tumačenje uredaba EU-a o pravima putnika u kontekstu razvoja situacije s koronavirusom, u kojima se ističe da pravo na izbor između povrata novca i izdavanja kupona radi preusmjeravanja ne može utjecati na pravo putnika da izabere povrat novca, one ne obuhvaćaju Direktivu (EU) 2015/2302 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2015. o putovanjima u paket-aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima. Stoga se u konkretnom slučaju ima primjenjivati nacionalni propis.

 

*Nar. nov., br. 130/17, 25/19 , 98/19 i 42/20 – u nastavku teksta: Zakon.

1 Zakon o izmjenama i dopunama  Zakona o pružanju usluga u turizmu stupio je na snagu 4. travnja 2020.