17.09.2005.

Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra

O temeljima nastanka, sadržaju i značenju Projekta sređivanja zemljišnih knjiga i katastra, važnom koraku prema postizanju pravne i gospodarske uređenosti te sigurnosti u Republici Hrvatskoj, piše Ljiljana Antonić, načelnica Sektora za zemljišnoknjižno pravo Ministarstva pravosuđa.

1. UVOD

Napuštanjem instituta društvenog vlasništva te vraćanjem u pravni sustav privatnog vlasništva, donošenjem novih zakona, Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99 - Odluka USRH, 22/00- Odluka USRH, 73/00, 114/01), Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine (Nar. nov., br. 92/96, 39/99, 42/99, 92/99, 43/00, 131/00, 27/01, 65/01, 118/01, 80/02 i 81/02) i Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo (Nar. nov., br. 43/92 - proč. tekst, 25/93, 26/93, 48/93, 2/94, 44/94, 47/94, 58/95, 103/95, 11/96, 11/97, 68/98, 63/ 98, 95/00, 120/00, 94/01 i 78/02), pokrenut je postupak upisa velikog broja nekretnina u zemljišne knjige te upis privatnog vlasništva i brisanje društvenog vlasništva na upisanim i neupisanim nekretninama.

Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima definirao je stvarnopravno uređenje u Republici Hrvatskoj. Novi zakonski propisi te uvođenje samo jedne vrste vlasništva zatekli su nesređeno zemljišnoknjižno stanje, kako u zemljišnim knjigama tako i u katastru.

Donošenjem Zakona o zemljišnim knjigama (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 114/01 i 100/04) te Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (Nar. nov., br. 128/99) započeo je postupak rješavanja problema vezanim uz nekretnine.

Dugogodišnja nebriga o zemljišnim knjigama kao i o katastru uzrokovala je neusklađenost katastarskih i zemljišnoknjižnih podataka, ali isto tako i neusklađenost tih podataka sa stvarnim stanjem. Zakon o zemljišnim knjigama i Zakon o državnoj izmjeri i katastru nekretnina nisu u cijelosti riješili problem upisa nekretnina i stvarnih prava u zemljišne knjige i katastar nekretnina, niti je prema očekivanjima došlo do ubrzanog usklađenja podataka sa stvarnim stanjem i stanja u katastru sa stanjem u zemljišnoj knjizi.

Zatečeno, loše stanje u katastru i zemljišnoj knjizi dodatno je opterećivao i broj neriješenih predmeta u zemljišnoknjižnim sudovima.

Iz dana u dan povećava se broj predmeta u zemljišnoknjižnim odjelima općinskih sudova, a isto tako i broj zahtjeva za izdavanjem zemljišnoknjižnih izvadaka.

Povećanje broja prijedloga za upis u zemljišne knjige i zahtjeva za izdavanje zemljišnoknjižnih izvadaka ne treba čuditi budući da je temelj bilo kakvih ulaganja i raspolaganja nekretninama upisano pravo vlasništva i drugih stvarnih prava na nekretninama u zemljišnim knjigama.

2. PROJEKT SREĐIVANJA ZEMLJIŠNIH KNJIGA I KATASTRA PREMA UGOVORU O ZAJMU IZMEĐU REPUBLIKE HRVATSKE I MEĐUNARODNE BANKE ZA OBNOVU I RAZVOJ

Republika Hrvatska i Međunarodna banka za obnovu i razvoj sklopili su Ugovor o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra, te je Hrvatski sabor 23. siječnja 2003. godine donio Zakon o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra (Nar. nov. - Međunarodni ugovori, br. 2/03).

Ugovorom o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra ukupni ugovoreni iznos zajma je 26.000.000 EUR, učešće iz proračuna Republike Hrvatske iznosi 6.600.000 EUR a jedan od izvora financiranja su i sredstva iz darovnice Europske unije u iznosu od 5.000.000 EUR.

Republika Hrvatska se obvezala Ugovorom o zajmu za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra ostvariti ciljeve Projekta i provoditi Projekt s dužnom revnošću i djelotvornošću, sukladno odgovarajućim administrativnim i financijskim postupcima.

3. NAMJENA SREDSTAVA IZ UGOVORA O ZAJMU I OPĆI CILJ PROJEKTA

Namjena doznačenih sredstava podijeljena je na četiri komponente (dijela):

  1. Komponenta A - Razvoj sustava za uknjižbu nekretnina
  2. Komponenta B - Razvoj katastarskog sustava
  3. Komponenta C - Aktivnosti između institucija i informacijska tehnologija
  4. Komponenta D - Upravljanje Projektom, edukacija i praćenje provedbe.

Ugovorom o zajmu za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra navedene su kategorije stavki koje se financiraju iz sredstava zajma, raspodjela iznosa zajma za svaku kategoriju i postotak izdataka za sve stavke koje se financiraju iz iznosa zajma. Kategorije koje se financiraju iz zajma za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga su: radovi, robe, tehničke usluge, konzultantske usluge i obuka, ugovori za usluge, operativni troškovi i naknade.

Ugovorom o zajmu za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra nisu samo definirane kategorije, već i opći cilj Projekta te njegovi dijelovi.

Cilj Projekta je stvaranje djelotvornog sustava vođenja zemljišnih knjiga, kako bi se poboljšalo funkcioniranje tržišta nekretnina kroz unapređenje sustava uknjižbe zemljišta i katastarskog sustava.

Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra podijeljen je na četiri komponente (dijela), koje sadrže aktivnosti koje se trebaju poduzimati u sklopu provedbe Projekta sređivanja zemljišnih knjiga i katastra.

3.1. Komponenta A - Razvoj sustava za uknjižbu nekretnina

Da bi se postigao cilj razvoja sustava za uknjižbu nekretnina, Ugovorom je predviđeno da se poduzmu sljedeće aktivnosti:

  • osiguranje tehničke pomoći i opreme Zemljišnoknjižnih ureda i odsjeka za zemljišnoknjižne pravo u okviru Ministarstva pravosuđa;
  • racionalizacija i kompjutorizacija procesa zemljišnoknjižne uknjižbe prema potrebi i sustavno, na općinskim sudovima, kroz osiguranje kompjutorske opreme, softverskog razvoja potrebnih metodologija, provedbe strategije vezane uz smanjenje količine dokumenata za uknjižbu u zemljišnoknjižnim uredima za uknjižbu, uz, između ostalog, prijelaz na digitalni format i formuliranje plana aktivnosti za općinske sudove;
  • osiguranje tehnološke i tehničke podrške za upravljanje i vođenje informacijskih sustava na općinskim sudovima i Odsjeku za zemljišnoknjižne pravo, uključujući i »help-desk« (davanje informacija korisnicima o kompjutorskoj mreži);
  • pomoć pri provedbi programa za rješavanje zaostataka uknjižbe, kako bi se riješili zaostaci u zemljišnoknjižnim uredima općinskih sudova, uključujući i angažiranje vanjskih izvršitelja za pretvaranje evidencije u digitalni sustav, provjeru podataka i uknjižbu, kao i provedbu drugih mjera;
  • pomoć u razvoju i provedbi programa pružanja pravne pomoći socijalno ugroženim građanima u području imovinskopravnih odnosa.

Ministarstvo pravosuđa, koje je odgovorno za provedbu komponente A, provelo je niz aktivnosti radi ispunjavanja cilja - razvoja sustava za uknjižbu nekretnina.

U tijeku provedbe Projekta sređivanja zemljišnih knjiga, Ministarstvo pravosuđa osiguralo je sljedeće:

1) kompjutorsku opremu radi provođenja postupka digitalizacije zemljišnih knjiga (prijepis ručno vođenih zemljišnih knjiga u digitalni oblik);

2) u zemljišnoknjižnim odjelima zaposleni su djelatnici radi prijepisa zemljišnoknjižnih podataka u digitalni oblik te radi smanjivanja broja neriješenih predmeta;

3) sustavno se provodi informatička edukacija zemljišnoknjižnih referenata;

4) započet je postupak IT strategije;

5) zemljišnoknjižni podaci objavljeni su na Internet stranicama Ministarstva pravosuđa;

6) redovito se organiziraju radionice i seminari u svrhu pravne edukacije zemljišnoknjižnih referenata;

7) organizirane su menadžerske radionice u suradnji sa zemljišnoknjižnim sucima;

8) donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zemljišnim knjigama, a kojim je propisana nadležnost u radu ovlaštenih zemljišnoknjižnih referenata;

9) donesen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem ustroju, vođenju zemljišnih knjiga i obavljanju drugih poslova u zemljišnoknjižnim odjelima sudova (Zemljišnoknjižni poslovnik);

10) održani su radni sastanci te je doneseno niz stručnih mišljenja s preporukom za postupanje u zemljišnoknjižnim postupcima;

11) osnovana je radna skupina koja je započela rad na izradi postupaka kojima će se stvoriti pretpostavke za brži i djelotvorniji upis nekretnina i stvarnih prava u zemljišne knjige i katastar nekretnina;

12) započeti su radovi na obnavljanju i uređenju zemljišnoknjižnih odjela;

13) pruža se sva potrebna podrška u postupcima osnivanja i obnove zemljišnih knjiga.

Osim navedenih aktivnosti, Ministarstvo pravosuđa poduzima i brojne druge aktivnosti radi što uspješnije provedbe razvoja sustava za uknjižbu nekretnina.

3.2. Komponenta B - Razvoj katastarskog sustava

Državna geodetska uprava, koja je zadužena za provedbu komponente B - razvoj katastarskog sustava, u sklopu provedbe Projekta treba poduzeti sljedeće aktivnosti:

  1. osigurati pomoć Državnoj geodetskoj upravi i Gradskom zavodu za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba u moderniziranju i u razvijanju novih tehničkih standarda i regulativa za katastarski sustav, te razvoj i provedbu strategije za upravljanje i reduciranje evidencije u katastarskom sustavu, kao i osigurati razvoj i provedbu poslovnih i korporacijskih planova (planova poduzeća);
  2. osigurati tehnološke potpore i tehničke pomoći odabranim područnim uredima i ispostavama Državne geodetske uprave i Gradskom zavodu za katastar i geodetske poslove grada Zagreba u vođenju informacijskih sustava, uključujući i osiguravanje »help-deska«;
  3. osigurati pomoć Državnoj geodetskoj upravi u razvoju i provedbi višenamjenskog prostornog informacijskog sustava kroz osiguranje tehničke pomoći, izrade sustava IT-a i opreme, obuke i ugovora za konverziju podataka;
  4. osigurati opremu za središnji, kao i za područne urede i ispostave Državne geodetske uprave, Hrvatski geodetski institut i Gradski zavod za katastar i geodetske poslove grada Zagreba, te uvesti mehanizme kontrole kvalitete.

Državna geodetska uprava u provedbi komponente razvoja katastarskog sustava poduzima niz aktivnosti: informatičku obuku, izradu digitalnih ortofoto planova, skeniranje i geo-referenciranje katastarskih planova, vektorizaciju katastarskih planova itd.

3.3. Komponenta C - Suradnja među agencijama i informacijska tehnologija

Ministarstvo pravosuđa i Državna geodetska uprava zajedničkom suradnjom provode komponentu suradnje među agencijama i informacijskom tehnologijom, a ta komponenta se sastoji od sljedećeg:

  • osiguranja pomoći pri verifikaciji početnih podataka i konverziji na sustav zemljišne uknjižbe na bazi elektroničke obrade sadašnjih podataka pohranjenih u zemljišnim knjigama;
  • provođenje katastarske izmjere i obnove zemljišnih knjiga uključujući: (a) snimanje iz zraka; (b) sustavne katastarske izmjere; (c) usklađivanje i rješavanje proturječnih podataka o česticama i posjednicima zemlje između dvaju sustava; (d) konačne nove katastarske knjige i planove te obnovu zemljišnih knjiga.

U dosadašnjoj suradnji Ministarstva pravosuđa i Državne geodetske uprave održani su sastanci te se raspravljalo o problemu usklađenja katastarskih i zemljišnoknjižnih podataka. Izrađeni su prijedlozi za izmjene i dopune zakonskih propisa te je osnovana posebna radna skupina, kako bi se izradio nacrt Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o zemljišnim knjigama i nacrt Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem ustroju, vođenju zemljišnih knjiga i obavljanju drugih poslova u zemljišnoknjižnim odjelima sudova (Zemljišnoknjižnog poslovnika).

3.4. Komponenta D - Upravljanje Projektom, obuka i praćenje

Upravljanje Projektom, obuku i praćenje u provedbi Projekta sređivanja zemljišnih knjiga i katastra provodi Jedinica za provedbu projekta, koja:

  • osigurava tehničku pomoć i obuku osoblja Ureda za provedbu Projekta, Ministarstva pravosuđa i Državne geodetske uprave u upravljanju Projektom, uključujući: planiranje Projekta, nabavu, isplate, financijsko upravljanje Projektom (uključujući proces budžetiranja), praćenje i ocjenu, informacijsku tehnologiju i izvješćivanje;
  • osigurava obuku osoblja Ministarstva pravosuđa, Državne geodetske uprave, Odsjeka za zemljišnoknjižne pravo i Područnog ureda za katastar Grada Zagreba, te zemljišnoknjižnih ureda u općinskim sudovima, uključujući osnovne kompjutorske vještine, katastar, uknjižbu nekretnina, informacijske tehnologije, zemljišno pravo te upravljanje i marketing;
  • analizira sadašnji pravni okvir za određena područja vezana uz transakcije nekretninama, uključujući, između ostalog, postupke uknjižbe zgrada, stanova i poslovnih prostora, uključujući zajedničko vlasništvo (nekretnine) i granično zemljište te uknjižbu zgrada sagrađenih bez građevne dozvole; hipotekarnu uknjižbu te metode za ograničavanje sudskih sporova o spornim slučajevima kao i pomoć u jačanju i unapređenju pravnog okvira u tim područjima;
  • razvija strategije informacijske tehnologije/informacijskog upravljanja komunikacijskih strategija za Ministarstvo pravosuđa i općinske sudove, zemljišne urede, Državnu geodetsku upravu i njezine područne urede i ispostave i Gradski zavod za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba;
  • vodi kampanje za upoznavanje javnosti, na državnoj i na lokalnim razinama, usmjerenoj na posjednike zemljišta i stručnjake, kako bi se stvorila svijest o imovinskopravnim odnosima i obvezi uknjižbe te potaklo sudjelovanje kao i svijest o katastru i potrebi uknjižbe;
  • razvija strategije i testira poboljšane usluge klijentima i posjednicima zemljišta zajedničkim pristupom marketingu informacija, kako u uredima uknjižbe nekretnina tako i u katastarskim uredima, uključujući razvoj i testiranje pristupa davanja svih usluga na jednom mjestu (one-stop-shop concept);
  • osigurava pomoć u pilot projektima uknjižbe stanova, u kojima se provjeravaju pristupi Državne geodetske uprave i Ministarstva pravosuđa, a cilj im je pojednostavljenje sadašnjih postupaka uknjižbe i ocjena pilot programa te razvoj i provedba novih smjernica i propisa;
  • osigurava pomoć Uredu za provedbu Projekta i timovima Državne geodetske uprave i Ministarstva pravosuđa u praćenju i izvješćivanju Projekta, uključujući i anketiranje klijenata.

4. ZAKLJUČNE NAPOMENE

Zakonom o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra nadležno je Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja i Ministarstvo financija, a kako je to ugovoreno odredbom članka 6. Zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra.

Završetak Projekta sređivanja zemljišnih knjiga i katastra, prema Ugovoru, očekuje se do 30. ožujka 2008. godine.

Zahvaljujući podršci vanjskih suradnika, predsjednika općinskih sudova, zemljišnoknjižnih sudaca te zemljišnoknjižnih referenata, Ministarstvo pravosuđa je do danas provelo i započelo niz aktivnosti, a koje su propisane Zakonom o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra.

Uz daljnju aktivnu suradnju Ministarstva pravosuđa i Državne geodetske uprave kao i podršku zemljišnoknjižnih sudaca, zemljišnoknjižnih referenata, pročelnika ureda za katastar i drugih zaposlenika, zasigurno će se i dalje uspješno provoditi Projekt sređivanja zemljišnih knjiga i katastra.